Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
ChristerN

Sätta in datorfläkt i värmeslangarna?

Rekommendera Poster

Jag har lite dålig effekt på värmaren längst fram till förpiken. Speciellt när det är kallt ut så försvinner mycket av värmen i slangarna (detta ska jag åtgärda i vinter genom att sätta isolering kring slangarna) men det är även lite dålig fart på luften som kommer fram till förpiken.

Kan man sätta in en datorfläkt, ev med något reglage som drar ner spänningen lite, i slangen på något sätt?

Datorfläktarna går på 12 V. De är billiga och ofta ganska tysta. Får man till en bra montering så skulle man kunna trycka lite mer luft, och därmed värme, fram till förpiken.

 

Pallar fläktarna den värmen?

Om man inte kör fläkten, har den då så stort motstånd så den knappt snurrar och det inte kommer fram någon värme alls?

Är det en vridpotentiometer jag ska ha för att reducera spänningen så jag kan justera ner varvtalet? (det var ett tag sedan jag gick i skolan nu)

Förslag på fläktar som är bra och låter lite? (slangen är 70 mm i diameter)

Andra erfarenheter?

 

Tacksam för input.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag tänker på är att du kommer att tappa luftflöde i de andra utblåsen, men det gör ju kanske inte något när det är viktigast att få varmt i förpiken.

 

I värsta fall suger du in kall luft genom utblåsen i salongen...

 

Ett alternativ till något som ska spänningsmatas och underhållas är ju att sätta spjäll på de andra uttagen - där du inte vill ha varmt för tillfället - så att all varm och go luft kommer till förpiken.

 

Kanske slår jag in öppna dörrar...

Du får inte mera värmeenergi för att det kommer mera luft. Är värmaren på 1800 W så får du 1800 W varmluft, varken mer eller mindre. (Någon eller några procent skillnad kan det bli.) Om du ökar flödet blir luften som kommer ut kallare, men volymen är större. Förbättringen är att värmeförlusterna i slangarna blir något lägre om du har högre flöde, men det löser du ju med isoleringen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Det är inte lätt att vara tydlig.

Värmaren är termostatstyrd och termostaten sitter rakt ovanför det första och största utblåset som enligt Eberspächers anvisningar inte får vara stängbart för att inte orsaka brandrisk eller överhettning av värmaren. Från värmaren fram till det utblåset går det en 90mm slang. Från denna slang avknoppas det en 70mm slang som går via toan (stängbar) och bort till förpiken och till utrymmet utanför förpiken (bägge stängbara). Avstånd från huvudutblås fram till förpik är ca 4 m slang.

Det enda sättet jag kan få ordentligt med flås fram till förpiken är att sätta värmarens termostat på ca 8 grader mer än den jag vill ha. Då fortsätter värmaren att värma så att det blir någorlunda varmt även i förpiken och rejält varmt runt första utblåset uppe i kupén. Då håller den också uppe luftflödet.

Min tanke var att öka utflödet i den senare delen av slingan genom att öka utströmningen av luft där och samtidigt minska flödet (och effekten) till huvudutblåset.

 

Det är inte OK att dra en lång slang från värmaren till förpiken som första utblås, avståndet från värmaren till första (stora) utblåset blir då för långt (enlligt Eber). Så jag får försöka något annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då så. Ledsen att jag tänkte för mycket...  ;)

 

En datorfläkt bör ju funka och du skulle ju kunna ha den termostatstyrd också, så att den går när det är för kallt i förpiken.

 

Hur varm blir luften, upp till 50 C bör funka med en datorfläkt tycker jag. Någon som vet?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Byggt  ventilationssystem i mitt hus med 120mm data fläktar så nog funkar det till annat än datorer, fläktarna drivs med vanlig mobilladdare för 7,5 volt.   Ang värme tål de en hel del och de flesta har väl även en garanterad drifttid på över 20k timmar jag brukar ta tillvara de från nätdelarna.  Ang varvtalstyrning så finns det med avkännare som reglerar vid temp höjning men vill du köra manuellt så rekommenderas ett vanligt zahlman fan mate motstånd vridbart reglerbart från 12 till ca 7 volt  kostnad ca 30 kr närmar sig man 5 volt kan ibland vissa fläktar ha svårt att starta upp.  

 

Om inte minnet sviker mig helt så har väl sprakarna ett värmemotstånd liggande på 78 grader och för bilsidan fanns väl även utag för extra fläkt i bilsammanhang var det cupe fläkten som skulle slå till när en viss temp var uppnådd för att avisa rutor mm.  kolla om du inte har den kablen på reläboxen  ev förväxlar jag detta med vebaston men det är som sagt väldigt länge jag skruvade värmare.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Det verkar vara en lösning att spinna vidare på!

Nu blir det ju fler och fler frågor när jag börjar se hur det skulle kunna se ut :o .

 

Mackey: Inte vara ledsen. Du gav mig tillfälle att förklara något som var oklart skrivet från början. Tack för det!

Funderar på det där med värmen. Jag TROR att luften är bra mycket varmare än 50 grader, åtminstone nära värmaren. När värmaren går för fullt och det inte är så kallt ute är det nästan omöjligt att hålla handen framför första utblåset. För bästa effekt funderade jag på att sätta fläkten i den förgrening som går till första uttaget för att "blåsa" varmluften vidare i systemet men kanske det funkar lika bra att "suga" luften från ett senare ställe där luften är svalare?

 

Nikitalord: var kan jag hitta den reläboxen isf? (har inte varit inne och grävt i värmaren alls)

 

Hur kopplar man sedan detta? Zahlman-motståndet har en massa kablar (tre in och tre ut ser det ut som) liksom fläkten (tre in) men jag behöver väl egentligen bara + och - in och ut från motståndet och bara + och - in till fläkten? Vilka av kablarna ska jag använda?

 

Någon som har bra lösningar för hur man monterar fläkten i slangen?

Helst skulle man kanske ha en fläns på vardera sidan om fläkten som man kan dra fast slangen på respektive sida om den runt. Finna sådan fläkt eller blir det att limma på sådana flänsar och var hittar jag såna? Eller så tar man bort monteringsplattan som verkar finnas på alla fläktar och drar på slangen på centrumringen? Men då får man väl ett drag i slangen när fläkten startar och chassiet vill rotera i rotationsriktningen?

 

Hmmm.... Många frågor blir det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Bland data skrotet sitter väl en lämplig  cpu fläkt på de sista p4orna 775 och där var det ett isärdragbar rör 80mm med anslutning i fläkten som skulle blåsa ut luften anslutet i sidan på burkarna se bildlänken 

http://microdream.co.uk/fujitsu-siemens-scaleo-p-socket-lga775-cpu-heatsink-fan-shroud.html#.VCnDq2eyW30  vet att jag haft några liggande men ev kan de ha åkt i tunnan vid senaste rensningen,  detta måste bli perfekt som anslutning och sugande fläkt i änden på ditt ventilationsystem,  ang zahlman  till fläkt är det röd och svart på både ut och in övriga är för varvtal

 

 

 

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Operating Temperature" för dessa fläktar brukar vara -10°C - +70°C (IR-termometern är din vän!). Man kan ju upp några hål i slangen innan fläkten så att lite sval luft sugs med. Jag har 80mm fläktar i 75 mm ventilationsslang för tilluft. Trots mycket tänkande och många planer sitter de med Gaffatape tsv. Köp inte de billigaste fläktarna de låter. Välj mångbladiga och lite bättre, typ 50 kr på eBay.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Är det lönt med ebay när det vimlar av data företag samt att datorer ofta ligger dumpade på vanliga återvinningsplatser för papper och glas. Förrådet är precis utanför dörren så jag tog första bästa fläktarna i skrotlådan och det är väl den här modellen som skulle passa bra i 70-80 mm slangarna.

post-67245-0-58153500-1412025571_thumb.jpg  besök närmsta firma som fixar datorer och ni får gamla fläktar troligen helt gratis

 

alla fläktar låter på 12 volt men man behöver bara sänka någon volt så är de rätt tysta utan att förlora så mycket effekt kör huset på 7 volt och ingen lägger direkt märket till fläktljud.  amp på fläktar ger en fingervisning om hur mycket de väsnas

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Mycket bra svar!

 

Jag tror jag siktar på att köpa fläktarna nya. Ogillar skarpt att lägga jobb på något som börjar krångla efter ett litet tag för att jag snålat någon hundring. Har haft en del datorer genom åren som är placerade på lokala återvinningsstationen sedan länge. Man kan ju inte spara allt skit (brukar min fru säga iaf). Många av de kasserade datorerna har haft fläktar som börjat låta på sin ålders höst. Finns ju fläktar från hundringen som verkar OK.

Kanske blir ett besök på någon datorfirma för slanganslutningarna dock.

 

Tror jag kommer ha begränsad nytta av en IR-termometer efter en enda mätning så det blir nog att ta med stektermometern till båten nästa gång :o  så jag kan mäta temepraturen på luften vid lite olika ställen i flödet. Jag tror det bästa vore att sätta fläkten så tidigt i kedjan som möjligt. Då kan jag reglera vart jag vill ha luften genom att öppna/stänga utblåsen.

Kommer jag mycket över 70°C så får jag nog tänka om men lite marginal borde det finnas på ordinarie Operating temperature.

 

Fler idéer och tankar är välkomna!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara en idé att montera en fläkt som cirkulerar luften inne i båten? T.ex. sätta en datorfläkt i skottet mellan förpik och salong.

Då kan den trycka in varm luft från salongen även om inte värmaren är igång. Går ju även att polvända den så den suger luft från förpiken till salongen.

Nu vet jag inte om det är fysiskt görbart i din båt, det var bara en tanke...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tänkt!

Jag tror att om jag ska suga luft från salongen ner i förpiken måste jag ansluta en slang i närheten av utblåset i salongen. Tror inte det blir snyggt dock.

Min teori är att ju mer jag får ner direkt till förpiken desto bättre eftersom den varma luften kommer stiga upp till salongen ändå. Fast ibland vill man ha varmt i salongen först, tex en kylig höstdag när det är lite kallt att sitta ute på akterdäck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Mycket bra svar!

 

Jag tror jag siktar på att köpa fläktarna nya. Ogillar skarpt att lägga jobb på något som börjar krångla efter ett litet tag för att jag snålat någon hundring. Har haft en del datorer genom åren som är placerade på lokala återvinningsstationen sedan länge. Man kan ju inte spara allt skit (brukar min fru säga iaf). Många av de kasserade datorerna har haft fläktar som börjat låta på sin ålders höst. Finns ju fläktar från hundringen som verkar OK.

Kanske blir ett besök på någon datorfirma för slanganslutningarna dock.

 

Tror jag kommer ha begränsad nytta av en IR-termometer efter en enda mätning så det blir nog att ta med stektermometern till båten nästa gång :o  så jag kan mäta temepraturen på luften vid lite olika ställen i flödet. Jag tror det bästa vore att sätta fläkten så tidigt i kedjan som möjligt. Då kan jag reglera vart jag vill ha luften genom att öppna/stänga utblåsen.

Kommer jag mycket över 70°C så får jag nog tänka om men lite marginal borde det finnas på ordinarie Operating temperature.

 

Fler idéer och tankar är välkomna!

 

Va, har du ingen IR-termometer, det trodde jag ;) Men stektermometern funkar ju bra också!

 

Att spara in några kronor på att använda begagnade fläktar är ingen ide. Många datorer har fått billiga fläktar redan från början sen har de ofta gått några tusen timmar. 

 

Fläktarna klarar säkert betydlig mer än 70°, det handlar ju om ganska korta gångtider jämfört med vad fläktarna är byggda för.

 

Jag skulle snarare sätta fläktarna i slutet av kedjan för att med varvtalet reglera flödet.

 

Har man en kamin så kan man sätta fläktar som suger under däck och blåser ut i durknivå, det hjälper till att fördela värmen men tveksamt om det räcker i det här fallet. En fläkt som hjälper till i luftslangen och som styrs av en rumstermostat i förpiken verkar vara en smart ide.

 

PS man kan inte polvända dessa fläktar för att de ska gå åt andra hållet. Borstlösa fläktar har i princip en AC-motor med styrelektronik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hade ni bott i närheten hade det bara varit att hämta det ni behövt för att experimentera. 

Rätt tänkt att sätta den så långt bort i kedjan som möjligt värmen kommer då vara något lägre för fläkten.  Vanliga rumsförflyttare man köper för en tusing är så gått som identiska med vanliga datafläktar. Lite nyfiken på var ni sätter era värmare och hur ni löser det med avgaserna och tilluften på bästa sätt, fordonsidan drar man ju bara ut det under men detta funkar ju inte på sjön.  Har någon sprakre eller webaso liggande från äventyrsbilen som aldrig blev återmonterad kanske man skulle ha värme i Badankan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten 12V fläkt gjorde susen i vår källare som led av lite dålig luft. Ändå fanns ett antal utsug redan men den lilla fläkten som har sitt utlopp i en oanvänd rökgång tänkt för öppen spis har gjort tjänst i många år. Dom ger inte upp i första taget. Borstlösa kullagrade? likapänningsfläktar. Den här vi har från nån slaktad skrivare har nog gått minst 100.000 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra info att man inte kan polvända. "Tänkte inte på det..."

 

När jag sökte runt så fann jag vissa som klarade upp till 40° enligt spec. Många fanns ingen tempspec alls på. Får väl ta min ugnstermometer och mäta och om det är i närheten av 70° så köper jag en fläkt och testar.

 

Under klurandet har jag nu börjat fundera på hur jag ska montera fläkten mot slangen om jag inte hittar såna där rör som nikitalord länkade till. Hittar inga hos någon av nät-siterna. Vad kan de heta på ren svenska?

 

Hypotesen nu är att sätta fläkten på en träskiva som jag monterar på lämpligt sätt och sen på något sätt ansluta inkommande och utgående luftslangar till fläktens båda sidor. Det finns avloppsrör som är 75 mm men hur få det tätt mot tex en 85 mm fläkt?

Eller ska man gå på en mindre fläkt och försöka montera den inuti ett 75 mm rör?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog ett 75mm avloppsrör, ställde mot en vaxad glasskiva och plastade en fläns för 80mm fläkt. Ligger i källaren och väntar på att jag ska ersätta de tejpade fläktarna.

Genom att fläkten sitter i slangen så blir det mindre oljud

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du plastade en liten fyrkant som passar att montera en 80 mm fläkt mot och som slöt tätt runt avloppsröret?

Man behöver väl i så fall ha en sån på varje sida om fläkten eller missar jag poängen här?

 

Satt och funderade på att göra en liten låda (i trä) med anslutande avloppsrör på varje sida och inuti en mellanvägg för montering av fläkten. Träbitar till det har jag hemma men inte någon plast.

 

Kanske blir risk för resonans i lådan?

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns små termoswitchar av byxknapps storlek som skulle kunna kopplas ihop med fläkten så den stänger av själv vid för hög temperatur. Jag tänker som fläkträddare men även som en reglering. Helst ställbar förstås. den blir då lite större men mer för komforten i det rummet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tanke kanske. Men som fläkträddare kanske den inte fyller så stor funktion för om det är luftdrag i slangen så snurrar väl fläkten själv? Eller så blir det lika illa om fläkten inte går och det är för varmt i slangen? Den blir väl överhettad iaf?

Fast det är klart att det blir svalare i slangen om fläkten inte går.

Sen tror jag inte att det kan bli för varmt i förpiken. I så fall så ansluter jag en sån där Zahlman och reglerar ner flödet.

 

Ja, planera går ju. Är det båtabstinensen som sätter in redan? Jag var ju ute hela helgen som gick. Har svårt att släppa en sån här tanke när den slagit rot i mig. Kanske är vinternoja?

 

Väntar på nikitalord om han kan ge tips på var jag hittar såna där anslutningar. Verkar vara en bra början. Bara skruva dit på fläkten och sen dra på slangarna och på med slangklämmor. Och koppla in och vänta på nästa vårs kyliga nätter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ungefär samma förhållande.längst fram finns ett utblås som kanske ger för lite. Har fått det bättre genom att strypa andra utblås men tanken finns att termostatstyra det utblåset. Blir förstås lite mindre i andra utblås men det är ju också tanken att jämna ut värmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

rund passning till 80 rör kollade inet men fler har nog fläktar

 

ex på fläkt http://www.inet.se/produkt/5322238/be-quiet-shadowwings-sw1-80mm-low-speed

 

webbhallen har nog mest att välja på 

 

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/luftkylning/

 

ex på rund fläkt liknade en jag hade liggande

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/140362-cooler_master_cpu_kylare_xdream_i117-socket_775-1155-1156

 

vet att jag gjorde någon rumflyttare en gång och då slipade jag bara till en fläkt och tryckte i den i vanligt vitt ventilationsrör  köper ni tempstyrt så ökar hastigheten med värmen och ni slipper för mycket kallras articcooling fläktar mm har haft denna funktion http://www.arctic.ac/eu_en/products/cooling/case-fan.html

om lös tempstyrning behövs så finns de 

i gamla nätdelar  i anslutning till fläktarna. 

 

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ännu mera svar!

Slangen som går till de bortre utblåsen är 75 mm.

Tror inte jag får in en 80 mm fläkt i slangen.

Den runda du länkar till är 95 mm.

 

Skulle kunna montera en 70 mm fläkt med lim i en bit 75 mm rör och ansluta slangarna till röret kanske? Och dra ut kablarna genom ett hål i röret som jag limmar igen sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ till fläktlösning. Byt 70 mm slangen till en 90 mm slang hela vägen fram. Innebär väl i och för sig att du för byta ett par t/y-stycken på slangen från 90-70 till 90-90.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

går det inte att trä ett 80 rör över dit 75 rör eller såga av en petflaska eller liknade eller ta en sån här flän från någon gamal dator  80 fläkten ligger löst i flänsens fyrkantiga hållare så valfri 80 mm passar.post-67245-0-60199700-1412100736_thumb.jpg

post-67245-0-20711300-1412100750_thumb.jpg

post-67245-0-66378800-1412100847_thumb.jpg

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu lite på chans beställt en 70 mm fläkt som ska klara 70 grader. Kanske var jag lite snabb där men jag får se i helgen vad värmaren ger för temp i slangarna.

Verkar det ok ska jag leta ett passande rör. Kanske passar avloppsrören på Biltema, ev efter lite anpassning. Annars får jag se vad jag hittar på.

Återigen tack för alla tips.

Jag återkommer här med hur det går men under tiden är fler tips och tankar välkomna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du plastade en liten fyrkant som passar att montera en 80 mm fläkt mot och som slöt tätt runt avloppsröret?

Man behöver väl i så fall ha en sån på varje sida om fläkten eller missar jag poängen här?

 

Satt och funderade på att göra en liten låda (i trä) med anslutande avloppsrör på varje sida och inuti en mellanvägg för montering av fläkten. Träbitar till det har jag hemma men inte någon plast.

 

Kanske blir risk för resonans i lådan?

Jag plastade helt enkelt fast röret i flänsen. Trä går utmärkt, jag hade en lödröksutsug, en bit spånskiva med ett 75 mm hål och en bit plaströr limmat. Inte direkt marint kanske. 

Annars kan man värma plaströret och forma det fyrkantigt för fläkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

De klar utan vidare 70 grader både cpu'er och gpu'er kan ligga närmre 100 strecket och jag har aldrig sett en fläkt som smält. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

75 mm avloppsrör är 75 mm på utsidan. Men! De har ju en fläns som ska anslutas till nästa rör. Där borde fläkten passa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...