Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
andreb

Vinterförvaring

Rekommendera Poster

Hej!

 

Dagarna går och ångesten tilltar. Har en Triss Magnum som måste upp och det har blivit något av ett dilemma. Båten ligger idag i hamn utan vinterförvaring (Viksberg nära Södertälje) och vi har flyttat till Västerhaninge. Jag har Tyresöbockar för uppställning men nu är frågan hur jag får upp båten och var jag förvarar den.

Finns det trailers för bil som tar en segelbåt? Isåfall kunde jag kanske ta den till närmsta klubb som har utrustning att ta upp den, vilken klubb är lämpligast att kontakta?

Vad kan en lastbil med kran kosta, några tips?

Vilken klubb i närheten av Västerhaninge kan vara aktuell ifall jag inte tar hem båten.

 

Tiden rusar o hjälp........alla tips välkomnas?

 

Kan jag låta båten vara i vatten över vintern? Isåfall, finns någon privat brygga som är lämplig eller plats på boj?

 

Om någon är intresserad så är den till salu billigt, ekolod, 7.5h utombordare och fullutrustad i övrigt, segel, ankare etc.

 

Vänligen

Torrskodd

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dyrast: Lastbil med kran, räkna med minst  5000 SEK  Falck Stockholm har båttransporter  kolla med dem.  Fast problemet om vad du ska ställa återstår, Du verkar bo i någon ställe där det inte finns någon sjö (båtklubb) i närheten. 

 

 

Billigare och enklare om du ska sälja: Jag skulle nog kontaktat båtklubben i Södertälje (Närmaste båtklubben) och fråga efter en plats för vinterförvaring. Oftas man betalar per kvadratmeter, din båt är liten så borde inte kosta så många kronor.  Det är bara att hoppa i båten, starta motorn och ta den till närmaste klubben där dem lifter båten mm.  Du kommer nog att få det lättare sedan att sälja eller att sjösättas på våren. 

 

Att lämna i vatten över vinter är inte att rekommendera,  men om du måste... ta hem motorn, segel, kapell, dynor mm och försökt täcka den med någon presenningen i alla fall över sittbrunnen. Du måste ändå hitta en brygga eller en böj (som är skydda) att lämna den.  Risken fisk dock att båten sjunken och det måste du tänka på.  Du kommer inte att ha möjligheten att kolla  över vinter eftersom du bor ganska lång....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför menar du att vinterförvaring i sjön inte är att rekommendera?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför menar du att vinterförvaring i sjön inte är att rekommendera?????

 

Det beror på vilken syn på livet man har.

 

Jag tar aldrig upp min båt på vintern som du vet - inget som helst problem.

 

Att vinterförvara vid en boj, skulle jag dock aldrig göra.

 

Det farligaste med båten kvar i vattnet över vintern är när isen går.

 

Fick en av mina båtar som jag hade i sjön över en vinter i mitten på 1980-talet fick en hel del skador av ett drivande isflak. Det blev aldrig vinterförvaring i sjön på den platsen mer.

 

Och jag tror att om man inte kan ha näst intill daglig tillsyn, så är det nog bäst att ta upp.

 

Fast en sån liten båt borde väl inte va nåt problem att hitta en plats för. Nån plats på båtklubbarna eller om det finns kommunala hamnar i närheten är borde det väl att gå att få plats. Man skall inte va otrevlig och stöddig när man frågar, men heller inte allt för blyg.

 

Finns det ingen bonde i närheten som har husvagnar i sin lada. 

 

En kranbil tar ju lätt upp en båt om det inte finns andra möjligheter.

 

Tar för givet att du inte har nån egen tomt att ställa båten på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför menar du att vinterförvaring i sjön inte är att rekommendera?????

 

Det går men det är inte det idealiska att lämna en båt årets runt i sjö utan närmare tillsyn. Han bor ju lång. Det är mycket som kan hända, det verkar så att han inte heller ha en bra plats att förtöja under vinter.

men som sagt är man inte är så rädd om båten så går det. Vissa försäkringsbolag täcker inte heller skador när båtarna är i sjö under vinterhalvåret så det är bättre att kolla. 

 

Eftersom båten är liten jag skulle nog försöka ta den till närmaste båtklubb. Han kanske får hyra en bra förtöjningsplats att ha den i sjö över vinter. Han har ju stöttorna och en presenning kostar inte så många kronor heller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju alltid alternativet att lämna båten till ett varv. Kostar ca 275:- /m2. Västerhaninge är ju inte så långt från vattnet och det finns flera varv i krokarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kan tänka dig att ta ha båten i Södertälje under vintern, kan du kolla Östertälje båtklubb, www.öbk.se. Dom ligger vid kanalens början på saltsjösidan, mittemot Albinhallen.

 

Där kör dom med Sublift så att få upp båten på en kärra skulle säkert gå det med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan liten båt borde gå att avmastad få förvarad på en P platts i ett bostads område. problemet är bara lyft+ transort m lastbil det är bara o testa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...