Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Luffarn

Hur gör ni med båtar som blir liggande på land år efter år?

Rekommendera Poster

Vi har nog ganska få vrak och bortglömda i vår klubb jämfört med andra båtklubbar. Någon, en fiskarbåt i trä är rena vraket och står som en eldfara en knapp meter från ena kortväggen på en båtskjulslänga. Andra är mindre segelbåtar i plast som inte varit i sjön på typ 10 till 20 år. De flesta ägarna till båtarna betalar medlemsavgiften och uppläggningsavgift, det är inte många hundra kronor, så det är väl inte värt besväret att ta väck båtarna, det är för billigt att dra ut på det år efter år. Några få av ägarna inbillar sig troligen att de verkligen kommer att sjösätta nästa år. En har en hel container bredvid sin båt där han tror sig förvara verktyg o maskiner inför kommande vårrustningar o seglatser som aldrig kommer att bli av.

Bara denna sommar har tre båtar, hitseglade av drömmande pappskallar, kommit till klubben o bara lämnats här, båtar som ligger i sjön nu inför vintern och ganska säkert aldrig kommer att hämtas härifrån.

 

Tips?

Redigerad av Luffarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger ägarna när ni kontaktar dem om det? För det gör ni väl?

 

Det kanske finns andra seglingssugna som kan köpa dem för en billig peng och så blir två parter båda gladare. Den gamla ägaren blir av med nåt som inte kommer att användas och den nya ägaren kanske hittar, om inte drömbåten, så åtminstone nåt som går att fixa till.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ägaren till det värsta brandfarliga vraket pratar vi med varje år, o han säger varje gång att han ska ta bort den.... De andra har vi inte tagit upp saken med, vi vet inte vad vi ska säga riktigt. Än är det ingen katastrof med de båtarna, men det blir väl helt igenväxt o sly rent de här snart. Ser inte bra ut alls på en annars välskött uppläggningsplats.

Men nån gång måste vi ta tag i det här på nåt vis...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man försiktigt påpekar att "båten har inte varit i sjön på 13 år, tror du verkligen att du kommer att få i den nån gång?" och sen lägger fram förslaget att i stället sälja båten så nån annan får glädje av den, så får man väl se vad svaret blir.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ändra klubbens stadgar så det kostar lika mycket att ha sommarplats på land som i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör om i stadgarna så att de som inte sjösätter varje år får dyrare avgifter (mkt dyrare). Då kanske det blir fart på dem?

 

Om det inte betalas, så säljs/eldas/skrotas båten av båtklubben för att täcka klubbens kostnader för båten.

 

Givetvis kan man låta "skötsamma" medlemmar ligga uppe till en billigare peng ändå om man har en bra dialog med medlemmen. Den nya stadgan är ju egentligen bara till för att ta hand om "problemmedlemmar".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knepigt att tillämpa en sorts tolkning för vissa medlemmar och en annan för skötsamma?

 

I vår klubb gjorde vi så här - och jag vill påpeka att detta var många år sedan nu och att jag inte längre är med i styrelsen ( vet inte ens längre hur det tillämpas för jag tar upp min båt på ett annat ställe numera så jag är inte på uppläggningsplatsen så ofta numera…  )

 

För det första så finns möjligheten för hamnkapten att bestämma var båtarna läggs.

Det har möjliggjort att "städa" vilket innebär att samtliga långliggare finns placerade uppe i ett hörn på vår uppläggningsplats. Två båtar flyttades mot ägarens vilja vill jag minnas. Några av dem renoverar och några var aldrig där.

 

Efter några år, tre tror jag att jag själv tillämpade, så ringer hamnkapten till de med riktigt skruttiga båtar. Frågan är ju om det kommer att renoveras och vad som de tycker ska hända med båten om den inte kan komma i sjön inom rimlig tid. De flesta är vettiga att snacka med - och de flesta täcker båten på vintern. Enstaka drömmer och då avvaktar vi.

 

Det som blir knepigt är när båten inte rörs överhuvudtaget. Och vi hade en båt som ägaren inte längre betalade avgift för och inte svarade på formella brev från styrelsen. Då står det i stadgarna vad som gäller… om inte årsavgifter betalas?

 

Mer jobbigt med träbåtar. Vi hade några stycken. De är ju trots allt lite mer kulturarv?

Då gjorde vi så att nestorn bland träbåtsägarna åkte hem till ägaren för ett snack.

För alla utom en så startade en renovering ( de fick hjälp och stöd ) eller så bytte båten ägare. 

 

Summa summarum. Styrelsen har en dialog med varenda ägare om deras båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det kontrakt så är det ju det som gäller. Spelar ingen roll om man ändrar stadgar eller försöker utesluta medlemmen, de är oftast en hopplös väg.

Fast är det inte bättre att försöka prata med ägarna? Troligen är de mest olyckliga själva. Det är nog inte så att de är extremt lata eller bara intresserade av att alltid ha båten på land. Troligen är den mjuka vägen bäst.

Kanske ska man erbjuda sig att hjälpa dem istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hos oss har vi en sommaravgift för icke sjösatta båtar. Den uppgår till ungefär fyra gånger bryggplatsens kostnad. Den extra avgiften gäller bara om man inte kommit överens med den ansvarige i hamnen, vilket man kan göra om man exempelvis inte kan sjösätta av någon anledning eller har båten uppe för renovering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inför en regel att inga båtar får ligga på land mellan 1/7 och 31/8. Båtar som ligger kvar anmäls som hittegods och kan forslas bort/säljas av föreningen.

 

Så gjorde man hos oss (egentligen en sommarstugeförening med bryggor), kan inte alla juridiska turer med långliggarna forslades bort i somras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror man inte får göra så. Det är egenmäktigt förfarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi införde avgift för åretrunttorra båtar som stiger år efter år.
Problemet har minskat markant och flera vrak har försvunnit.
Sen har vi principen att hamnkapten har rätt att flytta båtarna på land vilket har inneburit att den som inte har en dialog med klubben med tiden kommer att återfinna sin förfallna båt i höggräset mellan skjul och skogskanten.

 

Apropå förslaget att sälja eller skänka bort vraket till någon entusiast så tycker jag att det är en finfin lösning.
Bekymret är bara att dessa "spruckna drömmar" ofta innefattar en förvirrad uppfattning om värdet på vraket.
Vi hade en jättefin Ålandskutter liggande på vår plan. Efter en sommar på land frågade några ungdomar om dom fick köpa den men han ville ha duktigt betalt.
Efter två år stod motorn under vatten (Regnvatten) men priset var fortfarande 20 000.
Förra hösten hade båten stått utan täckning i fyra år och blev bedömd som en säkerhetsrisk och risk för miljöskada då vattnet i båten var en sörja av olja, diesel och övrig skit. Vagnen började ge vika och vi var rädd att den skulle tippa och all sörja rinna ut.
Då fick klubben tillstånd att hugga upp henne.
Båten var riktigt fin för fem år sedan och hade gått ett värdigare möte till ödes om det unga paret hade fått henne till skänks.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I våran klubb har vi det att priset dubblas varje år,

Det blir pengar efter några år!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min klubb så krävs en dokumenterad plan för de arbeten man tänker göra under sommaren och ett godkännande av styrelsen för att få ha båten på land under sommaren. Avguften är densamma som för en plats i sjön. Man får bara tillstånd en sommar oavsett om planen genmfördes eller ej. Åker den inte i andra somnaren så är det brott mot stadgarna och skäl för uteslutning ur klubben och då får båten givetvis inte vara kvar.

 

Även pallning, jollar etc. Måste enligt stadgarna vara märkt med namn, medlemsnummer och telefon. Omärkt hamnar på brasan eller tippen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett resultat av ovanstående är att det inte finns en enda båt som legat på land i flera år(av cirka 300). Däremot finns det ett par "flytande vrak" som åker upp och ner varje år utan att användas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet med båtar som står kvar på land? 

"Ordnung muß sein" eller ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De har en tendens att yngla av sig och då blir det ett problem. Dessutom står de ofta i vägen och måste flyttas vilket medför kostnader. Om de får stå länge så vet man kanske till sist inte vem som äger dem och då får klubben betala för skrotning. Regler i kommunens detaljplaner kan också ställa till med problem för klubben om båtarna blir stående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytorna brukar ju användas som P-platser på somrarna :D

Det är ett bra argument! Att de står i vägen fö eller att man glömmer ta betalt låter som om det är dålig ordning på klubben.

På vår kommunala uppställningsplats får vi skriva på att båten skall vara borta 1/6 annars transporteras den bort på båtägarens bekostnad (och ansvar). Tror de drar båtarna till en plats vid sopptippen. Vill/kan man inte sjösätta så löser man detta. Inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många trevliga klubbar skulle ju kunna tjäna en slant på att låta husbilar och husvagnar kampa på uppläggningsplatsen sommartid......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många trevliga klubbar skulle ju kunna tjäna en slant på att låta husbilar och husvagnar kampa på uppläggningsplatsen sommartid......

Så är det hos oss. I början tyckte vi det var förskräckligt, sen insåg vi att där husbilarna står sker inga inbrott i vare sig bilar eller båtar. Många husbilsägare verkar vara fd båtägare och som gärna hjälper till när någon båt får problem. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog bra att ha en plan hur man skall hantera detta problem!

Dessa halvt övergivna båtar lär öka explosionsartat och alternativet att formellt skrota en halvstor plastbåt är så dyrt idag att de flesta ägare nog kommer att bråka med näbbar och klor för att slippa detta.

Då är det bättre att bråka med lite med styrelsen i båtklubben eller dra en vals om att "nästa år så skall den i sjön"  eller "jag har varit så sjuk de sista åren" etc etc

 

Titta på blocket vad folk försöker göra med gamla båtar som man inte kan ta vara på!!

Man försöker ge bort dom, men inte ens det attraherar den kommande generationen, som hellre sitter och knäpper på en iPhone.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra svar! Vi får väl ta nån sorts medelväg, o framförallt snacka med vissa…

En i klubben hade sin lilla segelbåt ute på Blocket några år, och en köpare från en stad 40 mil kom överens med honom att köpa den för en viss summa, han skulle traila hem den till midsommar nu i år. Men då får varken han eller nån annan tag i båtägaren som inte bor just i vårt samhälle, så han kunde varken komma o betala eller hämta båten. Den står där den står med fri entré för regn o snö genom bortramlad rufflucka.

 

Det Tirill skrev om att man idag hellre sitter hemma o krafsar på en mobiltelefon är ju för sorgligt. Många är ju inte intresserade av absolut nånting. Skulle de ge sig ut på sjön måste allt vara lika stort o vräkigt som hemma, i annat fall är det trivsammare med Facebook. Inte bra.  :mellow:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just när det gäller båtar känner jag många som skulle vilja ha, men som inte kan få tag i båtplats, och kan de, så är det inte till rimlig kostnad. En bekant berättade att de fick ett brev hem om att de nu erbjöds en båtplats. Då hade de stått i kö så länge att de inte ens kom ihåg att de stod i kön! Många, många år hade gått.

 

Det finns nog för många båtar i förhållande till båtplatser, tror jag. En utbyggnad med några tiotusen båtplatser nära de större städerna skulle göra gott.

Själv hade jag gärna haft båt i Gbg i stället för att behöva åka till Hunnebo, drygt två timmar med buss enkel väg, varje gång jag vill ut med båten (och då offra ett helt dygn, trots att jag kanske bara seglar i 3-4 timmar). Men om man mot förmodan skulle hitta en båtplats så kostar det på ett år lika mycket som halva båtens värde. Nästan en månadslön om året. Det går tyvärr inte. :(

Men att skylla på att folk hellre knappar på mobiler tror jag inte på som orsak.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Många trevliga klubbar skulle ju kunna tjäna en slant på att låta husbilar och husvagnar kampa på uppläggningsplatsen sommartid......

Så är det hos oss. I början tyckte vi det var förskräckligt, sen insåg vi att där husbilarna står sker inga inbrott i vare sig bilar eller båtar. Många husbilsägare verkar vara fd båtägare och som gärna hjälper till när någon båt får problem. 

 

 

Vi är alla människor, det där med att se ner på motorbåtsägare, segelbåtsägare, hemska husvagnar och husbilar tycker jag är en förlegad syn som borde skrotats ut för länge sedan.  

De flesta av oss som pysslar med "rörligt friluftsliv" har mycket gemensamt, kärleken till natur, frihet och öppna vidder är nog densamma oavsett om det är husbil, husvagn, kanot, ryggsäck, cykel, motorbåt eller segelbåt.....

 

Precis som du skriver så har många husbilsägare någon gång haft båt.  Själv har jag inte haft egen bobåt sedan början på -90 talet, men väl andra flytetyg och just nu har vi två båtar  en kanot och några tält för camping i skärgården som komplement till husvagnen.

 

Personligen tycker jag att det är mycket trevligt att umgås över "gränserna" och lära av varandra....det finns alldeles för få platser idag där människor med husvagnar/husbilar och båtar kan träffas på ett avslappnat och trevligt sätt...   vi har ofta mer gemensamt än vad många tror.....

 

Edit: Så till alla er båtklubbar som har era områden på fina platser med sjöutsikt, städa upp era områden och tjäna  lite extra pengar genom att bjuda in kampare på uppställningsplatserna.....

Många av oss är nöja med tillgång till färskvatten och en toalett och dusch, och det finns på många av era klubbar där ute. Husbilarna  använder ofta sina egna anläggningar i bilen, bara de kan tanka vatten med jämna mellanrum...

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Friluftsliv kommer tillbaka i popularitet.

 

iPhone och annat kommer att bli en social markör. Eller snarare tvärtom, att visa att man inte håller på med iPhone, utan är friluftsaktiv, kommer att betyda att man dels inte måste vara anträffbar, dels att man har råd med aktiviteten (eller framför allt tiden), och dels har förmågan att ha ett krävande långsiktigt intresse. Detta är statushöjande markörer. På samma sätt som att iPhonandet/Facebookandet idag har börjat ses som låg status i samhället. Alla har råd med en iPhone och vem vill vara så öppen att ens liv är att jämföra med BigBrotherdeltagande?

 

Observera att status i det här begreppet har mkt litet med ekonomisk status att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror vi skrev en annan tråd om att erbjuda uppläggningsplatserna till husbilar och husvagnar på sommaren… inte helt självklart enkelt visade det sig, sök rätt på den diskussionen...

 

När det gäller långliggare blir jag faktiskt lite ledsen när jag läser alla inläggen.   :(

 

Det beror på att när jag var i styrelsen på vår klubb så fanns en klubbkänsla, man kände de gamla gubbarna, det fanns en hel del träbåtar kvar ( vi som brydde oss var alltid glada varje år när vi såg att ägarfamiljerna hade orkat gå i mål det året också… )

 

Vad jag menar är att det var helt okej för oss och helt naturligt att några båtar, tror vi hade ett femtontal i snitt över åren, några båtar låg kvar över sommaren. Vissa tog flera år på sig att renovera upp sina båtar. Visst. En del var vrak. Men vi agerade inte för att få bort dem så länge familjerna bredvid ställde upp för personen i fråga… kändes som humant. Mot en klubbmedlem?

 

Att höja priset rejält för att "få bort"  de som av olika anledningar inte kan eller vill sjösätta?

 

Klart att de försvinner till slut.
Kanske försvann lite av klubbgemenskapen där också.  

Redigerad av Funkis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...