Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
sailorboy

När man seglar friläge eller växel i???

Rekommendera Poster

Har en fundering.... Tidigare hade jag en folding propeller på min båt. När jag seglade då, hade jag alltid backen i... Eftersom att propellern vek ihop sig så vatten motståndet blev minst... Nu har jag en rak axel med en trebladig fast propeller = ej folding... Hur skall jag ha när jag seglar nu?? Frilägge eller???!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej sailor boy Lägg i växel, stillastående propeller bromsar minst(fråga mej inte varför men så är det) Hat pent Smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för upplysningen... Håller med om att det låter konstigt, men det stämmer nog... :-Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk så här: En fallande helikopter utan motor, bromsar det mest med låsta rotorblad eller frisnurrande..? Samma sak. Jag har också läst undersökningar som visar att frisnurrande propeller bromsar minst i låga farter, låst i högre. Å andra sidan är risken stor att man förstör lagringarna i axeln bed frisnurrande då belastningen och smörjningen inte blir rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Hejsan ! Först, vad har du för en motor. Det beror på drevet om den över huvudtaget låter sig låsas, att axeln inte snurrar. Jag har en Volvo MD17c, med MSB drev, det gör ingen skillnad om sätter in back eller fri, axeln snuraar ändå, vid segling. Har ni inte läst en artikel som var i PÅ KRYSS, för ett tag sedan, om snurrande eller stillastående fast propeller. Där hävdas det att en snurrande propeller gör mindre motstån. Jag har alltid trott att en låst propeller gör mindre motstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Joo, jag blir heller inte riktigt klok på detta. Vi får göra experiment när båten är i sjön. Ja, det vad drevet slits, vid frisnurrande propeller, är en individual problen. Vissa drev är hydraliska, och kanse inte får smörjning ? Men ett mekaniskt drev som MSB, lär nog inte lida av detta. Försökte få svar på Drivias sida, men samma svar: lås propellern ! (som inte går att låsa)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sägs att Yanmars drev far väldigt illa av att snurra med, vet inte om det stämmer. Kolla med tillverkaren om det är OK att propellern snurrar med. Utifrån det kan man ju sen fundera på vad som bromsar mest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Tekniken med friroterande rotorblad kallas för autorotation, och är om hastigheten på rotorbladen är tillräcklig faktiskt möjligt att nödlanda en helikopter med om man inte är på för hög höjd. När det gäller båtmotorpropellrar så bör dessa vara fixerade för att minimera fartförluster. Det brukar vara en säkerhetsåtgärd även i mitt yrke som lastbilsförare om man får motorhaveri att man demonterar drivaxeln (kardan) under lastbilen för att minimera fortsatta skador på drivlinan om drivaxeln roterar vid bogsering eller bärgning. Därför ska man fixera propellern med växel i under segling om man har fast propeller. /Wille

post-1958-1394234415,6151_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konan (lamellen) i Yanmars backslag slits faktiskt ut om man seglar långt i friläge. Båtbesiktaren Conny Zetterberg som besiktade min båt innan jag köpte den sa att de enda fel som brukade finnas överhuvudtaget på Yanmars GM motorer var just detta fel som uppstod när inte motorn var igång! Så i med backen när ni seglar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Eklind

Hej Självklart så är det den låsta proppen som ger mest motstånd. Lika självklart som att om man släpper ett äpple så faller det mot moder jord. Samma naturlag som alltid strävar efter att utjämna alla tillstånd av o-balans. Det är just därför som den frikopplade proppen snurrar när den pressas genom vattnet. Vad gäller liknelsen med helikoptern och autorotation, så är det så att man utnyttjar rörelseenergin i fallet för att sätta snurr på den frikopplade rotorn för att sedan i lämpligt avstånd från marken ge fullt rotorutslag uppåt och på så sätt utnyttja den ackumulerade rörelseenergin i rotorn för att bromsa upp fallet. Det är då ingen nackdel att ha god höjd, snarare tvärt om. Mvh Anders Eklind

post-0-1394234424,6754_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders, det är inte självklart. Läs länken till SXK´s hemsida jag lade in, kommentera gärna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Eklind

Hej Peter En möjlig förklaring till Gunnar Silins slutsats skulle möjligen kunna vara att hans propp sitter i kölens rotor och att när proppen roterar så störs den linjära strömningen lite mer än när den står still i lä av kölen. Svårt att gissa i just det fallet. Hur som helst så är det något som inte stämmer med det testet. Ett är dock säker: den roterande proppen ger minst motstånd vid laminär strömning, vilket torde vara det vanligaste på en segelbåt. Volvo´s testresultat stämde i vart fall med all känd kunskap.

post-0-1394234425,1958_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde du inte få turbulent strömning i bakkant av en köl? Visst i en perfekt värld har du lika perfekt strömning över undervattenskroppen, men som bekant är inte världen perfekt... Och om du som i mitt fall har en tvåbladig propeller mellan kölen och rodret och kan låsa propellen i ett stående läge bakom kölen så borde den väl störa mindre än en roterande propeller? Detta förutom att man slipper det irriterande rotationsljudet och riskerar onormalt slitage i backslag och axeltätningar. Jag kommer att fortsätta att låsa propellern, främst med hänvisning till ljud och slitage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse

När en fast propeller färdas genom ett medium, t.ex. vatten, bildas det ett undertryck , sug, på baksidan av den exponerade ytan. Samma sak gäller i princip även när propellern roterar, men med skillnaden att då bildas undertrycket bakom en yta som kan betraktas som om propellern bestod av en rund skiva, motsvarande hela den roterande ytan. Det finns naturligtvis en breakeven-punkt i vinkelhastighet kontra vattenmotstånd. Den exponerade arean av en propeller som roterar mycket långsamt kan ju t.ex. inte liknas vid en rund skiva. Den undanträngda volymen vatten per tidsenhet bestäms av den exponerade ytan samt hastigheten genom vatten. Det går att bogsera igång båtmotorer på motsvarande sätt som man rullar igång en bilmotor. Det sistnämnda är dock icke att rekommendera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Olof

Annars kan man ju strunta i om det är en minimal skillnad i motstånd om propellern snurrar eller ej ock slå i backen så propellern står still då det bildas ett jädra oväsen om propelleraxeln när den snurrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mattias Nygren

Jag har ett Bowman backslag och en 24 tums fast trebladig propeller. Enligt Boso Marin sa skall detta Bowman backslag frihjula nar man seglar och det passar mig bra eftersom jag har kopplat en generator mot propelleraxeln och far ut mellan 5-19 amp vid segling. Perfekt pa natten da batterierna annars ofta laddas ur fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK

Det verkar som man skall ha växeln i, om inte annat så för att skona drevet. MEN varför backen? Det går väl lika bra men frammen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus

13.gif\ Tjänare

 

Det finns en faktor till till denna debatt...Har vid flera tillfällen varit med om att Volvo ( drev och axel) om man stoppar propellern med backväxel, fastnar i back så länge trycket av vattenströmningen lgger på propellern.

 

Detta medför att man måste stoppa upp båten i vattnet innan man kan få i neutralväxel och starta motorn. Det är inte alltid ett praktiskt förhållande. Jg har vid något tillfälle fått kliva ned i motorrummet och ta ett hästtag i axeln...

 

Vet någon om Volvos backslag klarar att snurra med?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som är osäker på vad som bromsar mest kan kolla loggen eller GPS:en! Själv njuter jag av tystnaden med backen ilagd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Lägg i en växel.

Annars kommer backslaget slitas i onödan.

på större dieslar i taxibåtar, skärgårdsbåtar osv stämpar man axeln om man tex kör på en maskin o har den andra stående, tex pga haveri.
Men då använder man inte växeln, den skulle ju gå sönder, utan man tar ett spett eller en riktigt stor skiftnyckel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här frågan fick jag en del goda råd från,när det gällde bogsering.Har man något smalare axlar,än Skärgårdsbåtarna,tex.Så här gör jag.Lägger i backen och spärrar axeln med en svetstång,det går lätt att spärra och lossa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående mina erfarenheter som redogörs på http://www.sxk.se/tekniska/btf/motor/prop.htm kan jag tillägga att jag tror att fritt roternade propeller bromsar mer när friktionen är hög. T.ex har ett segeldrev väldigt låg friktion jämfört med min grova axel, som man inte orkar dra runt om man bara greppar kring själva axeln.

Tydligen finns det ingen enkelt svar i frågan låst/roterande propeller, utan resultatet är högst individuellt, och skall man vara säker på att göra rätt, mät!

Eller gör som jag gjorde, byt ut den fasta mot en Maxprop flöjlande (blev en ny båt!)

 

www.eilean.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker mig förstå att de flesta anser att det är mindre motstånd med stillastående propeller. Jag håller med. I vissa fall.

 

Om man ska ha stopp på ett större fartyg med fast propeller så hjälper det inte att slå stopp i maskin. Inte heller hjälper det nämnvärt att slå back i maskin. Det enda som hjälper är att dra ner på varvtalet och låta propellern rotera saktare än fartygets framfart.

 

Alltså:

 

Stillastående propeller är minst motstånd och minst slitage.

 

men.

 

Om man inte har något som helst motstånd i lager, hylsor och växel så kommer propellern att snurra lika fort som fartygets framfart och orsakar därmed nästan noll bromsverkan.

 

och.

 

om man kopplar en generator till propelleraxeln så bör man hamna någonstans mitt emellan dessa två lägen och uppnår därmed högsta bromsverkan vilket i och för sig inte är illa alls eftersom det ger bra med stöm till batterierna.

 

Så.

 

Min slutsats är:

Gör som ni vill bara ni tror på det själva.

(Själv skulle jag nog gärna offra någon knop för att få mer kräm i batterierna)

 

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag bytte precis till en VP D1-20 och Penta rekommenderar att segla med propellern i neutral om man har en fast och backläge om man har en folding.

MVJ Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träffade en äldre seglare med volvomotor i somras, kommer tyvärr inte ihåg om det var en 2000 serienmotor eller vad han hade. Vi diskuterade ämnet. Han sa att den motorn enligt Volvo var konstruerad för att seglas med fritt roterande propeller, motorn tålde det och det bromsade minst enligt både Volvo och Kryssarklubbstestet.

Alltså tvärtemot Yanmarrekomendationerna. Det verkar lite som att många vet exakt hur allt är på alla båtar över samma kam, när det i verkligheten är helt olika. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan du skriva så när du inte vet nånting? Besservissersvammel skulle man kunna säga om man vore ohyfsad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk om alla killar fick gå med snurrande propeller på stan. smiley-undecided.gif\ Men å andra sidan, då skulle väl tjejerna kunna gå med bara och fria fendrar 2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var styrman på containerbåten Nihon på 70-talet, hade vi tre maskiner o tre proppar. Oftast behövde vi bara använda två maskiner för att hålla medelfarten vi behövde. Då låste vi den propellern som ej användes. Likadant har jag gjort de senaste 25 åren i min Allegro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...