Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
PCP-Roger

Handpump AD41

Rekommendera Poster

Bytte finbränslefilter på motorn (AD41b) och när jag skulle fylla filtret med diesel så fungerar inte handpumpen-fick spruta i dieseln med en spreyflaska i luftningshålet-. Motorn startar och går helt perfekt

så min fråga är om själva handpumpen är helt skilld från matarpumpen övrigt?

Och går den att reparera utan att behöva byta hela matarpumpen?

 

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bytt läge på vevaxeln. Om kammen som aktiverar matarpumpen hamnar fel, så går det inte att pumpa, pröva ändra läge på vevaxeln.

Det är inte ovanligt att matarpumpen tappar effekt med tiden, den går inte att renovera. Köp ny kostar ca 900 kr kolla drevia. Man byter hela pumpen med handtag o allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, du fick den luftad tillslut. Och den går som den ska. Då är det med största sannolikhet inget fel på din mararpump. Antagligen stod den i fel läge (på nock) när du skulle lufta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, du fick den luftad tillslut. Och den går som den ska. Då är det med största sannolikhet inget fel på din mararpump. Antagligen stod den i fel läge (på nock) när du skulle lufta.

Den går som sagt helt perfekt, tack för upplysningen om kamläget- ska prova den när jag har lyft nästa vecka.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man liksom känner när man får tryck. Känns det som att man pumpar luft så vrid vevaxeln lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har slutat helt med att lufta dessa motorer, efter filterbyte. Vi bara startar motorn. Även om vi har tömt vattenavskiljaren helt, hinner matarpumpen fylla både vattenavskiljare och filter innan motorn stannar. Om pumpen är juste. detta upptäcktes, då jag av misstag glömde lufta efter filterbyte. Man slipper mycket av slabbet med bränsle. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2014-09-28 vid 09:56 skrev Rollen:

Vi har slutat helt med att lufta dessa motorer, efter filterbyte. Vi bara startar motorn. Även om vi har tömt vattenavskiljaren helt, hinner matarpumpen fylla både vattenavskiljare och filter innan motorn stannar. Om pumpen är juste. detta upptäcktes, då jag av misstag glömde lufta efter filterbyte. Man slipper mycket av slabbet med bränsle. 

Har du luftskruven på finfiltret öppen när du startar? Eller tar luften i vattenavskiljaren vägen någon annanstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...