Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
eembretsen

Kanalintyg i franska kanalerna

Rekommendera Poster

Ska, inom en snar framtid åka ner genom de franska kanalerna, men har inget kanalintyg. 

Vet om att det är krav på att man ska ha ett för att få åka där, men har hört att de inte brukar kolla upp det så noga...


Ni som har åkt där, blev ni kollade? Vilket år var det ni åkte där? 

/djuptvatten.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte bättre att skaffa ett än att chansa på att inte bli kollad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har redan åkt ner till Amsterdam, känns orimligt att flyga hem för att ta ett certifikat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur sannolikt det är i Frankrike men i Tyskland sker det. Men framförallt, händer det något så är det väldigt obra att inte ha det. 

Kolla med NFB om det finns någon provförättare längs vägen, det finns några som bor utomlands under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört av en båtgranne i klubben att kanalinyg utfärdade i Sverige inte gäller i Europa. Har något med EU att göra, minns inte exakt vad det va. Båtgrannen fick hyra en kapten en viss sträcka i Frankrike.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min blåa bok står att "Kanalintyg ger tillsammans med Förarintyg eller Kustskepparen samt båtpraktik behörighet att färdas på de Europeiska inre vattenvägarna"

När jag tog Kanalintyget, 2008, var inte Frankrike undantaget.

Att ta Kanalintyget är inte svårt, det gäller att i böckerna hitta var regler och signaler står.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlade mer om att Sverige inte var godkända att utförda kanalintyg. Ska kolla mer exakt vad som hände.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina tolkningar utav Eu-regler! Men glöm inte bort att jag seglar en båt med namnet Hooligan :) Och komihåg att en regel kan tolkas på många sätt men det betyder inte att dom är rätt tolkade... och alla kanaler har ungefär samma regler. 

 

1.

Normalt krävs ett särskilt förarbevis, Rheinshiffspatent, för att föra ett fartyg på Rhen.

Undantag gäller för örlogsfartyg och båtar under 15 meters längd, antingen under segel eller

under motor om den har effekt mindre än 3,68 kW (5 hkr)

 

2.

För fartyg - med undantag av passagerarfartyg, påskjutande bogserare och bogserbåtar - med

en längd mindre än 15 m är det däremot tillräckligt med ett kompetensintyg för

inlandsfarvatten som motsvarar de nationella föreskrifterna i Rhens strandstater eller i

Belgien.

 

 

3.

För utländska förare innehåller denna paragraf en gästregel, enligt vilken förare med

bostadsort utanför förordningens giltighetsområde och som inte i minst ett år uppehåller sig i

området inte behöver något annat bevis än som föreskrivs i deras hemland inklusive de krav

som kan gälla enligt FN:s ECE-kommissions (Economic Commission for Europe) resolution

40 om landet har antagit denna.

 

Så enligt mig så är frågan, behöver ni kanalintyg för att gå Göta-kanal? Svaret är NIX , det är rekomenderat men inget krav så länge ni inte seglar för "brödfödan" :)  / El Capitano på Hooliganen :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt att i Tyskland behövs inte kanalintyget, däremot skall man ha ett "kompetensbevis" (kanalintyget duger som kompentensbevis). Detta gäller alla tyska, inre vattenvägar, utom Kielkanalen.

I Frankrike är däremot kanalintyget ett krav.

 

Fö finns det nog ingen som rekommenderar kanalintyget för Göta Kanal eftersom vi i Sverige inte alls följer CEVNI's regelverk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bortsett från det formella kravet… är det inte bra att läsa boken? Och har du läst boken och har en vettig förhörsförrättare… så klarar du provet. Är det inte lika bra att skaffa intyget då?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provet består ju i att kunna slå upp och läsa vad som står i CEVNI. Tekniskt sätt borde man kunna göra det över telefon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej eembretsen!

Jo, viss erfarenhet har jag. För det första tog jag kanalintyget via ett studieförbund.  Det tog 1 timma samt 300:-  pengar. Klart.

 

edan har jag gått från Marseille till Lyon. Engelska kanalen in till Amsterdam. Kielkanalen från väster mot öster. Korsat Biscaya 2 ggr.

N'ästan inte en endaste gång har en endaste "käft" frågat efter någonsin varken pass, mitt skepparexamen, blåa boken, kanalintyg eller vad som helst. De få gångenr  vi tog med upp passen så tittade de inte i den.

 

Men nu i aug så var det i en hamn, minns ej vilken så skrev de upp passnumret. Det var lite märkligt, tror det hade att göra med att WiFi krånglade å de ville ha nån sorts ID.

 

För tre år sedan kollade  de passen i Cadiz efter vi rundat Gibraltar. Då kom det ut en Rib-båt med svartaklädda typer som skärskådade oss, trodde väl vi hade smuggelfolk ombord.

Sedan mellan Amsterdam infarten å en bit bort mot Borkum kom en helikopter å frågade ut oss via VHF, de nöjde sig med det svar de fick å flög bort. Det var allt.

 

Vad jag vet så räcker det att det finns någon ombord som har intyget, måste inte vara skepparen.

Lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provet består ju i att kunna slå upp och läsa vad som står i CEVNI. Tekniskt sätt borde man kunna göra det över telefon.

 

Dock behövs också minst förarbevis och därtill genomförd båtpraktik för att kanalintyget ska vara giltigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Naj....alltså....Flipperskeppare.......

har man fått stämpeln i Blå Boken så gäller den. Men sedan kan det hända att man inte får ta kanalintyget om man inte har det andra idigare, det vet jag inget om för det var inte aktuellt för min del.

 

Mn har man tagit sig ner till säg Kiel så har man mer  än nog kvalat in motsvarande Förarbevis å Praktisk båthantering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få kanalintyget krävs att Förar eller Kustskepparintyget och Båtpraktik finns i den blå intygsboken. Det står fö mycket tydligt i intygsboken på fem språk.

Även om intygsboken kan tyckas vara en lite udda svensk uppfinning så är den väl känd utomlands. I ett fall var det en kille som har en massa år som befälhavare där man inte godkände hans kaptensbrev men däremot sonens blåa bok när de skulle hyra båt i Medelhavet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har färdats genom halva Frankrike i år. Det enda som har efterfrågats är VNF-vinjetten. Den köpte jag över nätet i förväg och skrev ut ett par kopior. En bok med CEVNI-reglerna (främst skyltningen) är inte dumt att ha med sig. Och en korkskruv samt en ostkniv.

// Ulf

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd men min kanalerfarenhet är rätt gammal också. När vi skulle iväg gjorde man provet on-line och fick använda boken som man dessutom skulle ha ombord. Tog sammanlagt en timme att plugga och tenta. Krav var dessutom att ha minst förarbevis. ToR Port St Louis blev vi kollade exakt ingen gång. Detta var 2004-2005. Så intyget var absolut inget problem, däremot var det mycket värdefullt att kunna reglerna och framförallt förstå varför de finns. Varför, hur och var man byter sida i kurvorna och vad Blue-bording är etc. Och som vanligt är det först när man kan, och förstår, reglerna som man kan bryta mot dem... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sällsynt att man blir kollad. händer det så är det oftast i Tyskland.

Sen är det ju som alltid, händer det något så uppdagas det.

Mitt körkort går ut i år, polisen har vare sig kollat detta eller förgående. Kanske ingen ide att skaffa nytt?

 

PS Det går inte att ta kanalintyget online längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så dom kollar sannolikt inte... om man tolkar dej/ er som har erfarenhet.

?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, Caribic410 säger:

Så dom kollar sannolikt inte... om man tolkar dej/ er som har erfarenhet.

?

Troligen inte om inget händer. Värt att chansa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänner till mig kontrollerades för 3 år sedan i Frankrike, de hade båda intyg, men hade inte med boken som tydligen ska vara ombord, de var tvungna att köpa ett exemplar, då givetvis på franska och till ett onödigt högt pris./C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan, s841 säger:

men hade inte med boken som tydligen ska vara ombord, de var tvungna att köpa ett exemplar, då givetvis på franska och till ett onödigt högt pris

Lite elakt men jag kan tycka det är rätt åt dem. CEVNI ("boken") ska finnas ombord. Hur man klarar sig utan den är svårt att förstå. Det är nästan värre än att segla med telefonkatalogen som karta.

Det är många signaler och skyltar som förekommer och som är hopplösa att förstå.

CEVNI finns att ladda ned som pdf HÄR men är enklare att använda i pappersformat. Tex EUROREGS FOR INLAND WATERWAYS, CEVN är accepterad och kostar en dryg hundring.

Eller RYA European Waterways Regulations, finns HÄR

 

Träningsfråga:

En ensam pråm förtöjd efter kanalkanten har en blå tratt i förskeppet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, bhemac säger:

En ensam pråm förtöjd efter kanalkanten har en blå tratt i förskeppet?

 


Slut på öl!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, bhemac säger:

Troligen inte om inget händer. Värt att chansa?

Det är en annan fråga. Blev bara lite intresserad av frågan som ts ställde till dom som åkt kanalerna. Vad jag å andra tycker e ju ifs högst relevant men inte i frågan.

Värdet i att chansa går väl annars att se från fler synvinklar.

Jag lär mej inte saker, framförallt inte sånt som kan ha med säkerhet att göra, för att klara en kontroll. Jag gör det för att kunna vara säker på att klara mej mm.

Å i det fallet har jag sett till att inte orsaka problem för mej eller andra. Så nåt intyg spelar ju ingen roll.

hellre överleva utan än dö med.. stämpel i boken..

Där finns ju många sätt att tycka rätt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, bhemac säger:

Träningsfråga:

En ensam pråm förtöjd efter kanalkanten har en blå tratt i förskeppet?

Farlig last, avstånd vid förtöjning minst 10 meter/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, s841 säger:

Farlig last, avstånd vid förtöjning minst 10 meter/C

Blå tratt? Är det symbolen för farlig last?

känns ju ”sådä” logiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan, s841 säger:

Farlig last, avstånd vid förtöjning minst 10 meter/C

Exakt.

Inte så självklart eller hur?

Kan väl vara ganska vettigt att veta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan, bhemac säger:

Exakt.

Inte så självklart eller hur?

Kan väl vara ganska vettigt att veta?

Nej precis, och ska sanningen fram (utan att skämmas det minsta) så slog jag upp det i boken. Kommer ihåg när jag skrev provet, det var inte helt lätt då de bara hade frågorna på svenska och boken är på engelska. Fick sitta och översätta frågorna till engelska för att lista ut svaren, men misslyckades ändå på ett svar pga språkförbistring. Fortsatt god påsk./C

 

1 timme sedan, Caribic410 säger:

Blå tratt? Är det symbolen för farlig last?

känns ju ”sådä” logiskt.

Det är därav kravet på CEVNI (bok) ombord/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan, s841 säger:

Nej precis, och ska sanningen fram (utan att skämmas det minsta) så slog jag upp det i boken. Kommer ihåg när jag skrev provet, det var inte helt lätt då de bara hade frågorna på svenska och boken är på engelska. Fick sitta och översätta frågorna till engelska för att lista ut svaren, men misslyckades ändå på ett svar pga språkförbistring. Fortsatt god påsk./C

 

Det är därav kravet på CEVNI (bok) ombord/C

Jag visste inte om det menades en symbol eller en riktig tratt, som e till för att hälla kemikalier i pråmen.

Smart att ha såna symboler som inte säger någonting för den som inte har chiffreringskoder.

Bra vid krigssituetioner t.e.x.

så borde vi ha på fägarna åxå.. bild på en blomma=varning för älg

rund ring.. skiftande hastighetsbegränsning (godtycklig för övervakaren vid tillfället för kontroll)

en älg=vägen är avgrävd efter nästa tvära kurva.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...