Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
vanja

flygfisken

Rekommendera Poster

finns det nån som vet nåt om flygfisken (båten alltså)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bernt Larsson

Hej ! Om jag inte minns fel så tillverkades flygfisken av en firma som hette Malmö Flygindustri. Båten var populär under mitten och sista delen av 60-talet. De flygfiskar jag såg då hade motorer mellan 30 och 45 hk. Båten gick fint i vattnet och lämpade sig väl för vattenskidor. Jag minns bara gula och röda båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att Malmö Flygindustri tillverkade Flygfisken. Konstruktör av båten var Olle Enderlein och den började att tillverkas 1959 (tror jag). Båten var helt tillverkad i plast inget trä alltså och den flöt upprätt vid vattenfyllning med en motor på upp till 70kg. Data på båten var Löa 3,55 m, bredd 1,40 m, vikt 80kg motorstyrka 8-40hk. Båten var utställd i Kungshallen i Stockholm 1960. Jag hade själv en Flygfisk som min far byggde i en fabriksform 1977 och på den hade jag först en 10hk Mercury och med den kom jag upp i ca 18-20 knop. Sedan hade jag en 20hk Mercury och då gjorde den ca 25 knop. Tyvärr så sålde jag den 1986 pga att jag skaffade en större båt. Men det var en härlig båt att åka i på platt vatten den var som en gokart att köra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för dom svaren hoppas på bild av en som är helt original.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ja skrev om Flygfisken i Vi Båtägare Nr.3-96 och Båtnytt Nr.3-04. Hör av Dig så kan ja skicka artiklarna. Har även privata bilder på båten med konstuktören som förare. Bild: Från art. i Vi Båtägare.

post-1968-1394234362,6509_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag äger en flygfisk och dom e skit sköna att köra me. Glider i svängarna och planar snabbt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

detta blir allt mer spännande. hoppas arkivdykaren tar mer kontakt. tack till allla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej /

Har en flygfisk som jag nyligen inköpt i orginalskick ,1 ägare sedan 1960,( se bild).

Är intresserad av artiklarna du skrev om .Så hör gärna av dig till mig på:

munk61@hotmail.com            

m.v.h. Hans K .

post-8149-1394235171,7046_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har en öppen verson av Flygfisken med köl, jag har även den ordinarie flygfisken med köl. Dessa båtar går riktigt bra men den öppna gillar jag mest. Kölen gör att det känns som om båten går på rälls. 

post-28576-1394235183,3937_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att försöka få ordning på en flygfisken, dock inte ett dugg original längre..

post-3024-1394235184,1918_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...