Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mauritx

Vet inte riktig hur jag ska sätta/surra fast presenningen

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har satt på presenningen idag men har lite problem med att surra/sätta fast den. Jag har köpt den blåa lina (presenningstamp) och typ dragit linan under kölen till varje öljett, är fundersamt om inte linan kommer att gnugga/skarva bort färg och gelcoaten under kölen (har en inplastad långköl). 

 

Båten står på vaggan så det finns inte så många ställer där jag kan sätta fast presenningen. Några idéer?

 

Jag har sett att visa använder 5 liter dunkar fyllda med vatten, Vart kan man köpa tömma eller hitta sådana dunkar?  

 

Behöver typ 20st, 10 på varje sidan... 

 

Tack på förhand. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dunkar hittar man på bensinmackarna när det börjar bli kallt, spolarvätskedunkar.

 

Står båten i vagga tycker jag att man kan fästa presenningen i vaggan, men så tycker inte alla. Kolla om man har några regler om detta där båten lgger. Fäst med gummisnöre.

 

Mackey.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har inga regler angående hur sätta fast presenningen, Gummisnöre verkar vara en bra ide, vet att man kan köpa som per meter, gummisnöre borde inte nöta mot gelcoaten om den sitter tajt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp dig presennings stroppar.

Dem har en "plast krok" i ena ändan som man kan göra en ögla med och trä den "blåa linan" genom. På den sidan av stroppen som ska sitta i öljetten är det en plastspets som man sticker igenom öljetten eller ett öljettband sedan vrider man ut plastspetsen så den bildar ett "T" på baksidan. Jag brukar sy sicksack med den "blå linan" har funkat för mig.

Ytterligare ett tips är att om du har en nock med ett rör, planka mm så sätt en spolarvätska dunk på ändarna så går inte presenningen sönder lika lätt där som den brukar göra.

Presenningen brukar annars oftast spetsas sönder på ändarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åren har lärt mig några saker…
- jag straffar ner tamparna under båten med schockkords ( Gummirep ) så att de just går fria från båten. Blåser det mycket blir det nog märken i alla fall men inte så farligt?

- jag lägger alltid dubbla presseningar över båten. Det verkar som om att då rör sig den övre lättare och skaver inte mot ställningen. Den håller längre, helt klart. Den undre är en tunn.

- sist av allt lägger jag tre fyra tampar över båten, ovanpå presseningen. Idén med det är att hålla ner pressen när det blåser ordentligt, avlasta alla fästtampar och stabilisera.

 

Sedan tillhör jag inte de som lämnar öppet i varje ända `För ventilationen´
Jag tror mer på att avfukta i båten och sedan stänga till. Det innebär att mina båtändar är stora korvar av ordentligt nedstraffade presseningar. Där kommer ingen snö in. Glöm isf inte att tejpa över alla öppningar in i båten som typ avgasrör osv osv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trasor eller bubbelplast är att rekommendera på alla utstickande saker som presenningen kan skava mot.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utstickande rör o andra vassa ställningsdelar använder jag ga tennisbollar som är uppskurna m ett + att trä på rörändan ev en arb.handske. Till pressen används (golfbollar) som sitter m buntband, perfekt "knopp" till å binda presseningslinan runt, samt att man krymper pressen till bättre passform funkar i mitt fall perfekt. Med vänlig hälsning facil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till bekymmer är att presenningen är lite för kort, båten är 9,1 mts och presenningen kanske 10 mts. precis så att den täcker fören och aktern på båten, jag vill ha öppningar där så att luften kan cirkulera men det känns som lite för stor öppning vid aktern. Kanske komplettera i aktern med en liten presenning till? Eller köpa en på runt 11mts?? Sen för jag fästa i vaggan i mitten och i ändarna använda dunkar eller kanske gamla däck som hänger?? Ska ditt och prova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt… det finns två uppfattningar om man ska lämna båten öppen eller ej?

 

Jag själv stänger till båten och det efter att först försökt avfukta så mycket det går.

 

OM man istället lämnar öppet så kommer ju fuktigheten att variera med luftens fuktighet… vilket är bra när solen skiner och inte så bra när det regnar ( 100% fuktighet i luften )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu var man färdig med eländet!!!  Så mycket jobb....

 

Hoppas det håller hela vinter.!!!  Är lite fundersam om inte kommer det att bli ganska fuktig inne i ruffen...?? Jag har i alla fall tömt båten på allt.  Alla dynor, alltihop till och med vattentank har jag tagit bort.

jag har 3st ventilator på den som står öppen, ruffluckan är stäng likaså glassfönster på däck.  

 

 

Bränsletanken har jag fyllt i med diesel till topp,  alla kranar runt om har jag öppna och stänga flera gången och lämna halvöppet, toaletten har jag häll i glykol och tömt den.  

 

Motor har jag bytt olja och rengör oljefiltret. Jag har tagit bort termostaten och  kör i 25 liter rent vatten, sedan 5 liter glykol blandad 50/50, sedan har jag öppna kranen vid motorblocket och tömt kylsytemet, då finns det ingenting som kan frysa.  Jag har demontera vattenpumpen och tagit bort impellern och smörja den med vaselin. 

 

Har jag glömt något??? Är rejält trött kan jag säga..... Hoppas nästa år blir det lättare eftersom man har redan gjort en gång.  

 

 

 

post-99780-0-31376700-1412008945_thumb.jpg

post-99780-0-54679600-1412009008_thumb.jpg

post-99780-0-31205800-1412008968_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din vagga är en Tyresövagga. Det är en stadig vagga som tål att du knyter presenningslinor i vaggan så att pressen inte kasar över taknocken om det är blåsigt på din uppläggningsplats. Ett tips för att få bra ventilation under pressen är att hänga ut ett fendertarna utanför relingen under pressen så att den kommer ut från bordläggningen.

 

Uppställningen av båten i vaggan ser OK ut. Din båt är ju så rak under den långa kölen så det är nog svårt att misslyckas.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din vagga är en Tyresövagga. Det är en stadig vagga som tål att du knyter presenningslinor i vaggan så att pressen inte kasar över taknocken om det är blåsigt på din uppläggningsplats. Ett tips för att få bra ventilation under pressen är att hänga ut ett fendertarna utanför relingen under pressen så att den kommer ut från bordläggningen.

 

Uppställningen av båten i vaggan ser OK ut. Din båt är ju så rak under den långa kölen så det är nog svårt att misslyckas.

 

Ja det är en tyresö vagga, jag har knyt fast i rammen tamparna som hamnar mellan vaggan,  I fören och i akten har jag hängt dunkar med spolarvätska. 

 

Tror du inte det är tillräckligt med öppningarna i fören och i akten, så att vinden passerar rak igenom?  Om man läger fendertarna emellan finns det inte risk att vinden tar upp presenningen underifrån? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag insåg en vår att pumpen till toaletten har ett vattenfilter. Då hade filterkoppen frusit sönder.

Kolla om du har det också annars tycker jag din inpackning ser bra ut och du har gjort nästan allt.

Jag skulle nämligen inte lämna några ventiler öppna och skulle dessutom sätta in sk torrbollar. Det finns billigare sätt och det är att köpa sommarvägsalt (kommer inte ihåg nu vad det heter men det finns trådar om det här på MG) på Granngården och lägga i durkslag som man sätter ovanpå hinkar. En säck kostade om jag kommer ihåg rätt runt hundringen och räcker länge.

Jag har fyra såna i min båt och det märks knappt att jag tagit något ur säcken.

Men, som sagt, det där med ventilation eller inte är lite av en religiös fråga. Eller kanske lite beroende av var i landet man håller till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 9/28/2014 at 11:14 PM, Mackey said:

Dunkar hittar man på bensinmackarna när det börjar bli kallt, spolarvätskedunkar.

 

Står båten i vagga tycker jag att man kan fästa presenningen i vaggan, men så tycker inte alla. Kolla om man har några regler om detta där båten lgger. Fäst med gummisnöre.

 

Mackey.

Hur stora/många funkar bör man ha?

 

Jag har tidigare använt en mer omständig variant med gjutna tyngder som står på marken och reglar däremellan. Önskar komma ifrån detta och pröva dunk-varianten. Min presenning är av den tunga sorten.

 

Men de 4-liters dunkar jag har känns ju som ett skämt i sammanhanget. Kan de verkligen hålla en 10m lång presenning på plats i storm? Presenningen är ju stor som ett segel och ett segel klarar som bekant att flytta en segelbåt på flera ton.

 

Vad säger ni? Duger ett gäng 4-5 liters dunkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Skuten:

 

 

Vad säger ni? Duger ett gäng 4-5 liters dunkar?

Nej, skulle jag säga. Jag har testat och funnit dunk och tillhörande lina ha gjort en elegant loop runt båtgrannens peke dagen efter en storm. Inga skador som tur var, men pinsamt. Behövs tyngre saker om uppställningsplatsen är  utsatt för blåst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 hours ago, Berntsson said:

Nej, skulle jag säga. Jag har testat och funnit dunk och tillhörande lina ha gjort en elegant loop runt båtgrannens peke dagen efter en storm. Inga skador som tur var, men pinsamt. Behövs tyngre saker om uppställningsplatsen är  utsatt för blåst.

Jasså, som jag misstänkte då. Ändå ser man massor av båtar med dunkar hängande i hamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar om man kompletterar med horisontellt rep genom alla dunkars handtag runt båten. Då gungar de inte i vinden samtidigt som det inte rycks så hårt. Vid storm lindar jag dessutom rep runt båt och presenning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...