Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
gonefishing5053

Vinterupptagning

Rekommendera Poster

Hej har en liten fråga om va som ska göras med motorn nu när jag tar upp den för vinterförvaring!! Har tänkt o lämna in den på service och vinterkonservering men tycker det är lite dyrt runt 2000 för det! Är inte snål men pluggar för tillfället så pengar växer inte på några träd.. Motorn är en johnsson 40 hk 91.. Är det svårt att föra sakerna själv osv??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först renköring av motorn i sötvatten om den gått i salt/bräckt vatten. Sedan byte av olja i växelhuset, tömning av bränslesystemet, smörjning av propelleraxel och nipplar i riggen samt länkar till gas/växelreglage. Rengöring av bränslefilter och ev andra filter är också bra att göra.

Se sen till så att motorn förvaras upprätt så att vatten i systemet rinner ut och inte fryser.

Tror jag fick med allt nödvändigt nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del kanske skulle säga att det är overkill men efter att nyligen ha bytt impeller på mina två utombordare, 4hk respektive 50hk kan jag bara tipsa om att motionera bultarna som håller växelhuset på plats. Lossa en i taget, borsta rent med en ROSTFRI stålborste och fetta in gängorna med vattentåligt fett.

Det tar max 15 minuter vid vinterservicen och man tackar sig själv den dagen då det är dax för impellerbyte. Då är det skönt att ev. slippa borra upp och gänga om då gängorna i riggen följer med skruvarna ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...