Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Lorelius

Vad gjorde jag för fel?

Rekommendera Poster

Varning för att sätta spinnefallet så att det kan komma i kontakt med genuan däruppe. Har vid några tillfällen fått fallet att rulla med runt med genuan på förstagsprofilen vid inrullning i hård vind. Lägger sig innanför genuaduken effektivt och starkt som en komposit. (Fall-förstärkt dacron på aluminium) 

 

Det går trögare och trögare men tar snart helt stopp.. Med vinschen kan man dra sönder grejer om när man är stark.

 

Felet som man inte ska upprepa:

 

Brukar flytta in spinnefall och lift till masten från mantåget när vi seglar och få fallen att sitta upphakade runt spridarnockarna. Vid hård undanvind lossnar de lätt och är då lite lösa och så är det klippt när det ska rullas in.

 

Inget man tänker på och bråttom är det att få in en fladdrande genua om den inte har lä. Det är alltid när det är brådis det är obekvämt när det inte går som planerat.

 

Lyssna på gamla människor. Vi har gjort alla fel ett antal gånger! Dessvärre förekommer sviktande minne och felen upprepas.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte orkat läsa allt men båten du har verkar väldigt lovgirig så du gjorde inget fel. Det du drabbades av kan ske även den bästa. Man kanske kan ta för vana att snabbt skota ut seglen då det är byig vind men....

Far och jag var ute i Sthlms skärgård på åttiotalet. Vi var i hans Maxi 68. Mellan en rad öar inte så långt ifrån Vaxholm så blåste det kraftigt. Då Maxin  passerade ett sådant hål så tog inte rodret längre och båten lovade upp kraftigt. Det var väl ungefär så din båt betedde sig. Det beror på båtkonstruktionen. Min Allegro 27 betedde sig aldrig så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS har nog hunnit lära sig segla på de fyra och ett halvt åren som gått sedan tråden "avslutades".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...