Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Metallurg

Färgfrågor-under vattenlinjen och på drevhuset

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har satt igång ett idiotiskt omfattande arbete på grabbens sportbåt. Det är en klassisk skidbåt från 1970 tillverkad av engelska Fletcher. Jag har vänt upp och ner på båten och slipat ner till laminatet. Valde att göra på detta vis eftersom skrovet var angripet av osmos, och angreppet var utbrett över hela ytan under vattenlinjen. Det var så mycket blåsor att det märktes på toppfarten.....det tog 8 timmar försiktigt slipande med en liten vinkelslip med flapskiva.

 

Har också behov av att måla drevhuset. Där har jag tjuvstartat med att lägga en primer och sedan har jag lagt en 2-komponent epoxi för att bygga lite tjocklek. Jag var tvungen att gå ner till metallen eftersom vi svetslagade skäddan. 

 

Hade tänkt att lägga ett antal lager epoxi på hela båten, och sedan lägga 2-K uretanlack över vattenlinjen och resten av båten. Fast först ska ju båten torka, typ över vintern eller så. Och säkert tvättas en 28 gånger eller så för att få bort all ättika...

 

Fråga 1. Epoxifärgen verkar vara lite svår. Finns det några knep att få till det? Man måste tydligen vara skitsnabb... Går det att finslipa och sedan polera upp en hyfsad finish ??? Vaxning?

 

Fråga 2. Kan jag använda 2-k uretanlack på drevhuset utan att det bubblar sig? Jag brukar alltid hissa upp motorn när båten inte används...... 

 

Fråga 3. Ska man "grunda" med ett lager epoxi innan man spacklar småskador på skrovet?

 

MVH/Uffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Jag har använt LeFants epoxifärg och den har lång "öppentid", den torkar långsamt.

Man kan späda med förtunnong om man vill få en slätare yta.

Skumgummiroller ger slätasr yta, men skumgummir lossnar så köp många billig på Biltema.

Epoxi blir tyvärr lite matt/strävt, det blir inte blank. Slät, men inte blank. Vet inte om det går att vaxa och polera så att ytan blir blankare.

Jag vet inte heller vad man kan lägga på som sista lager för att få en blank yta.

 

2. Ingen aning.

 

3. Grunda först ett lager, sedan spackla och slipa. När slipningen är klar lägg 4 - 5 lager epoxi.

 

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

En nyfiken fråga hur klarar sig vanlig 2-k bilack under vattnet längre tider, vad man hört tidigare så var det mest prislappen som skiljde båt och bilack.  Har blåst någon lagad båt med vanlig bilack men inte hört hur det sen gått därremot renslippades lagades en uppmurken canadensare som sen blåstes gammal utgången 2-k tror det var siikens  "gratisfärg" och den fick ligga både i vatten och ute och den följde jag upp några år och enl ägaren som sen sålde den var den felfri.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Jag har använt LeFants epoxifärg och den har lång "öppentid", den torkar långsamt.

Man kan späda med förtunnong om man vill få en slätare yta.

Skumgummiroller ger slätasr yta, men skumgummir lossnar så köp många billig på Biltema.

Epoxi blir tyvärr lite matt/strävt, det blir inte blank. Slät, men inte blank. Vet inte om det går att vaxa och polera så att ytan blir blankare.

Jag vet inte heller vad man kan lägga på som sista lager för att få en blank yta.

 

2. Ingen aning.

 

3. Grunda först ett lager, sedan spackla och slipa. När slipningen är klar lägg 4 - 5 lager epoxi.

 

 

Mackey

 

Hej Mackey

 

1. Baserat på vad du säger så lutar det åt att jag slipar med fint slippapper på näst sista lagret epoxi, och sedan kör sista lagret med lite förtunning. Sedan tror jag på ett försök med polermaskinen för att få till en blankare yta.

 

2. Jag kör på 2-K uretanfärg.

 

3. OK, lägger ett lager epoxi och spacklar sedan.

 

MVH/Uffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nyfiken fråga hur klarar sig vanlig 2-k bilack under vattnet längre tider, vad man hört tidigare så var det mest prislappen som skiljde båt och bilack.  Har blåst någon lagad båt med vanlig bilack men inte hört hur det sen gått därremot renslippades lagades en uppmurken canadensare som sen blåstes gammal utgången 2-k tror det var siikens  "gratisfärg" och den fick ligga både i vatten och ute och den följde jag upp några år och enl ägaren som sen sålde den var den felfri.

 

Hej

 

Det enda jag vet är att vanlig billack (1-K) på sprayburk inte funkar om man slarvar med primer. Jag gjorde nämligen det ifjol på drevet, och det blev väldigt mycket småblåsor. Tror tricket är just 2-komponent. Mercury rekommenderar en etsande grundfärg och sedan 2-K uretanfärg från bilhandeln (Ditzler) på sina motorer om jag minns rätt.

 

Måste säga att detta med målning av båtar är ren djungeln. Det finns hur många bottenfärger som helst, men knappt någon riktig information om hur man lägger ny färg på en båt.

 

MVH/Uffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

billack 1-k sprayburk  :(  är väl hobbyfärg för cyklar mm.  Vet att även internationals 1-k inte funkar utan blir blåsig även på en aluminium trots etsgrund. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lackade min båt med 2-k bilfärg, både över och under vattenlinje. Den ligger i hela sommaren i insjö. Har inte sett några tendenser till att färgen blivit dålig. Blank och fin. 

 

Har även en kompis som körde billack (vet inte om det var 1 eller 2k) på en weedo för 15-20 år sedan. Klarlacksläpp kan det väl liknas vid över hela båten. Så antagligen rörde det sig om 1k färd med klarlack på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...