Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hoegakusten

Enda sättet att identifiera motorn - en klisterlapp?

Rekommendera Poster

I stort sett varenda lastbil, buss, entreprenadmaskin, inombordsmotor för marinbruk, etc har fortfarande motorblock i gjutjärn.

 

Inga motorblock i gjutjärn. Ha ha ha!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I stort sett varenda lastbil, buss, entreprenadmaskin, inombordsmotor för marinbruk, etc har fortfarande motorblock i gjutjärn.

 

Inga motorblock i gjutjärn. Ha ha ha!

 

Är du helt under isen?? Vem fan har pratat om buss och entrepenadmaskiner!! Snart bara aluminium block där med.

Det var frågor om utombordare i tråden och säg mig vilken nyare utombordare som kör med gjutjärnsblock?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har även pratat om inombordare i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inom modern fordonsproduktion använder man lasersetsning för serienummermärkning. Fungerar säkert inte på alla material men på gjutjärn går det definitivt bra.

 

Går ej att läsa märkning gjord av laser/kem ets/vibro peen/Dot peen/etc när man lägger färg på efter märkningen. Därför användes normalt stansning eller metalstämpling för märkning av motorer och industri produkter. Nu används mest 3d matriser som märkningsmetod så att man kan få in mer information men det görs oftast på mettalrena ytor. Serie / part nummer sätts på en skylt som man limmar eller nitar till motorn eller vad det nu må vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snor tråden en stund då en polare har samma problem(typ).

 

Han har en båtmotor och både lappen på riggen och frostpluggen verkar vara borta.

 

Vi skulle vilja ta reda på vad han har för motornummer så det går att utreda om han blivit lurad på en stulen motor.

 

Går det på nåt sätt att ta reda på numret ändå?

Suzuki motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snodde nedan från Suzuki forumÖ http://www.suzukioutboardforum.com/suzuki-outboard-parts-forum/6249-new-suzuki-df90atl-year.html

 

IDENTIFICATION NUMBER LOCATION
MODEL PRE-FIX SERIAL NUMBER
On most Suzuki outboards the MODEL, PRE-FIX and SERIAL NUMBER of motor are stamped on a plate attached to the clamp bracket.
ENGINE SERIAL NUMBER
A second engine serial number plate is sometimes pressed into a boss on the cylinder block.

another says: As of the 2011 - Suzuki no longer supports model years. This allows Suzuki to release new models in the middle of the year and not having to wait until a new year.

 

Sen läste jag att det ska vara en aluminium plugg/platta som det står instansat på som ska sitta på cylinerblocket. Den ska tydligen vara väl synlig. Om den är väl synlig borde nog din mekaniker sett den. 

 

Verkar konstigt om inte den sitter kvar på en relativt ny motor. Står inget om utläsning av serienummer via dator tyvärr. Verkar annars vettigt.

Vad gäller försäkring så kanske man kan identifiera sin motor med egen hjälp, dels av tidigare nämnda metoder men kanske även genom att själv stansa in nån märkning och använda som bevis. Så fick jag göra med en gammal Yamaha och det gick bra med Länsförsäkringar iaf.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snodde nedan från Suzuki forumÖ http://www.suzukioutboardforum.com/suzuki-outboard-parts-forum/6249-new-suzuki-df90atl-year.html

 

IDENTIFICATION NUMBER LOCATION

MODEL PRE-FIX SERIAL NUMBER

On most Suzuki outboards the MODEL, PRE-FIX and SERIAL NUMBER of motor are stamped on a plate attached to the clamp bracket.

ENGINE SERIAL NUMBER

A second engine serial number plate is sometimes pressed into a boss on the cylinder block.

 

another says: As of the 2011 - Suzuki no longer supports model years. This allows Suzuki to release new models in the middle of the year and not having to wait until a new year.

 

Sen läste jag att det ska vara en aluminium plugg/platta som det står instansat på som ska sitta på cylinerblocket. Den ska tydligen vara väl synlig. Om den är väl synlig borde nog din mekaniker sett den.

 

Verkar konstigt om inte den sitter kvar på en relativt ny motor. Står inget om utläsning av serienummer via dator tyvärr. Verkar annars vettigt.

Vad gäller försäkring så kanske man kan identifiera sin motor med egen hjälp, dels av tidigare nämnda metoder men kanske även genom att själv stansa in nån märkning och använda som bevis. Så fick jag göra med en gammal Yamaha och det gick bra med Länsförsäkringar iaf.

Ja vi lyckades läsa oss fram till det också. Men vi hittar ingen plåt någonstans med nåt nummer.

 

Han känner sig inte jättesugen på att åka till auktoriserad verkstad med en motor som kan vara stulen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Han känner sig inte jättesugen på att åka till auktoriserad verkstad med en motor som kan vara stulen"

Varför inte?

Föklara för mig som inte fattar.

Jag har köpt en motor av en identifierad säljare på ett företag eller av en privatperson som jag har kollat legget på.

Jag åker till en verkstad som möjligen ser att motorn är stulen och som ställer en massa frågor till mig, eller, inte så troligt, ringer polisen.

Perfekt! Då kan jag ta fram mitt kvitto och säga att här har ni en bra ledtråd att identifiera en hälare.

 

Om det inte är så att jag köpt den av en polare på gatan "bästa pris bara för dig kompis". Då skulle jag inte åka till en verkstad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...