Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BobbyE

Stadigaste 5-6 meters båten för ytterskärgården?

Rekommendera Poster

Jag tycker vår familj behöver en stadigare och tryggare båt för att ta oss längst ut i skärgården. Jag hade tänkt mig en Buster XL, men hittar motstridiga uppgifter kring hur den uppför sig i

Hög sjö. Jag tror att det vore bra med aluminium så att vi kan gå emot lite grynnor här och där...

Några förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av Buster XL. Däremot kör jag själv aluminium båt. Den kritik jag hört om Buster har handlat om att vissa modeller slår hårt i motsjö, att det upplevs obekvämt att åka i dom. Det gäller i viss mån min båt också, som har ett brett och bärigt förskepp utan vass undervattenskropp.

Lite av en motsats till de skroven är ju Anytecs  vassa förskepp som skär genom sjöarna på annat sätt, men som enligt andra kritiker också har besvärande lite bärighet i förskeppet.

 

Min båt funkar bra i många lägen, lättkörd, bra bärighet, men i den vassaste och kraftigaste sjögången så är den inte trevlig att köra i planingsfart, förmodligen samma kritik som framförts mot en del Busterbåtar.

 

Däremot går den föredömligt tryggt och bra i farter under planing även i grov sjö. Begränsningen blir då när sjön börjar rulla in över fördäck i motsjö, man vill ju helst undvika att vattenfylla båten i onödan.

 

Anytec och liknande båtar med ett betydligt vassare förskepp och skarpare bottenvinkel även akteröver kan ganska säkert åka i planingsfart längre upp i vind och sjöregistret.

 

Vet inte om du blev nåt klokare av mina rader, men alubåtar är lika olika inbördes som plastbåtar, det är bara materialet som är lika. Och precis som i plastbåtar är de också olika byggda med olika mycket material på olika ställen i båten..........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det vore bra med aluminium så att vi kan gå emot lite grynnor här och där...

Några förslag?

Ehhh...?

En aluminiumbåt klarar inte att man kör på med lika lite som en plastbåt.

Skillnaden ligger främst i att ytan inte är lika ömtålig för mindre skrap, tex att dras upp på en grusstrand eller mot en berghäll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Hajen 6.20 kanske.

 

Har inte kört någon själv men blivit omkörda av flera i krabb sjö, de ser ut att gå bra i sjön.

Här är en tråd på MG som handlar om båten som funnits i många versioner även ruffade, och olika längder.

http://www.maringuiden.se/forum/topic/4198-laxen-ht-eller-hajen-styrpulpet/

post-97687-0-48256000-1413116749_thumb.jpg

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror att det vore bra med aluminium så att vi kan gå emot lite grynnor här och där...

Några förslag?

Ehhh...?

En aluminiumbåt klarar inte att man kör på med lika lite som en plastbåt.

Skillnaden ligger främst i att ytan inte är lika ömtålig för mindre skrap, tex att dras upp på en grusstrand eller mot en berghäll.

 

Precis som du skriver, man ska nog passa sig för att ha en alltför stor övertro på aluminiumet. Men visst känns det bra att kunna driva över några stenar och ta emot en repa och någon mindre bula utan att behöva bekymra sig för att laga gelcoatskador efter upptagningen.....

Det är väl den främsta anledningen till att jag valt aluminium, samt att man vid eventuell allvarligare skada, kan ta upp båten, få den svetsad och sjösatt samma dag, ingen tid för att vänta på att laminat ska torka, plasta flera lager etc. som kan ta veckor och månader i värsta fall.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterskärgård? Grov sjö? Sjövärdig?

Det låter faktiskt som om du ska ha en RIB...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av aluminiumbåtar, kan däremot hålla med om att Hajen går bra i hård sjö. Även Båtskär går fint i sjön. Tillverkas av BD Plast i Kalix.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fisksätra Firally eller Firally sjömätare borde ju vara perfekt. Lär vara extremt sjövärdig och ha mycket tjockt laminat. Fördäck och liten styrhytt är väl också bra i motsjö. På min önskelista över saker som jag tyvärr inte behöver men verkligen vill ha står Firally sjömätare, en rejäl lingrävare och en snövessla modell Snow-Trac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-66421-0-45835700-1413296339_thumb.jpgpost-66421-0-97184400-1413296441_thumb.jpg

Det finns ingen båt i den storlek som är riktig stabil eller inte stampa i hög fart.

De är helt enkelt för lätta.

med en modernare skrovform som är testad för sjöräddningen i Holland blir det lite bättre men inte optimalt heller i den storleken.

i så fall ska man köpa typ 6,5 meters som är byggd i 5mm och väger 900 kg tom skrov.

Smhi har en sån och de kör i alla väder och både in och utomskärs.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en hajen å måste erkänna att dom är grymma i vattnet. Sålde den i sommras för att köpa en vithajen som deras efterträdare heter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

attachicon.gif974.JPGattachicon.gif10670058_695035983920662_8989275499174816654_n1.jpg

Det finns ingen båt i den storlek som är riktig stabil eller inte stampa i hög fart.

De är helt enkelt för lätta.

med en modernare skrovform som är testad för sjöräddningen i Holland blir det lite bättre men inte optimalt heller i den storleken.

i så fall ska man köpa typ 6,5 meters som är byggd i 5mm och väger 900 kg tom skrov.

Smhi har en sån och de kör i alla väder och både in och utomskärs.

Det där skrovet ser riktigt intressant ut. Är det runt 5 meter eller har formen testats i fler storlekar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den är 6,6 meter men finns i mindre storlek med.

Test på lab gjorde på ett skalmodell.

det finns en film på räddningsbåten men då får jag leta lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller sjöduglighet så är ju problemet för nästan alla öppna båtar att förr eller senare så tar sig sjön in över relingen och riskerar att vattenfylla båten. Det har givetvis mycket med hur båten är byggd och konstruerad att göra, men även hur den lastas och körs.

 

Ska man kunna köra tryggt i alla väder i ytterskärgård och på öppet hav är det egentligen en täckt båt eller som någon föreslog en RIB som är bästa valet. Men många båtar klarar  hårt väder och rejält grov sjö om de bara körs förståndigt. Saknar man helt fördäck så kan det bli besvärligt att ta sig fram mot krabb motsjö när det brallar på ordentligt och sjön vill rulla in över relingen, men då får man kanske välja en annan väg..... eller stanna hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...