Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
catalina20

Tömma vattentanken

Rekommendera Poster

Ang Nimbus 26 -74

Någon som vet om det finns något vettigt sätt att tömma vattentanken på båten.

Förra året hittade jag ingen avtömning så blev det till att fotpumpa men då var det inte så mycket vatten i den.

Nu har jag säkert 100L som ska ut.

Nåt vettigt sätt borde det väl finnas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang Nimbus 26 -74

Någon som vet om det finns något vettigt sätt att tömma vattentanken på båten.

Förra året hittade jag ingen avtömning så blev det till att fotpumpa men då var det inte så mycket vatten i den.

Nu har jag säkert 100L som ska ut.

Nåt vettigt sätt borde det väl finnas?

Köp en borrmaskin driven pump på biltema du tömmer tanken på några minuter

 

http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Borrmaskinspump-20904/

Redigerad av frans73

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en elektrisk länspump så lossa slangen från tanken, låt vattnet rinna ut i kölsvinet och låt länspumpen ta hand om det.

En mer elegant lösning är att sätta ett T-rör på slangen från tanken, koppla in typ en sådan HÄR pump för 130 spänn. Sätt på en slang som räcker till vask el likn. Sätt en ciggpropp på sladden. Jag hade en handpump i köket och satte in en sådan elpump i slangen mellan tank och handpump. Det påverkade inte funktionen för handpumpen. Numera har jag en fotströmbrytare till elpumpen .....

Det är väldigt smidigt under säsong att enkelt kunna tömma tanken när vattnet stått lite länge eller fylla/tömma några gånger för att spola rent systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra en slang från tanken eller vattenkranen till motorns kylvattenintag. Tar inte lång stund att tömma, motorn blir genomspolad och uppvärmd för oljebyte, kangöras på land.

Redigerad av trewq
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra förslag!

Ganska smart det där om att spola rent motorn samtidigt, men jag tror det blir livat om jag också häller i glykolen i vattentanken. :rolleyes:

 

Ska prova med hävertgrejen när jag fått upp den annars köper jag en sån där pump, den tömmer ju hela tanken på 10 minuter :)

 

Var nere och tittade till båten och började fot-pumpa, ca 65 pumpningar för att fylla den lilla diskhon. Det tar tid. :huh:  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra en slang från tanken eller vattenkranen till motorns kylvattenintag. Tar inte lång stund att tömma, motorn blir genomspolad och uppvärmd för oljebyte, kangöras på land.

 

Det här är en smart lösning, i synnerhet om man har en trevägsventil på sjövattenintaget. På land, innan sjösättning, så kan man köra motorn med kylvatten från vattentanken.

Problemet är att en mindre diesel på tomgång inte pumpar speciellt mycket vatten. Jag brukar köra min motor med en 20l dunk, då kan jag köra min 5 min.

Men jag ska prova!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olika vattenförbrukning för olika motorer… min gamla motor, en 35 hkr MD17 sög i sig en 20 liter dunk på en dryg minut. Hade en eller två hinkar till bredvid medan jag frenetiskt fyllde från en vatten slang… som inte hann med. 

 

Att koppla allt till färskvattentanken är lysande idé! Varför kom jag inte på det???

 

Mitt tips blir då att göra en T-koppling någonstans på sjövattenintaget med en egen slang. Det ska du ju ändå ha för att få en nödlänspump - då stänger du vattenintaget från sjön och lägger slangen i kölsvinet  för att pumpa läns med motorn. Den slangen kan jag lika gärna lägga ner i färskvattentanken… ehhh… som inte har manlucka lätt att komma åt… ehhhh då blir det ett projekt igen… som vanligt då… men idén är lysande. Hundratals liter att köra!

post-68277-0-40887100-1411977258_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Kul att se alla förslag.

 

Själv har jag fått ut vattnet (450 liter) med tryckvattenpumpen men det tog forever. Nu blir det istället att koppla slang på PAR-pumpen (läns) och smidigt få ut det den vägen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olika vattenförbrukning för olika motorer… min gamla motor, en 35 hkr MD17 sög i sig en 20 liter dunk på en dryg minut. Hade en eller två hinkar till bredvid medan jag frenetiskt fyllde från en vatten slang… som inte hann med. 

 

Att koppla allt till färskvattentanken är lysande idé! Varför kom jag inte på det???

 

Mitt tips blir då att göra en T-koppling någonstans på sjövattenintaget med en egen slang. Det ska du ju ändå ha för att få en nödlänspump - då stänger du vattenintaget från sjön och lägger slangen i kölsvinet  för att pumpa läns med motorn. Den slangen kan jag lika gärna lägga ner i färskvattentanken… ehhh… som inte har manlucka lätt att komma åt… ehhhh då blir det ett projekt igen… som vanligt då… men idén är lysande. Hundratals liter att köra!

Satte ett T-rör på slangen från tanken till fotpumpen och drog fram en slang till kylvattenintaget. Kopplade inte in den via en trevägsventil för jag ville inte ha en extra tänkbar läckagerisk, Kopplar i stället in den när den behövs. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...