Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
JonasP

Nya segel, dags att beställa inför nästa år!

Rekommendera Poster

Frågan om vad för segel som ska köpas och hur en ska resonera kring segelköp kommer ju upp då och då i forumet. Det här är ingen fråga, utan jag tänkte beskriva processen och resonemanget medan jag är inne i den. Förhoppningsvis kan det hjälpa någon

 

När jag tidigare har varit inblandad i segelköp har det uteslutande handlat om segel med fokus på kappsegling och oftast entypsbåtar. Det är ofta enklare då segelmakarna har uppdaterade konstruktioner och man inte behöver fundera så mycket. 

Den här gången är det lite annorlunda. Nu ska det köpas segel till min kompis Shipman28 som nästan uteslutande semesterseglas av en familj på 4 med två grabbar i lågstadieålder, en mamma som gillar båtlivet men inte är passionerad seglare och en pappa som är duktig sjöman och kan segla men inte är någon duktig trimmer eller kappseglare. De nuvarande seglen är minst 20 år gamla och kommer bli fina solskydd i någon villaträdgård... 

Eftersom min kompis visserligen seglat hela livet men liksom många andra aldrig funderat på prestanda eller nya segel så bad han mig vara med och komma med synpunkter och bollplank i resonemanget.

 

Faktorer som påverkar valet

  • Användningsområde: Familjesegling i Stockholms skärgård. I praktiken innebär det nog, i det här fallet, att man seglar i 3-10m/s. Blåser det mindre är inte Shipman28 någon hit utan stor genua och spinne. Blåser det mer blir det för obekvämt hur man än gör.
  • Pang för pengarna med en begränsad budget.
  • De ska ge mesta möjliga prestanda med minsta möjliga arbetsinsats.
  • Att välja ett lokalt loft innebär inte bara att de har sytt segel för Shipman28 förut utan också att vi kan sitta ner och resonera kring olika alternativ med segelmakaren.

Utgångspunkten är att båten seglas i 3-10 m/s och att vi vill klara oss med ett försegel som inte ska behöva rullrevas. Bukkompensator eller inte, det blir inte någon effektiv segelform om en rullar in ett segel delvis. Däremot får storen ett eller kanske två rev och tanken är att vi hellre revar storen än rullar in genuan delvis.

 

Vi började med att hissa upp den gamla storen och konstatera att den går att göra betydligt större.

Det nya seglet kommer ha en ordentligt utbyggd akterrunda, så mycket som får plats och vara så lång i mastliket som det går utan att båtägaren måste ducka för mycket i slagen.

 

Även genuan kommer faktiskt bli lite större än den som har använts nu. Vi hissade upp den gamla för att ha något att jämföra med och insåg att den så att säga är lite kort i rocken, förliket saknar lite i längd.

Den nya kommer också vara mycket lägre skuren med en ordentlig kjol så den kommer närmare däcket. Det lägre skothornet gör att den växer lite i underlikslängd också, men här är en av de kompromisser vi kommer göra. Vi offrar nog en del kraft för att få ett kortare underlik och därmed ett mer lätthanterligt segel även om båten skulle tåla mer segel. Efter att ha pratat med segelmakaren kommer seglet dock ändå få bukkompensator insytt, då har man ändå möjligheten att rullreva. Visar det sig att man aldrig gör det är det enkelt att sprätta en söm och dra ur kompensatorn.

 

Genuan kommer att sys i ett så kallat cruisinglaminat som är vitt så seglet ser ut som ett traditionellt dacronsegel. Eftersom det bor under ett kapell i hamn så får det inget UV-skydd.

Storen är inte riktigt lika enkelt att välja material till. Eftersom den är så liten och framför allt hög och smal i formen så är innebär inte dacron tillsammans med 2 genomgående lattor en så stor kompromiss i prestanda och livslängd men är ganska mycket billigare. Pengarna kanske kan användas bättre till nya fall och skot... Vi får återkomma när ett beslut är taget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet storsegel till en mastheadriggad båt kan man absolut sy i dacron, det finns flera fördelar.

  • Priset, som sagt.
  • Längre livslängd, den töjning som kommer att ske påverkar seglingsegenskaperna relativt lite.
  • Kommer inte att töja sig mycket och inte heller att förlora form eftersom det är så pass litet.
  • Lättare att hantera på alla vis.
  • Mindre risk att duken skadas när man beslår seglet.

Bäst tycker jag är att prata med flera segelmakare och lyssna på vad de har att säga när man beskriver hur seglen ska användas.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet storsegel till en mastheadriggad båt kan man absolut sy i dacron, det finns flera fördelar.

  • Priset, som sagt.
  • Längre livslängd, den töjning som kommer att ske påverkar seglingsegenskaperna relativt lite.
  • Kommer inte att töja sig mycket och inte heller att förlora form eftersom det är så pass litet.
  • Lättare att hantera på alla vis.
  • Mindre risk att duken skadas när man beslår seglet.

Bäst tycker jag är att prata med flera segelmakare och lyssna på vad de har att säga när man beskriver hur seglen ska användas.

 

Mackey

Jag tror vi har lite olika syn på det här.

 

  1. Priset, inte mycket att säga om...
  2. Livslängd, dacronseglet får kortare livslängd. Det kommer tappa formen mycket snabbare än motsvarande laminatsegel.
  3. Jag förstår inte riktigt här, det kommer tappa formen mycket snabbare än motsvarande segel i laminat, men det är en kompromiss som är värd att överväga.
  4. Jag håller inte alls med, men förklara gärna varför du tror/tycker det.
  5. Se 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag valde laminat med taft på ena sidan. Både till genuan och storen

De har inte ändrat formen märkbart på de två säsonger jag seglat med dem.

Lilla st focken köpte jag triradialskuren utan taft. Där känner jag att jag kunnat köpt dracon

Istället. Men det är ett lätt och fint segel.

Vilket inte storen och genuan är. Där blir dracon mycket lättare segel. Jämfört crusing laminat

med taft. Däremot känns det som stor och Genua kommer att stå fint mycket länge.

Storen tar lite mer plats under kapellet. Men mitt kapell som fungerade till gamla dracronstoren

Passar även till laminatvarianten utan att pressa ihop seglet hårt när man beslår det. Dock skulle ett

Nytt inte göra ont..

Det jag ångrar med köpet. Är att jag köpte av det "stora varuhuset"

Supporten och dialogen försvann när köpet och leveransen var klar.

Några tusenlappar till och jag har haft betydligt bättre support lokalt..

Med minst lika, eller finare segel!

P.s

Ångrar att jag bara beställde ett rev. Har varit ute på havet med focken

Och ett rev i ca 15 m/s. Fungerade bra. Då bra segel förblir plana/håller

Trimmet i högre vindstyrkor. Men likväl skulle det kännas skönare att kunna ta ett rev till

om det skulle behövas. Eller ett extra nattrev om man skulle behöva vara kvar ute under natten i hårdare väder

Redigerad av Sator

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ett litet storsegel till en mastheadriggad båt kan man absolut sy i dacron, det finns flera fördelar.

  • Priset, som sagt.
  • Längre livslängd, den töjning som kommer att ske påverkar seglingsegenskaperna relativt lite.
  • Kommer inte att töja sig mycket och inte heller att förlora form eftersom det är så pass litet.
  • Lättare att hantera på alla vis.
  • Mindre risk att duken skadas när man beslår seglet.
Bäst tycker jag är att prata med flera segelmakare och lyssna på vad de har att säga när man beskriver hur seglen ska användas.Mackey
Jag tror vi har lite olika syn på det här.
  • Priset, inte mycket att säga om...
  • Livslängd, dacronseglet får kortare livslängd. Det kommer tappa formen mycket snabbare än motsvarande laminatsegel.
  • Jag förstår inte riktigt här, det kommer tappa formen mycket snabbare än motsvarande segel i laminat, men det är en kompromiss som är värd att överväga.
  • Jag håller inte alls med, men förklara gärna varför du tror/tycker det.
  • Se 4
Vi pratar inte kappsegling utan om segel till en familj med barn i lågstadiet som seglar i 3 - 10 m/s.
  • Priset är vi överens om.
  • Ja, dacron tappar formen något, men på ett smalt storsegel på en mastheadriggad båt blir inte formtappet stort och det relativt ringa formtappet påverkar inte seglingsegenskaperna mycket. Dacron håller länge även om småkillarna beslår seglet knöligt. Alla ger olika livslängd för crucinglaminat, allt från 5 år i praktiken för ett lite misskött segel till 10 år. Hur snabbt tycker du ett smalt storsegel i dacron tappar formen?
  • Se ovan.
  • Laminatsegel är mera känsliga när man viker och beslår dem och dessutom styvare. Två lågstadiegrabbar förutsätter jag ska delta aktivt och då är dacron lättare för dem att hantera och blir det fel så gör det inget. Förklara gärna varför du inte tycker dacron är lättare att hantera jämfört med laminat.
  • Se ovan.
Genuan på en mastheadriggad båt ska absolut sys i någon form av laminat.

 

Hoppas du och framför allt TS fått ut något av mina svar. Berätta gärna mer och tydligare hur du ser på detta så TS får mera input.

 

Mackey

 

Edit: Fixat formatering som sket sig lite.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Livslängd är nog olika saker för olika människor… 
Jag har en kompis som kappseglade mycket förut. Han mäter livlängd för ett segel i budget och framgång under den gångna säsongen… har han och övriga ägare pengar köper de nytt segel! Efter två år anser han att seglet är "slut"  och då har det varit hissat ca 35 ggr?

 

Jag själv har en stormfock jag lät sy i Nederländerna med förstärkningar och läderskydd mot hakarna… det har varit ute ur säcken ca 10 ggr och står fortfarande fint efter 30 år… jag tvivlar mycket på att ett utpräglat "konstigt materialsegel" hade varit fräsch efter den tiden?

 

I tråden ovan var frågeställningen en liten besättnings behov i måttliga vindstyrkor. Jag tror det finns goda möjligheter att spara pengar i ett dacron-segel isf ett konstigt mateial-segel och dessutom - när jag sist beställde segel ( i en dacron-kvalitet ) så hade segelmakaren 39 st varianter i sin dator. Finns många bra varianter idag...
 

Av andra material, modell konstiga som sys i flera lager och pressas ihop, hade han 172 st. Jag frågade hur stor procent av de konstiga materialen som fanns för 5 år sedan?

 

Mycket liten procent ansåg han. Av dacron då? Ganska många, de flesta eventuellt?

Så en liten familj med en icke kappseglingsbåt och lagom budget behöver ju inte bli testare för material som tas fram av materialproducenter utomlands?

 

Ska du dessutom på jordenruntfärd eller segla vidare i 15 m/s så skulle jag själv tveka länge innan jag accepterar att det är samma "livslängd" på ett annat material än dacron.

Fast jag seglade på en större charterbåt med segel i SPECTRA. Verkade bra. Men var ohyggligt tungt att hantera och dyngsvårt att få till någon nämnvärd trim på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ett litet storsegel till en mastheadriggad båt kan man absolut sy i dacron, det finns flera fördelar.

  • Priset, som sagt.
  • Längre livslängd, den töjning som kommer att ske påverkar seglingsegenskaperna relativt lite.
  • Kommer inte att töja sig mycket och inte heller att förlora form eftersom det är så pass litet.
  • Lättare att hantera på alla vis.
  • Mindre risk att duken skadas när man beslår seglet.
Bäst tycker jag är att prata med flera segelmakare och lyssna på vad de har att säga när man beskriver hur seglen ska användas.Mackey
Jag tror vi har lite olika syn på det här.
  • Priset, inte mycket att säga om...
  • Livslängd, dacronseglet får kortare livslängd. Det kommer tappa formen mycket snabbare än motsvarande laminatsegel.
  • Jag förstår inte riktigt här, det kommer tappa formen mycket snabbare än motsvarande segel i laminat, men det är en kompromiss som är värd att överväga.
  • Jag håller inte alls med, men förklara gärna varför du tror/tycker det.
  • Se 4
Vi pratar inte kappsegling utan om segel till en familj med barn i lågstadiet som seglar i 3 - 10 m/s.
  • Priset är vi överens om.
  • Ja, dacron tappar formen något, men på ett smalt storsegel på en mastheadriggad båt blir inte formtappet stort och det relativt ringa formtappet påverkar inte seglingsegenskaperna mycket. Dacron håller länge även om småkillarna beslår seglet knöligt. Alla ger olika livslängd för crucinglaminat, allt från 5 år i praktiken för ett lite misskött segel till 10 år. Hur snabbt tycker du ett smalt storsegel i dacron tappar formen?
  • Se ovan.
  • Laminatsegel är mera känsliga när man viker och beslår dem och dessutom styvare. Två lågstadiegrabbar förutsätter jag ska delta aktivt och då är dacron lättare för dem att hantera och blir det fel så gör det inget. Förklara gärna varför du inte tycker dacron är lättare att hantera jämfört med laminat.
  • Se ovan.
Genuan på en mastheadriggad båt ska absolut sys i någon form av laminat.

 

Hoppas du och framför allt TS fått ut något av mina svar. Berätta gärna mer och tydligare hur du ser på detta så TS får mera input.

 

Mackey

 

Edit: Fixat formatering som sket sig lite.

 

 

Nu är det ju jag som är TS...

 

Ok, för att utveckla lite då:

2. Vad som är livslängd på ett segel kan man ju diskutera. Jag vill hävda att ett dacronsegel med "normal" använing har garanterat passerat sin livslängd efter 10-15 år eller så. Pratar vi kappsegling kan en stor vara slut efter en säsong, men det är ju inte det vi diskuterar här...

Skillnaden är att det troligtvis håller ihop medan ett segel i laminat börjar delaminera och få hål.

Det seglet som båten har nu är som sagt ca 20 år gammalt och har lika mycket form som ett lakan ungefär. Visst ser det ut som ett segel på håll, men det är inte kul att segla med.

4. Det dukprov som segelmakaren hade var förvånansvärt mjukt. Dessutom gör taft att det inte är så jäkla halt som våra kappseglingssegel är, de är hopplösa att vika eftersom de bara glider omkring...

En dacronduk mår inte heller bra av att knölas och vikas, att påstå att det inte gör någt att de knölas och viks är direkt felaktigt, men den ger så att säga "mindre motstånd", (om det inte är en hårt limmad variant) vilket gör att det är lättare att göra det.

 

Livslängd är nog olika saker för olika människor… 

Jag har en kompis som kappseglade mycket förut. Han mäter livlängd för ett segel i budget och framgång under den gångna säsongen… har han och övriga ägare pengar köper de nytt segel! Efter två år anser han att seglet är "slut"  och då har det varit hissat ca 35 ggr?

 

Jag själv har en stormfock jag lät sy i Nederländerna med förstärkningar och läderskydd mot hakarna… det har varit ute ur säcken ca 10 ggr och står fortfarande fint efter 30 år… jag tvivlar mycket på att ett utpräglat "konstigt materialsegel" hade varit fräsch efter den tiden?

 

I tråden ovan var frågeställningen en liten besättnings behov i måttliga vindstyrkor. Jag tror det finns goda möjligheter att spara pengar i ett dacron-segel isf ett konstigt mateial-segel och dessutom - när jag sist beställde segel ( i en dacron-kvalitet ) så hade segelmakaren 39 st varianter i sin dator. Finns många bra varianter idag...

 

Av andra material, modell konstiga som sys i flera lager och pressas ihop, hade han 172 st. Jag frågade hur stor procent av de konstiga materialen som fanns för 5 år sedan?

 

Mycket liten procent ansåg han. Av dacron då? Ganska många, de flesta eventuellt?

Så en liten familj med en icke kappseglingsbåt och lagom budget behöver ju inte bli testare för material som tas fram av materialproducenter utomlands?

 

Ska du dessutom på jordenruntfärd eller segla vidare i 15 m/s så skulle jag själv tveka länge innan jag accepterar att det är samma "livslängd" på ett annat material än dacron.

Fast jag seglade på en större charterbåt med segel i SPECTRA. Verkade bra. Men var ohyggligt tungt att hantera och dyngsvårt att få till någon nämnvärd trim på?

En hel del har jag svarat på ovan men några kommentarer. "Testfasen" för laminatsegel i stort kan vi nog vara säkra på är avslutad. De första dukarnas barnsjukdomar från mitten början på 90-talet med segel som fullständigt löste upp sig är nog över. Det finns goda exempel på laminatsegel som seglats 10-15 år i Medelhavet eller västindien etc.

Cruisinglaminaten har heller inte så mycket "exotiska" material, oftast är det precis som i dacron, polyester. Skillnaden är att istället för att väva fibrerna till en duk bestämmer man med bättre noggranhet riktningen på dom och limmar fast dom på film.

 

Gällande livslängd så är det som sagt viss skillnad. Jag skulle tro att vi här pratar om att byta segel med kanske 10 års mellanrum vilket nog får ses som normalt tycker jag, jag tror nämligen att båtägaren efter att ha fått uppleva en båt som lutar mindre, är lättare att styra och seglar snabbare aldrig mer kommer acceptera 20 gamla lakan till segel. Alltså kommer ett dacronsegel behöva bytas tidigare än ett laminatsegel då det har tappat formen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju jag som är TS...

 ...

Jo, jag vet, men jag tyckte du skrev som om du var två olika personer.  ;) 

 

Jag håller delvis med om vad du skriver och hopas du fått lite input för ditt beslut. Det är ju just att man tycker och tänker olika som för framåt i en beslutsprocess.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ägt två Shipman 28 tidigare och min erfarenhet går lite emot ta tankar kring förseglet. Shipman 28 är en relativt begynnelsevek båt, den tenderar att vilja bli lovgirig vid krängning liksom andra båtar. Jag bytte till 110% fock och slutade helt använda genua.

Nackdel: Liten förlust i fart under 3-4 sekundmeter.

Vinst: Lätt att hantera, bra fart, mycket bra balans.

Bara en tanke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu är det ju jag som är TS...

 ...

Jo, jag vet, men jag tyckte du skrev som om du var två olika personer.  ;) 

 

Jag håller delvis med om vad du skriver och hopas du fått lite input för ditt beslut. Det är ju just att man tycker och tänker olika som för framåt i en beslutsprocess.

 

Mackey

 

Jag är TS, men det är inte jag som är båtägaren, däremot känner jag honom och familjen väl och seglar båten då och då. Båtägaren kommer nog inte läsa här häller.

ruxet är väl att du och jag tycker ungefär lika, men jag förstår/håller inte alls med om dina argument.

 

Jag har ägt två Shipman 28 tidigare och min erfarenhet går lite emot ta tankar kring förseglet. Shipman 28 är en relativt begynnelsevek båt, den tenderar att vilja bli lovgirig vid krängning liksom andra båtar. Jag bytte till 110% fock och slutade helt använda genua.

Nackdel: Liten förlust i fart under 3-4 sekundmeter.

Vinst: Lätt att hantera, bra fart, mycket bra balans.

Bara en tanke.

Det är ju intressant att du tycker att det funkat bra med ett så litet försegel. Den är ju annars ritad med stora genuor och "vedertagen" kunskap är ju att det är förseglet som är motorn på den här typen av MH-rigg. Dock listar du själv de vanligaste förhållande som svag punkt, vilket gör det till en mindre attraktiv kompromiss. Stockholms skärgård bjuder ju oftast på lätta vindar.

Redigerad av JonasP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tappet i mycket lätta vindar är mycket liten, vinsten med 110% som går i topp är stor under de flesta förhållande jag seglat Shipman 28. Jag seglar bara i Mälaren och Stockholm skärgård. Jag vet att fler Shipman valde samma variant och var nöjda. Att kryssa i skärgården med små barn i en båt dom är försedd med stor genua och dessutom vek är inte så skoj. Mina barn var små under dessa år, och tipset fick jag från en mycket erfaren segelmakare. Vi hade inga problem att hänga med andra shipman, utom möjligen på väldigt lätt undanvind. Jag har förflutet med ksppsegling så även mina krav på fart var ganska viktiga. Det är i toppen ytan behövs enligt min uppfattning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är TS, men det är inte jag som är båtägaren, däremot känner jag honom och familjen väl och seglar båten då och då. Båtägaren kommer nog inte läsa här häller.

ruxet är väl att du och jag tycker ungefär lika, men jag förstår/håller inte alls med om dina argument.

Nu fattar jag hur du, TS och köparen hänger ihop... ;)

Jag får skylla på min dyslexi, något annat kommer jag inte på.

 

Jag grundar det jag skriver på vad jag lärde mig av alla segelmakare som ställde ut på "Allt för sjön" för 3½ år sedan. Jag passade på att prata med alla inför vårt segelköp. Det är första gången jag köper segel, men jag har använt segel av olika kvaliteter genom åren. Alla tyckte inte att dacron var bäst till vårt storsegel, men de som tyckte crucinglaminat var bättre kunde inte alls framföra några bra argumentera.

 

Då vet du varför jag skriver det jag skriver.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant diskussion det här. Min segelmakare hävdade med stor bestämdhet att skillnaden var liten mellan att väl sytt dacronsegel och ett laminatsegel - för mina behov. Jag byter nämligen segel när jag ska ut i över 10 m/s om jag vet om det. Annars revar jag ner helt.

 

Att säga att ett laminatsegel har 10 års livslängd kan säkert stämma, det beror ju på hur det är skött? Och det är bara att kolla in anvisningarna för skötsel så inser man att ett laminatsegel torde vara känsligare. Mer känslig för veck, för fukt och för sol? Eller…? Min kappseglingspolare RULLAR sina segel!

 

För mig var det helt avgörande att mitt dacronsegel var 39% billigare och lättare att sköta.

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag är TS, men det är inte jag som är båtägaren, däremot känner jag honom och familjen väl och seglar båten då och då. Båtägaren kommer nog inte läsa här häller.

ruxet är väl att du och jag tycker ungefär lika, men jag förstår/håller inte alls med om dina argument.

Nu fattar jag hur du, TS och köparen hänger ihop... ;)

Jag får skylla på min dyslexi, något annat kommer jag inte på.

 

Jag grundar det jag skriver på vad jag lärde mig av alla segelmakare som ställde ut på "Allt för sjön" för 3½ år sedan. Jag passade på att prata med alla inför vårt segelköp. Det är första gången jag köper segel, men jag har använt segel av olika kvaliteter genom åren. Alla tyckte inte att dacron var bäst till vårt storsegel, men de som tyckte crucinglaminat var bättre kunde inte alls framföra några bra argumentera.

 

Då vet du varför jag skriver det jag skriver.

 

Mackey

 

Som jag ser det kan argumenten kort sammanfattas så här

Argument för laminat:

Håller formen bättre=bättre prestanda.

Håller formen längre=bättre prestanda längre.

Argument för dacron

Billigare

Håller ihop längre=Dvs även om de helt har tappat formen betydligt tidigare än ett motsvarande segel i laminat så kan de mycket väl hålla ihop i 20-30 år (Jag ser i och för sig det här som en nackdel, men det är kanske lite ovanligt)

Lite mjukare=lättare att vika (i alla fall i de kvaliteter som är vanliga för cruisingsegel, racingsegel är en helt annan sak)

 

Kort sagt, det är en prisfråga. Är en beredd på att betala lite mer för högre prestanda? Men ju mindre , och framför allt smalare segel, desto mindre vinster med laminat.

 

Intressant diskussion det här. Min segelmakare hävdade med stor bestämdhet att skillnaden var liten mellan att väl sytt dacronsegel och ett laminatsegel - för mina behov. Jag byter nämligen segel när jag ska ut i över 10 m/s om jag vet om det. Annars revar jag ner helt.

 

Att säga att ett laminatsegel har 10 års livslängd kan säkert stämma, det beror ju på hur det är skött? Och det är bara att kolla in anvisningarna för skötsel så inser man att ett laminatsegel torde vara känsligare. Mer känslig för veck, för fukt och för sol? Eller…? Min kappseglingspolare RULLAR sina segel!

 

För mig var det helt avgörande att mitt dacronsegel var 39% billigare och lättare att sköta.

  • En sak är alla överrens om. Laminatsegel är mycket känsligare för UV-ljus, det är den enskilt största boven när det gäller dom. UV-skydd eller kapell avhjälper det.
  • Fukt? Jag förstår inte hur det kan påverka annat än att det blir fult om man får jordslag/mögel, men det gäller ju lika mycket för dacron.
  • Veck: Ja och nej. Det handlar mycket om kvalitet. Dacronsegel mår inte heller bra av att vikas. Riktigt styva dukkvaliteter tål det mycket sämre än de flesta laminat. Jag rullar såväl dacron som laminat, upp till en viss storlek förstås, sen blir det för bökigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på att byta ut lite segel till min båt som är av liknande storlek, och är inte helt på det klara än. Följer därför tråden med stort intresse, och delar med mig mina tankar:

- Köpte i vintras en fock av Boding i G2. Fantastiskt segel, bra form, bra stabilitet. Skotas på taket via suggor utväxlade 1:3 för att kunna reglera twist från brunnen enkelt. Nackdel, det är inte lätt att vika och få ner i säcken och att få driv på båten i lättvind funkar inte alls bra, då krävs en genua.

- Mitt storsegel är OK, men skulle jag buta hade jag satsat på ett dacronsegel med två genomgående lattor i toppen och maximal akterrunda. Argumenten återfinns ovan i andra inlägg för, plus att genuan är motorn på båten och jag därför lägger lite extra pengar där istället.

- Genuan. Svårast... jag är inte sugen på ett cruisinglaminatsegel. Det är tungt och står därför dåligt i lättvind. Dacron tappar formen, men samtidigt är det inga problem om man inte misshandlar seglet att få ett som funkar i många år. Fast, för att ha ett segel som inte ändrar form i vindpustarna är ändå värt mycket, jag är därför sugen på ett Tapedrive-segel eller ett G2-segel (billigare) som har böjda paneler för fin form, även om det är meckigare att hantera när det inte är hissat.

 

Men det är mina tankar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det... kolla med Shipman-förbundet vad de rekommenderar. Finns en grupp på Facebook bland annat som är ganska aktiv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit segelmakare i många år Dakron är det bästa alternativet bäst är fock plus stor men det är viktigt med rätt dukvikt

Minst 280 gr men bra duk Duken TNF är den sämsta duken Skall man ha den duken måste det vara minst 350 gr

Den duken på 280 gr är lika stum som en laminatduk DC eller CL duk som dom heter det är en duk med 5 lager tun Dakron plus mylar

Skall man ha bättre duk som inte töjer sej skall det vara kevlar helst kolfiber.Laminatdukar skall rullats inte vikas jag sydde en fock

Till en Omega 42.På en sommar förstörde han den så jag fick sy en ny fock i DC Duk

Jag hade en båt som bara kappseglats med .Den hade vunnit SM i många år vunnit VM Dom kevlarseglenvar 20 år gamla jag hade ETt ställ som var nytt

Jag såg ingen skilnaden på dom. Det gamla var slitet ,mylaret var dåligt men formen var bra.Dom seglen har alltid varit rullade och nedtagna efter varje segling

Ett laminat segel tål inte att man skotar det fel eller att man hissar det när det blåser.Det är fladdret som förstör seglen och hur man trimmarm dom. Fel trim förstör seglen.

Minst 5 st lattor genomgående. Men som segelmakare vill man inte sy så många lattor det är mycket jobb med det.Därför kom vi överens om att säga till kunderna

På båtmässan att vi rekommenderade 2 genomgående och det funkade .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående de fem genomgående lattorna så har jag sytt om mitt segel som hade så till tre genomgående och två standard. Det var nämligen som att försöka trimma en plywoodskiva eller ett djonk-segel. Funkade bra i hård vind, men helt odugligt i lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det... kolla med Shipman-förbundet vad de rekommenderar. Finns en grupp på Facebook bland annat som är ganska aktiv.

Tack, det hade jag inte ens tänkt på. Och båtens ägare använder inte Facebook

 

Jag har varit segelmakare i många år Dakron är det bästa alternativet bäst är fock plus stor men det är viktigt med rätt dukvikt

Minst 280 gr men bra duk Duken TNF är den sämsta duken Skall man ha den duken måste det vara minst 350 gr

Den duken på 280 gr är lika stum som en laminatduk DC eller CL duk som dom heter det är en duk med 5 lager tun Dakron plus mylar

Skall man ha bättre duk som inte töjer sej skall det vara kevlar helst kolfiber.Laminatdukar skall rullats inte vikas jag sydde en fock

Till en Omega 42.På en sommar förstörde han den så jag fick sy en ny fock i DC Duk

Jag hade en båt som bara kappseglats med .Den hade vunnit SM i många år vunnit VM Dom kevlarseglenvar 20 år gamla jag hade ETt ställ som var nytt

Jag såg ingen skilnaden på dom. Det gamla var slitet ,mylaret var dåligt men formen var bra.Dom seglen har alltid varit rullade och nedtagna efter varje segling

Ett laminat segel tål inte att man skotar det fel eller att man hissar det när det blåser.Det är fladdret som förstör seglen och hur man trimmarm dom. Fel trim förstör seglen.

Minst 5 st lattor genomgående. Men som segelmakare vill man inte sy så många lattor det är mycket jobb med det.Därför kom vi överens om att säga till kunderna

På båtmässan att vi rekommenderade 2 genomgående och det funkade .

Vilket loft jobbar du på? Du får svara i PM om du inte vill sprida det. Lite nyfiken är jag eftersom du nog är ganska ensam om dina åsikter nu för tiden och det kanske vore intressant att diskutera det lite närmare. Jag känner däremot igen dina påståenden från resonemangen för sisådär 20 år sedan, när jag köpte mina första kölbåtssegel. 

 

Vilken båt seglar VM med 20 år gamla segel?! I vad då för klass?

 

Hur kan man förstöra ett laminatsegel genom att skota eller trimma det fel?! Det är ju inte som dacron att det töjer sig... 

 

Menar du på allvar att du skulle sy in 5 genomgående lattor i storen för en Shipman 28?! Hur resonerar du kring att du ju i alla fall dubblar vikten, om inte mer på det. Och vad vinner du på det, det går ju inte att få ut så värst mycket akterrunda.

 

Angående de fem genomgående lattorna så har jag sytt om mitt segel som hade så till tre genomgående och två standard. Det var nämligen som att försöka trimma en plywoodskiva eller ett djonk-segel. Funkade bra i hård vind, men helt odugligt i lätt.

Inte odugligt, men annorlunda att trimma. Det innebär ju att man måste justera bukstorleken med lattspänning och viss mån cunningham. Och att det krävs lite knep för att få över lattorna i slag och gippar om det är riktigt lätt.

Skitbökigt och inget jag skulle vilja hålla på med på en liten cruisingbåt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja... du kunde dra/släppa i uthal och i cunningham hur mycket som helst, seglet behöll mer eller mindre sin form. Tro mig. Jag försökte i några år, men gav upp. Kanske kunde man jobbat med lattspänning, men seglet blir inte så användbart om man måste ta ner det och justera fem lattor när sjöbrisen kom eller man ändrade kurs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat med 6 lator i ca: 20 år med många båtar som segelmakare om du har dom har felen så är det fel på seglet eller på dej

Du skall inte behöva ändra på lattorna du har fel lattor det finns många lattor att prova dels platta runda som du kan sätta tunnare närmast masten

Titta på gransegel så ser du hur seglet skall vara.du kan inte sy ditt lattor det måste vara en segelmakare som har många lattor att välja på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner mig oerhört nöjd med att få följa en tråd som handlar om segling och seglingsteknik.

Mycket mer givande än pilsnerlagar. Laddare och toatömmning..

Yippi!

 

Måste nog säga att jag håller med Jonas i det han skriver.

Läste ovan att en Genua i laminat står dåligt. Har en G2 med taft. Det seglet är jag mest nöjd med av alla jag har.

Har en äldre Elvström racing i Drakron (slutet av -90 talet) den är i nyskick och aldrig använd av tidigare ägare.

De gånger jag provat att skifta för att se vad som skiljer i fart. Så går G2:an snabbare i alla lägen.

Bättre grundform. När viden ökar så håller laminatet formen så mycket bättre. Seglar med laminatgenuan mycket högre

i vindregistret utan strul. Focken ocker bara fram vid riktigt trång skärgårdssegling i kryss. Eller när det är riktigt mycket vind.

Redigerad av Sator

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sator, det råder lite begreppsförvirring. G2 är ett membransegel, och betydligt lättare än ett cruisinglaminatsegel; Boding säger c:a 30%. Enda nackdelen jag ser med det materialet är att jag tycker det är svårt att vika, men det kanske blir bättre med tiden?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, seglet var inte felsytt. Det var lattorna som gjorde sitt jobb.

 

Angående de genomgående lattorna; kollade på Gransegels hemsida, och även de verkar ha slutat sy alla genomgående på cruisingseglen, men inte på fathead.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag själv kanske är nojig när jag spontant känner mig som materialtestare, jag köpte ett segel för 7 år sedan i en "konstig" kvalitet som inte ens finns valbar längre i segelmakarens dator… så bra var den. Seglet står bra men är inte mycket använt. Dyrt per gång då...

 

Här är ett citat från ett känt loft som jag sparat ( Incedences heter det ) där man i en engelsk tidnings forum kommenterar att bland annat att Dee Caffari med flera fick delaminering i sina segel ( hennes segel var från North men även andra segel drabbades ) under jorden-runt kappseglingen. Citatet är från 2009, dvs fem år sedan.
 

Så om någon kunnig segelmakare säger till mig att man nu år 2014 är mycket bättre på att göra hållbara segel så får jag väl tro på det… 

 

Vectran is highly susceptible to UV, moreso than aramids. We incorporate TiO2 in the taffetas along with a proprietary UV inhibitor in all the adhesives and weave set, combined these increase the working life of the Vectran sails.

Vectran is about the same modulus (strength) as Kevlar 29, meaning it is not as strong in straight line strength as aramids used in most sails today. However, aramids rapidly lose quite a bit of their initial tensile strength through flex, while Vectran is barely effected, meaning a high modulus aramid sail will have a relatively short life that is superior to Vectran though for high performance racing around the cans this is acceptable. Vectran also accepts impact under load with minimal strength loss, combining these facts it has a far longer effective life and is far more durable than most aramids, this makes it a perfect candidate for these applications.

Vectran does not weigh more than aramid, any weight differences deal with how it is treated for UV. With heavy coatings of TiO2 there will be a significant wieght gain but for an aramid sail going around the world this would have been the same treatment.

We are currently working with with Dyneema in D4 membranes on a test basis. Dyneema has several pros and cons, at this point, with the advances that have been make in the newer versions of the fiber, the pros (incredible strength and flex) are outweighing the cons (creep, which is minimal in the newest versions, and the laminating characteristics of the fiber, which are being constantly refined). What may determine the ultimate application of Dyneema in these applications is the price (as seen by the limited amount of Cuben Fiber, another costly product). For that we’ll just have to see.”

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sator, det råder lite begreppsförvirring. G2 är ett membransegel, och betydligt lättare än ett cruisinglaminatsegel; Boding säger c:a 30%. Enda nackdelen jag ser med det materialet är att jag tycker det är svårt att vika, men det kanske blir bättre med tiden?

Aha!

Det kan vara så. Men tycker nog G2 är lite crusing laminat.

Tycker genuan och storen är rätt tunga. Håller med att det är lite svårvikt. Men har inte uppfattningen

att de blir mer lättvikta. Möjligtvis blir de mer lättviktare när man kört slut på dem.

Drömmer om en ny 110% fock, samt en halvind- slör gennacker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd. Har inte lusläst hela men nästan. Tänkte bara dela med mig egen erfarenhet.

 

Köpte nytt segel inför säsongen. Frågade "alla" segelmakare jag kunde hitta och fick offerter från 10 kkr till 35 kkr för ett 25 m2 storsegel. Allt från dacron till olika former av laminat och tapedrive. Valde ut ett par i varje prisklass som jag kontaktade närmare och bad om förklaring till varför de ansåg att deras segel var det bästa för mig. Fick därigenom en massa råd och åsikter. Både bra och dåliga. Gemensamt var:

Dacron tappar formen medan man seglar men håller för upp och nedtagning samt varsam vikning .

Laminat håller formen men slits av fladder under upp och nedtagning samt vid vikning.

 

Slutsatsen för mig blev att välja dacron då jag familjeseglar korta sträckor åt gången. Seglen åker upp och ner ett par gånger per dag. Dvs grovt sett lite segeltid och mycket vikande och hissande.

 

Hade jag varit den långseglande typen dvs seglat något dygn åt gången och dessutom utomskärs för att sedan ligga still hade jag tveklöst valt laminat. Nu seglar jag mest innomskärs och som sagt korta sträckor så då blev dacron det naturliga valet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min membrangenua i svart technora väger hälften av genuan i cruisinglaminat.

Trim med 7 genomgående lattor (fathead) är inte helt enkelt - men min båt går sjukt mkt bättre i år jämfört med tidigare (standard-dacron stor, använd 2säs).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering.

Segel ligger klara hos segelmakaren, båten sjösätts på söndag. Ägaren, min kompis har köpt nya fall och vill att jag ska välja nya skot och trimlinor.  :)

Vi har lite riggmek att göra men kan kanske masta på nästa vecka! Jag är supertaggad!

 

PS. Den kompletta uppsättningen nya segel till Rocket Racing Teams X35a anländer också nästa vecka, lagom till Lidingö runt.
Många nya segel att trimma in de närmsta veckorna... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hämtade mitt nya hos Gran i måndags. Nu blir det lite tester att utföra.

post-82020-0-56006900-1430498250_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...