Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
PCP-Roger

Solcellsregulator även till generatorn?

Rekommendera Poster

Funderar på om det är möjligt att koppla generatorn till en solcellsregulator för laddningen av batterierna för att få en "intelligentare" laddning.

Nackdelen som jag ser är väl egentligen att regulatorerna som regel inte kan leverera mer än ca. 20A-

i alla fall dom modeller jag tittat på-.

Tanken är att även ha solcellerna kopplade parallellt med generatorn, har även ett skiljerelä inkopplat som drar när generatorn börjar ladda.

Synpunkter och invändningar välkomna....

 

 

//Roger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite riskabelt i mina ögon om du låter en massproducerad pryl för 30:- styra generatorns laddning… 

 

Amerikanska Sterling har flera lösningar för detta och Ctek har sedermera gjort snarlika produkter i Dual och Smartpass. Då kostar lösningen istället 350:- i produktionsledet och förhoppningsvis funkar de bättre? Plus att du kan koppla in solpanelen direkt också?

 

Tyvärr väldigt dyrt att köpa i båttillbehörsaffären. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite riskabelt i mina ögon om du låter en massproducerad pryl för 30:- styra generatorns laddning… 

 

Amerikanska Sterling har flera lösningar för detta och Ctek har sedermera gjort snarlika produkter i Dual och Smartpass. Då kostar lösningen istället 350:- i produktionsledet och förhoppningsvis funkar de bättre? Plus att du kan koppla in solpanelen direkt också?

 

Tyvärr väldigt dyrt att köpa i båttillbehörsaffären. 

Kollade runt lite och man kan köpa Ctec Dual eller Smartpass för 2.000:- - inte oöverkomligt om man betänker att en AGM-bank på runt 400 Ah kostar allt mellan ca. 5.000- 10.000:- och OM det nu kan förlänga livstiden på banken. En "vanlig" laddare till en landströmsanläggning är ju inte speciellt mycket billigare och en solcellsregulator med lite "kvalitetskänsla" kostar runt 1000-lappen.

Tål nog att fundera på till nästa säsong....

 

 

//Roger- som misstänker att jag pajat 2  AGM-bankar pga. en MAXPower som ger runt 14,4 v floatspänning. -

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte ut min MAX-power mot en Ctek D250S i somras och än så länge är jag mer än nöjd!

 

Även min MAX-power kokade sönder batterierna och när jag uppgraderade förbrukningsbanken till GEL-batterier var kostnaden för en D250S försumbar.

Önskvärt vore ju att ha en Smartpass oxå men tillsvidare har jag klarat mig med enbart D250S.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går men inte helt enkelt. De flesta regulatorer arbetar på den negativa sidan. Alltså måste det vara en tvåpolig generator som inte har den negativa polen till jord. Nästa problem är laddningslampan som finns där för att få igång magnetiseringen, den är kopplad till minus i ena ändan. Så för att få den funktionen krävs ett eget batteri. Eftersom spänningen faller ca 0,3 V över regulatorn så generatorns spänning behöver höjas. Vilket är enkelt, man kopplar bara några dioder i serie med den gula sense-ledningen.

Om det ska bli ett bra system så ska ju även startbatteriet ha en egen regulator.
 
Min tanke var att fixa ett sådant här system. Min generator är tvåpolig, jag har regulatorn ovan. Att få upp spänningen till 17V var inget problem. Min generator behövde ingen spänning för att magnetisera. Solpaneler och generator parallellkopplades. Det hela fungerade hur bra som helst. Men jag vet inte när och om det behövs magetiseringsspänning till generatorn. Det borde kunna lösas med några ficklampsbatterier men det kräver fler experiment så tsv kör vi som vanligt. 
Eftersom mina solpaneler räcker för mitt elbehov behöver jag knappt generatorn så mitt intresse är inte så starkt.
Hade jag behov av att ladda husbatterierna med generatorn och om det hade funnits plats så hade jag satt in en separat generator. För en sak är helt klar , solcellsregulatorn är helt överlägsen som laddningsregulator.
 
Kvaliteten på dessa solcellsregulatorer är det inget fel på, de produceras och används i enorma mängder. Sannolikheten att de skulle förstöra batterierna är mycket mindre jämfört med den ordinarie ladningsregulatorn. 
 
Det enda, riktigt vettiga alternativet är att byta till en intelligent regulator på generatorn, den minskar slitaget på batterierna och effektiviserar laddningen. Den lösningen hade jag valt för länge sedan om laddningen från generatorn varit viktig för mig.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CTEK d250s och smartpass gör det du vill göra. Den kommer också göra så du kramar ut allt du kan ur generatorn. Men d250s kan bara leverera 20A så vill du ha mer behöver du, t ex om generatorn är på mer A än 20 så behöver du smartpass också. Sen kan du i denna även koppla in solceller vindkraftgenerator mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ctek Smartpass + d250s

Det här är verkligen kejsarens nya kläder i dyr förpackning, totalt 4000kr D250S är en DC/DC-omvandlare som klarar 20 A. Den ger en korrekt laddspänning även om inspänningen varierar. Det är bra men vad ska man ha den till? 20A är inget att komma med när generatorn laddar. Därför bör den kompletteras med Smartpass som släpper fram mer ström när generatorn laddar. Men, den är inte någon intelligent laddare, bara obetydligt bättre än generatorn egna, ganska dåliga laddningsregulator.

Men det är väl bra att höja spänningen från solpaneler? Nja, solpaneler brukar ge max effekt vid ca 17V. Vill man få ut maximal effekt använder man en MPPT-regulator. MPPT står för Maximum Power Point Tracking dvs regulatorn försöker hela tiden belasta solpanelen så den ger maximal effekt. Den har dessutom en DC/DC omvandlare som gör om “överspänning” till ström. Det här är det bästa sättet att få ut max ur solpanelerna. I praktiken blir det 10-15% mer energi, är batterierna djupt urladdade så blir det mer men så använder man inte blybatterier. Nu har MPPT-regulatorerna fallit i pris och är ofta inte mycket dyrare än vanliga (PWM) regulatorer. När prisskillnaden var stor lönade sig sällan MPPT. 10% extra, det är ekat samma sak som att komplettera en 50W panel med en 5W panel.
 
Vill man få ut max ur generatorn så är fortfarande det bästa att byta laddingsregulatorn till en intelligent sådan. Lite bökigt med alla kablar osv. Enklare och egentligen lika bra är en Sterling AR12VD. http://www.sterling-power.com/products-altreg.htm Den gör egentligen samma som jag gjorde, lurar generatorn att leverera högre spänning och sen reducera spänning så att batterierna laddas på absolut korrekt sätt. Här kan vi prata om att "krama ut allt ur generatorn" (Vilket Ctek inte alls gör) Det finns även en mer avancerad regulator som heter PDAR, största fördelen är att man kan koppla in en fjärrkontroll. AR12VD kostar ca £80 och PDAR £140.
 
Sen kompletterar man med en bra solcellsregulator, kostar under 1000 kr, betydligt mindre på eBay. Använder man lastutgången så får man djupurladdnings skydd mm.
 
Man får ett bättre system till mindre än halva kostnaden.
 
Har man AGM-batterier ska man vara livrädd för överladdning, de är lite känsligare men framförallt kostar de mer. Sköter man dem så håller de betydligt längre än vanliga batterier. Eftersom jag inte är speciellt beroende av generatorns laddning har jag lagt in dioder så att jag max får ca 13,8V. 
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ctek Smartpass + d250s

Det här är verkligen kejsarens nya kläder i dyr förpackning, totalt 4000kr D250S är en DC/DC-omvandlare som klarar 20 A. Den ger en korrekt laddspänning även om inspänningen varierar. Det är bra men vad ska man ha den till? 20A är inget att komma med när generatorn laddar. Därför bör den kompletteras med Smartpass som släpper fram mer ström när generatorn laddar. Men, den är inte någon intelligent laddare, bara obetydligt bättre än generatorn egna, ganska dåliga laddningsregulator.

Men det är väl bra att höja spänningen från solpaneler? Nja, solpaneler brukar ge max effekt vid ca 17V. Vill man få ut maximal effekt använder man en MPPT-regulator. MPPT står för Maximum Power Point Tracking dvs regulatorn försöker hela tiden belasta solpanelen så den ger maximal effekt. Den har dessutom en DC/DC omvandlare som gör om “överspänning” till ström. Det här är det bästa sättet att få ut max ur solpanelerna. I praktiken blir det 10-15% mer energi, är batterierna djupt urladdade så blir det mer men så använder man inte blybatterier. Nu har MPPT-regulatorerna fallit i pris och är ofta inte mycket dyrare än vanliga (PWM) regulatorer. När prisskillnaden var stor lönade sig sällan MPPT. 10% extra, det är ekat samma sak som att komplettera en 50W panel med en 5W panel.
 
Vill man få ut max ur generatorn så är fortfarande det bästa att byta laddingsregulatorn till en intelligent sådan. Lite bökigt med alla kablar osv. Enklare och egentligen lika bra är en Sterling AR12VD. http://www.sterling-power.com/products-altreg.htm Den gör egentligen samma som jag gjorde, lurar generatorn att leverera högre spänning och sen reducera spänning så att batterierna laddas på absolut korrekt sätt. Här kan vi prata om att "krama ut allt ur generatorn" (Vilket Ctek inte alls gör) Det finns även en mer avancerad regulator som heter PDAR, största fördelen är att man kan koppla in en fjärrkontroll. AR12VD kostar ca £80 och PDAR £140.
 
Sen kompletterar man med en bra solcellsregulator, kostar under 1000 kr, betydligt mindre på eBay. Använder man lastutgången så får man djupurladdnings skydd mm.
 
Man får ett bättre system till mindre än halva kostnaden.
 
Har man AGM-batterier ska man vara livrädd för överladdning, de är lite känsligare men framförallt kostar de mer. Sköter man dem så håller de betydligt längre än vanliga batterier. Eftersom jag inte är speciellt beroende av generatorns laddning har jag lagt in dioder så att jag max får ca 13,8V. 

 

Toppeninfo från dig bhemac, helt klart värt att satsa på- nu vet jag vad jag ska göra i vinter/vår. :)

 

//Roger

Redigerad av PCP-Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intresserad av din generatorlösning Behemac. Har ett par fina generatorer utan regulator.  Hur får du till 17Volten? 

 

Har varit inne på att sätta pemanentmagnetgenerator men det är ju en dyr onödig pryl när jag redan har fungerande generatorer. Eller ganska fungerande eller vad man ska säga. Strippad generator kanske är rättare. Har du satt in nån annan spänningsregulator eller höjt spänningen på den vanliga med några dioder? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min generator har kvar den inbyggda laddningsregulatorn så jag bara kopplade in 4 dioder i serie med senseledningen. Någon form av laddningsregulator eller snarare reglering behövs. Går generatorn med konstant varvtal räcker en resostat. Kan inte vara så svårt att bygga ihop en enkel regulator.

En sak måste till: Belastning! Solcellsregulatorn kan "knäppa av" och då riskerar man att spänningen stiger så mycket att likriktardioderna blåser. Jag satte bara två 24V/5W glödlampor mellan plus och minus på generatorn.

Att ha en separat generator till husbatterierna är väldigt vettigt. Start och hussystem bör egentligen vara helt separerade.

Jag har testat en annan grej, en 300W 230V inverter kopplad till husbatterierna. En landströmsladdare, i mitt fall 23A nätaggregat + solcellsregulator. Detta skulle kunna ladda startbatteriet. Ännu enklare: Nätaggregat som ger 13,8V direkt till startbatteriet, batteriet blir visserligen aldrig toppladdat men laddas till minst 80% och håller i evighet. Jag testade detta mot ett löst batteri och det fungerar bra. Systemen blir galvaniskt skilda.

 

Generatorer. 

Jag var ute efter en 48V generator (eller rättare sagt, 56V). Hopplöst eller skitdyrt. 48V är en vanlig systemspänning när det gäller soldrivna hus så naturligtvis finns det någon som löst problemet. En 24V generator och byte av remskiva, generatorerna ska tåla 10000rpm. Att få ut 56V var inget problem.

Sol-vind-vatten-nissarna står för nytänkandet idag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reostat. Där skrev du nåt. Har kvar generatorn från 70 talet som jag monterade på en utombordare. Såg den för ett tag sen. Där var en kraftig reostat monterad då den inbyggda regulatorn försökte ladda innan motorn startat. Blev omåttligt hård att dra runt motorn med startsnöret på sexhästaren.

 

Kul att äntligen få användning av pryl man spart i 40 år!

Redigerad av forgus31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade DENNA spänningsregulator. Verkar bekant, jag byggde en till ett elverk (gräsklipparmotor+generator) för länge sedan. Den höll spänningen mycket bra, borde vara perfekt för "17V".

--

En sak som jag kom att tänka på ang AR12VD/PDAR. När generatorn börjar ladda så ökas strömmen successivt för att remmen ska bli varm och inte slira. Smart, i synnhet med AGM batterier som har förmågan att lura mycket ström ur generatorn. Skrikande generatorremmar har man hört tillräckligt av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att du gräver i gamla arkiv. Att vänta tills remmen kanske är varm medger samtidigt att varvtalet lättare går upp vilket ger lägre moment för samma effekt. På bil med skrikande rem brukar det räcka att slå av strålkastarna så remmen slutar slira. Sen kan ljuset slås på utan skrik. Generatorn går inte så tungt. Effekt = moment x varvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu märkt att generatorn levererar närmare 15 V när batterierna är laddade så "boven" i dramat om mina sönderladdade AGM-bankar är nog inte enbart  MaxPower´n.


 


Efter att läst alla inlägg och funderat lite (samt "tittat" i plånboken) så tror jag mig kommit på att den enklaste och billigaste lösningen är att koppla in en diodavskiljare som jag har liggandes för att få ner spänningen något från generatorn. Och som bhemac skriver någonstans så gör det inget om startbatteriet bara blir laddat till 80%- gör bara att det håller längre.


Sedan skaffar jag en bra solcellsladdare som klarar av att toppladda förbrukningsbanken utan att överladda den.


 


 


//Roger


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var generatorn uppjusterad för att passa för diodavskiljare? Samma för Maxpowern kanske. Varför togs diodavskiljaren bort? Verkar ha varit ett bra system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var generatorn uppjusterad för att passa för diodavskiljare? Samma för Maxpowern kanske. Varför togs diodavskiljaren bort? Verkar ha varit ett bra system.

 

Ja det verkar nästan som den är uppjusterad med tanke på den höga utspänningen.

Maxpowern står i "rätt" läge men ger ändå för hög floatspänning.

Jag tror jag monterar bort skiljereläet och monterar dit diodavskilljaren i stället och låter som jag sa solcellerna toppladda förbrukningbanken-om nu generatorn ger lite för låg spänning efter dioderna.

Förhoppningsvis ska det göra att AGM batterierna håller längre.

 

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...