Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst BonusVita

Hur flytta domännamn?

Rekommendera Poster

Gäst BonusVita

Jag funderar på att flytta min hemsida från hemsida24 till wordpress.
Men hur gör jag det?
Hemsidesnamnet bonvit.se har jag köpt via hemsida24 och deras domänregistrering, mailen är knuten även den till hemsida24 och deras mailhantering.
Jag gissar att jag på något vis måste få över bonvit.se till ett nytt webhotel, men när jag kollar på https://www.iis.se/domaner/free/whois/ så ser jag inte mitt namn någonstans. Är det jag som äger den då? 
Jag har betalat en årsavgift för mitt namn som gäller till 20151004, men den förfaller väl och är för mig försakad om jag tar bort namnet från hemsida24 och deras webhotell, och en ny avgift måste betalas på det nya webhotellet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska precis lägga upp en site på hemsida24 med ett eget domännamn. Det skriver att jag kommer att vara ägaren till domänen och att de inte har någon uppsägningstid!

 

Jag har bara lite erfarenhet av hemsida24.se men har hört mycket gott om dem. Eftersom jag är lite i branschen så får jag förfrågningar från bla föreningar om jag "inte kan hjälpa dem lite med hemsidan". Nu är jag inte designer och tycker inte om att jobba gratis så jag fixar ett konto och lägger upp grunden, sen får de klara sig själva. Det funkar bra, ett tips tills er som vill ha en egen hemsida. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som behövs göras är att när du satt upp den nya sidan, be din nya leverantör att ta över DNS-hanteringen av din domän och även be din gamla leverantör att släppa den.

 

I normala fall är detta inget problem.

 

Men kan du inte köra wordpress hos din gamla leverantör? De flesta brukar väl ha Wordpress färdigpaketerat och bara att lägga in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en leverantör är det väl en vardaglig händelse att man flytta sin sida?

Varför inte bara ringa dem och fråga hur det går till!

 

OM de är hjälpsamma så får du ett bra intryck och du återger det i forum och bloggar?

OM de är stökiga så skriver du det och då förlorar de framtida kunder….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Nej hemsida24 vill inte ta i wp med tång ens, jag har frågat dem om det går, men blivit nekad.

Sedan så är det så att h24 är svinaktigt dyra. Jag betalar 287 kronor i månaden för min hemsida som ger mig 10 emailadresser på vardera 500 mb och en hemsida med buffert på 15 gb. Och om jag kollar på t.ex one.com så betalar jag 180 kronor för hela året och då får jag exakt detsamma som h24 erbjuder och även mer därtill.

Men jag vet inte vilket webbhotell jag skall välja.

One.com låter fantastiskt bra och har fått väldigt mycket positivt beröm.

Binero låter också jättebra, inte riktigt lika mycket beröm och de har nyligen bytt ägare så där har deras service sjunkt lite granna.

 

Men då jag är arbetslös så måste jag tänka på mina utgifter. Och att byta från en dyr webbportal som dels är lite styltig och som känns allmänt nedlåst som h24 till en webbportal som är bra mycket billigare och känns mer lättarbetad där jag även kan få in wp, det känns som en bra väg att gå.

 

Men jag har nu fått ut auktorisationskoden för min hemsida av h24, det var inga problem på den punkten.

Nu gäller det bara att se till så att jag får upp mina mailadresser exakt som de var på det nya webbhotellet, så att inget mail försvinner.

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte är en kritisk sidan och du vill komma billigt undan kan du ju hosta en egen burk hemma med wordpress, mha av dynamisk dns (tex loopia)så är det inget problem att ha en enkel hemsida på en adsl anslutning. Lite knöligare men ganska roligt, om man är skapt sådan :)

 

En flytt av domänen gör enklast mha en transfer kod som du ska få av registratorn och ge till ditt nya webhotell 

 

Här finns lite alternativ för webhotell med wordpress http://www.bästawebbhotell.se/

Redigerad av Sueco

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Nej, jag har fått tipset förr... Eller liknande...

Jag kan ingenting om sådant språk, vet inte vad som är vad och jag har ej heller den minsta lust att lära mig.

Jag vill ha det enkelt och simpelt med någon form av webbyggarprogram som redan finns på webhotellet eller som redan finns på wp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Då har jag tagit steget...

Jag har raderat mina gamla emailadresser på mitt gamla webhotell och det första jag gjorde när jag betalat min inträdesavgift hos one.com, var att skapa upp just dessa adresser.

Har nu skickat ett test mail till dem vardera, men det kan dröja upp till 24 timmar innan allting syns som det är beräknat, så jag får kolla igen imorgon.

Men jag måste nu börja om från början igen och bygga upp min hemsida på nytt.

Så fram tills dess att så sker, så blir det lite sämre med rapporteringarna över mitt båtbygge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska inte vara sådana problem att flytta över en hemsida från en annan webbleverantör. 

Jag följde denna guide när jag flyttade från loopia till misshosting: Byta webbhotell

 

För övrigt kan jag varmt rekommendera misshosting, har inte haft några bekymmer alls.

 

De ska bara ett av de bästa webbhotell som finns på den svenska markanden enligt många!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Misel71:

Det ska inte vara sådana problem att flytta över en hemsida från en annan webbleverantör. 

Jag följde denna guide när jag flyttade från loopia till misshosting: Byta webbhotell

 

För övrigt kan jag varmt rekommendera misshosting, har inte haft några bekymmer alls.

 

De ska bara ett av de bästa webbhotell som finns på den svenska markanden enligt många!

 

Man får hoppas att BonusVita löste detta problem han hade för 4,5 år sedan. 

Båten tror jag f ö aldrig blev klar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah! Tråkigt med båten.. 

Familjen hade båt för ett par år sedan, slutade med att vi reklamerade båten då de sålt den med läckage...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Man får hoppas att BonusVita löste detta problem han hade för 4,5 år sedan. 

 

Jag tycker det luktar troll här jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du menar mig DanielMalmgren, så är fallet inte sådant!

 

Vi hade Bayliner 285 har jag för mig. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insåg nu att du taggat peter_k kommentar... 

 

My bad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...