Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Najad343

Toa tömning...

Rekommendera Poster

Vet någon den exakta måttet den hålen ska behöva att vara till däcks tömning av toa..

Jag har en holding tank nu men inga däcks tömning, så jag hade tänkt att ta ut den befintlig tanken och borra ett hål och sen svetsa en munstycke så jag kan koppla en slang mellan tanken och en däcksgenomföring som jag ska borta i däcket.... Följa ni mig...??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan du givetvis göra, men...

 

Enklast är att sätta ett T-eller Y-rör på slangen mellan tank och den tömning du har idag. Jag har haft det så i två säsonger och det funkar utmärkt.

 

post-53310-0-11096800-1399243909.jpg

Bild från Toaen.

 

Om du ändå vill ha ett extra utlopp så är anslutningen för däcksförskruvningen gjord för slang med invändig diameter på 38 mm.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det finns fler Najad 343!

Jag skall själv göra samma operation nästa år och tänker mig en t-koppling så som Mackey beskriver men utan pump, jag har självfall ut från tanken.

 

Det vore intressant om du beskrev hur du gör och gärna med bilder, jag tycker tanken verkar sitta väldigt väl inbyggd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit på båten idag och det är nästan in till omöjligt att få ut tanken så jag komma att göra som Mackey har gjort och installera en T koppling på tömnings slangen...

Redigerad av Najad343
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns här http://www.hjertmans.se/article/t-ror-plast-38mm för 79:- kr.

 

Mackey

 

TILLÄGG: Eller varför inte göra som miljöminister Åsa Romson och strunta i lagar som är till för att skydda våra hav...  :angry:

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar alldeles utmärkt. Det var ju en skiss på min installation som Mackey visade. Ventilen sitter ju på bottengenomföringen och jag har inte märkt några problem de åren jag haft arrangemanget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort precis enligt Mackeys skiss på den främre toaletten, för den har tömningspump. På den bakre toaletten har jag bara satt ett ett enkelt och billigt T-rör på avloppsslangen för den töms med självfall. Dvs precis som Gaidin tänker göra. Varför krångla till det när det inte behövs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mackey

Fungera den här.? Jag hade tänkt att det skulle behöva en ventil på den T :an, men vad vet jag? hmm inte mycket ;-)

Inga extra ventiler behövs.

Den nuvarande tömningen har en ventil i anslutning till genomföringen i botten. Är den stängd så blir det ju inte bättre av att ha en ventil till i  anslutning till T-röret.

 

Någon gång per säsong har vi pumpat ut lite vatten från tanken den olagliga vägen för att spola bort ev. "materia" som kan klägga igen slang och pump. Det kommer vi att fortsätta med.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Mackey

Fungera den här.? Jag hade tänkt att det skulle behöva en ventil på den T :an, men vad vet jag? hmm inte mycket ;-)

Inga extra ventiler behövs.

Den nuvarande tömningen har en ventil i anslutning till genomföringen i botten. Är den stängd så blir det ju inte bättre av att ha en ventil till i anslutning till T-röret.

 

Någon gång per säsong har vi pumpat ut lite vatten från tanken den olagliga vägen för att spola bort ev. "materia" som kan klägga igen slang och pump. Det kommer vi att fortsätta med.

 

Mackey

Fantastic... :-) Då tror jag att jag köra på den här variant, tack för hjälpen ...

Warren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...