Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kapten56

Ny 2-taktare

Rekommendera Poster

Hej, någon som har erfarenhet av nya miljöklassade 2-taktare, har hört att all fin elektronik kan strula så att maskinen inte alltid går som den ska-

Kan det stämma ?

 

Med vänlig hälsning uffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan nog stämma i undantagsfall. Gäller detsamma med bilar och annan modern utrustning. Jag skulle inte tveka att köpa en modern insprutad motor isf en begagnad med förgasare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I så fall kan nog elektroniken i 4-taktare strula lika mycket. Personligen är de insprutade 2-taktarna mina favoriter p.g.a. enkelt ägande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äger och kör en Evinrude E-tec 75 från 2011, men "sjösatt" först i våras. Har alltså inte kört just denna motorn under någon längre tid mer än de många timmar det blivit i sommar och höst, och nu ser jag fram emot att köra den i vinter också.

 

I mina ögon finns ingen bra anledning att välja fyrtaktare framför en modern insprutad tvåtaktare. Allt info jag kan få fram pekar på att du kör miljövänligare, bränslesnålare, med bättre acceleration, med enklare ägande med en modern 2 taktare jämfört med 4-taktare.

 

Jag tvärvägrar maskiner med kamremsbyte, som är ett fantastiskt sätt att dränera plånboken på alla ägare av motorer, allt från bilar till båtar. Det finns ett märke som bygger 4-T motorer med kamkedja, en gammal beprövad teknik och det är i mina ögon den enda 4-taktare som på allvar kan konkurrera med modern 2-T teknik........... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns det någon idag som skulle tänka sig att köpa en bil med tvåtaktsmotor?nä köp en fytakts utombordare,då får du all beprövad och modern teknik som även dagens bilar har,ja har ägt många tvåtakts utombordare,kör nu en fyrtakts,kommer aldrig att gå tillbaks till det gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra fyrtaktare slår gamla tiders tvåtaktare med hästlängder, det håller jag helt med dig om. Att jämföra med en bil är inte direkt produktivt då kraftuttagen ser helt annorlunda ut.

 

Tvåtaktarens egenskaper är alldeles utmärkta får motorsågar, båtmotorer etc. Problemen med gamla 2-taktares utsläpp av oförbränt bränsle, bränsleförbrukning m.m. är ett minne blott med modern teknik, och det finns idag ingen 4-taktare som når samma miljökrav som en insprutad 2-taktare (Evinrude).  När man räknar på utsläppen så är oljan till 2-taktaren inräknad i emissionen och då alltså ändå under de krav som ställs. Från en 4-taktare får du spillolja varje år som skall omhändertas och belasta miljön på något sätt utöver utsläppen från förbränningen.

 

Jag har kört och hanterat ett antal 4-taktsmaskiner, men alltid upplevt dem som tunga, slöa, och alltför beroende av verkstadsbesök med årlig service etc, för att de ska vara ett bra alternativ som båtmotor.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är unikt för min 4-taktare (Yamaha 50 -00) men kamremsbytet på den kostade under 1000-lappen på verkstad, iofs inte auktoriserad men ändå. Byte på auktoriserad verkstad skulle kostat 2.400 inkl ventiljustering.

Visst är det mer pengar än inga alls men ganska lite om man jämför med andra kostnader för att äga motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är unikt för min 4-taktare (Yamaha 50 -00) men kamremsbytet på den kostade under 1000-lappen på verkstad, iofs inte auktoriserad men ändå. Byte på auktoriserad verkstad skulle kostat 2.400 inkl ventiljustering.

Visst är det mer pengar än inga alls men ganska lite om man jämför med andra kostnader för att äga motorn.

Japp, 2 400 är ju inte vansinnigt mycket pengar, men vilken fördel vinner man genom att använda en motor som har rem istället för en kedja som aldrig behöver bytas eller en 2-takt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

konstigt att fyrtaktare är så dåliga till båtar? kör alla som har större båtar med inombordare med drev eller rak axel med tvåtaktare?service kräver ju alla motorer, kan man inte byta oljor mm enklare jobb, i sina båtar har man inte på sjön att göra,klart är man helt tafatt går det att leja bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

konstigt att fyrtaktare är så dåliga till båtar? kör alla som har större båtar med inombordare med drev eller rak axel med tvåtaktare?service kräver ju alla motorer, kan man inte byta oljor mm enklare jobb, i sina båtar har man inte på sjön att göra,klart är man helt tafatt går det att leja bort.

Jag hävdar inte att inombordare eller alla motorer av 4-taktstyp är dåliga, det jag konstaterar är att ur min synpunkt är en modern 2-takts utombordare överlägsen motsvarande 4-takts maskin.

 

Att serva motorerna är en självklarhet, men precis som med våra bilar vill väl många av oss göra det så sällan, så smidig, och till så låg kostnad som bara är möjligt.

 

En tvåtaktare kräver inget oljebyte, alltså slipper man det jobbet och den kostnaden, de pengarna får man tanka olja med efter hand som man kör istället,  däremot är tändstift och en del andra delar dyrare än till fyrtaktare, så visst finns det för och nackdelar med bägge, men lägre vikt, bättre acceleration, lägre bränsleförbrukning, enklare service intervaller gör i mina ögon en modern 2-takts maskin till vinnare mot 4-takt på mina akterspeglar......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mellan valet på en tvåcylindrig tvåtakts evinrude,och en Mercury eller Yamaha 50hk fyrcylindriga fyrtaktare,så väger det lätt för mig,blev en fyra,men visst en evinrude encylindrig,billig i dift ett tändstift att byta,har haft tre evinrude,en var kanonbra dom andra två svaga skitmotorer,men sen Bombardier fick ordning på dom är dom ju ok igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som karluno skriver gäller det ju att hitta det som är det bästa som går att få just när man står i valet att köpa nytt. Under en period på -90 talet hade jag nog också valt en 4-takt t.ex. Honda som då hade många fördelar mot dåtidens 2-taktare. Sedan har ju Evinrude kommit starkt med moderna 2-takts maskiner som för mitt användningsområde är det bästa som går att få.

 

Diskussionen runt kamrem är ju alltid intressant. Som ägare och förare av fordon frågar jag mig vilka fördelar jag vinner genom att ha en maskin med gummiband istället för kedja?

 

Frugans Toyota har kedja, den har vi kört 16 000 mil, den har gått 23 000 totalt. Finns ännu inget som tyder på att en sliten kedja påverkar hur motorn går på något sätt.

Ungefär samtidigt köpte jag en Renault med turbodiesel som jag kört 20 000 mil den har totalt gått 26 000 mil. Den har kostat 20 000 kr i kamremsbyte, och dessutom besväret med att den ska stå på verkstad för bytena.

Jag ser ingen som helst fördel att välja en motor med kamrem om man kan undvika det.....

Samma med båtmotorer, jag valde en modern tvåtaktare som enligt min bedömning inte på något sätt är sämre en fyrtakt av samma årsmodell.

Skulle jag tvunget ha en fyrtaktare skulle det bli det märket som har kamkedja  istället för rem.....

 

Många sportfiskare valde fyrtakt tidigt, för att slippa ha en extra trollingmotor, då de gamla tvåtaktarna inte lämpade sig att gå på tomgång eller låga varv under lång tid.

Idag ser man flera trollingfiskare som går tillbaka till insprutade 2-taktare....

 

Det jag menar är det som är bästa valet ändrar sig över tid, hur utvecklingen ser ut, vilka förändringar som sker......

 

Min rekommendation till TS är att välja 2-takt av modernaste snitt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man väljer själv vad man vill köpa, två eller fyrtakt,dagens motorer är ju inga skitgrisar som dom äldre tvåtaktarna var,ingen vill väl längre skita ner våra vatten,så huvudsaken är att äldre motorer skrotas ut efterhand,och folk köper dom nya.tänk att ja ägt en seagull 3hk på sjuttitalet,10%oljeinblandning i bensinen?,hoppas ingen kör med dom idag,är ett museiföremål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

konstigt att fyrtaktare är så dåliga till båtar? kör alla som har större båtar med inombordare med drev eller rak axel med tvåtaktare?service kräver ju alla motorer, kan man inte byta oljor mm enklare jobb, i sina båtar har man inte på sjön att göra,klart är man helt tafatt går det att leja bort.

 

Inombordare har oftast stötstänger = ingen kamrem/kedja.

Moderna tvåtaktare är riktigt bra och lättare än en fyrtaktare, men de flesta tycker bättre om den lugnare och tystare gång en fyrtaktare oftast ger.

Att byta kamrem på en fyrtaktsbåtmotor med remmen lättillgänglig är enkelt, och riktigt fånigt att välja bort den för att det ska ske var femte år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt karluno, alla gör sina egna val, och hade vi inte valt olika, så hade förmodligen utvecklingen stått stilla, att vi jämför och tänker själva i förhållande till miljö, ekonomi, enkelhet, och andra krav vi kan tänkas ställa tvingar ju alla tillverkare att utveckla och förbättra sina produkter. Och precis som du skriver så är nog alla val av 2014 eller 2015 modell bättre än att åka runt med en förhistorisk dinosaurie på akterspegeln.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

konstigt att fyrtaktare är så dåliga till båtar? kör alla som har större båtar med inombordare med drev eller rak axel med tvåtaktare?service kräver ju alla motorer, kan man inte byta oljor mm enklare jobb, i sina båtar har man inte på sjön att göra,klart är man helt tafatt går det att leja bort.

 

Inombordare har oftast stötstänger = ingen kamrem/kedja.

Moderna tvåtaktare är riktigt bra och lättare än en fyrtaktare, men de flesta tycker bättre om den lugnare och tystare gång en fyrtaktare oftast ger.

Att byta kamrem på en fyrtaktsbåtmotor med remmen lättillgänglig är enkelt, och riktigt fånigt att välja bort den för att det ska ske var femte år.

 

 

På vilket sätt skulle det vara fånigt att vilja minimera antalet verkstadsbesök? Det eftersträvar jag med alla maskiner jag köper, från bilar och motorsågar till båtmotorer.

Att man väljer en tystare och lugnare gång är inget konstigt det förstår jag, men för egen del är den rappare accelerationen av större vikt då även nya 2-taktare är relativt tysta. I 30 knop är ljud från skrov, vatten och vind mer störande än motorljudet. Och i 5 knop går det lätt att föra ett samtal med alla ombord.

 

2 eller 4 takt är kanske mest en smaksak utifrån vilka prioriteringar man gör som ägare och förare.... men att elektroniken i 2-taktare skulle krångla mer än i 4-taktare som TS frågar om har jag inte hört några belägg för.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En komentar när det gäller 4 taktare med kamkedja, sköts inte oljebyterna så slits även den ut inkl spännare, jag har en Bmw förvisso bil där man rekomenderar 3000 mil mellan oljebyte, efter 8000 mil rasade kamkedjan och enligt verkstaden som fixade haveriet berodde det på för glesa oljebyten trotts att dom gjorts enligt serviceboken, (gick på försäkringen som tur var)så enligt mig är en 4 taktare mer servicekrävande ialla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyrtaktare alla kategorier torde vara mer servicekrävande. Har 3000 mil service intervall på min Renault, men för det mesta bytt vid 1500, samma som på Toyotan med kedja, ingen av dem är dåliga maskinellt efter 26 respektive 23 000 mil, så visst är det viktigt med oljebyte när man kör fyrtaktare..........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2T är bara skit som jag mår illa av att se på en båt har ägt flera och kommer aldrig att sitta på en båt som jag äger igen. Finns nästan inga vintertrollare som kör 2T på grund av att det inte fungerar bra helt enkelt. Vissa här har helt enkelt läst för många broschyrer, vill ni ha ett enkelt och fungerande ägande köp 4T.

 

För de som fortfarande tror att det är bra med 2T åk till Granvik, Hästholmen. Baggerud, Laxhall eller mellerud och prata med dem dom lägger i båtarna i december, januari eller i februari. Båtägare som kör mellan 300 och 700 timmar om året de om någon vet vad som fungerar eller för den delen inte fungerar.

 

Brukar vara en på 30 som har 2T och hen har aldrig trollat många år...

 

4T forever...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ju ganska olika ut kan jag säga, här nere i Hanöbukten känner jag till flera trollare som börjar säsongen i Januari och det funkar utmärkt med insprutade tvåtaktare. Däremot fungerar det dåligt eller inte alls med gamla förgasarmaskiner av 2-taktsmodell......

För egen del kör jag ganska blandat, alltså inte övervägande trollingfart, och det har aldrig varit några problem.....

 

Edit; det var för övrig det jag försökte poängtera i ett tidigare inlägg, att allt är inte som det  var förr... under en lång rad av år har 4-takt varit det självklara valet för trollare, men för att det varit så under lång tid innebär det inte att det alltid kommer att vara så, eller för den delen är det just nu......

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evinrude E- tech är säkert ett bra val. Men, Twister du påstår i tidigare inlägg i tråden tvärsäkert att en moden 2-taktare är lättare, miljövänligare, har bättre acceleration samt är överlägsen motsvarande dito 4-taktare.

 

Stämmer det, vilka undersökningar/tester/fakta verifierar detta? Varför tillverkar med dagens stränga miljökrav, tillverkare av utombordsmotorer och i de flesta fall upplysta konsumenter, de flesta märken 4-takt?

 

Du tycker vidare inte att verkstadsbesök ska behövas, men samtidigt byter du olja oftare än rekommenderat på bilen - varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var hittar man moderna tvåtaktare? söker en lätt 5-10 hästars till ungarnas jolle men hittar bara fyrtaktare hos dom vanliga båtaffärerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evinrude E- tech är säkert ett bra val. Men, Twister du påstår i tidigare inlägg i tråden tvärsäkert att en moden 2-taktare är lättare, miljövänligare, har bättre acceleration samt är överlägsen motsvarande dito 4-taktare.

 

Stämmer det, vilka undersökningar/tester/fakta verifierar detta? Varför tillverkar med dagens stränga miljökrav, tillverkare av utombordsmotorer och i de flesta fall upplysta konsumenter, de flesta märken 4-takt?

 

Du tycker vidare inte att verkstadsbesök ska behövas, men samtidigt byter du olja oftare än rekommenderat på bilen - varför?

När jag började göra jämförelser för drygt ett år sen, läste jag på vad jag kunde hitta av information, både tester av tidningar och tillverkarnas egna siffror.

Pratade med andra båtägare, fiskare, yrkesfolk hur de tänkte, erfarenheter osv. Pratade med säljare och verkstadsfolk. 

Sammantaget så hittade jag siffror på att 4-taktare genomgående var tyngre än motsvarande storlek på Evinrude, nu tar jag det specifikt eftersom jag fastnade på det märket. Det finns säkert storlekar där det inte stämmer men i de storlekar jag sökte fann jag ingen.... rent generellt så är det ju alltid fler rörliga delar och överhuvud taget fler mekaniska dela i en 4-taktsmotor.

 

När det gäller miljön så läste jag de tester och utmärkelser som olika motorer utsatts för och tilldelats. När det gäller 4-taktare så tillkommer utöver utsläppsemissionerna miljöbelastning från oljebyte etc. Medan den förbrända tvåtaktsoljan ingår i emissionen och ändå är  lägre än vad kraven säger.

 

Det finns även tester som visade på att insprutade tvåtaktare har lägre bränsleförbrukning än motsvarande 4-t.

 

När det gäller accelerationen är det ingen hemlighet att 4-t trivs allra bäst med en växellåda som i en bil, medan en 2-t mycket väl kan tas ur kraft i ett större varvtalsregister som t.ex. en motorsåg eller båtmotor. Det är också något som går att utläsa i tester från båtpressen.

 

Tester och texter jag har läst finns att söka på nätet, i produktkataloger samt i båtpressen, nationell och internationell, när jag hade bestämt mig för vad vi skulle ha slängde jag det tryckta material jag hade så kan inte ge källhänvisningar, men är man intresserad är ju bara att söka själv.

 

Tillverkare producerar ju det som efterfrågas givetvis, och fyrtaktaren var under en lång rad år överlägsen 2-takteren när det gäller exempelvis ljudnivå och miljöbelastning. Nu finns det 2-taktare som hunnit  fatt och förbi när det gäller miljöbelastningen. Fortfarande är 4-takt något tystare och ofta en lugnare gång särskilt på låga varv.

4-taktaren är ju fortfarande överlägsen en 2-taktare av förgasartyp när det gäller miljö aspekten så det är inte på något sätt dåliga motorer.

 

 

Verkstadsbesök är ett nödvändigt ont som jag ser det och bör hållas till ett minimum. Jag är rädd om mina maskiner och vill att de ska ha ett långt liv även om vissa av dem går hårt. Olja filter stift och andra enklare arbeten gör jag själv. Att jag gör tätare byten än vad serviceintervallet kräver beror på att jag kör maskinerna hårt, tunga släp o annan belastning. Jag är också tveksam till om oljan behåller sina egenskaper i upp till 3000 mil.

Jag lämnar inte in bilarna på service för att hitta fel, utan när jag konstaterar att det finns ett fel som jag inte kan eller vill åtgärda själv får verkstan ta hand om det.

Detsamma med båtmotorn, det finns även på Evinrude 2-takt service punkter som skall göras vid t.ex. vinterupptagning. Dessa klarar jag på egen hand, maskinen lämnas alltså på service enligt den intervall som krävs för att garantierna skall gälla, inte för att olja ska bytas varje säsong och rem var femte.....

Behåller jag motorn efter garantitiden blir det inga verkstadsbesök över huvud taget så länge motorn är frisk , utan då servar jag maskinen själv......

 

Som svar på dina frågor så ja, jag hittade stöd för att Evinrude 2011-2014 års modeller sammantaget är ett bättre val för väldigt många användare än en 4-takts maskin.  Sedan kanske långtifrån alla delar mina prioriteringar. Det här är ju inte statiska konstateranden, utan på nya utvecklade årsmodeller av olika motortyper kan mina jämförelser få helt andra resultat... Men jag tycker nog att det är både intressant och givande att söka information från många olika källor och inte bara lyssna till gamla sanningar.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen så är säkert Evinrude E- tech ett bra val. Men, angående vikt så väger 75 hk Evinrude 145 kg, 80 hk Suzuki 155 kg, 70 hk Yamaha 120 kg, "same, same".

 

Olja som byts återvinns - förhoppningsvis.

 

Ett exempel på ett oberoende test där Evinrude med synbar förbrukningsmarginal slår 4-taktarna får du gärna länka till, gärna flera.

 

Exemplifiera gärna där 2-taktaren på senare år har gått förbi 4- taktaren på senare år, 2011 och framåt avseende miljöbelastning.

 

Vilken motor vinner en fullgas acceleration med spaken i botten från 3000 varv till 6000 varv?

 

Klart är att alla motorer bör ses över och konserveras, framförallt om de förvaras kallt. Personligen lyssnar jag aldrig till gamla sanningar, inte nya heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka val man gör och varför är ganska intressant tycker jag.

Vilka utbordare som säljs mycket av beror väl precis som andra produkter både på köparens tidiga erfarenheter och nya tekniska lösningar som kan vara intressanta. Ett tag körde många fiskare och andra yrkesmän Mariner, vilket de hävdade va det bästa som gick att få, Honda blev stora med 4-taktsmotorerna, Yamaha är väl välförtjänt en storsäljare, Evinrude har kommit starkt med E-tec maskinerna. KBV och marinen har nyligen valt Zuzuki när de handlat nya maskiner. Hört ryktesvägen att de lämnar samma garantier för yrkesutövare som för privatkunder, men kan inte hitta stöd för det efter några snabba sök. Kamkedjan? spelar den in?   Serviceintervallen är intressant, när min Evinrude gör sin första service så ska Zuzukin ha sin fjärde service...... Så det är klart att det finns andra sätt att värdera maskiners fördelar och nackdelar än vad jag gör. Kostnaden för tvåtaktsoljan kontra oljebytena på 4-takt är ju givetvis också intressant att ta hänsyn till och beroende på hur mycket man kör varje säsong?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha 80 hk väger 170 kg  Evinrude 90 hk samma vikt som 75 hk alltså 145kg....

Beror ju givetvis lite på hur man jämför då både två och fyrtaktare ofta byggs samma motor med två olika effektuttag.

 

Tänker inte lägga tid på att leta upp alla testerna igen...., är du så intresserad så sök själv, du kanske finner tester som bevisar motsatsen.

Samma med avgasemissionerna, det finns tester som visar att E-tec har lägre utsläpp än flera motsvarande 4-taktare....

 

 

 

Min Evinrude varvar inte till 6000 varv, det är den inte byggd för, men för mig är de betydligt intressantare hur snabbt jag tar mig upp över planingströskel  alltså exempelvis från 1000 varv till 3000.

 

Var och en är salig i sin tro kan man ju konstatera, jag hade köpt samma motor idag, men när det är dags att  byta om 5, 10 eller 15 år är det dags för nya jämförelser...... då kanske vi har en  turboladdad dieseldriven utbordare som slår andra maskiner med hästlängder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en poäng i vilka val vi gör.

 

Jag förespråkar inga utombordarmärken, men hade jag kört många timmar i saltvatten och förvarat båten kallt så hade min motot vinterkonserverats och fått service oberoende märke, eller?

 

Vilken motor hade du köpt efter 7 år, en som genomgått service varje år eller 2 ggr? Kostnaden för service kan alltid diskuteras, noll är alltid ett alternativ.

 

Gissar på dina tidigare inlägg att du hade valt Suzuki om du inte valt Evinrude - right?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM servicen innefattar oljebyte varje säsong, så självklart den som fått alla sina servicar, inget tu tal om det. Men finns det annan teknik som kräver färre servicetillfällen beroende på annan konstruktion så går det inte att jämföra rakt av....

 

Zuzuki ser intressant ut med 7 års garanti, men jag har inte forskat tillräckligt för att vara övertygad om att det blivit en sån. Närhet till service verkstad är ju en annan parameter som spelar in och jag har Mercury på samma marina jag köpt min  Evinrude, och Yamaha några hundra meter därifrån, så i praktiken hade jag förmodligen valt Mercury eller Yamaha, men kanske Zuzuki för kamkedjan och garantin, men utan att ha jämfört priserna på den årliga servicen.

 

Vi siktar på att köra hela vintern så helkonservering av maskinen blir det ju endast om isen tvingar upp oss på land, men givetvis kommer vi att titta över vilka servicepunkter vi gör själva, lite smörja, renhållning och vad som eventuellt finns mer i handboken, har det inte klart i huvudet just nu....men någon liten åtgärd minns jag bestämt att det var som rekommenderades.  Förutom att vi ska få maskinen omställd till annan olja som krävs för vinterbruk, som vi hade missat vid leveransen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, nu börjar vi närma oss... 75 hk Optimax väger 163 kg, Suzuki 90 hk 155 kg, 100 hk Yamaha 170 kg - "same, same".

 

Körde du inte långsamt för att njuta av turen eller snabbt mellan fiskeplatserna - eller? Ge mig ett 0- 30 knop test där Evinrude slår kombatanterna.

 

Juste taktik att hänvisa till att man inte orkar leta upp fakta och be någon annan bevisa motsatsen när ett påstående presenteras.

 

Definiera gärna avgasemissionerna i jämförelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...