Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
mikael_matsson

Hjälp mig välja rigglängd

Rekommendera Poster

Under hösten/vintern ska jag försöka hitta en motor på 6-10hk till min Saga 450.

Kavitationsplattan eller antiventilationsplattan (skillnad?) ska väl hamna längs med botten på båten vid rätt rigglängd om jag förstått det rätt,eller?

Men vad anses som botten på denna båt? Där botten möter akterspegeln eller en halvmeter framför där en liten "köl" gör båten par dm djupare? Titta på bilden så fattar ni. 

Vid första alternativet, kort rigg, hamnar ju propellern lite "skyddad" bakom kölen. Är det det som är tanken med sån här bottenform? Eller kommer kölen att störa vattenströmmen för propellern så jag ska välja en längre rigg som går djupare än kölen?

Spelar det någon större roll på en icke planande båt?

 

Alla tankar kring detta tas tacksamt emot. Mvh Micke

post-104696-0-01487000-1413488165_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen betydelse det är akterstammen som du ska gå efter. Tänk segelbåt eller snipa som verkligen har kölen ivägen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag letar efter en beggad motor och slår till när ett bra ex till rätt pris dyker upp. Skulle det vara någon nackdel om det råkar vara en lång rigg då? förutom att den blir lite mer djupgående givetvis... Många bra exemplar av dessa småmotorer har ju tidigare hängt på segelbåtar och är därmed långriggade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra idé att leta efter en segelbåtsmotor, de är ofta mindre körda? 
 

Det skrov du har ser tungt och gediget ut. Du får knappast upp det i planing med en segelbåtsanpassad motor eftersom de ofta inte är på mer än 9,9 hkr, kanske bara 6 hkr?

 

Då spelar det nog ingen roll? Och du kan alltid lägga en bit teak ovanpå akterspegeln så att du får upp motorn en halv decimeter eller så… men som sagt, spelar nog ingen roll så länge du inte ska plana.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra idé att leta efter en segelbåtsmotor, de är ofta mindre körda? 

Ytterst få välskötta motorer slits ut, de korroderar sönder. Så, skicket är viktigare. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inget planande skrov så den kommer nog inte kliva upp vad jag än hänger på för maskin. Men det var tanken med denna båt också, att ha en som går fint i vattnet utan att behöva plana. Min förra crescent 425 med 20hk upplevde jag som lite dryg, just för att man var tvungen att gasa upp den i plan för att inte gå som en tunna skit i vattnet.

Kan tänka mig en encylindrig liten fyrtaktare på den här, dom är vanligtvis inte större än 6hk. Men det är inte otänkbart med en 2takt på 8-10 hk heller. Vi får se vad blocket har att erbjuda framöver. Men då tror ni det kvittar om jag köper lång eller kort rigg alltså?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För många år sedan köpte jag en båt 4,45 m lång med en urgammal 20 hästars motor. Båten var rund fram och platt som en eka bak fast med en liten lyftklack längst ut. Höjden på motor fästet var mitt emellan kort och lång. Den gick inte att köra fortare än 6 knop. Just den hastigheten eller max 6 hk motor var båten byggd för enligt försäkringsbolaget. Jag byggde på och förstärkte akterspegeln och hängde på en ny 2 takts 15 hästare. Hade redan planerat att köpa en annan båt året därpå där jag skulle ha 15 hästaren. Efter inkörning drog jag på fullt och båten gjorde 18 knop med mindre motor än 6 knop innan. Alltså är det som de flesta skriver. Ska du inte upp i plan så kvittar höjden inom rimliga gränser men om du vill det så är det rätt små marginaler som gäller.

Redigerad av Virgo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...