Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mackey

Var tog drevet vägen?

Rekommendera Poster

Fri tolkning!  ;)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet -

 

tog isen

 

alt

 

Polsk stöldliga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försvann det när båten stod på land så är det troligen stulet.

Annars kan du ju testa att dyka vid din båtplats, det kanske ligger på botten där nånstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror sakfrågan har ett för begränsat allmänintresse (egentligen allmänhetens insikt) för att drevet verkligen skall gå igång. Dessutom verkar det gå utmärkt att skylla på män, precis som i Almedalen, och komma undan med det.

 

Minns hur det var för ganska exakt åtta år sedan. Tv-licens-skolk, svart hemhjälp m.m. Där fick drevet ett par offer på en dryg vecka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen brukar ju drevet även beskyllas för att ha sympatier med offret. Hur det ligger till med det vet jag inte, men skulle det ligga någon sanning i det är väl knappast blodtörsten som störst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt både kalsonger och strumpor idag så drevet uteblev!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet -

 

tog isen

 

alt

 

Polsk stöldliga

Tog drevet en polsk en polsk stöldliga?

 

För att svar svara grammatiskt inspirerat på frågeställningen så sägar jag "därt tog drevet vägen!"

Redigerad av fredriklindell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Drevet -

 

tog isen

 

alt

 

Polsk stöldliga

Tog drevet en polsk en polsk stöldliga?

 

För att svar svara grammatiskt inspirerat på frågeställningen så sägar jag "därt tog drevet vägen!"

 

 

Hur man uttrycker sig och vilken läsförståelse man har beror ofta på 

 

1, var man bor

2. hur gammal man är

 

Om man läser ditt svar med utgångspunkt från min horisont och min ålder, borde du nog redigera ditt inlägg ytterligare en eller flera gånger.  ;)  :ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Är det en vilsen husse i skogen som frågar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många typer av drev finns det egentligen!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen, det finns nog många.

Jag drev inte med er när jag ställde frågan. :)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många typer av drev finns det egentligen!?

 

Jag hittar fem betydelser :)

Kanske finns fler?

 

post-92644-0-04852100-1412891119.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur många typer av drev finns det egentligen!?

 

Jag hittar fem betydelser :)

Kanske finns fler?

 

attachicon.gifImage.jpg

 

 

Såna drev som en del båtägare envisas med att ha i stället för propellern på en rak axel.

 

Sen finns det ju såna drev som journalister ägnar när tex politiker sagt nåt, gjort nåt, inte sagt nåt, inte gjort nåt eller kanske rent av har fel färg på håret. Fast det är väl egentligen samma som drevjakt efter villebråd.

 

Hamnade faktiskt under en segeltur på 1960-talet, i en klappjakt efter hare på Hållö  och var med och skrämde hararna ut på en udde, där de infångades för att flyttas till en annan ö. På tal om drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Nån som hört talas om Fockesuddsdrev?

(Jag vet vad det är......hi... hi...fniss.....)

Redigerad av Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... finns ju som sagt annat än flockjobbande sura journalistdrevs sedvanligt kortsiktiga rubriklystnad strax efter politiska val, här därför ännu ett exempel på möjlig - och forumanpassat maritim tolkning - angående just ämnet försvunna drev ...
post-86835-0-09838000-1413035927.jpg

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Förlåt Lintott å alla andra.

Typiskt, här skall man skämta lite o briljera å vränga tråden lite å så kastade  jag om orden  å stavade  fel.

:(

Du har alldeles rätt, det heter fockedrevsudd.

 

Skall vi ha en gissningstävlan om vad det är?

Fast jag är väldigt intresserad av att kunna härleda varifrån uttrycket kommit.

 

En hemmagjord konstruktion, tanke: Tog man drevet för om fockmasten å gjorde sedan garn av de "blånorna" för att sedan fläta "grejen" (Långsökt.....)

(Vill inte skriva vad det är för vi kan kanske ha en gissningstävlan? Utan att fuska å slå i Wikipedia.)

 

Tillbaks till ämnet.

De flesta "dreven" hamnar nog i händerna på några nattliga besökare....tror jag. Fast en god vän till mig blev av med sitt drev i somras. Till min stora förvåning så satte marinverkstan inte dit låssprintar på det nya utan endast en låsmutter. Måtte inte det drevet driva iväg igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kalman.

 

Medan du skrev de vänliga raderna satt jag och talade om A-segling med Erik Olsson.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej men "Fockedrevsudd" är ett gammalt känt begrepp.... ;)

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fockedrevsudd

 

(Kunde det innan jag slog på Wiki men ville bara kolla om stavningen som jag blev osäker på...)

Japp, jag känner också till vad det är utan att slå i wikipedia, vart skickar man svaret, och vad kan man vinna mer än ära och berömmelse?? :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tja Twister 500......

Du kan väl ta tag  ett stadigt grepp om det å slå 8 glas så kan vi gå av från vakten å lämna frågan.

:)

 

Jasså Tommy....å verkar han intresserad? Med eller utan mungiga?

(För övriga....internt skämt....)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

:)

 

Jasså Tommy....å verkar han intresserad? Med eller utan mungiga?

(För övriga....internt skämt....)

 

Han är inte så kräsen när det gäller val av instrument som vissa. ;)  Just nu går tankarna mest till läsplatta som extra plotter hos honom.  :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Nej....hälsa han...inte plotter, dvs inte  en "Padda".

 

Senaste resan.Vi hade tre paddor ombord å det var bara en som funkade sådär tills sjökortet tog slut Sedan hade vi bara min laptop som vi tejpade fast på kartbordet Det var krångel att komma åt WiFi för att köpa flera kort som faktiost redan var köpta å betalda!

 

Paddans enda fördel är att den är snabb å drar lite ström å lätt att ta med sig. En stor nackdel är att det går inte peta med valhänta fingra ombord på en båt. Måste ha tangenter till å då är vi tillbaka till laptop.

 

Största invändningen är att det dels blänker, dels är skärmen så liten så en massa tecken å märken å prickar mm försvinner om man inte zommer in. Sedan visas inte alla igen vid samma zoomningsgrad.

 

Men det värsta var nog att man på natten inte ser fyrkaraktärerna med mindre än att man dels byter till nattläge, vilket har sina nackdelar faktiskt med en svart skärm utan andra detaljer, dels måste sikta in någorlunda på "rätt" fyr med blöta valhänta fingrar å paddan reagerar inte eller tar fel fyr. Sedan skall man trycka fram sådär en 3-4 menyer till innan själva fyrkaraktären blir synlig.

Skitt! säger jag. På vanlig sjökort ser man karaktären bredvid fyren hela tiden.

 

Till råga på allt, vid infarten till Elbe så var inte alla bojarna å fyrarna utmärkta, det fattades nästan hälften. Inget större problem om man är van men är man trött å seglat flera dygn/nätter i rad non stop å sedan inte varit på platsen tidigare så blir det helt enklet för jobbigt.

Jag hävdar fortfarande, inte mindre skärm än på en gammal laptop med 17" samt formatet 4:3

Amen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu drev du iväg ifrån ämnet Kalman.

 

När jag tappade propellern, som du refererade till ovan drev jag först igenom ett smalt och grunt sund, innan jag "stupankrade" för att inte driva upp på en grund "lera".  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Jo men visst drev jag iväg....

Men Toaen....en annan försökte vara lite diskret å anonymt  berätta vems propeller som drev iväg mot botten å så går du å talar om att det var du. :o

Hm....driver du med mig?

Eller drev jag iväg från ämnet igen?

Som driv-ved?

Såna är inte roliga att få i drevet, körde på en en gång i trakterna av Utansjö, norr H-sand. Som tur var satt drevet kvar, blev ingen skada på nån av bladen.

 

Allegron skall visst ta båten på lastbil ändå verkar det som. På tal om ingenting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...