Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Allegro33

Läckande propelleraxel. ..

Rekommendera Poster

Tja... Ligger i Cherbourg "Viva La France" :-) Med en läckande propelleraxel, droppar bra mycket nu jämfört med tidigare. Hände för ett tag sedan då vi fick lite halvtaskig sjö och körde motor och segel för fulla muggar för att komma undan vädret. Märkte då att när aktern "dök" efter varje större våg så var det ett jävla oväsen vid propelleraxeln. Garanterat så kom ljudet när propellern arbetade under tryck, och nu har det blivit ett glapp som inte fettet kan täppa till! Så ge mig mer än gärna olika alternativ för fix utav problem! Och nej jag har inte det där snöret som alla försöker få mig att byta :-) ps.. har lite bråttom över Biscaya-pölen MEN säkerhet framför allt Och bara för att krångla till det så går även ekonomin&tiden hand i hand med vårt problem. .. El Capitano på Sy Hooligan -J-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver bara vilken typ av propelleraxeltätning du inte har.....

En bild skulle nog underlätta för att ställa diagnos. och få kloka svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högst oproffesionellt svar från en som inte kan något om saken.

Läckan ökar när propelleraxeln utsätts för hög belastning. Det tycker jag låter som att antingen är axeln lite skev och då ökar slitaget på infästningarna vid belastning eller så är axeln inte monterad i linje med motorn och detta ger ökad påfrestning samma som i första alternativet. Alternativt kan det vara något glapp som ökar vid beslastningen.

 

Vad man ska göra åt det har jag ingen aning om. Där spelar det natuligtvis roll vad du har för typ av axelmontage och -tätning.

Kanske kan du se om axeln svajar eller vibrerar när du drar runt den eller kör motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det ser ut som inre tätningen tryckts ut och sitter en bit upp mot maskinen, brukar bli så när man byter ut fettkoppen mot en smörjnippel och går loss med en fettspruta, i ts fall verkar man ha monterat en slang imellan för att kunna komma åt bättre och pressa in ännu mer.

förhoppningsvis håller havet emot på den yttre tätningen annars kommer det in med väldig fart.

går att byta tätningar och bussningen mellan tätningarna, men detta är den sämsta av fettsmorda tätningar, och båten måste upp för byte/renovering, så mitt förslag byt till en bättre/modernare tätning innan båten sjunker.

 

 

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om hela axeln rört sig mot motorn, eftersom fettanhopningen är 2 cm från axeltätningen. Kolla att klämkopplingen vid motorn inte har släppt så att axeln har rört sig en bit närmare motorn. Det i sig är inget problem men det innebär att propellern har närmat sig skrovet vilket kan förklara oljudet.

 

Alternativt har slangklämmeförbandet mot struten glidit akterut så att hela tätningspaketet flyttat sig.

 

Alternativt är det du som har pillat på fettet och flyttat det så jag blir lurad...

 

Och, jo du har en tätning med "snöre". Skruva loss den yttersta muttern, bamseskiftnyckel + bamserörtång/polygrip för att hålla emot. Där finner du snöret.

 

mvh

Redigerad av kapten_cook

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om hela axeln rört sig mot motorn, eftersom fettanhopningen är 2 cm från axeltätningen. Kolla att klämkopplinjgen vid motorn inte har släppt så att axeln har rört sig en bit närmare motorn. Det i sig är inget problem men det innebär att propellern har närmat sig skrovet vilket kan förklara oljudet.

 

Och, jo du har en tätning med "snöre". Skruva loss den yttersta muttern, bamseskiftnyckel + bamserörtång/polygrip för att hålla emot. Där finner du snöret.

 

mvh

nej min lille vän denna tätning har ingen gland.

 

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hur mycket-litet läcker det egentligen? Ett par lite om dagen eller mer? Läcker det om motoraxeln inte snurrar? Du skall väl segla förhoppningsvis över Biscaya å inte ha otur med bleke mitt i som jag(vi) hade sistens så då är det kanske inget problem.

 

Var i Cherbourg i aug, men jag vet inte om det går att fixa tätningen där. Det fanns en båtlift alldels bredvid hamnkontoret å "inrättningen", väldigt fräscht å rent, så det borde gå.

 

En sak som jag själv gjort fel var att jag klämde i vanligt konsistensfett. Kör med PTFE fett, det är vattenfrånstötande.

 

Har du möjligen en MD med RB backväxel så axeln går fram-back? För det förklarar fettanhopningen.

 

Mitt förslag är att om det bara droppar lite, kör. Annars lyft båten i Cherbourg å fixa fettet å kolla bakre fästet på utsidan, Lagret där kan ha fått sig en kyss å glappar. Kanske bara där som man behöver fixa? Eller om rentav propellern har fått en skada, därför vibrerar.

 

På min Fingal har jag ett fettsmort lager även i aktern på utsidan. Ovanligt.

 

När ni kommit över å lämnat även La Coroña ,(Undvik restauranten El Torro  mitt i smeten i g:a stan,Urusel dålig service å kyparna luras rejält),  så rekommenderar jag ni går in i Bajona. Fantastisk trevlig område. Porto är nött å smutsigt å låååångt till snabbköp men trevligt folk som hjälper till i hamnen. Diesel måste hämtas från mack i tvåhjulad skottkärra å dunkar som hamnen lånar ut.

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ALLA för svar, även om det "gnabbas" om allt :-) Jag har beställt båtlyft på Torsdag (nästa vecka) och det får bli en auktoriserad firma här som fixar det, 150€ ville dom ha för problemet ( byta cutlasslagret och kolla så allt är ok! Sen jävlar ska det seglas Biscaya :-) Tack Kalman för infon det uppskattas! Yes, MD RB :-) ppdaterar här när allt är klart om vad som var knas vid axeln..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser med spänning fram emot torsdag och beskedet om du hade nåt snöre eller inte :D

Redigerad av Skoter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För många år sedan hade jag en Laurinkoster som jag två kompisar gjorde en långsegling med. I Frankrike utanför Le Havre fick vi ett snöre i propellern som hade trasslat in sig ända in i lagret. Vi hade som tur var ett extra lager med oss, men inte så mycket pengar, så därför bestämde vi oss för att byta lagret själva när båten låg i vattnet.Vi lossade helt enkelt axeln vid motorn, puttade ut axeln en bit. Jag hoppade i vattnet drog i axeln samtidigt som det var en av kompisarna som på insidan satte i en kork när axeln försvann ut genom hålet. När det var gjort så vara det 'bara' att byta lager och in med axeln igen. Det nya lagret höll för motoriserng i Frankrikes kanaler ner till Medelhavet utan läckage eller andra problem.

 

Det viktigaste tror jag är för Allegro 33 att kolla att axeln är riktigt rak. Är den inte det så kommer det kanska snart att bli problem med lagret igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Axeln ser rak ut men det visar sig på torsdag, vi kom nyss på att utanför Cuxhaven så skramlade det till rätt så reält. Min första tanke var att zinkanoden lossnat och följde med propellern runt ett varv, men zinkanoden är kvar så det måste vart något annat som klonkade till! Det kan också vara dwt som ställt till det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en liten detalj bara när man ändå lossar tätningen för vad ni nu beslutar med den, vänd två av slangklämmorna så att de sitter parvis med en snäckskruv på var sida av slangstumpen.

 

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att alla motorkuddar är hela. Det kan klongka mellan axel och hylsrör. Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om ChristerN anser att det var oprofessionellt av mig att be om ett foto så har det ju gett många kloka råd......

 

Jag har haft en sådan axeltätning på en båt. Det är ursvarvat i båda ändar av röret och intryckt en packbox (läpptätning, radialtätning, simmerring) från varje sida. Tätningen mellan packboxarna kan vara fett eller olja. Med smörjnippel och fettspruta så finns risken att en packbox trycks ur om man trycker in för mycket fett, vilket verkar ha hänt för dig. Jag byggde om min axeltätning till att bli oljesmord för att slippa oron för att trycka ut packboxarna, dessutom så var det trångt att komma åt med fettsprutan....

 

Jag hittade en ombyggnadssats i en båtbutik (det här var i slutet av 70-talet, då hade de sådan grejor på lager). Jag bytte smörjnippeln mot ett litet rör, satte en plastslang på röret och drog upp slangen till en liten plastburk med ett rör i botten. Burken skruvades fast en bit upp i motorrummet (ett stycke över vattenytan så att det blir mottryck mot vattentrycket) och fylldes med en växellådsolja (mer trögflytande än motorolja). Enkelt att bara kolla att det fanns olja i burken. Det fungerade så bra att det aldrig behövde efterfyllas (förutom den gång när jag kom åt slangen så att den kasade av från plastburken...).

 

Sen är det som många har tipsat om: En rak propelleraxel och en korrekt uppriktning av motorn är viktigt för att inte "få slag" i axeltätningen. Gummislangen mellan axelhylsan och axeltätningen tar upp en del av slagen men packboxarna har rätt små toleranser för om axeln börjar vibrera för mycket.

 

När du tar upp båten för att fixa tätningen så ska du kanske passa på att även byta den korta slangstumpen mellan propellerhylsan och tätningen. Din slang ser ut att ha suttit där rätt länge och är troligen rätt hård. Med en bit ny slang som är mer elastisk så kan eventuella slag i propelleraxeln tas upp bättre. Passa på att byta slangklämmorna samtidigt och att (som Pentax föreslår) vända snäckskruvarna så att de hamnar på motsatta sidor av hylsan.

 

Oljudet från propelleraxeln kan tyda på att propelleraxeln inte är centrerad i propellerhylsan. Då kan propelleraxeln slå i sidan av hylsan och då slamrar det ordentligt. Även detta korrigeras genom uppriktningen av motorn

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lintott kan detta  och jag har inget att tillägga.

 

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintott, det var inte dig jag menade utan mig själv!

Det var mina egna råd som var högst oprofessionella. Ledsen om jag var otydlig i min syftning där!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om ChristerN anser att det var oprofessionellt av mig att be om ett foto så har det ju gett många kloka råd......

 

Jag har haft en sådan axeltätning på en båt. Det är ursvarvat i båda ändar av röret och intryckt en packbox (läpptätning, radialtätning, simmerring) från varje sida. Tätningen mellan packboxarna kan vara fett eller olja. Med smörjnippel och fettspruta så finns risken att en packbox trycks ur om man trycker in för mycket fett, vilket verkar ha hänt för dig. Jag byggde om min axeltätning till att bli oljesmord för att slippa oron för att trycka ut packboxarna, dessutom så var det trångt att komma åt med fettsprutan....

 

Jag hittade en ombyggnadssats i en båtbutik (det här var i slutet av 70-talet, då hade de sådan grejor på lager). Jag bytte smörjnippeln mot ett litet rör, satte en plastslang på röret och drog upp slangen till en liten plastburk med ett rör i botten. Burken skruvades fast en bit upp i motorrummet (ett stycke över vattenytan så att det blir mottryck mot vattentrycket) och fylldes med en växellådsolja (mer trögflytande än motorolja). Enkelt att bara kolla att det fanns olja i burken. Det fungerade så bra att det aldrig behövde efterfyllas (förutom den gång när jag kom åt slangen så att den kasade av från plastburken...).

 

Sen är det som många har tipsat om: En rak propelleraxel och en korrekt uppriktning av motorn är viktigt för att inte "få slag" i axeltätningen. Gummislangen mellan axelhylsan och axeltätningen tar upp en del av slagen men packboxarna har rätt små toleranser för om axeln börjar vibrera för mycket.

 

När du tar upp båten för att fixa tätningen så ska du kanske passa på att även byta den korta slangstumpen mellan propellerhylsan och tätningen. Din slang ser ut att ha suttit där rätt länge och är troligen rätt hård. Med en bit ny slang som är mer elastisk så kan eventuella slag i propelleraxeln tas upp bättre. Passa på att byta slangklämmorna samtidigt och att (som Pentax föreslår) vända snäckskruvarna så att de hamnar på motsatta sidor av hylsan.

 

Oljudet från propelleraxeln kan tyda på att propelleraxeln inte är centrerad i propellerhylsan. Då kan propelleraxeln slå i sidan av hylsan och då slamrar det ordentligt. Även detta korrigeras genom uppriktningen av motorn

 

Kan inte tillföra något om frågan som TS ställt men tror mig förstå att ChristerN avser att hans eget svar är oproffessionellt inte Lintotts eller...??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintott, det var inte dig jag menade utan mig själv!

Det var mina egna råd som var högst oprofessionella. Ledsen om jag var otydlig i min syftning där!

 

Aha! Ser nu att syftningen kan tolkas på två olika sätt. Då har vi rett ut det och du (och alla andra) kan bortse från min kommentar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Allegro33.

Jo, om du har RB låda så skall motorn inte vara upphängd i gummitassar, jag har självt haft en massa funderingar å frågor kring detta så sent som i våras. Kopplinggsflänsen mellan motoraxel å proppaxel är stum. Så allt snack om vibration där faller så att säga......

Men det måste vara uppriktat ordentligt i motorbädden så axlarna ligger i linje. Mät med bladmått mellan flänsarna, max 0,05 mm diff. Vrid runt båda lite hit å dit å mät på flera ställen.

Ang "snöret" När jag skulle skrapa ut mitt "snöre"/ vaxat garn så fanns det inget. Det har helt enkelt slitits bort, men det skall finnas där. Lyckades köpa rätt storlek å sort i en spec.butik i Västerås av alla ställen.

 

Kan rekommendera en jättemysig liten restaurant i Porto.Följ citadellets västra sida en smal gränd mot söder uppför kullen. Passera alla ställen där. Gränden slutar i en liten torg å där mitt på går man ner några trappor till en halvkällare. Servitrisen/ägarinnnan? har stort burrig hår å är jättetrevlig å god mat har de fixat även för en vegetarian.Åå gott vin å de bjöd på lite extra godis  avec till kaffet. Rekommenderas.

Önskar trevlig överseglats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ang "snöret" När jag skulle skrapa ut mitt "snöre"/ vaxat garn så fanns det inget. Det har helt enkelt slitits bort, men det skall finnas där. Lyckades köpa rätt storlek å sort i en spec.butik i Västerås av alla ställen.

 

 

 

När jag skulle förse en hylsa med ny talgpackning - "snöre" - var det klenaste de hade på Smögenvarvet lite grövre än som gick in.

 

Fick rådet att slå det lite tunnare med hammaren på en ledd, vilket jag gjorde, så att jag fick in snöret. Fungerade utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tur att ts lämnar över problemet till proffs............

 

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådskaparen Allegro33 får förhoppningsvis bra hjälp för sina 150 euro, och en rapport i tråden angående utvecklingen vore trevligt för oss nyfikna läsare.

Själv tolkar jag den infettade ringen enligt bilden nedan som en gummitätning i väntläge?

[Att behöva dra ur en propelleraxel för att trä på en ny sluten gummiring kan undvikas ifall man sätter dit en extra i reserv på axeln? (I denna gamla länk har tyvärr bilderna fallit bort men Blixten80:s tips innebar just det och uppskattades som smart.) Gissar att termen "cutless" syftar på detta med tidigare axelflätors obekväma tillskärning men då missar man litet poängen med flätorna? Alltså att de kan bytas på plats utan att dra ur hela jäkla axeln för påträdande av en sluten ring?]
Att fetta in en sådan gummiring ordentligt i ett eventuellt "väntläge" är nog smart, för luftens ozon orsakar vad jag begriper lätt mikrosprickor i gummi som därmed åldras ganska fort. (Att trä på två gummiringar i rad som reserver när man ändå är "på gång" med axeln urtagen funkar knappast, tvåan kommer ohjälpligt att vara åldrad innan den får tjänstgöra med tanke på den låga bytesfrekvensen?)
Angående RB-backslag så förskjuter väl sådana bara axeln nån millimeter högst, inte som det i bilden verkar ett par centimeter?]


Nå, detta var min slant vad gäller bildtolkningen.
Ps.tjafset om proffs eller inte kan kanske äntligen kan avslutas, ChristerN:s helt minimala syftningfel är utrett. Nedlåtande kommentarer som pentax ordval "lille vän" kan nog med fördel undvikas av oss alla. Hur svårt kan detta va??
post-86835-0-44799600-1412600229.jpg

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skumläste igenom alla råd och tips. utsegla: motorn är utav "stum-typ" annars så kan proppeleraxeln slå sönder skrovet vid axelns utgång. Vilket precis har hänt i Västindien nyligen på en Oe32 ( har jag för mig) Pratade med L.norlin precis innan vi avseglade & han gav mig rådet att inte byta motor och ställa den på gummitassar.

Thomas-1, njae både rätt & fel =) Hittade den ringen sittandes på axeln för 3-4år sedan ( Och har alltid funderat på vart den kommit ifrån eller vart den ska sitta så jag fettade in den för att kanske någon gång komma på vart den ska vara. ( och jag tror jag vet det nu , i mässings-prylen där man trycker in fett finns det ett spår (alltså mot fören/motorn) ... Och eftersom det är sånt pass drag här inne så tänker jag ställa en annan fråga eftersom jag ändå ska lyfta upp båten,, har en 2bladig proppeller på och en 3bladig liggandes ! Ska jag byta? får man ut något utav det i "tryck" om jag motoriserar båten i strömt vatten? =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tur att ts lämnar över problemet till proffs............

 

 

kalle

Då vi inte kunnat enas om vilken typ av tätning ts har bli nog ts och andra som läser denna tråden mer förvirrade än hjälpta av svaren, därav min kommentar ovan, som inte har något att göra med vad som förevarit tidigare i tråden, utan jag tycker helt enkelt att det är bra att ts har lämnat över arbetet till någon kunnig i frågan.

 

 

 

kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med propelleraxeltätningar är tydligen en djungel med många varianter tom med hemmasnickrade lösningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi som spekulerar, kan det vara så att gummitätningen "på vänt" har suttit i klumpen och  pressats ut? ja vi vet inte men ts ser ett spår i klumpen, vi kan bara spekulera, hur svårt kan det vara.

 

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första bilden så syns inte tätringen"gummi-packningen" men den hängde också på axeln. problemet fixat.... Trodde vi!! Läcker fortf vatten! Båten ska upp på måndag igen! Och firman här försökte byta "snöret" men kunde inte skruva upp "klumpen" för att byta. Och Plastringen är fortf ett mysterium! Den är nu ditsatt med slangklämma på "klumpen" för att minimera vatteninträngning. Det råkar inte finnas någon som har en sprängskiss på Allegro ( Volvos) system tidigt 80-tal ??

post-102191-44577_thumb.jpg

Redigerad av Allegro33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BILD 1 .. jävla editor

post-102191-0-51632600-1412870692_thumb.jpg

Redigerad av Allegro33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...