Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
BSven

Kvalitetsskillnad på pentrypumpar?

Rekommendera Poster

Jag behöver renovera (byta ut) det mesta i pentryt och tittar på fotpumpar hos Hjertmans.
De har tre märken, Whale, TMC och Seaworld där de två senare kostar ungefär hälften av Whale.
Jag spar gärna pengar men vill inte vara dumsnål och köpa billigt som strular efter ett par år och i slutänden kostar mer så min fråga är:
Är Whale så mycket bättre i kvalitet och/eller livslängd att det är värt merkostnaden?

 

Sedan undrar jag om ni har tips på tyska eller brittiska sajter där man kan handla båttillbehör billigt och bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det samma pump eller är det samma pump?

 

post-95867-0-19273700-1413800662_thumb.jpg post-95867-0-78005400-1413800661.jpg

 

Hjertmans/TMC kostar 146:- kr mer än Biltemas pump för 279:- kr.

 

Nu var detta ju OT, men det belyser svårigheten med att betala rätt summa för den kvalitet man tror att man köper.

Tillägg: Det kan vara samma pump tillverkad i samma fabrik, den ena märkt med TMC och den andra omärkt. Det kan också vara ett plagiat Biltema säljer.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan också vara så att när man gör en kopia så ser man till att den är exakt lika originalet....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser onekligen ut som att TMC och biltema kan vara exakt samma pump.

Alla ser dock ut att vara kopior på Whale som vi vet håller hög kvalitet.
När man gör en billigare kopia så sparar man ofta in på sämre material, sämre plastkvalitet som spricker efter något år osv.

På Whale pumpen ser hävarmen ut att vara i metall medan de andra är plast...
Så frågan är om man bara blir förbannad av de sämre kopiorna eller om de faktiskt duger?

Någon som sett bägge i verkligheten?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser onekligen ut som att TMC och biltema kan vara exakt samma pump.

Alla ser dock ut att vara kopior på Whale som vi vet håller hög kvalitet.

När man gör en billigare kopia så sparar man ofta in på sämre material, sämre plastkvalitet som spricker efter något år osv.

På Whale pumpen ser hävarmen ut att vara i metall medan de andra är plast...

Så frågan är om man bara blir förbannad av de sämre kopiorna eller om de faktiskt duger?

Någon som sett bägge i verkligheten?

 

Jag har haft TMC-pumpar i över 30 år. Hävarmen är av metall. Två saker har inträffat som lett till utbyte: 1) Man slarvar med att få ut tillräckligt mycket vatten ur pumpen vid uppläggningen, vattnet fryser, plasten spricker och på våren läcker den. 2) Gummipedalen slits ut alt. torkar och spricker, i mitt fall efter ca 20 år.

Jag tycker kvaliteten är helt OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Off topic kanske men: 

har alltid undrat varför man inte använder vanliga sugpumpar och fottryckkontakt.   Husbilar envisas med trycksystem och går något sönder blir det vattenskador, kör man sugvarianten blir skadorna inte så omfattande.  Vanliga spolarpumpar ger rätt lagom med vatten.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nikitalord… det där har jag också funderat över! Även om man har en el-avstängning till själva pumpen är systemet trycksatt. Jag har dessutom en liten hydrofor i mitt system...

 

Till TS fråga. Så här gjorde jag fram tills jag skaffade trycksatt system: Köp dubbla eller tredubbla uppsättningar av den allra billigaste pumpen. När den pajar så byter man direkt till den/de som ligger färdiga i båten. ( för de pajar alltid ute på Fredlarna i solsken för mig… )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Off topic kanske men: 

har alltid undrat varför man inte använder vanliga sugpumpar och fottryckkontakt.   Husbilar envisas med trycksystem och går något sönder blir det vattenskador, kör man sugvarianten blir skadorna inte så omfattande.  Vanliga spolarpumpar ger rätt lagom med vatten.

 

Det har jag gjort nu i flera år. En sådan HÄR pump och fotströmbrytare. Först seriekopplad med en Whale handpump. Sedan satte jag in en varmattenberedare och då fick det bli magnetventiler (denna typ är avsedd för tex värmesystem och har ett inbyggt filter). 

Blandningsventilen på varmvattenberedaren är ställd på "lagom varmt". Vid handfatet finns en magnetventil, alltså bara "lagom varmt". I pentryt två magnetventiler och en omkopplare, varmt/kallt. Direkt efter pumpen sitter en magnetventil istället för backventil.

Hela systemet fungerar perfekt. Vattenförbrukningen är minimal, det är tyst och fint. Jag kunde använda befintlig "pip" vid handfatet men i köket fick det bli en ny av kromat kopparrör. Flödet blev alldeles för stor så jag har fått strypa det, till nästa är ska jag testa att strypa strömmen till pumpen istället. Totala kostnaden är mindre än vad en vanlig tryckpump kostar.

Har man bara kallvatten så behövs inga magnetventiler, bara två pumpar. 

Varför man i hela fridens namn använder fotpumpar förstår jag inte när elpump är både billigare och smidigare.

Betr. strömförbrukningen så går det åt max 1 Ah för att tömma en 100l tank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenskador? Åker inte alla runt med slaggvatten i båten i alla fall? blöta segel som plockas ner, sjökläder etc. även om båten är tät så drar man ju in massa vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!
Jag är lite gammaldags och skeptisk mot elektriska makapärer men jag får nog omvärdera.
Angående biltemas fotpump som nämndes tidigare i tråden så tittade jag på den idag och även den har hävarm i metall. Den tycks alltså till det yttre vara identisk med TMC. Eftersom även monterings skruvhålen är identiska så kan man ju testa biltema och sedan uppgradera till TMC om man skulle vilja det.

 

Några tips på utländska billiga båttillbehörssajter då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kört med vanliga spolarpumpar saab vw kugghjulsmodelen från skroten fanns tidigare på mekonomen för en hundring https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR7CgBcwTDhSvljy9GGOEBNS8bUnZuOxho2s9tBVCZiWrQtpLcZ   , fotkontakt vanlig för 39:- till golvlampa mm. http://www.clasohlson.com/se/Fotstr%C3%B6mbrytare/Pr363121000

Varmvatten för bilar brukar jag sätta pumpen nära tanken ett t rör ena anslutningen till kallvattnet på blandaren och andra anslutningen till kylaren där jag löt in en slinga kopparör och sen till varmvattenet på blandaren.  vill man få rejält tryck så tar man pump från strålkastarengöringen

 

ang vattenskador slaggvatten så syftade jag på bilar.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara säga att jag hade 2 st original whale-pumpar lika med bilden ovan i min förra båt sedan den var ny. Fantastiskt driftsäkra. Jag hade båten i drygt 30 år och fick byta membran i den ena pumpen efter ca 20 år (färskvatten) köpte då membransats till båda.

Till havsvattensidan bytte jag aldrig, hade membransatsen kvar då jag sålde båten.

 

Kan rekommenderas.

 

Kan även rekommendera att stänga havsvattenkranen då båten lämnas, eftersom det bara är membranet i pumpen  som håller båten flytande, om du lämnar båten utan tillsyn några dagar.

I alla fall så tömdes vattentanken 100 liter via pumpen, så jag satte en liten kran till tanken också, men fick inget mer läckage.

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har erfarenhet av båda.

 

Köpte den billiga fotpumpen på Erlandsons brygga. Den gick sönder (började läcka) tre gånger, men varje gång fick jag en ny i utbyte av Bryggan. Dock så tröttnade jag på att byta pumpen i det trånga utrymmet, så sista gången köpte jag även en Whalepump (den med hävarm av metall). Whalepumpen gick aldrig sönder under de fyra år jag hade båten efter bytet. Så kvalitet kostar :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...