Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
patflemming

Val av motor Penta d3 eller d4

Rekommendera Poster

Hej forum

Är ev på jakt efter en nimbus 27s nova. Nästan alla på blocket har en D4 i motorrummet på 260 hk. Det jag undrar är varför inte fler väljer att ha en d3 som iofs bara ger 220 hk men väger 300 kg mindre än en D4, dvs 363 mot 660 kg. Det är ganska stor skillnad.

 

Har d4 så mkt mer vrid att den trots bara 40 hk mer men med 300 kg till i vikt kan slå d3? Det låter orimligt i mina öron.

 

Själv vill jag hålla vikten på min båt så låg som möjligt för att på så vis kunna använda en båtupptagningsvagn av inte allt för dyra mått för att förvara båten på. Har idag en vagn som tar drygt 2500 kg och tror att med en d3 i en nimbus så ligger vikten runt 2600-2750 och beredd att liksom låta agn få några kilo extra vikt.

 

Vad säger ni, är det ett dumsnålt resonemang? Varför sätter inte fler in d3 i sina båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej forum

Är ev på jakt efter en nimbus 27s nova. Nästan alla på blocket har en D4 i motorrummet på 260 hk. Det jag undrar är varför inte fler väljer att ha en d3 som iofs bara ger 220 hk men väger 300 kg mindre än en D4, dvs 363 mot 660 kg. Det är ganska stor skillnad.

 

Har d4 så mkt mer vrid att den trots bara 40 hk mer men med 300 kg till i vikt kan slå d3? Det låter orimligt i mina öron.

 

Själv vill jag hålla vikten på min båt så låg som möjligt för att på så vis kunna använda en båtupptagningsvagn av inte allt för dyra mått för att förvara båten på. Har idag en vagn som tar drygt 2500 kg och tror att med en d3 i en nimbus så ligger vikten runt 2600-2750 och beredd att liksom låta agn få några kilo extra vikt.

 

Vad säger ni, är det ett dumsnålt resonemang? Varför sätter inte fler in d3 i sina båtar?

 

Ett googlande och de flesta blir avskräckta för båt med D3 motorn. Har vart enormt mycket strul med denna motor. Håll dig bort från D3 är mitt råd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felaktiga data. ursäkta! Raderat

Mvh/Sea Maniac

Redigerad av SeaManiac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Jag vet att många klagat på D3 motorn men hade fått för mig att från och med -07 så är barnsjukdomar mm botade och att den numer fungerar bra. Har jag fel här?

 

Angående vridmoment så kollade jag precis upp Pentas grafer

Vridmomentet är väl ca 470 nm på en D3 220 vid strax över 2000 varv och ligger kvar där upp till strax över 3000 varv, dvs under ca 100 varv. Någon skrev att vridet är 340 men det gäller ju på en D3 160 i så fall. 

 

Vridmoment D4 260 är ju 615 nm vid 200 varv men dalar redan vid 2600 varv.

 

Sen är ju inte 300 kg 1 % av totalvikt utan snarare 10% av totalvikt.

 

Sen kanske det är som så att D4 är en så mkt bättre konstruktion. Ser ju dock att gamla Nimbusgrundarna börderna Wiklund nästan enbart använder D3 220 i sin epoca samt Delta powerboats kör med D3 i sin 26 open. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Jag vet att många klagat på D3 motorn men hade fått för mig att från och med -07 så är barnsjukdomar mm botade och att den numer fungerar bra. Har jag fel här?

 

Angående vridmoment så kollade jag precis upp Pentas grafer

Vridmomentet är väl ca 470 nm på en D3 220 vid strax över 2000 varv och ligger kvar där upp till strax över 3000 varv, dvs under ca 100 varv. Någon skrev att vridet är 340 men det gäller ju på en D3 160 i så fall. 

 

Vridmoment D4 260 är ju 615 nm vid 200 varv men dalar redan vid 2600 varv.

 

Sen är ju inte 300 kg 1 % av totalvikt utan snarare 10% av totalvikt.

 

Sen kanske det är som så att D4 är en så mkt bättre konstruktion. Ser ju dock att gamla Nimbusgrundarna börderna Wiklund nästan enbart använder D3 220 i sin epoca samt Delta powerboats kör med D3 i sin 26 open. 

Sorry, missade en nolla 10 % skall det vara. Dessutom refererade jag, precis som du säger, till en D3 160. Inte många rätt i det inlägget. Glöm bort det är du snäll.

mVh/SEa Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. D3 och barnsjukdomar så är det väl en i princip helt ny konstruktion som sålts de senaste åren jmf med den första generationen D3. Vad jag förstått är den nuvarande D3 en mycket bra motor. D3 är dessutom 5 cyl och går enligt många både mjukare och tystare än den 4 cyl D4.

 

D3 är ju på 2,4 l och D4 3,7 l så det är klart att det blir en ganska stor skillnad i råstyrka. Jag ser det inte som något större problem att maxvridet börjar dala vid 2600 varv på D4. Vid det varvtalet har man planat  och det är vid planing vridet behövs. Där maxvridet börjar dala tar ju hk över med...

 

Du kan ju alltid slå Nimbus en signal och fråga ang. motorvalet. Jag tror nog att det finns en bra anledning till att de stoppar i D4 trots allt. Tror inte Nimbus skulle tjäna något på att sätta i en D4 "bara för att". Den större Nova 30 S finns ju med både D4 300 och D6. Där verkar dock den absoluta majoriteten ha valt D4.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D4 alla dar i veckan. Det är en robust (överdimensionerad?) gjutjärnsspis utvecklad för marint bruk. D3 är en marinkonverterad bilmotor i lättmetall. Jag inbillar mig att typ av belastning och användning skiljer sig mellan bil och marint bruk. En båtmotor går typiskt sett mycket mindre (och mer sällan) men när den används går den mer eller mindre konstant på hög belastning. Hellre då en stor motor med lägre trimningsgrad än en mindre motor som är uppskrämd till max.

 

Nya D3 lär vara bättre än gamla, men jag har frågat min VP-verkstad i samband med fundering på byte till båt med dubbla D3 kontra singel D6 och de har sagt åt mig att hålla mig borta från D3, även den nya.

 

Säkert iofs mycket "snack" kring detta som allt annat... :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som ArneRadar säger så har jag även fått samma info från både varv och de som testar VP. Håll dig borta från D3. De nyare må mer sällan råka ut för totalras mm men har fortfarande mycket elfel och liknande.

Motorn är bra i bilar men har inte i en båt att göra. Bara en sån sak som att turbon inte är vattenkyld.

Har till och med en kund som köpt en extra D3 som han har liggandes. Det måste man ha enligt han om man ska köra D3. Efter ett totalras och en brand och två säsonger förstörda så ansåg han det var bästa lösningen för att garantera problemfria somrar

Tråkigast av allt är ju att som vanligt så tar VP inget eller mycket lite ansvar :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra inputs. Men kan verkligen D3 vara så hemskt dålig som Captain säger och är Penta så dåliga på reklamationer?

 

Ringde hur som helst till Nimbus och frågade dom och fick svar att det bara byggts ca 2-3 27 Nova S med D3 och att anledningen är att motorn är för klen för båten vilket gör att man behöver hålla ganska högt marschvarvtal. Tydligen gör båten inte mer än knappt 30 knop med denna motor och den gör 36 med D4. Vill man då ligga och marscha i 25 så känns ju D3 lite för klent.

 

Dessutom blir D3 klen vid belastning i form av ökad vikt såsom många passagerare mm. Deras rekommendation är således D4 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...