Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
crabfish

Misstänkt undervattensverksamhet i Stockholms skärgård

Rekommendera Poster

För några dagar sedan jag såg hur Professor Logachev passerade Skåne på Seapilot. Då kom den från Finska Viken och enl norska media var den på väg mot Sthlm. Fartygets destionation har angivits till Las Palmas enl MarinTraffic. Senaste signal som finns på Seapilot visar att fartyget kommer från Kaleninggradsområdet med kurs mot Gotland utan att ha ändrat distenationshamn. Fartyget vände alltså och gick ner i sydöstra delen av Östersjön och har nu stängt av sin AIS på väg upp mot svenska vatten. Enl Seapilot finns det 11 st professorer och enl en kollega uppväxt på Huvudskär där hans far jobbade åt kbv är dessa spionfartyg. Han berättade även att Nynäs skakade när de på 80-talet sprängde minor i Danziger Gatt. Efteråt låg Belos där i nästan tre veckor. Kanske var det så att militären lyckades där men att de belades med munkavle för att inte reta upp den ryska björnen. Varför låg annars ubåtsbärgningsfartyget där så länge.

 

Det kan väl stämma mycket bra om man är på väg till "Las Palmas".

 

Las Palmas kallas ju den mellersta av de norra sandstränderna på Gotska Sandön. ;)

 

post-53310-0-34432400-1414084469_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några dagar sedan jag såg hur Professor Logachev passerade Skåne på Seapilot. Då kom den från Finska Viken och enl norska media var den på väg mot Sthlm. Fartygets destionation har angivits till Las Palmas enl MarinTraffic. Senaste signal som finns på Seapilot visar att fartyget kommer från Kaleninggradsområdet med kurs mot Gotland utan att ha ändrat distenationshamn. Fartyget vände alltså och gick ner i sydöstra delen av Östersjön och har nu stängt av sin AIS på väg upp mot svenska vatten. Enl Seapilot finns det 11 st professorer och enl en kollega uppväxt på Huvudskär där hans far jobbade åt kbv är dessa spionfartyg. Han berättade även att Nynäs skakade när de på 80-talet sprängde minor i Danziger Gatt. Efteråt låg Belos där i nästan tre veckor. Kanske var det så att militären lyckades där men att de belades med munkavle för att inte reta upp den ryska björnen. Varför låg annars ubåtsbärgningsfartyget där så länge.

 

Att ryssarna i alla tider använd fiskefartyg, fraktfartyg och diverse andra farkoster för helt andra syften än vad deras namn och klassning anger är väl känt sen länge.  Det tror jag knappast har ändrat sig, däremot är min bedömning att det röner allt mindre framgång med all den öppenhet och information som är tillgänglig i stora delar av övriga värden. Det enda som de fortsatt kan göra är att gå in och ut i hamnar där Ryska marinen inte själva är välkomna, men när identiteten på fartygen är kända är ju bara att lägga en egen ubåt i kölvattnet och få den information man vill.....

När det gäller -80 talet är jag väldigt kluven.....jag gjorde lumpen -90 och då är jag övertygad om att ingen Whisky-ubåt skulle klarat sig helt oskadd om den väl börjat jagas i våra skärgårdar.

Ett av problemen med den "verkanseld" som tilläts av politiker var att den i första hand skulle skada och tvinga upp ubåtar, man ville inte ha döda sjömän som flöt omkring i skärgården efter en fullträff.

Man kan skoja om  resultaten på  -80 talet men jag är nog benägen att tro att man faktiskt skadade ett par ubåtar under jakterna som jag hört marinofficerare prata om.

Att Belos låg så länge vid Mällsten är inget konstigt. Enligt utställningen på marinmuseum i Karlskrona återställde man den larmande minan 3 gg innan man smällde av den just för att man hade order att inte totalförstöra en ubåt, och därmed inte smälla av minan mitt under buken på en. Enligt samma utställning skall sen ha hörts  metalliska ljud som av arbete med slägga och vinkelslip från botten... Däremot lyckades man inte återfinna båten med helikoptrar eller fartyg, utan den smet troligtvis iväg under natten.....

Belos lär väl ha letat efter eventuella delar från ubåten, man kan ju också ha utvärderat och återställt minlinjen.......

Om  man var dålig på att jaga ubåt i början på -80 talet, så var man så mycket bättre på det 10 år senare.

 

Idag torde den tekniska apparaturen vara mångdubbelt effektivare och bättre, titta bara på de relativt billiga ekolod som vi sportfiskare använder, där det går att få fram massor av information. Däremot kanske inte vår killar i flottan getts möjlighet att öva och träna i den omfattning de skulle behövt, kanske har man också förlorat en del av den taktiska kompetens som erövrades under -80 och -90 talet.

 

Vad som händer eller har hänt i Stockholm har jag ingen aning om, däremot är jag säker på att försvarsmakten inte låter oss veta någonting av det de vet....

Jag vill ha ett upprustat försvar både till sjöss, på land och i luften, har aldrig trott på de dåliga argument som använts när man avrustat hela landet. Jag är nog dessutom förespråkare av återinförande av någon typ av värnpliktsförsvar som komplement till yrkesförsvaret vi har nu....   Att köra runt SB 90, G-båtar eller spana från stränderna med kikare och bildförstärkare kräver inte yrkeskompetens, det räcker med några månaders övning....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en vän som gjorde lumpen på en minspärrbataljon i slutet av 80-talet och det är ingen tvekan - enligt honom - att vi hade u-båtar i Stockholms skärgård.

 

Jag var själv inne på många repövningar under 80- och 90-talet och det var inte ovanligt med parkerade ryskreggade långtradare ute i de sörmländska skogarna. En gång räknade vi till 25 st på grusvägarna i anslutning till våra grupperingsplatser.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vi inte skicka miljöpartiets genusutbildade samtalspedagoger på fienden. Det lär skrämma den mest härdade sjöbusen.

 

Eller, om det är minkar igen så kan vi ta Romsons giftiga pråm och köra över ett par ggr så löser det problemet sig snabbt.

 

Jag menar, när jag ser miljöpartiet i regeringen så,blir i alla fall jag rädd för Sverige.

 

Jag citerar mig själv men det blev värre än mitt cynistiska raljerande. Gudrun Schyman har uttalat sig.

 

http://www.expressen.se/debatt/julafton-for-patriarkala-forsvarsromantiker/

 

Om ryssarna är nyfikna på oss, varför inte bjuda in dem på en kopp kaffe och föra en genusdialog med dem. Att försvara sig mot dem är ju helt patriarkalt omodernt, de är ju bara deras jobb att vara här och åka lite båt i all vänlighet.

 

Läs texten och förbluffas över hur långt det genuspolitiska skitsnacket har gått, hur mkt det egentligen har genomsyrat den ofentliga dialogen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta tankar från Gudrun!

"Det är helt väntat att Ryssland reagerar inför att Sverige låter Nato flytta fram positionerna mot Rysslands gräns."

Om Putin / Ryssland på allvar tror att en starkare knytning NATO/Sverige innebär ett hot mot Ryssland visar det ju bara hur Putin själv tänker.

 

"Parallellt måste vi göra upp med den maskulinitet som genom sitt våldsförhärligande bidrar till död på samhällets alla nivåer."

Inga kommentarer.  :unsure:

Det är väl bara att gå och skjuta sig själv!  ;)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger en del i vad Gudrun skriver, allt är männens fel.

 

Se bara på olyckor på sjön, inte många kvinnor där. Om vi förbjöd alla män att vistas på sjön skulle inte mycket hända. Se även 0,2:an där väldigt få kvinnor åker fast eftersom man ändå tror de inte kan köra båt (fallet med Ture som fick blåsa men frun körde båten)

 

Se även hur många onyktra drunknade kvinnor man hittat med gylfen nere och där olyckan skett då de skulle pissa från båten.

Nä du inte många sådana, möjligen att Gudrun gör så.

 

Tänk vilket problem KBV skulle få om de hittar en båt med enbart kvinnor. Vem ska blåsa? ooops

 

Lika hopplöst som att hitta en rysk ubåt så länge de inte själva sätter sig på grund.

 

Trevlig helg på er sjöbusar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vem var det som sa han såg en ubåt?,jag som fiskar på västkusten skulle aldrig anmäla om ja såg en ubåt här,då kommer ju dom med sjunkbomber och förstör allt fiske och djurlivet,skillnad om vi var i krig,men inte i dagens läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på tal om ubåtar,ja har aldrig gillat militärer och även poliser,men som det ser ut i världen så behövs dom,om inga krig eller brott begicks så hade dom inte funnits,härliga tanke,men som sagt en önskedröm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag citerar mig själv men det blev värre än mitt cynistiska raljerande. Gudrun Schyman har uttalat sig.

 

http://www.expressen.se/debatt/julafton-for-patriarkala-forsvarsromantiker/

 

Om ryssarna är nyfikna på oss, varför inte bjuda in dem på en kopp kaffe och föra en genusdialog med dem. Att försvara sig mot dem är ju helt patriarkalt omodernt, de är ju bara deras jobb att vara här och åka lite båt i all vänlighet.

 

Läs texten och förbluffas över hur långt det genuspolitiska skitsnacket har gått, hur mkt det egentligen har genomsyrat den ofentliga dialogen.

 

 

"Därför är det nedslående att konstatera att vi har 13 män och 4 kvinnor i riksdagens försvarsutskott samt en man som försvarsminister." säger Gudrun. Det är ändå en bättre könsfördelning än deras egen partistyrelse som har en styrelse bestående av femton personer, varav fjorton är kvinnor. Jämställdhet är inte en enkelriktad gata...

http://feministisktinitiativ.se/om/styrelse/

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Marinen skulle placera sina egna fartyg över ett område med minor under en ubåtsjakt undrar jag vilken slutsats ni drar av detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog skrivit att det hände förra veckan. Jag skulle nog inte tryckt på knappen och riskerat egna fartyg så frågan är varför. Själv är jag nog rätt säker på svaret

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fritidsfiskare såg Marinen ligga i det sydliga sundet innan de åkte in till Berga för att utföra underhåll. Den bästa garantin en främmade makt kan få att inga minor kommer att sprängas är nog att lägga sina egna fartyg ovanför minorna. Kanske var det så eller så spanade de bara

post-91186-0-23191700-1414606930_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men...menar du att du vet att den gamla fasta minlinjen finns kvar? I princip allt är ju avvecklat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det dags igen!

Bevisat att vi haft besök enligt försvarsmakten och regeringen.

Dags att rusta upp marinen igen kanske?

Hur lång tid tror ni att det tar innan nästa jakt är igång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

NATO, nästa. Det är väl det enda riktiga om man vill skicka en slags signal till vår vän Putin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, går vi med i NATO så skickar vi signalen till Putin att det är fritt fram att verkligen börja se Sverige som ett mål. I dag är Sverige inte ett militärt mål för Ryssland. Ryssland är intresserad av att återskapa den maktsfär och det område som Sovjet omfattade. De vill skapa buffertzoner. Sverige utgör i dag en del av buffertzonen. Går vi med i NATO hamnar vi utanför buffertzonen.

 

Putin må vara maktgalen på många sätt, men han är inte korkad. Och hans rådgivare är det inte heller. I en öppen militär konflikt mellan väst och Ryssland kommer Ryssland att få storpisk. Nej, han är bara ute efter de områden som tillhörde Sovjet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ja, går vi med i NATO så skickar vi signalen till Putin att det är fritt fram att verkligen börja se Sverige som ett mål. I dag är Sverige inte ett militärt mål för Ryssland. Ryssland är intresserad av att återskapa den maktsfär och det område som Sovjet omfattade. De vill skapa buffertzoner. Sverige utgör i dag en del av buffertzonen. Går vi med i NATO hamnar vi utanför buffertzonen.

 

Putin må vara maktgalen på många sätt, men han är inte korkad. Och hans rådgivare är det inte heller. I en öppen militär konflikt mellan väst och Ryssland kommer Ryssland att få storpisk. Nej, han är bara ute efter de områden som tillhörde Sovjet.

 

Kan absolut förstå ditt resonemang och det känns också igen från vissa politiker. Dock tycker jag att med detta resonemang behöver vi knappt ett eget försvar eftersom vi ändå är så blottade om Putin & Co skulle ens tänka tanken. Att vi skulle vara skyddade från angrepp bara för att vi inte är med i Nato känns ändå aningen bakvänt.

 

Tankevurpa; Om det nu skulle stämma att vi inte behöver vara rädd för ryssen, ja om vi håller oss utanför Nato. Vad ska vi då ha ett försvar till och på vilket sätt ska man då kunna motivera denna uppbyggnad som man vill dra igång?

 

Sverige har inte haft ett försvar de senaste 25 åren och det lär dröja 25 år till innan vi ens fått tummarna loss. Och då vet vi antagligen inte ens till vad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Putin må vara maktgalen på många sätt, men han är inte korkad. Och hans rådgivare är det inte heller. I en öppen militär konflikt mellan väst och Ryssland kommer Ryssland att få storpisk. Nej, han är bara ute efter de områden som tillhörde Sovjet.

 

Så lät det väl om Hitler också innan WW2 bröt ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

 

 

Putin må vara maktgalen på många sätt, men han är inte korkad. Och hans rådgivare är det inte heller. I en öppen militär konflikt mellan väst och Ryssland kommer Ryssland att få storpisk. Nej, han är bara ute efter de områden som tillhörde Sovjet.

 

Så lät det väl om Hitler också innan WW2 bröt ut...

 

 

Usch; ja då hänger hela östblocket i luften tillsammans med Polen och forna DDR. Finland ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte heller att vi ska ha ett militärt försvar. Det finns två vägar. Antingen lägger vi flera hundra miljarder per år och bygger en militär kapacitet som kan motstå alla angrepp, utom storskaligt totalangrepp från militär supermakt. Eller så tar vi den mer realistiska vägen och tar bort detta gigantiska slukhål som bara är till för att några gröna gubbar ska få leka krig med dyra leksaker.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi lägger hela försvarsbudgeten på medborgarlöner i stället så kommer ingen att behöva jobba. Det blir mycket mer tid till annat, bland annat lek (fast inte krigslekar såklart). Då blir alla mer harmoniska och om, förvisso helt omöjligt och otänkbart trots vad historieböckerna må påstå, skulle råka bli invasion eller andra tråkigheter kan vi stå vid gränsen med blommor, musik och leenden och vända andra kinden till. Då kommer de stygga männen med uniform eller motsvarande religiöst frivillig (nej, inte påtvingad) dräkt att tänka "oj vad dumma vi har varit" och genast ta våra händer och sjunga kärlekens och fredens lovord.

Jag menar, bara för att det aldrig någonsin genom historien fungerat tidigare betyder det ju inte att det inte fungerar denna gång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

"Tänk om ett krig startades, men ingen gick dit"

 

Text på skylt under en fredsdemonstration i DDR 1988

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...