Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kotte_Holgersson

På sidan om drevet... Askeladden mercruser 2004

Rekommendera Poster

Hej och hallå!

 

Jag har googlat i dagar och nu måste jag fråga er proffs...

På höger(styrbord :) ) sida om drevet sitter en 30cm lång något... Precis... Vad är detta?

Se bild.

 

Båten är en askeladden 645 2004 mercruser 4.3 med alpha drev(tror jag, är inte helt 100...)

 

Med vänlig hälsning,

Marcus

post-105672-0-96946700-1412967878_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylvatteninntag.

Tack Alfaalfa ;) fick detta bekräftat från annat håll idag med, någon som har några smarta idéer eller erfarenheter kring konservering av denna typ av lösning.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kylvatteninntag.

Tack Alfaalfa ;) fick detta bekräftat från annat håll idag med, någon som har några smarta idéer eller erfarenheter kring konservering av denna typ av lösning.?

 

 

Jag har exakt samma båt och motor hela vägen ner till årtalet. Funderar på tre olika varianter:

  • Koppla en dunk med glykolblandning rakt på slangen före sjövattenpumpen. Observera att du ändå måste sätta spolmuff eller drevsäck på drevet då det finns ett sjövattenintag där också med impeller som du inte vill bränna. Vad jag förstått är det enbart för att kyla drevet.
  • Samma som ovan men med spolmuff anpassad för skrovintag. Alltså dubbla spolmuffar.
  • Sötvattenköra och fogga i sjön. Tappa ur sjövattnet för hand via avtappningspunkterna. Fylla glykol "för hand" från dunk via värmeväxlarens anslutningar.

Siktar på det sistnämnda med alternativ ett som reservplan. Får väl ta till blå IKEA-påsar som provisorisk drevsäck om det blir glykolkörning på land. Har inte garanterad tillgång till färskvatten på slang inom vettigt avstånd på varvet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och stort tack :)

 

Så här gjorde jag till slut.

 

"Intaget" från skrovet öppnade/skruvade jag isär i motor-utrymmet och kopplade på en egen slang som gick upp till en dunk som stod på "kylskåpet" i båten, då hade jag bra fall och kunde fylla inloppet med glykolblandningen.

 

Körde samtidigt en "dunk" och "muffar" ute på drevet.

(jag hade 2 olika färger på glykolen, på så sett såg jag nät det kom ut från båda håll.)

 

Startade upp och det tog inte mer än 20 sec tills vi såg glycol komma ut.

 

Jag testade också att öppna en "frys plugg/tapp" i botten för att se att det fanns glycol i systemet.(bara lite släpte jag ut så klart)

 

FRÅGA:

kan jag nu öppna omkring värme växlaren och addera mer och renare glycol om jag vill? (några ideér?)

 

FRÅGA:

Kör ni med konserveringsprayi luftintaget, jag bommade det pga "dubbla dunkar och fulla händer". Kan man spruta in i tändstift hålen och manuellt dra runt kolvarna lite?

 

mvh

Marcus

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte bekymra mig om att hälla på mer glykol via värmeväxlarens anslutningar. Ser det som en metod för att få i glykol utan att behöva starta motorn.

 

En annan fråga: vad händer om man plockar av drevet (Alpha One Gen 2) innan man glykolkör via sjövattenpumpen på motorn?

Redigerad av Ljusdans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, nu är också min båt landad och vinterkonserverad.
 

Det blev samma metod, en dunk ovanpå pentryt med slang kopplad mot sjövattenpumpen. Exemplariskt enkelt  :)

 

Drevets kylning löste jag medelst improviserad drevsäck. Det visade sig att jag kunde fixa färskvatten också, så under själva konserveringen lade jag en slang i drevsäcken för att inte nivån skulle sjunka under gälarna på drevet. 

 

Fick i lite fogging men inte så mycket då dunken tog slut väldigt fort... Inte så orolig för det iom att det verkar råda delade meningar om man ens ska fogga MPI-motorerna. Får väl komplettera med att lyfta på stiften och dra i lite i varje cylinder också. Fast det får bli nästa helg. Stiften sitter så förbannat trångt till... annars är det mesta väldigt lättjobbat i motorrummet på denna båt  :D

 

Noterade att drevets huvudpackning såg ut att vara sliten ner till det röda, så jag passade på att plocka drevet också, trots att drevoljan fortfarande var snyggt blåsvart. Självklart var det ingen störra fara på taket med packningen, men lika bra det. Funderar ändå på att byta impeller i vinter, vilket jag nu kanske kan reda ut hemma i stugvärmen...  :)

post-105246-0-04033700-1413743445_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis. Växelhusoljan menar jag, i kontexten att den fortfarande hade en fin färg när jag tappade ur den ur drevet  ;)

Redigerad av Ljusdans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stängde konserveringsboken i dag genom att dra i lite konserveringssprej i cylindrarna och dra runt.

 

Mina tändstiftshattar satt som f-n, så jag tänkte dela med mig av ett bra tips för att få loss dom när det är så trångt som det är på en sötvattenskyld 4,3 MPI: linda en bit snöre ett varv runt hattens hylsa och dra rakt ut med ena handen samtidigt som man hjälper till inne på hatten med andra handen. Plopp. Generande enkelt. Tyvärr tog det liiite för lång tid att komma på  :rolleyes:

Redigerad av Ljusdans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ljusdans,

 

Hoppas allt är bra..

 

Hur gjorde du med växelhusoljan/drevoljan?

 

Jag upptäckte nyss att det finns en behållare inne vid motorn som även är drevolja...

 

Jag bytte olja i drevet hemma, men vad händer nu när man kopplar på drevet? Ska man byta även den oljan tro? Kommer oljan i behållaren rinna ner i drevet och fylla på ovanifrån?

 

 

 

Stängde konserveringsboken i dag genom att dra i lite konserveringssprej i cylindrarna och dra runt.

 

Mina tändstiftshattar satt som f-n, så jag tänkte dela med mig av ett bra tips för att få loss dom när det är så trångt som det är på en sötvattenskyld 4,3 MPI: linda en bit snöre ett varv runt hattens hylsa och dra rakt ut med ena handen samtidigt som man hjälper till inne på hatten med andra handen. Plopp. Generande enkelt. Tyvärr tog det liiite för lång tid att komma på  :rolleyes:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis. När du monterar på drevet öppnar en ventil som släpper på olja från påfyllnadskärlet till drevet.

 

Vad jag förstår är denna olja i regel oanvänd (någon som vet får gärna bekräfta). Jag tömde kärlet i höstas genom att lossa det från motorn och hälla upp innehållet i en flaska. Drog på helt färsk olja i samband med återmontering, men bara för att jag inte visste status på oljan som var där iom att förra sommaren var den första med båten.

 

Lät en firma byta bälgar, drevimpeller o växelvajer, efter mycket rekande själv. Behövdes så många specialverktyg att det fick bli så, för mkt trassel om man misslyckas. Bälgarna var från -09 och hade börjat torrspricka. Växelvajern var original och kärvade ordentligt. Fastnade reverserad två ggr i somras. Hoppas på bättre växling i sommar :-)

 

Blir nog stiftbyte och sjövattenpumpimpellerbyte också. Stiften ser ut att vara rejält gamla. Skönt att veta när det senast är gjort känner jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...