Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
fredriklindell

Garmin iPhone app och dyr karta

Rekommendera Poster

Finns det ngn som lyckats ladda ned karta till iPhone Garmin app som inte kostar 849 spänn. De nämner innan man laddar ned att Nordics kostar 379 men sedan finns bara Northern Europe när man väl skall köpa i appen. Hur göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tanka ner iSailor istället. 189:- för hela västkusten, danmark, norge och tyskland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar som om de inte har Nordics kartorna längre. Konstigt om de gör reklam för dem fortfarande.

Jag köpte Nordics för två år sen och tycker både Garmin-appen och kartorna funkar bra på min padda. Passar bra att planera i (och att drömma om nya resor på vintern) och för passagerarna att se var vi är.

Men 849 spänn för Northern Europe som är samma kartområde som Nordics skulle jag inte betala!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Danskerna har infört höga avgifter på digitala sjökort. Derav är inte DK med i många portföljer eftersom det blir dyrt. Det har ställt till det för alla Navionics, Garmin etc etc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Transas iSailor har med Danmark, Västkusten mm för 189 :-

Bra sjökort och bästa appen.

 

post-80529-0-86404000-1413490413_thumb.png

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt behov är inte sjökortet i sig. Det är planeringsverktyget som skapar rutter hemma i soffan som sedan meddelst wifi eller blutooth skickas till min garmin 721. Helt kompatibelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju pc-varianten som heter HomePort. Gör en kopia på ditt sjökort till plottern och sätt in i datorn och ladda ner det kostnadsfria programmet.

Eller använd orginalkortet och spara dina rutter på det.

Det var länge sen jag använde HomePort så jag är inte säker på vilken metod som är bäst för att överföra rutter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att överföra det mesta. Kan man spara data som tex .gpx så går det sen att konvertera, i datorn, till viken plotter som helst.

Fast det är ju lite mer jobb men vintern är lång ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använder mig utav Garmin och är nöjd med själva plottern men jag är verkligen missnöjd med de mjukvaror som Garmin tillhandahåller. I mitt tycke är det verkligen besvärligt att flytta och hämta rutter och spår mellan dator och plotter. Nästan så att jag tycker att systemen, som t ex Home Port, är nästintill användarfientliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...