Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AndreasAn

Val av olja

Rekommendera Poster

Dags att byta olja igenom, i år i en ny (nygammal) Yanmar motor. Rekommendationen ifrån min verkstad är mineralolja 15W40. Kollar jag i manualen står där lite luddigt: "Använd olja av klass CD (API serviceklassificering)".

 

Tidigare har jag alltid köpt Biltemas olja: http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Motorolja/Inombords-dieselolja-15W-40-30569/

 

Som uppfyller följande normer: ACEA E3/E5/E7, API CI-4/SL, MB 228.3, VOLVO VDS-3, MAN M3275, CUMMINS 20076/20077, MACK EO-M+, CAT ECF-1-A.

 

Men nu såg jag att Hjertmans säljer sin Multimarin-olja för en ännu billigare peng:

http://www.hjertmans.se/article/motorolja-multimarine-4-liter

 

Med följande specifikationer: API: CD, CE, CF-4, CG-4 / SG, SJ ACEA: E7, E5, B3, A3 VOLVO: VDS, VDS2, VDS3

 

Någon som vet något om Multimarin-oljan? Specifikationerna säger mig egentligen inte så mycket..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjertmans olja är ju en mineralolja med viskositeten 15W40 och har klassningen CD så den lär uppfylla Yanmars krav. Det viktigaste med Yanmarmotorerna (jag vet inte om det gäller alla typer men det gäller i alla fall för de mindre som brukar vara vanliga i segelbåtar) är att man inte ska använda syntetisk motorolja i dem utan de ska ha vanlig mineralolja.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kuriosa endast...

Jag har en bekant som jobbar med oljor. Han vill INTE skriva något, någonstans, för han tycker det är så väldigt många specialister där ute…. nästan alla säger han… Haha?

 

I alla fall så har jag lärt mig av honom att det som säljs till konsument som syntetiska oljor är inte helsyntetiska utan det är en blandning av mineralolja och syntetisk olja. Hur stor procent är det bara oljebolaget som vet… och att det är additiverna som gör stor skillnad.

 

Det han däremot kan stå för, säger han, som jag kan få citera - är följande
" Många billigare mineraloljor har ganska låg procent inblandning med additiver. Dessa oljor gör jobbet men additiverna förbrukas relativt snabbt. Man måste byta olja oftare. Syntetiska oljor har högre kvalitet på själva oljan och ofta även på additiverna. De kan köras en längre tid utan att alla skyddsfunktioner som oljan ska utföra blir försämrade". 

 

Utom citat så säger han att en bil med dieselmotor bör byta olja var 500-700 mil och en högprestandabil med bensinmotor ( om den körs lite hårdare ) där byter man senast var 1000 mil. Sammantaget så är det billigt att köra med syntetolja i högpresterande motorer jämfört med mineralolja anser han men då tänker han nog enbart på motorns skick?

Båtar kan han tyvärr inget om men säger att om de körs så lite som jag påstår så spelar det nästan ingen roll vilken olja man har eftersom oljan inte hinner åldras? Dvs om en normal segelbåtsägare kanske kör motorn i 20-30 timmar per säsong?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Extremt ovanligt med riktig helsyntetolja. Nästa all olja som finns på marknaden är mineralolja som rafinerats och crackats i olika grader.

 

Detta gör att även dom vanliga oljorna man ser i affären som kallas Syntet ej är det utan kommer från mineralolja.

 

API grupp 4 och 5 är "syntet" olja men vanligen så blandas det in grupp 3 eller lägra olja i den färdiga produkten.

 

Med "gammla" motorer så finns det egentligen ingen olja som inte uppfyller dom krav som fanns när motorerna gjordes bara den är avsedd för fordonet i fråga.

 

Olja är en otrevlig jungel... Jag använder dyr olja till motorcykeln och bilig olja till Yanmar motorn från 1976...

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska man leta efter billig olja när det trots allt är småsummor man kan tjäna. Varför inte köpa den bästa oljan för sin motor när det är så små pengar vi pratar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här skriver Lidingö Marin på sin hemsida om olja till Yanmarmotorer:

"Till samtliga Yanmar Marinmotorer - Utom till de nya BY - motorerna där syntetolja föreskrivs skall en ren mineralolja användas. Alla former av syntetoljor -hel eller del är förbjudna att använda. Dessa oljor kan skada motorerna svårt och orsaka haverier....  Yanmar marinmotorer typ BY skall köras på en helsyntet olja med klassning enligt tabellen.Inga mineraloljor får användas till dessa motorer."

 

(Källa: http://www.lidingomarin.se/yanmar/oljevolym_yanmar.htm )

 

Jag förutsätter att de har kollat tillverkarens anvisningar innan de la ut det på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore ju väldigt intressant att få veta vad det är i konstruktionen av Yanmar motorer som gör att den ena eller den andra oljan kan orsaka stora skador? Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska man leta efter billig olja när det trots allt är småsummor man kan tjäna. Varför inte köpa den bästa oljan för sin motor när det är så små pengar vi pratar om.

 

För att jag hellre köper billig olja och byter en extra gång under säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore ju väldigt intressant att få veta vad det är i konstruktionen av Yanmar motorer som gör att den ena eller den andra oljan kan orsaka stora skador? Någon som vet?

Den frågan har jag ställt tidigare utan att någon kunnat svara. Formuleringen "är förbjudna att använda" får mig att undra om användning av syntet till berördaYanmarmotorer faller under allmänt åtal  :o 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varför ska man leta efter billig olja när det trots allt är småsummor man kan tjäna. Varför inte köpa den bästa oljan för sin motor när det är så små pengar vi pratar om.

 

För att jag hellre köper billig olja och byter en extra gång under säsongen.

 

Det är klart att du kan byta olja en gång extra om du tycker att du vill, men varför ska den tvunget vara billig/sämre. det är småpengar vi pratar om. Om du istället köper en bra olja kanske det räcker med att byta olja en gång och kan ägna sommaren åt att vara på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller olja tycker jag inte att man, som jask, automatiskt kan sätta ett likamed-tecken mellan billig och dålig/"sämre"....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här någon någonsin hört talas om någon som fått problem med sin båtmotor pga för billig olja? Med de få gångtimmar det handlar om tror jag det kvittar så länge man handlar minst rekommenderad klassificering och kanske inte ens det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...