Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Riro

Laddare för 400Ah batteribank

Rekommendera Poster

Jag har en förbrukningsbank på 4x100Ah (400Ah). När jag kollar på laddare så är det ju angivet hur många ampere de kan ge, men även hur stor batteribank de klarar.  Borde det inte bara ta längre tid att ladda en större batteribank och att alla laddare klarar av det. Laddningstiden är väl bara beroende av hur många ampere laddaren kan ge. Ex. att ladda en batteribank på 400Ah med en laddare som ger 10A tar 40 timmar. Förstår inte varför man på laddarna anger en maxstorlek på batteribanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan finna åtminstone ett skäl, Vissa "intelligenta" laddare har en laddningskaraktäristik som brukar betecknas IUoU. 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/IUoU

 

Under Uo-fasen laddas batteriet  med konstant spänning, vanligen omkring 14,4 V. Vartefter laddningen fortgår sjunker laddningsströmmen kontinuerligt. När laddningströmmen når ett förutbestämt värde IL, t.ex. 0,5 A sänks spänningen och laddaren övergår till underhållsladdning vid ca 13,8 V.

 

Om batteribanken är för stor kommer strömmen för sent eller kanske aldrig sjunka under ILvarför laddningen fortsätter mend 14,4 V och batteribanken blir överladdad. 

 

Om batteriebanken är för liten uppnås Ikanske långt innan batteriet är full-laddat.

 

Ikan vara ställbar, så är det åtminstone på min Waeco-laddare. Men det fordrar serviceanvisningar för att vet hur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt… jag kan inte se att en för liten laddare skulle kunna skada ett batteri?

Däremot, i USA - det förlovade landet för att stämma, så har jag sett exempel på varningar för en för stor laddare för en liten bank? Tänket är väl att det "går för fort att ladda" men där friskriver man sig för allt om man kan. ( man talar om max 1/10 av batterikapaciteten )

Det beror ju på batterityp också. Ett riktigt billigt batteri jämfört med ett värsting-AGM?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid närmare eftertanke har Guestsson en point här ovan.

 

Men det blir för liten effekt tror jag ändå. För laddare ger inte in 10A efter ett tag?

Säg att det är 8 A då? ( enligt 80/20 regeln, jag kör det i alla sammanhang! )

 

Då är det som max 2A till varje 100A batteri. Jag tror att de flesta batterier klarar det ett tag. Däremot om det handlar om veckor? Och laddaren aldrig går ner till underhållsladdning - vilket den borde göra förr eller senare anser jag då batteriet ändå laddats? Då kanske...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade följande fråga som ställts till en specialist på CTEC ang. laddare generellt:

 

I beskrivningen på produkter står det t ex följande: 12V. 15A. 200W. Laddning 28-300 Ah. Underhållsladdning 28-500Ah. IP 44. Vad betyder allt det här?

12V
= passar för alla typer av 12V bly/syra batterier, vilket är vanligast (eller 2st seriekopplade 6V batterier) .
15A = den ström som den laddar med när den laddar på för fullt upp till 80% av fulladdat.
200W = Vad laddaren ger till batteriet när den laddar som mest.
Laddning 28-300Ah.= 28Ah = eftersom det är en ganska stark laddare bör man inte ladda mindre batterier än 28A. Det skulle vara som att fylla äggkoppen med trädgårdslangen. Det skulle bli fyllt, men inte så effektivt.
Laddning 300Ah = Ja, det är en ganska relativ siffra som har mer att göra med hur lång tid man ska behöva vänta innan batteriet blir fulladdat. Har du ett större batteri kanske det inte hinner bli uppladdat på den tid du förväntar dig.
Underhållsladdning 28-500Ah = Om du inte har bråttom så klarar laddaren utan problem att ladda ett batteri på 500Ah helt fullt och hålla det fulladdat till dess du ska använda det igen oavsett om det rör sig om 1 vecka eller en vintersäsong. Skillnaden mellan ”Laddning” och ”Underhållsladdning” har alltså med tid att göra.

 

Då skulle man ju vilja veta om storleken för batteribank som anges på laddarna gäller laddning eller underhållsladdning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret beror nog på vilken laddare man har. CTEC har nog inte bara en enkel IUoU cykel.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En för liten laddare klarar så småningom att ladda en stor bank full (i princip). Det tar bara en väldigt lång tid.

Du har däremot inte rätt i att en 10 A laddare laddar en helt urladdad bank på 400 Ah på tio timmar. Från ca 75% laddning och vidare (beroende på batterityp) tar det betydligt längre tid.

Min 30A laddare laddar min 450 Ah bank från ca 70% till fullt på ca två dygn. Men då menar jag till 100% och inte till 98,5%. Ju närmre full laddning desto längre tid tar varje Ah.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En för liten laddare klarar så småningom att ladda en stor bank full (i princip). Det tar bara en väldigt lång tid.

Du har däremot inte rätt i att en 10 A laddare laddar en helt urladdad bank på 400 Ah på tio timmar. Från ca 75% laddning och vidare (beroende på batterityp) tar det betydligt längre tid.

Min 30A laddare laddar min 450 Ah bank från ca 70% till fullt på ca två dygn. Men då menar jag till 100% och inte till 98,5%. Ju närmre full laddning desto längre tid tar varje Ah.

Mitt exempel var en mycket grov generalisering för att illustrera min tankegång om att battteribankens storlek kontra laddarens laddström endast påverkar laddningstiden. Min ursprungliga fråga var om max batteribanksstorlek som anges på laddarna endast är en rekomendation för att erhålla en rimlig laddningstid eller är ett krav för att få full laddning eller inte skada batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, även en liten laddare kommer ladda fullt fast det tar längre tid att ladda i de kanske första 50% eftersom den då inte kan ge max vad batterierna vill ha. Sedan är strömmen oftast så låg att fulladdningstiden från 50-70% upp till 95-100% blir lång oavsett vad som är stämplat på laddaren.

Jämför solceller, där är sällan det finns några 10-20A i laddström. Snarast någon eller några få ampere. Men fullt blir det ändå, så småningom.

 

Svaret ovan att laddaren laddar på med en viss ström "upp till 80% av fulladdat" är i princip en felformulering. Ingen laddare kan "ladda på" ett blybatteri - det är batteriet som väljer hur mycket det skall sluka. Om batteriet fortfarande slukar 15A strax innan det är laddat till 80% kan jag tala om att det måste vara ett hiskeligt stort batteri/batteribank.....

 

Likaså är svaret om minimibanken och förklaringen med vattenslangen och äggkoppen faktiskt helt fel. Man fyller inte äggkoppen med vattenslangen, det är fortfarande äggkoppen som bestämmer hur snabbt den vill bli fylld. Oavsett om det finns en hel sjö som är beredd att fylla äggkoppen. Under förutsättning att vi talar blybatterier, vilket vi gör. Märklig "specialist", det kanske är marknadsföraring han är specialist på :o

 

Att en stor batteribank skulle göra att en liten laddare går ner till underhållsladdningsspänning för sent och kokar batterierna stämmer inte. Dels är det ingen större kokningsrisk vid den högre spänningen, dels är ju banken så stor att den kan hantera detta och sväljer strömmen. Och det är just därför den inte går ner förrän mycket senare, den är inte "klar" med den stora batteribanken förrän senare.

 

Däremot skulle en alldeles för stor laddare - teoretiskt - kunna knäcka ett litet urladdat batteri genom att det initialt tillåts suga i sig mer ström än vad som är hälsosamt. Men det är som sagt nog endast teoretiskt...

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många bra svar och synpunkter!

Jag ska prova min 10A laddare och hålla koll på min Nasa batterimonitor för att se om laddaren går till underhållsladdning när batteriet är fulladdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nämna att jag har en 15A ("smart" laddare) till min bank på 400Ah, och det fungerar jättebra. Visst skulle de första kanske 40% gått snabbare med en laddare med högre maxström, men fulladdningsfasen gör ingen skillnad.

 

En annan aspekt dock är om man har många andra förbrukare. Med TV, dator, surfplattor och annat i gästhamnen går kanske 10A åt enbart för dessa, och kvar blir då bara futtiga 5A till att ladda batteribanken. Det är därför (p.g.a. egenförbrukning, inte laddning) moderna bilar har så hiskeliga generatorer.

 

Men när vi gått och lagt oss har batterierna laddaren för sig själv, och på 8-10h hinner det laddas i en hel del. I synnerhet som batteribanken sällan är nerkörd under 60% så slukar inte batterierna så mysket ström att mina 15A känns för lite. Dvs denna del av laddcykeln skulle inte gå fortare med en kraftigare laddare.

 

(Det är lite samma anledning till att Skyllermarks tal om "dubbel laddning" mest är ett försäljningsknep - den kanske är högre i laddfasens början, men senare är det andra faktorer som styr. Och spänningsfallen som motiverar de hiskeliga kabeldimensionerna förekommer också bara när strömmen är extremt hög, för att sjunka ju mindre ström batterierna slukar. Så på samma sätt som med en liten laddare klarar även klena kablar att fulladda batteribanken, möjligen på bekostnad av lite längre tid i inledningsfasen.

Att konceptet sedan inneburit att båtägaren äntligen passar på och ser över sitt elsystem och bygger bort risiga skarvar m.m. är en större orsak till att allt blir bättre. Och kanske tillräckligt bra motivering i sig....)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med en för liten laddare är som beskrivits ovan att den inte ser när det är dags att övergå till underhållsladdning baserat på strömstyrkan. Men om man kopplar in den med en vanlig timer som stänger av laddaren 15 min var 6e timma, så kommer den att upptäcka det mha batterispänningen i stället när den startar efter ett 15 min vilopass.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med en för liten laddare är som beskrivits ovan att den inte ser när det är dags att övergå till underhållsladdning baserat på strömstyrkan. Men om man kopplar in den med en vanlig timer som stänger av laddaren 15 min var 6e timma, så kommer den att upptäcka det mha batterispänningen i stället när den startar efter ett 15 min vilopass.

/Peter

 

Nej, det stämmer inte - i praktiken.

Det fixar övergången till underhållsladdning alldeles utmärkt, när strömmen blir tillräckligt låg. Vilket givetvis tar längre tid om laddaren är liten - men skall så göra. Så länge batteriet tar laddström och spänningen inte är över 14,4V är det nämligen ingen risk för kokning. Det är långvarig hög spänning när batteriet är fulladdat som inte är riktigt bra, och orsaken till att de går ner i lägre spänning.

 

Och det där med att stänga av den gör snarast motsatsen, eftersom de flesta laddare startar upp i just boostläge. Inte tvärtom.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Problemet med en för liten laddare är som beskrivits ovan att den inte ser när det är dags att övergå till underhållsladdning baserat på strömstyrkan. Men om man kopplar in den med en vanlig timer som stänger av laddaren 15 min var 6e timma, så kommer den att upptäcka det mha batterispänningen i stället när den startar efter ett 15 min vilopass.

/Peter

Nej, det stämmer inte - i praktiken.

Det fixar övergången till underhållsladdning alldeles utmärkt, när strömmen blir tillräckligt låg. Vilket givetvis tar längre tid om laddaren är liten - men skall så göra. Så länge batteriet tar laddström och spänningen inte är över 14,4V är det nämligen ingen risk för kokning. Det är långvarig hög spänning när batteriet är fulladdat som inte är riktigt bra, och orsaken till att de går ner i lägre spänning.

 

Och det där med att stänga av den gör snarast motsatsen, eftersom de flesta laddare startar upp i just boostläge. Inte tvärtom.

Tror jag läste detta i ett papper från ctec. Har i alla fall provat det själv med en liten laddare från ctec på en stor batteribank. Fungerade alldelens utmärkt.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Problemet med en för liten laddare är som beskrivits ovan att den inte ser när det är dags att övergå till underhållsladdning baserat på strömstyrkan. Men om man kopplar in den med en vanlig timer som stänger av laddaren 15 min var 6e timma, så kommer den att upptäcka det mha batterispänningen i stället när den startar efter ett 15 min vilopass.

/Peter

Nej, det stämmer inte - i praktiken.

Det fixar övergången till underhållsladdning alldeles utmärkt, när strömmen blir tillräckligt låg. Vilket givetvis tar längre tid om laddaren är liten - men skall så göra. Så länge batteriet tar laddström och spänningen inte är över 14,4V är det nämligen ingen risk för kokning. Det är långvarig hög spänning när batteriet är fulladdat som inte är riktigt bra, och orsaken till att de går ner i lägre spänning.

 

Och det där med att stänga av den gör snarast motsatsen, eftersom de flesta laddare startar upp i just boostläge. Inte tvärtom.

Tror jag läste detta i ett papper från ctec. Har i alla fall provat det själv med en liten laddare från ctec på en stor batteribank. Fungerade alldelens utmärkt.

/Peter

 

 

Det kanske var samma person på CTEC som skrivit det där med äggkoppen, vattenslangen och annat också som låter jättebra men inte är riktigt relevant för blybatterier.... :P

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjaa, skummade igenom allt men jag fick ändå ingen kläm på det ni diskuterar om.. Så jag lånar tråden en liten stund , hoppas det är ok Ts.

Jag har en pytteliten Black&Decker (Output= 12,6 -_-_-_- 1,2A) Och en batteribank på 600Ah AGM ... så frågan lyder: Kan jag kopplar in laddaren och låta den ladda (ladda kanske är fel uttryck) men låta den vara ihopkopplad med batterierna utan att förstöra något + att all jord är och går i all metal på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjaa, skummade igenom allt men jag fick ändå ingen kläm på det ni diskuterar om.. Så jag lånar tråden en liten stund , hoppas det är ok Ts.

Jag har en pytteliten Black&Decker (Output= 12,6 -_-_ -_- 1,2A) Och en batteribank på 600Ah AGM ... så frågan lyder: Kan jag kopplar in laddaren och låta den ladda (ladda kanske är fel uttryck) men låta den vara ihopkopplad med batterierna utan att förstöra något + att all jord är och går i all metal på båten.

 

Visst funkar det, kompenserar i alla fall självurladdningen. Gamla laddare kan ha jord kopplad till minus, moderna laddare är ofta Fi-märkta (inte Gudrun utan förstärkt isolering) då finns in ens jord i stickproppen.

--

Vänta lite, 12,6V? är den avsedd för blybatteri, underhåll ska ske med 13,2V

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BDV090 står det bara på laddaren ...

Redigerad av Allegro33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en stor batteribank på min förra båt. Över 400 amperetimmar, fördelat på tre grupper. Under vintrarna underhållsladdade jag batterierna med en liten CTEK. Behövde bara byta ett batteri (starten) på många år. Den laddaren har ett vinterläge, vilket jag använde. Tror den laddar med lite högre spänning i det läget. Har tänkt göra likadant i min nya båt som har 240 amperetimmar i banken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BDV090 står det bara på laddaren ...

Efter lite googlande konstaterade att din laddare (Black&Decker BDV090)  är en Fi märkt (förstärkt isolering och ingen jord) trestegsladdare för 6 eller 12V. Hittar inte vilka spänningar de olika laddstegen har, men den ska vara helt automatisk och kunna vara inkopplad till blybatterier konstant. Dock är max rekomenderad batteristorlek 100Ah.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...