Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Riro

Både 12V och 24V i båten

Rekommendera Poster

Har två seriekopplade 12V startbatterier då startmotorn är 24V. All annan el inklusive generator är 12V.

Tacksam för idéer hur man enklast kopplar för att få 24V till startmotorn (seriekoppling) och kunna ladda batterierna med generatorn (paralellkoppling) då motorn startat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite knepigt. Man kan göra det med reläer, men måste vara försiktig så att betterierna inte blir kortslutna. Om man i normalläget har ett batteri (A) kopplat till generatorn "som vanligt" och det andra kopplat parallellt med hjälp av två reläer (1,2). Sedan har man två andra reläeer (3,4) som i stället kopplar det andra batteriet (B i serie med det första och till startmotorn.

Nu kommer det krångliga. När man vrider på startnyckeln låter man räläerna 3,4 dra, Det kan man göra med en ledning från startnyckeln, men relä 1,2 FÅR INTE dra då. När motorn startat kan man låta reläerna 1,2 dra, men relä 2.3 FÅR INTE dra då. Relä 2,3 kan man styra från laddningslampan, men man måste ha någon koppling som väntar tills relärena 1,2 släppt ordentligt.

Man måste också ha en koppling som hindrar reläerna 3,4 att dra om man av misstag skulle vrida på nyckeln när motorn går. Det går att bygga någon form av logikkrets runt de fyra reläerna som säkerställer att det blir rätt funktion, men man måste tänka på alla felvarianter så att det inte blir kortslutning och brand.

Redigerad av Bjorns_snipa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här inte inte svaret på det du fråfade på en kan ändå inte låta bli att väcka tanken.

 

Har du inte funderat på att byta startmotorn till en 12 Voltare?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här inte inte svaret på det du fråfade på en kan ändå inte låta bli att väcka tanken.

 

Har du inte funderat på att byta startmotorn till en 12 Voltare?

 

/B

Vore naturligtvis smidigast, vet bara inte vart man får tag på en 12V startmotor till en MD96B.  :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite knepigt. Man kan göra det med reläer, men måste vara försiktig så att betterierna inte blir kortslutna. Om man i normalläget har ett batteri (A) kopplat till generatorn "som vanligt" och det andra kopplat parallellt med hjälp av två reläer (1,2). Sedan har man två andra reläeer (3,4) som i stället kopplar det andra batteriet (B i serie med det första och till startmotorn.

Nu kommer det krångliga. När man vrider på startnyckeln låter man räläerna 3,4 dra, Det kan man göra med en ledning från startnyckeln, men relä 1,2 FÅR INTE dra då. När motorn startat kan man låta reläerna 1,2 dra, men relä 2.3 FÅR INTE dra då. Relä 2,3 kan man styra från laddningslampan, men man måste ha någon koppling som väntar tills relärena 1,2 släppt ordentligt.

Man måste också ha en koppling som hindrar reläerna 3,4 att dra om man av misstag skulle vrida på nyckeln när motorn går. Det går att bygga någon form av logikkrets runt de fyra reläerna som säkerställer att det blir rätt funktion, men man måste tänka på alla felvarianter så att det inte blir kortslutning och brand.

Kneper är väl att låta relä 1 & 2 vara växlande. I vila kopplar 1 & 2 in det andra batteriet parallellt. När nyckeln vrids dras 1 & 2, och i det växlade läget levereras strömen till reläet som seriekopplar batterierna från 1 & 2. Här behövs väl bara ett relä. Startmotorn kan ju alltid vara kopplad mellan ena batteriets plus och det andra batteriets minus, för startmotorn har ju ett eget relä. Nu kan det seriekopplande relääet aldrig dra förrän båda parallellkopplande reläerna har brutit parallellkopplingen.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa denna idé. Behåll dina startbatterier på 24 volt och använd dem bara för motorstart. Behåll ditt 12 volt system för förbrukning. Laddningen till startbatterierna borde kunna fixas med en DC-DC omvandlar som monteras mellan 24 volt och 12 voltsystemen. Det skall då vara en DC-DCsystem som omvandlar 12 volt till 24 volt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 Är du inte jätterädd om batterierna så kör dem i serie för starten skull och sätt generatorn på bara ena där du tar ut övriga förbrukare, strömmingen kommer flyta över eftersom batterierna hela tiden stävar efter att jämna ut sig,  har faktisk sett en större chaterbåt 24 eller 48 voltare där underhållsladdningen från motorns generator bara var hälften och kopplad till ett batteri mitt i banken. 

 

obs vet att det blir viss snebelastning och att tömmer man ett får man strömrusning men om ts inte maler ut batterierna helt på starten så kommer det att fungera.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.sterling-power.com/products-battbatt.htm

Kan det vara en ide att sätta in en 24v generator istället (billigare samt enklare inst än att byta startmotor)

ladda de två seriekopplade batterien (startbatteri) från den och sedan sätta in en dc to dc charger typ sterling för att ladda underhållsbatteribanken med 12v ?

 

Oops för sent ute någon annan hade redan föreslagit detta ,sorry. Med vänlig hälsning, elektrikarn

Redigerad av elektrikarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör nog tillägga att denna batteribank (2x12V  tot.200Ah) endast är till starten. Har även en separat förbrukningsbank (12V 400Ah).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har du testat hur mycket starten varvar på 12 volt?

 

Du skulle ju kunna om du nu gör åt väldigt mycket startström haka på en extra 24 voltsgenerator.   

 

Eller lösa det med dubbla batteribrytare en för seriekretsen och en för att parallelkoppla och sen disciplinen att alltid bryta seriekretsen först, skulle du göra fel så gör du det bara en gång  :o

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är lite knepigt. Man kan göra det med reläer, men måste vara försiktig så att betterierna inte blir kortslutna. Om man i normalläget har ett batteri (A) kopplat till generatorn "som vanligt" och det andra kopplat parallellt med hjälp av två reläer (1,2). Sedan har man två andra reläeer (3,4) som i stället kopplar det andra batteriet (B i serie med det första och till startmotorn.

Nu kommer det krångliga. När man vrider på startnyckeln låter man räläerna 3,4 dra, Det kan man göra med en ledning från startnyckeln, men relä 1,2 FÅR INTE dra då. När motorn startat kan man låta reläerna 1,2 dra, men relä 2.3 FÅR INTE dra då. Relä 2,3 kan man styra från laddningslampan, men man måste ha någon koppling som väntar tills relärena 1,2 släppt ordentligt.

Man måste också ha en koppling som hindrar reläerna 3,4 att dra om man av misstag skulle vrida på nyckeln när motorn går. Det går att bygga någon form av logikkrets runt de fyra reläerna som säkerställer att det blir rätt funktion, men man måste tänka på alla felvarianter så att det inte blir kortslutning och brand.

Kneper är väl att låta relä 1 & 2 vara växlande. I vila kopplar 1 & 2 in det andra batteriet parallellt. När nyckeln vrids dras 1 & 2, och i det växlade läget levereras strömen till reläet som seriekopplar batterierna från 1 & 2. Här behövs väl bara ett relä. Startmotorn kan ju alltid vara kopplad mellan ena batteriets plus och det andra batteriets minus, för startmotorn har ju ett eget relä. Nu kan det seriekopplande relääet aldrig dra förrän båda parallellkopplande reläerna har brutit parallellkopplingen.

/Peter

Problemet med två växlande reläer är att de måste växla exakt samtidigt. Om det ena är bara lite långsammare blir det kortslutning. Dessutom måste de klara startströmmen. Det blr inte lätt att hitta sådana. Jah har en ful-lösning i huvudet som bara behöver ett relä. Ska se om jag kan göra en skiss på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

finns ju växelrelän hade det för att få olika hastighet på ungarnas gokart men tror du får svårt att hitta något som klarar ampen och om det inte växlar utan svetsar så brinner det garanterat.

 

enklare med två huvud/batteribrytare.

 

hade du kollat hur starten varvade på bara 12 volt, annars finns ju lindaverkstäder och så dyrt är det ju inte att linda om så blir din start en 12 voltare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är skissen. Startbatterierna är parallellkopplade med förbrukningsbatterierna med hjälp av glödlampor. Vid start kopplas startbatterierna i serie. Startbatterierna laddas genom glödlamporna. Med t.ex. 50W lampor blir laddningsströmmen tillräcklig vid laddning. Vid start går ström åt till lamporna men den största strömmen går till startmotorn.

post-91824-0-33306700-1413051606.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag hade nog tvekat på att ha lampor lysande för någon enstaka amps laddning,

Får du tag i tillräckligt kraftiga tillslagsrelän det är inga små belastningar om du ska brygga ihop bankarna under ett startförsök? 

 

Gör du varianten som jag tipsade om först så dvs 12 volts ladda en av 12 voltarna i 24 batteribanken då far ju elektronerna över till det som som ej är anslutet till laddningen så fort du slår på kretsen dvs försöker starta,  en viss strömrusning kommer att ske om spänningen är ojämn men inte att jämföra när tex folk använder startkablar och låter en fulladdad bil kopplas på en helt urladdad. 

 

viss laddning kommer ändå ske eftersom banken räknar sig som en hel cell och kommer sträva efter att ha samma laddning i hela cellen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det här inte inte svaret på det du fråfade på en kan ändå inte låta bli att väcka tanken.

 

Har du inte funderat på att byta startmotorn till en 12 Voltare?

 

/B

Vore naturligtvis smidigast, vet bara inte vart man får tag på en 12V startmotor till en MD96B.  :unsure:

 

OK, då gick du den möjligheten i stöpet. Mitt nästa förslag är då dubbla generatorer. En 12V för förbrukningssidan och en 24V till starten. En såpass stor spis drar ju runt båda utan större bekymmer.

Enkelt, riskfritt, vanligt och och ändå relativt billigt.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ts har redan fått tipset med extra generator.

 

Var motorn redan från början 12 och 24 volt eller är det någon som i efterhand byt generator, googlade bilder och de verkar ha 24 voltsgeneratorer,  hur var båten byggd med detta från början?  

 

mercor hade på 80 talet på skåpbilarna 12/24 volt och kraftiga växelrelän för detta under förarstolen minns bara inte om det var 12 volt och 24 till start eller tvärtom men troligen satt det 24 voltstart på 12 voltsystem.   hör med närmsta merca firma de vet garantrat vilka modeller de brukade smälla till under stolen när man skulle starta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

googlade och 508 kom direkt upp men jag vet att även de senare med mindre motor hade samma system och det var 12 volts generator och 24 voltsstart via omkopplings/startrelä

 

körde på i början på 90 talet en sommar för påålsbröd  och min bil som var rätt ny hade deta smällande relä under stolen.  

 

undrar om inte det finns en gammal tråd med samma problematik från tiden då trollen härjade på forumet 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

man hade dubbla 12volts som just när man drog starten släppte parallelkopplingen och seriekopplade  battrierna strömmen gick endast till staten och ingen 24 volt ut i övriga systemet.  här är bildlänk på olika varianter på dessa relän  

 

https://www.google.se/search?q=schaltung+batterieumschalter.+12v+fahrzeuge+mit+24v+starter&espv=2&biw=1030&bih=657&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=tZY5VMzkDqHnygOZlYA4&ved=0CAYQ_AUoAQ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

post-67245-0-95724600-1413061044_thumb.jpg.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat hur mycket starten varvar på 12 volt?

 

Du skulle ju kunna om du nu gör åt väldigt mycket startström haka på en extra 24 voltsgenerator.   

 

Eller lösa det med dubbla batteribrytare en för seriekretsen och en för att parallelkoppla och sen disciplinen att alltid bryta seriekretsen först, skulle du göra fel så gör du det bara en gång  :o

Har också tänkt på att använda batteribrytare men vill ha ett idiotsäkert system då ett fel får rätt ödesdigra konsekvenser. Funderar på att använda en batteriväljare som i ena läget (A) seriekopplar batterierna och i andra läget (B) drar 2 relän som paralellkopplar.  Batteriväljaren klarar startströmmen och relän som klarar laddströmen är inget problem att få tag på. Enda problemet är att alla batteriväljare som jag hittat har ett läge där (A) och (B) är sammankopplade vilket skulle ge kortslutning i mitt fall. Ska kolla om det går att på något sätt spärra detta läge.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Om du gör så vad händer med resten av systemet när det vid start blir matat med 24 volt?

 

Såg du ovanstående merca relä?  

 

Du kan ju prova den enkla lösningen med laddning in på ett av 24 voltsbankens batteri häng på en multimeter och mät efter batterierna fått villa ett tag och se hur mycket spänningsskillnad du fått mellan batteriet på laddning och det serieanslutna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varför inte lägga ett par tusenlappar på att få startmotorn omlindad t 12v? Lite dyrare initialt kanske men inga reläer eller omkopplare som kan fallera/glömmas bort och allt i båten kan köras på samma spänning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste och billigaste är en DC/DC-omvandlare typ DENNA. Ställ den på ca 27,4V ut, den kommer att ladda med max 7,5 A men sen beror det ju på hur länge den får gå. Här är en monterad i en elbox från Biltema (används för att ladda batteri för elsnurran via lååång kabel)

post-80529-0-59735100-1413141357.png

 

Den bästa lösningen är 24V generator, om den får plats. En stor fördel att kunna hålla isär start och hussystem utan krångel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det är lite knepigt. Man kan göra det med reläer, men måste vara försiktig så att betterierna inte blir kortslutna. Om man i normalläget har ett batteri (A) kopplat till generatorn "som vanligt" och det andra kopplat parallellt med hjälp av två reläer (1,2). Sedan har man två andra reläeer (3,4) som i stället kopplar det andra batteriet (B i serie med det första och till startmotorn.

Nu kommer det krångliga. När man vrider på startnyckeln låter man räläerna 3,4 dra, Det kan man göra med en ledning från startnyckeln, men relä 1,2 FÅR INTE dra då. När motorn startat kan man låta reläerna 1,2 dra, men relä 2.3 FÅR INTE dra då. Relä 2,3 kan man styra från laddningslampan, men man måste ha någon koppling som väntar tills relärena 1,2 släppt ordentligt.

Man måste också ha en koppling som hindrar reläerna 3,4 att dra om man av misstag skulle vrida på nyckeln när motorn går. Det går att bygga någon form av logikkrets runt de fyra reläerna som säkerställer att det blir rätt funktion, men man måste tänka på alla felvarianter så att det inte blir kortslutning och brand.

Kneper är väl att låta relä 1 & 2 vara växlande. I vila kopplar 1 & 2 in det andra batteriet parallellt. När nyckeln vrids dras 1 & 2, och i det växlade läget levereras strömen till reläet som seriekopplar batterierna från 1 & 2. Här behövs väl bara ett relä. Startmotorn kan ju alltid vara kopplad mellan ena batteriets plus och det andra batteriets minus, för startmotorn har ju ett eget relä. Nu kan det seriekopplande relääet aldrig dra förrän båda parallellkopplande reläerna har brutit parallellkopplingen.

/Peter

Problemet med två växlande reläer är att de måste växla exakt samtidigt. Om det ena är bara lite långsammare blir det kortslutning. Dessutom måste de klara startströmmen. Det blr inte lätt att hitta sådana. Jah har en ful-lösning i huvudet som bara behöver ett relä. Ska se om jag kan göra en skiss på den.

Tricket är att man kopplar 12V från det ena växlande relääet och jord från det andra till det seriekopplande relääet. Då slår det inte till förrän bägge växlande relääerna har slagit till. Med 24V får man ut c:a en hk på 30A. Så beroende på hur stor startmotor man har kan man parallellkoppla några vanliga bilrelääer om man är orolig. Men eftersom det bara används några sekunder så tror jag man kommer långt på ett enda bilrelä.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du gör så vad händer med resten av systemet när det vid start blir matat med 24 volt?

 

Såg du ovanstående merca relä?  

 

Du kan ju prova den enkla lösningen med laddning in på ett av 24 voltsbankens batteri häng på en multimeter och mät efter batterierna fått villa ett tag och se hur mycket spänningsskillnad du fått mellan batteriet på laddning och det serieanslutna.

Det enda som den här batteribanken matar är startmotorn. Allt annat är kopplat till förbrukningsbanken. Generatorn sitter konstant kopplad till det ena startbatteriet och när jag skiftar från start till laddning så parallellkopplar reläerna in det andra batteriet. Glömmer jag koppla om efter start är det enda som händer att bara ett batteri får laddning (som din lösning att bara ladda ett batteri). Startmotorn sitter konstant inkopplad till+ på det ena batteriet och till - på det andra. Glömmer jag slå om till startläge innan jag försöker starta så är det enda som händer att startmotorn endast får 12V då batterierna är parallellkopplade istället för seriekopplade. Så hittar jag en batteriväljare (eller annan omkopplare som tål startströmmen) som bara kopplar in A eller B och inte A+B så tror jag det ska funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...