Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
ramstein

2-taktolja i bensinen till 4-takt

Rekommendera Poster

Har bytt motor till en 4takt Yamaha 50 kan jag köra den utblandade 2-takt soppan som är kvar i tanken?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bytt motor till en 4takt Yamaha 50 kan jag köra den utblandade 2-takt soppan som är kvar i tanken?

inget att rekommendera,motorn blir full av sot,har du köpt en ny motor har du väl råd att köpa ny bensin????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensinen skiter jag fullständigt i. Tänkte slippa behöva tömma soppan i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du späda ut ditt nuvarande bränsle med nytt/rent?

 

Ex om du har 10 liter oljeblandat bränsle i tanken. Skulle det innebära att du har 2 dl olja i tanken (om du kör med 2% blandning med olja) om vi vidare leker med tanken att tanken rymmer 100 liter.

Då kan du tanka upp tanken med 90 liter rent bränsle. Det skulle resultera i att du har 0.2 liter olja, i 100 liter bränsle. Då kanske det skulle fungera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du späda ut ditt nuvarande bränsle med nytt/rent?

 

Ex om du har 10 liter oljeblandat bränsle i tanken. Skulle det innebära att du har 2 dl olja i tanken (om du kör med 2% blandning med olja) om vi vidare leker med tanken att tanken rymmer 100 liter.

Då kan du tanka upp tanken med 90 liter rent bränsle. Det skulle resultera i att du har 0.2 liter olja, i 100 liter bränsle. Då kanske det skulle fungera?

Ok jag tömmer ut gamla soppan då tanken är nästan full. Vill ju inte att motorn skall rasa eller sota igen, då blir de ju mer jobb än om jag tömmer tanken. Får hitta ngn pump för detta ändamålet.

Redigerad av ramstein

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att en tank med oljeblandad bensin skulle spela någon roll har jag svårt att tro, men är du osäker så pumpa ur och pumpa i bilen för den mår bra av att få lite olja ibland. Givetvis så får det ju ej vara en dieselmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att en tank med oljeblandad bensin skulle spela någon roll har jag svårt att tro, men är du osäker så pumpa ur och pumpa i bilen för den mår bra av att få lite olja ibland. Givetvis så får det ju ej vara en dieselmotor.

 

Hmmm... vill man inte köra upp den oljeblandade soppan i sin båtmotor, så borde det finnas ännu starkare skäl att inte vilja göra det i sin katalysatorutrustade bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle köra upp det i båten, skulle dock fylla upp med bensin eftersom för att minska oljehalten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bil mår bara gott av att få en skvätt olja i bensinen ibland och att katalysatorn skulle gå sönder för detta tror jag inte på.

Redigerad av Janne1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite 2-taktsolja i bensinen på motorcyklar gör dem mer lättstartade och är nått jag alltid rekommenderar. Så varför skulle båtmotorer vara annorlunda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvåtaktsolja i bensinen  för en fyrtaktare är inget problem alls. Ett par procent olja gör knappt att det ryker över huvudtaget, oljan förbränns mycket bättre än i en tvåtaktare. Jag skulle absolut köra upp bensinen i båten. Sotandet är ingen fara heller, det är ju inte frågan om att köra länge.

Själv brukar jag köra upp tvåtaktsbensin i min gamla sommarbil, men så har den ju ingen katalysator heller. Den ryker inte så man märker det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bil mår bara gott av att få en skvätt olja i bensinen ibland och att katalysatorn skulle gå sönder för detta tror jag inte på.

 

Mja, litet OT i ett båtforum men att hälla bensin med 2-taktolja i en bil med katalysator är nog osmart som sagts ovan. Kan finnas tillsatser i 2takts-olja som exempelvis zink enligt bilden nedan vilket 4-takts motorolja renats ifrån just med tanke på katalysatorns livslängd.

Bilden ett hopklipp från HÄR och HÄR.

post-86835-0-00913100-1414147828_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...