Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mrlavin

Gammalt trix: Fattigmanstorrboll - fuktslukare livet ut för en spottstyver

Rekommendera Poster

Det är fortfarande väldigt många som köper torrbollar och fuktslukare i båtaffärer för hutlösa summor.

 

Tänkte så här i hösttider påminna om det här gamla knepet för att göra sin egen torrboll, som både är billigare, större och bättre.

 

Köp följande:

 

1 st durkslag - 9 kr

1 st 10L plasthink - 15 kr

1 säck kalciumklorid, 25 kg - 129 kr

 

Detta kommer räcka livet ut. Kanske inte riktigt livet ut naturligtvis men bra länge i alla fall. Kalciumklorid köper förslagsvis här:

 

http://www.granngarden.se/product/kalciumklorid-cc-road-25kg--

 

Jag har ställt in 4 såna här hinkar i min förruff/midcabin.

 

IMG_20141022_153701.jpg

 

 

Jag har dessutom köpt en trådlös hydrometer från Kjell & Co som jag ställer in i ruffen för att från utsidan av båten kunna läsa av luftfuktigheten. Jag vill helst att fuktigheten ska hålla sig under 75% hela vintern för att undvika mögel. Återstår att de hur det fungerar.

 

IMG_20141020_223025-nopm-.jpg

Redigerad av mrlavin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdel med metoden är om man som jag har sju mil enkel väg till närmaste Granngården. Då äta liksom förtjänsten upp.

Finns kalciumklorid någon annanstans, någon som vet? Byggvaruhus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En megatorrboll på nästan 2 kg kostar ca. 130:- kr, dvs. i stort sett samma pris som en 25 kg säck på Granngården. Man sparar alltså ca. 1 500:- kr per säck.

 

Det borde gå att hitta Granngården närmare än sju mil om man bor i stockholmsområdet, men om inte så sparar du ändå en hel del på resan.

 

Kolla olika yrkesbutiker, någon av dem borde kunna ha.

Har sett dyrt i mindre förpackningar på byggvaruhus, ca. samma pris som för torrbollar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalciumklorid är väl samma sak som vanligt vägsalt. Och det måste ju finnas på fler ställen än Granngården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalciumklorid är väl samma sak som vanligt vägsalt. Och det måste ju finnas på fler ställen än Granngården.

Jag har som sagt inte sett kalciumklorid i billig 25 kg säck på byggvaruhusen, men det är klart att det måste finnas på något annat ställe. Kanske på välsorterade "trädgårdsaffärer" typ Weibulls.

 

  • Nu finns det ju nio Granngården inom 70 km från Slussen så alla i Stockholmsområdet borde kunna hitta någon som inte är allt för långt bort.
  • Runt Mälaren är det gott om butiker och
  • mellan Norrköping och Sundsvall ligger de ganska tätt.
  • Runt Vänern och Vättern ligger också många butiker och
  • likaså mellan Malmö och Stömmstad.
  • Sveriges sydkust - Malmö till Karlskrona - är också välförsett med Granngården-butiker.
  • Ni som har båt mellan Karlskrona och Norrköping är de stora förlorarna... Karlskrona, Vimmerby och Norrköping verkar vara de enda butikerna där.
  • Längs norrlandskusten norr om Sundsvall är det också glest med butiker, men inte mer än 10 mil mellan dem. Ett norrländskt stenkast...

 

Granngården i stockholmsområdet från Norr till söder;

Norrtälje

Rimbo

Enköping

Täby

Eskilstuna

Gustavsberg

Södertälje

Gnesta

Ösmo

 

Mackey

 

Edit: Kompletterat och snyggat till lite.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalciumklorid är väl samma sak som vanligt vägsalt. Och det måste ju finnas på fler ställen än Granngården.

Nej, det är det inte.

Kalciumklorid är sommarvägsalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns tre sorter som alla benämns som vägsalt av somliga:

 

Natriumklorid - Värdelöst som fuktslukare. KÖP INTE såvida du inte ska salta garageuppfarten

 

Magneciumklorid - Billigare än kalciumklorid men mindre effektivt så totalt sett ändå dyrare.

 

Kalciumklorid - Sägs vara det som funkar bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Kalciumklorid är väl samma sak som vanligt vägsalt. Och det måste ju finnas på fler ställen än Granngården.

Jag har som sagt inte sett kalciumklorid i billig 25 kg säck på byggvaruhusen, men det är klart att det måste finnas på något annat ställe. Kanske på välsorterade "trädgårdsaffärer" typ Weibulls.

  • Nu finns det ju nio Granngården inom 70 km från Slussen så alla i Stockholmsområdet borde kunna hitta någon som inte är allt för långt bort.
  • Runt Mälaren är det gott om butiker och
  • mellan Norrköping och Sundsvall ligger de ganska tätt.
  • Runt Vänern och Vättern ligger också många butiker och
  • likaså mellan Malmö och Stömmstad.
  • Sveriges sydkust - Malmö till Karlskrona - är också välförsett med Granngården-butiker.
  • Ni som har båt mellan Karlskrona och Norrköping är de stora förlorarna... Karlskrona, Vimmerby och Norrköping verkar vara de enda butikerna där.
  • Längs norrlandskusten norr om Sundsvall är det också glest med butiker, men inte mer än 10 mil mellan dem. Ett norrländskt stenkast...

Granngården i stockholmsområdet från Norr till söder;

Norrtälje

Rimbo

Enköping

Täby

Eskilstuna

Gustavsberg

Södertälje

Gnesta

Ösmo

Mackey

Edit: Kompletterat och snyggat till lite.

Jag fick reklam i lådan om att Grannhården även öppnat i Barkarby (Järfälla). Även det ganska nära Stockholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att när säcken är öppnad så börjar saltet suga åt sig fukt, om man inte svetsar igen påsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att när säcken är öppnad så börjar saltet suga åt sig fukt, om man inte svetsar igen påsen.

Tejp är svaret!

(Det är en form av remsa med klister på ena sidan som man ex.vis kan klistra igen saker med. ;)  )

 

Vi har haft vår säck igentejpad i ett kallförråd i tre år utan problem. 

 
Man kan också hälla över saltet i en gammal 20 kg spackelhink eller någon annan stor hink med tätt lock.

 

Nu är det dags att köpa en ny säck för 139: kr och vi ser inga problem med förvaringen de kommande tre åren.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Grabbar, ni glömde skriva att det går att torka kalciumkloriden i ugnen i små doser eller på sommaren när solen steker hett.

 

Kan inte låta bli att berätta det här snedvridna miljötjafset, snedvriden alltså, en faktisk händelse-episod.

Jo en lasbil välte i en kommun, gissa vilken, å det vatt ett hallå för det farliga giftet förstörde allting, så fort dit med hjälp. De skyflade snabbt som bara den upp allt det farliga. Dvs vägsaltet, kalciumkloriden, som de sedan spred ut igen någon månad senare lite här å var efter samma väg.

Jag säger inget mera.

Jo, en sak till, den kommunala miljöpersonen är inte kvar i kommunen, inte i samma i alla fall.

 

(Sedan kan vi alltid snacka om vägsaltet som sådant men det är en annan historia.)

(Det var vägverkets bil som slant ner i diket när de skulle fylla på vinterförrådet.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grabbar, ni glömde skriva att det går att torka kalciumkloriden i ugnen i små doser eller på sommaren när solen steker hett.

...

Bra tanke, men att torka i ugn kan inte vara varken ekonomiskt eller miljömässigt försvarbart. Det är bara en gissning, men spontant tror jag att det stämmer. I solen är ok.

 

Jag vet inte om jag har lust att spara 10 tals liter saltvatten och ägna mig åt att torka bort vattnet när solen skiner bara för att spara 139:- kr per tre år. Jag tror jag seglar istället!

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen har jag ingen lust att köpa saker som måste förvaras bara för att spara en spottstyver nästa år. 88 Kr kostar en refill till Megatorrbollen. Det är mindre än fem liter bensin på sjömacken. På fem liter bensin kommer jag inte ens till närmsta sjömack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart, om man som Eld använder en megatorrboll (1,7 kg) om åter så räcker säcken i 15 år, känns lite knepigt håller jag med om.

 

Vi använder en säck på tre år och tycker nog att 1300 spänn kan användas till något roligare än att köpa torrbollsrefiller, men det gör man ju som man vill.

 

Vi tankar förövrigt för ca. 800:- kr om året så vi täcker drygt halva bränslekostnaden med att köpa 25 kg säckar istället för att köpa 1,7 kg påsar, vad nu bränsle har med torksalt att göra... ;)

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart, kan man hänga durkslaget ovan muggstolen? hur mycket blir det av tex. 2 kg salt? vad är det för papper ni har i botten av silen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart, kan man hänga durkslaget ovan muggstolen? hur mycket blir det av tex. 2 kg salt? vad är det för papper ni har i botten av silen?

Man har inget papper, saltkornen är stora nog att mestadels stanna kvar. Sen är det inte bra med toaletten, salt till dess inre är riskabelt. Använd i stället en plasthink, den saltlösning som droppar ned i den är fortfarande hygroskopisk och suger också fukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Smart, kan man hänga durkslaget ovan muggstolen? hur mycket blir det av tex. 2 kg salt? vad är det för papper ni har i botten av silen?

Man har inget papper, saltkornen är stora nog att mestadels stanna kvar. Sen är det inte bra med toaletten, salt till dess inre är riskabelt. Använd i stället en plasthink, den saltlösning som droppar ned i den är fortfarande hygroskopisk och suger också fukt.

 

Kalciumklorid tar upp ungefär lika mycket fukt som sin egen vikt innan saltet faller sönder och vätskar sig. Även den salta vätskan fortsätter - som Seawolf skriver - att tar upp fukt.

Jag minns inte riktigt, men jag har för mig att 2 kg salt brukar ge ca. 5 liter vätska (saltvatten).

 

Pappret på bilden i det första inlägget tror jag är vanligt hushållspapper för att inte saltet ska rinna igenom durkslaget. Det behövs inte om saltet stannar kvar i durkslaget.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, la dit lite hushållspapper så saltet inte skulle rinna mellan.

 

Har nu gått ett par dagar och av någon anledning är relativa luftfuktigheten inne i ruffen ca 80%, utanför är den typ 55%. Oroväckande. Som gjort för mögel. Kanske tar ytterligare ett par dagar innan det sjunker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns mycket fukt i båten både i inredning och i skrovet så du får nog låta det gå några veckor.

Ställ in en hink till, vi brukar förbruka minst saltet i två durkslag.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köp sånt som kvinnorna tvättar behon i ,jag har sånt å fyller den till mega sen har jag också hink å bla bla fungera kanon :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köp sånt som kvinnorna tvättar behon i ....

 

Tvättmaskin? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en 25 kg's säck på Granngården men upptäckte när jag kom hem att jag hade köpt natriumklorid. Nu har jag tösalt så det räcker i många många år. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tösalt?

Du har vanligt koksalt så att det räcker till att grava 500 kg fisk.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att avfukta båten först med en avfuktare. Det är många liter vatten som den tar ur båten. Allt det ska saltet ta ur och det gör det inte lika effektivt som avfuktaren. Efter avfuktning är det bra med en/flera torrbollar för att fortsätta att hålla nere luftfuktigheten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såna här elektriska avfuktare kostar ju en slant... Tips på alternativ? Eller nån billig variant för ett par hundra?

 

Kanske går det lika bra att ställa dit en värmefläkt i ett par timmar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såna här elektriska avfuktare kostar ju en slant... Tips på alternativ? Eller nån billig variant för ett par hundra?

 

Kanske går det lika bra att ställa dit en värmefläkt i ett par timmar?

 

En dryg tusenlapp? Värt varenda krona. Väldigt bra att torka ut båten även på  sommaren. Användbar till mycket mer, i garaget, i tvättstugan, när man målat/tapetserat  mm.

Varmluft kan bära mer fukt, när den svalnar blir luftfuktigheten nästan lika hög som från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är bättre för vår 666HT? Att förvara under presenning utan kapell eller att ha kapellet på  (fortfarande under presenning) och använda den här sortens hemmagjorda "torrboll(ar)".

 

Presenningen är lagd på ställning med taknock och är iaf i fören ordentligt ventilerad.

Redigerad av lawea

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är bättre för vår 666HT? Att förvara under presenning utan kapell eller att ha kapellet på  (fortfarande under presenning) och använda den här sortens hemmagjorda "torrboll(ar)".

 

Presenningen är lagd på ställning med taknock och är iaf i fören ordentligt ventilerad.

Aldrig kapell på vid vinterförvaring! Kapell bör förvaras i värme under vintern.

 

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Nja...alltså....miljön....nu använder jag inte salt. Jag har båten under  tak samt luckorna öppna å allt i tygväg, segel, linor, kuddar, dynor är inomhus i kallvind. Det kommer visserligen in en å annan fågel å lite löv samt fukt men det går ut lika fort, inte löven förstås. Kan det bli mer miljövänligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag satt in en luftavfuktare i förruffen, den från Biltema. Hoppas den funkar. Ska låta den stå på i ett par dagar men tittar till den dagligen.

 

Är dock lite orolig för brandrisken, om nåt går fel och den fattar eld är det ju kört inte bara för min båt utan för typ alla i hela klubben.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...