Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Vinor

Evinrude 4hk 70tal Förgasare

Rekommendera Poster

Hejhej

 

Nu är det dags för höstfisket och (nya) motorn går ej som den ska. Det är en Evinrude 4hk ifrån 1970, men ser faktiskt ganska fin ut.

 

Har blåst igenom förgasaren och gjort en allmän syn på den. Men problemet är att den verkar flöda för mycket bensin. Den går igång när man tömt förgasaren, men går då för fett så den tillslut dör, och ej startar igen.   Flottören stänger som den ska, men har ingen aning hur inställningarna ska stå.  

 

Någon som har en manual över denna motor ?  Eller vet gruntinställningarna på övre och undre nålmunstycke ? 

 

Tacksam för hjälp! 

post-102735-0-44486200-1413831179_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen manual min så här skulle jag göra.

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0230120&path=BRP~A0000023~M0013760~M0013801~M0013802~C0230120&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

 

Kör motor varm.

Kör på tomgång med växel i.
Ställ in 15 mitt i det öppningsintervall vid vilket motorn går som bäst på tomgång. Öka sedan något (skruva ut) ca 1/4 varv så att inställningen blir åt det feta hållet. Kan med fördel ställas med båten fastknuten i bryggan.

 

Högfart

Kör full fart med framväxel i och ställ in 23 mitt i det intervall där motorn varvar maximalt. öka sedan och ställ blandningen klart åt den feta sidan, men motorn skall fortfarande gå bra.

 

På motorer som är bara några år senare än din finns inget ställbart högfartsmunstycke. Det är istället fast. Anledningen till detta var att allt för många utan kunskap ställde in munstycket så att motorn gick för magert, vilket kan leda till motorskador. Håll dig alltså på feta sidan men utan överdrifter. Motorn skall fortfarande gå bra.    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla !

 

Fick igång motorn och den började gå någorlunda idag.

Har bytt alla packningar i förgasaren och även membran i bensinpumpen.  

Nu enbart inställningarna kvar av förgasarn, men hittar faktiskt inte i manualen som Lintott länkade .

 

Men får testa när båten kommer ner i vattnet. Men om någon vänlig själv just kan säga ungefär hur dem ska stå hade varit super. Det känns som den får för mycket bensin just nu , skruvar jag in skruven så varvar den upp mer , men orkar ej hålla sig på tomgång utan enbart högfart då.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...