Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
tottos

Yttervarv Stockholm Göteborg i snipa elller albin 25 eller liknande

Rekommendera Poster

Hej!

Är det nån här på forumet som gjort det? och isåfall hur lång tid tog det och hur la ni upp turen. Det är nästan alltid seglare som berättar om sådana resor. Men det vore väl en kul semestertrip när man tröttnat på att puttra ut till dom vanliga favoritvikarna.

 

Tottos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte gjort det men tycker det låter som en ypperlig ide om du gillar att köra båt!

Ska du köpa båt för ändamålet eller vad har du för båt nu??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På väg till Hudiksvall sommaren 2002 låg jag i den lilla hamnen på Storljungfrun. Samtidigt låg där även en snipa, som jag la märke till av någon anledning. Efter att jag vänt i Hudiksvall gick jag till Gävle. Hade ett problem i masttoppen, har för mig att det var vindexen som inte satt fast utan snurrade runt. Därför gick jag till mastkranen. 

 

På platsen framför, där man tar upp båtar, låg samma snipa som jag sett på Storljungfrun. När jag fixat vindexen, gick jag till en av gästplatserna. Nästa morgon tog jag en promenad runt på båtklubbens område.Då låg snipan på land och ett äldre par höll på att jobba med den. 

 

Kunde väl i vanlig ordning inte hålla tyst så jag sa väl nåt. Det visade sig att de var göteborgare. Blev bjuden på kaffe och vi fick en trevlig pratstund. 

 

De hade gått från Göteborg för många år sen. Längs kusten ner till Skåne och hela vägen upp till Haparanda. Det var mest mannen som var ute -hela sommaren - men frun var med på vissa etapper. När man tyckte att det var läge tog man upp båten på nåt lämpligt ställe där den fick ligga över vintern. Det var andra vintern man låg i Gävle.

 

Planen var att sjösätta till våren och gå mot Mem och Göta kanal för att den vägen ta sig hem till Göteborg. Man tog det med "knusende ro" och det fick ta den tid det ville.

 

Har sen dess tänkt den tanken att så skulle man göra. Har seglat hela den svenska kusten - från Haparanda (finska gränsen) till Krokstrand (norska gränsen) i tre etapper 2004 och 2005 med båten upplagd på Svinninge Marina, Åkersberga.

 

Sträckan Kåge (norr om Skelefteå) Haparanda - Stockholm - Kungshamn - Krokstrand - Kungshamn tog sammanlagt 11,5 veckor. Medelfarten låg nog på 3-4 knop

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en fin tur som tog 5 dagar för oss.(men vi skulle inte lika långt som du)

 

Jag köpte en gammal träbåt Norr om Göteborg.

Vi körde i 8,5Kn,utomskärs.

Mest för att slippa fin navigera men också för båten stack 2,85m

 

Vi hade också väder för detta.

Det vart långa dagar.

Men vi gjorde allt i dagsljus.

 

Göteborg-Malmö

 

(med stop i Helsingör for att bunkra öl :P )

 

Malmö- Ystad

 

(Här här i mellan sprang båten läck,panik+träplugg gjorde att vi kom fram :wacko: )

 

Ystad-Hanö

 

(framgång hela vägen)

 

Hanö-Kalmar

 

(Hanö är magiskt , offseason :rolleyes: )

 

Kalmar-Fyrudden

 

(här vart vi bordade av KBV för att de trodde vi skulle tjuvfiska :ph34r:  för att båten hade LL reg,efter vi förklarat att den numera var fritidsfartyg så önska de oss lycka till och försvann )

 

Många minnen,tack för att du hjälpte mig att plocka fram dem. :wub:

 

Lycka till med resan,den är väldigt fin.

Fast skall jag vara ärlig så är långa bitar lite tradiga.

Fast som du kanske förstår så hade vi tillräckligt med drama.

 

 

 

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hanö är som du skriver magiskt alla tider på året. Har man tid på sig så rekommenderar jag Tjärö inne i Karlshamns skärgård och Utklippan utanför Karlskrona som stopp också.... fantastiska platser! Dessutom den sista skärgården innan ni närmar er Göteborg. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja - kuststräckan mellan Hanö och Tistlarna är ganska tråkig - åtminstone för en bohuslänning. Fast det finns åtminstone en pärla på vägen. Hallands Väderö.

 

Kåseberga - med Ale stenar - är väl ett naturligt stopp där det ligger på Skånes sydöstrad udde.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Simrishamn är också fint.

Nu är det länge sedan jag var där,men då var det en hamn med  fiskeflotta liv och rörelse.

Där stanna vi till(30min) och köpte sjökort+hamburgare.lol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Simrishamn är också fint.

Nu är det länge sedan jag var där,men då var det en hamn med  fiskeflotta liv och rörelse.

Där stanna vi till(30min) och köpte sjökort+hamburgare.lol

Inte så mycket fiskare kvar i några hamnar, men det finns flera trevliga små hamnar längs Skånekusten, men inga naturhamnar direkt. Simrishamn brukade jag stoppa till i ibland när det passade på väg till och från Bornholm.

Byxelkrok är ju också en trevlig plats när man ändå ska passera Öland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Simrishamn är också fint.

Nu är det länge sedan jag var där,men då var det en hamn med  fiskeflotta liv och rörelse.

Där stanna vi till(30min) och köpte sjökort+hamburgare.lol

Inte så mycket fiskare kvar i några hamnar, men det finns flera trevliga små hamnar längs Skånekusten, men inga naturhamnar direkt. Simrishamn brukade jag stoppa till i ibland när det passade på väg till och från Bornholm.

Byxelkrok är ju också en trevlig plats när man ändå ska passera Öland.

 

Jag misstänkte det.

Synd om fiskarna,men kanske tur för fiskbeståndet.(va vet ja)

 

 

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Simrishamn är också fint.

Nu är det länge sedan jag var där,men då var det en hamn med  fiskeflotta liv och rörelse.

Där stanna vi till(30min) och köpte sjökort+hamburgare.lol

Inte så mycket fiskare kvar i några hamnar, men det finns flera trevliga små hamnar längs Skånekusten, men inga naturhamnar direkt. Simrishamn brukade jag stoppa till i ibland när det passade på väg till och från Bornholm.

Byxelkrok är ju också en trevlig plats när man ändå ska passera Öland.

 

Jag misstänkte det.

Synd om fiskarna,men kanske tur för fiskbeståndet.(va vet ja)

 

Det råder nog delade meningar om vilka det är mest synd om...   Under delar av året kan det dock vara en ganska livlig trafik med trollingbåtar som utgår från "Simris"  Vattnen i Hanöbukten och Bornholmsgattet är ju jaktmarker för både de "lokala" laxarna från Mörrumsån som de vandrande laxarna från övriga kuststräckor......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns Sibylla kvar?


Den i hamnen,jag vet ej om det var Sibylla men det var en hamburgare/korv kiosk.


Annars är det ingen ide att stanna.  :D


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning, men när jag gjorde  lumpen låg vi en längre period i Simrishamn med sjömätaren Jacob Hägg. Då var vårt stamställe nåt som hette Måns Byckare tror jag.....    

https://www.facebook.com/MansByckareBarOchMatsal

 

Även om Sibylla inte finns kvar så finns det säkert nåt annat trevligt ställe. För många herrans år sedan fanns en trevlig skeppshandel/tillbehörsaffär neråt hamnen till, nån som vet om den finns kvar?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning, men när jag gjorde  lumpen låg vi en längre period i Simrishamn med sjömätaren Jacob Hägg. Då var vårt stamställe nåt som hette Måns Byckare tror jag.....    

https://www.facebook.com/MansByckareBarOchMatsal

 

Även om Sibylla inte finns kvar så finns det säkert nåt annat trevligt ställe. För många herrans år sedan fanns en trevlig skeppshandel/tillbehörsaffär neråt hamnen till, nån som vet om den finns kvar?

Najs...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick iden när jag stod i hamnen i råå och tittade på alla segelbåtar. Det  ligger nog nåt år fram i tiden. Men efter alla år på sjön så är vore det kul med nåt annorlunda. Tips på natthamnar verkar det ju finnas gott om.

Tottos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick iden när jag stod i hamnen i råå och tittade på alla segelbåtar. Det  ligger nog nåt år fram i tiden. Men efter alla år på sjön så är vore det kul med nåt annorlunda. Tips på natthamnar verkar det ju finnas gott om.

Tottos

Det är aldrig fel att vara ute i god tid, få många tips, och hinna tänka efter ordentligt. Rätt var det är så stämmer allt , tillfället är rätt, så är man på väg..... då kan det va gott o ha ägnat lite tid och studier åt etappmål och färdväg i god tid innan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Planering är nog bra? Och email vår räddare i nöden.
Sitter och väntar på en kund som är sen… ska göra som toaen och berätta en historia!

 

För många år sedan ( så börjar väl alla sagor?) så kom en Vega glidande när vi hade upptagning. Du vet, upptagning då alla är lite stressade för att säga väldigt lite om det.

 

Nåväl, Vegan anropar oss från vattnet, på tyska! ( de har tysk flagga )
Som tur var stod bredvid mig en man som jobbat i Tyskland, har talar flytande. Vegan angör närmare vår brygga och de diskuterar. Under tiden administrerar jag upptagning, vi har två slamkrypare och grannklubben har hyrt in en kranbil så de går omlott i planerad takt. Lite lagom stressad alltså.

 

Vad ville de två tyskarna? Min klubbkamrat tillika styrelsemedlem kom tillbaka och berättar att det är två pensionerade gentlemän som seglar hela sommaren i Sverige. De har blivit så förtjusta att de vill lämna båten till nästa år. Okej… och de har kört förbi fyra olika klubbar redan men blivit nekade plats. Min kamrat berättar att hans intryck är att de kör lågbudget. Båten är illa utrustad och segel som är beslagna ser ut att ha gjort sitt?

 

Vi tittar på varandra. I och för sig har klubben gott om plats på vår stora plan. Och det är ju dåligt betyg för svenska klubbar att köra bort folk även om de kommer oanmälda? Hmmm… jag beslutar mig för att ta upp dem. De kan alltid avsätta mig som hamnkapten, hehe… vore ju en fin vinst tänkte jag nog lite… det året var det ingen som ville ha jobbet!

 

Min kamrat meddelar det goda beskedet. Och att de måste ta ner masten? Men det ville de inte, de tar alltid upp med mast på. Funkar utmärkt säger de. Som de har haft båt i över 50 år, säger de. Och tackar för att de får ha sin båt hos oss. Okej...

 

Pallning har de inte heller med sig, självklart, men frågar om det finns spillvirke? Vi har en jättehög med bra virke så det är inget problem. De får låna spik och hammare, på nolltid har de en vagga som kan anpassas med två sista sneda bitar. VI tar upp båten, de justerar och det går hur smidigt som helst. Syns att de är vana och praktiska. Press har de inte heller. Vi har ett litet lager med gamla uttjänta pressar men de frågar var man kan köpa? Får skjuts upp till macken där de köper den sämsta jäkla press jag sett. Sedan täcks båten genom att de skär sönder pressen runt masten. En halvtimme senare lämnar de gåendes med varsin liten ryggsäck - efter att ha frågat mig när vi lägger i båten.

 

Varken jag eller min kamrat som kunde tyska frågade efter namn eller adress… Vi täckte sedan båten med lite bättre bitar press. Det var grönjävligt mycket snö det året. Men båten stod fint trots sin mast och att det som vanligt kom både en två vinterstormar.

 

På utsatt dag kom de gåendes igen, jag tror att de hade samma kläder och samma ryggor. Frågade vilket tid som de skulle vara klara. Jag frågade hur lång tid det tog för dem att komma i ordning? 30 minuter var svaret. Ehhhh… jodå, en rev pressarna och en startar motorn (utan vatten, ok… man kan köra utan vatten en kort stund om impellern är insmord ordentligt. Sedan stod de två bara där och tittade på mig. De fick nästa tid...

 

Ner i vattnet, en startar motorn som går direkt, en river snabbt vaggan och frågar vart virket skall ( jag säger att det fixar vi ) så fem minuter senare stävar båten ut från klubben, en styr och en skär i storen. De var säkert bra över 70 bast bägge två. Artiga. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick iden när jag stod i hamnen i råå och tittade på alla segelbåtar. Det  ligger nog nåt år fram i tiden. Men efter alla år på sjön så är vore det kul med nåt annorlunda. Tips på natthamnar verkar det ju finnas gott om.

Tottos

 

Ha bara gott om tid på dig. En resa kan ta hur lång tid som helst.

 

När jag seglade Kåge-Haparanda-Stockholm, 1004 distansminuter, tog det 8 veckor - egentligen alldeles för kort tid ;) Men, det var den tiden jag hade till förfogande.

 

När jag året därpå seglade Stockholm Kungshamn, ca 600 distansinuter, tog det 3 veckor. Det var den tiden jag hade. Jag blev grymt besviken när jag kom hem den 5 Juli och kom på att jag hade ledigt även på måndagen den 6 Juli. Hade ju kunna dra ut på seglatsen en dag till.

 

När du kommer till Göteborg är det inte nödvändigt att svänga vänster och upp för Göta Älv. Det går fint att gå rakt fram och in i den Bohuslänska skärgården som ju är en av de finaste kuststräckorna i Sverige - om inte i hela världen. Å sen fortsätter ju kusten på Norska Sörlandet.

 

Vinterplats i Kungshamn borde inte va omöjligt att ordna.

 

Du spretar en del när det gäller vilken båt du funderar på. 

 

Om du inte har nån båt skulle du lika väl skaffa en segelbåt. Då har du ju dels en fungerande reservmotor. Dels segel som stöttar och så går det att glida med när det är "förlig vind".

 

Jag skulle personligen aldrig kunna tänka mig ha en båt som inte går att segla, även om jag mer och mer går för motor. :o

 

Eller som nån sa - måste man kryssa, så är man på väg åt fel håll. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hanö-Tistlarna är ganska tråkigt skrev Toaen, men då glömmer han alla Danska hamnar på sträckan.

 

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hanö-Tistlarna är ganska tråkigt skrev Toaen, men då glömmer han alla Danska hamnar på sträckan.

 

 

kalle

 

Jag har aldrig gillat Danmark speciellt mycket för att det just bara finns hamnar och ytterst begränsat med naturhamnar. Det påstås finnas två och jag har legat i den ena. Fast i Limfjorden borde det väl finnas nåt som liknar naturhamnar och de är i så fall oräknade.

 

Därför är sträckan Hanö till Tistlarna ganska tråkig ur min synpunkt sett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...