Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Allegro33

Nya fräsha recept för oss i båt..

Rekommendera Poster

Jag har tröttnat på alla "sunkiga" matrecept för oss på vattnet och bestämde mig för att uppdatera matlistan för oss i båt. Läs gärna på min hemsida under länken S/Y recept där jag kommer att lägga in lite nytt "matmaterial" Just nu så ligger det bara ett nytt där men jag håller på att sammafatta 5st till inom snar framtid, Och jag försöker hålla mig inom 15-20min ramen från start till serverat och jag försöker hålla mig till inte allt för många moment eller för många ingredienser.

ps. har ni några egna recept så maila dom gärna till mig så får jag testa dom, och kanske även lägga upp dom. Maila dom gärna till syhooligan(kanelbulle)Gmail.com

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill ju inte undanhålla mina recept för någon, så här kommer några.

 

Sill och potatis går fort!
 
Pasta Amatriciana
 
 
Ungersk pytt-i-panna
4 personer
 
Tidigare tillagat kött hackas.
Salami eller annan liknande korv hackas, gärna stark korv.
Två stora lökar hackas.
(Man kan hacka allt vid tidigare tillfälle så det bara är att steka.)
 
Pasta kokas.
Lök, kött och korv steks.
 
Blanda allt när det är klart och tillsätt fyra ägg.
Värm till ägget stelnar lagom mycket.
 
Krydda med salt, peppar, paprikapulver och chilipulver efter tycke och smak.
 
Rödspätta med currygrädde
4 personer
 
Koka fisk och ris.
Lägg först ris ikastrullen, därefter kryddor och överst fisken.
Koka enligt risets kokrid.
2 dl vanligt ris.
5 - 6 hg rödspättefiléer (funkar med annan plattfisk också)
4 dl vatten.
1 msk salt
1 tsk curry
 
Gör sås
Vispa grädde, tillsätt curry
1,5 dl vispbar grädde.
1 tsk curry.
 
Servera
Lägg currygrädden ovanpå den färdigkokta fisk/ris-rätten
Garnera med skalade räkor, så manga som man vill eller inga alls. Konserverade färdigskalade räkor är enklast.
Klipp över lite dill.
KLART!
 
Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det gillas, Ska försöka prova alla recept som läggs in här, Hoppas ingen blir ledsen om jag gör om dom lite! :)  Tack Mackey  Ps. sill & potatis tillhör redan perfektion så den kommer jag inte röra :)

 

Och Yes jag är skolad Kock även om jag inte jobbar som det... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara vi får royalty på kokboken när den kommer så får du göra vad du vill för att förbättra recepten. ;)

 

Ungersk pytt kan du göra med tidigare kokt eller stekt potatis också.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var ute och seglade ett par veckor med ett par av mina seglarkompisar. När jag berättar om seglatsen brukar jag säga att jag i stort sett satt i akterkanten på styrbords koj, det mesta av tiden. Lutad över en spann. Efter första dagen kom jag på att det var bättre att sätta i en plastpåse i spannen så att allt avfall hamnade i spannen.

 

Reaktionen blir alltid den jag avsåg. Alla tror att jag mådde illa och satt och spydde. 

 

Jag hade åtagit mig att stå för matlagningen och en av kompisarna är vegetarian, så det blev att laga en basrätt från grunden. Sen kompletterade vi två som inte är är så djurvänliga med korv eller kassler eller bacon eller dylikt.

 

Det blev mycket skalande av morötter, potatis, palsternackor, sötpotatis, lök mm mm

 

Grundrätten tillagade jag i miniugn.

 

Läste i ett inlägg om miniugn (eller som den ibland kallas - Burkugn) från en som sa att han lagat all slags mat i burkugn - förutom pizza. Från den dan har jag funderat på att baka pizza i miniugn, men aldrig kommit till skott.

 

Nu har jag lagat pizza i miniugn - en massa gånger. Det blir riktigt bra. Som bröd körde jag med sconesdeg och resten kan man ju utforma som man vill. Det finns ju tomatsås och även speciell till pizza på burk (och kartongförpackning) 

 

Pizzorna i miniugn blir ju mer lagom än de köpepizzor man får på pizzerian. De senare är ju alldeles för stora.

 

Det allra farligaste med mat är ju som bekant - för mycket mat.

 

Skall kolla på din blogg och stjäla recept där. Det som fanns där såg intressant ut. (det fanns väl bara ett!?) fast jag omvandlar det nog till att lagas i miniugn.

 

Det fanns en tråd här på länge sen, som ställ frågan; "Vem är lycklig ägare till en burkugn"

 

Jag blev tvungen att svara; "Om lyckan är att äga en burkugn, så måste jag va mycket lycklig - jag har två"  ;)

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha Burkugn det låter inte så Fancy =) men jag tror jag vet vilken ugn det är ( även kallad omnia-ugn) ? Eller är jag helt ute och seglar ? =) Ja självklart gör om dom så dom passar.

 Royalty :P  Självklart! 

Det kommer att finnas mer recept där senare det lovar jag, men recept-projektet kommer att pågå i ca 3år så det kan ta tid innan det bir ett gäng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns några recept till.. Testa gärna att tilllaga dom och berätta gärna hur det gick och smakade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha Burkugn det låter inte så Fancy =) men jag tror jag vet vilken ugn det är ( även kallad omnia-ugn) ? Eller är jag helt ute och seglar ? =) Ja självklart gör om dom så dom passar.

 Royalty :P  Självklart! 

Det kommer att finnas mer recept där senare det lovar jag, men recept-projektet kommer att pågå i ca 3år så det kan ta tid innan det bir ett gäng.

 

Nej du är inte ute och seglar -skulle du inte ut och åka lastbil!?  ;)

 

Varför skall det låta Fancy - vad katten nu det ordet betyder -fast det är väl nåt modernt utrikes modeord som ni ungdomar använder.

 

Visst är det en Omnia-ugn.

 

Jag får väl ta hem båtköket och mina ugnar och testa ditt recept fram på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha jo men att säga " är jag ute och kör lastbil låter riktigt tråkigt" :-) hahahaha Ungdomar! Jag har precis upptäckt att jag har gråa hårstrån MASSOR :-) Ja testa gärna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha jo men att säga " är jag ute och kör lastbil låter riktigt tråkigt" :-) hahahaha Ungdomar! Jag har precis upptäckt att jag har gråa hårstrån MASSOR :-) Ja testa gärna!

 

 

Nu skrev jag väl inte att du kör lastbil, utan ställde frågan om du inte var ute och åkte lastbil.

 

Pseudonym här på MG skulle tycka tvärt om att det var livet att få komma ut och köra lastbil. Du vet är man lastbilschaufför så finns det tydligen en oerhörd stark längtan ut på vägarna. Nu har han ju dessutom skaffat en trailerburen segelbåt. 

 

Fast jag som är dubbelt så gammal som du har nästan inga gråa hår - men mitt skägg, som är ungefär lika gammal som du, är nästan helt grått. 

 

Vad säger du dom detta;

 

500 gram torsk (eller annan vitfisk)

1 burk krossade tomater

1 fiskbuljongtärning eller ännu hellre 2 (eller lite salt)

 

Koka ihop i 7-8 minuter.

 

2 dl cream fresh

 

rör i

 

 

Klipp över rikligt med dill.

 

Hemma går den under benämningen "Karins fisksoppa" 

 

När vi nu är inne på fisksoppa har jag min egen variant av Evert Taubs Monsunsoppa.

 

Den tillkom under en seglats till Stora Håskär. Hur det blev som det blev går att läsa här med både mitt recept, lite allmänt svammel och länk till originalreceptet. 

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/st-haskar.html

 

Har provat ett par olika varianter på Evert Taubs Monsunsoppa på resturanger - fast jag tycke ingen har varit lika god som min "fuskvariant"

 

Receptet
 
Fräste den hackade löken tillsammans med timjan och lite vitlökspulver. Pepprade och smulade över en fiskbuljongtärning och hällde på en halvliter vatten. Kokade upp och rörde om så att buljongtärningarna löste sig. Skivade morötter och la i soppan. Rev potatis grovt rätt ner i sopan som fick koka i 15 minuter.
 
Ägg och grädde, som ingår i orginalreceptet, hade jag missat, men jag hittade en burk ABBA´s fiskbullar i dillsås som fick bli både fisk och redning. Soppan fick skjuda tills fiskbullarna ansågs varma. Lade i musslor från en liten burk och strödde över hackad gräslök, dill och persilja. 
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

För kyckling älskarna:  

 

 

 

 

och en recension av kokboken: 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...