Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Faderullan

Rejäla förtöjningar

Rekommendera Poster

Har under sommaren klentroget betraktat bryggrannens förtöjningar som är misstänkt lika flagglinor. Han har faktiskt samma lina som förtöjning som han hänger fendrarna i! Själv har jag linor vars brottgräns medger att man kunde lyfta hela min båt i ena linan. VI är olika vi båtägare...

post-91666-0-88454500-1411477774_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så är det nog, själv blev man ju skolad i det där med att alltid förtöja för storm. På hemmaplatsen två förändar och stöldskyddskätting, och två akterändar, där var och en av tåtarnas brottgräns  överstiger båtens totala vikt.

 

Känns nästan absurt ibland när man lägger förända, akterända och spring  vid tillfällig förtöjning på badbryggan i skärgården, o man ser andra båtar hänga och svaja i en flagglina eller ett fendersnöre..... som sagt, olika är vi.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är en dyneema-lina och kanske är den överdimensionerad...

Såg en vinschlina i dyneema på 6 mm som hade brottgräns över 4 ton.

 

Men om så inte är fallet så ser det ju väldigt tunt ut.

 

Om jag var båtgranne skulle jag ta ett snack med ägaren för att slippa få min båt skadad vid dåligt väder. I övrigt ser ju förtöjningen bra ut.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dyneema är ju en väldigt stark fiber..... har fiskelinor på rullarna som har brottgräns på

20-30kg, fast de är tunna nog att kasta iväg ett skeddrag för att lura gäddan med........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår var det lite blåsigt. Två båtar på "min" brygga hade slitit sig, på ena sidan hängde en båt fast enbart i bojen. På andra sidan hade bojtampen gått av och den låg med långsidan mot bryggan. Ett par gubbar från hamnen höll på att försöka nödförtöja dessa båtar. De hade varit där några timmar men den enda båtägaren de sett var jag. Lite märkligt att folk ser till sina båtar så dåligt.

Att man alltid ska förtöja för storm stämmer men det innebär snarare många tampar än få men starka. För några år sedan gick jag ned i dimension eftersom jag tycker det är bättre med en tamp som brister än en knapp som slits bort. Tunnare tampar är också mer lätthanterliga och elastiska. Istället gör jag nu så att jag byter tamp efter två säsonger. Mot bojen finns det ingen anledning med grov tamp, långt innan tampen brister har bojstenen flyttat sig. När det väntas hårt väder sätter jag en extra tamp mellan en stävögla och bryggan som förstärkning. Men framförallt ser jag till båten!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag hade en bojsten som riskerar att flytta sig om vinden ligger på så skulle jag byta bojsten.....

 

Jag är heller ingen förespråkare för alltför grova linor som riskerar att bli oelastiska. Men alla tampar mot bryggor o Y-bommar måste ha ryckdämpare för att minska de hårda rycken som är det som skadar både båt och brygga.

 

Lite kuriosa om Dyneema-linor. För några år sedan så hade jag en bit 5-mm vinch-lina av dyneema liggande i bilen när jag kom förbi en annan bil som hade halkat i diket. Jag tog fram min blekgula lina som såg ut som ett papperssnöre och kopplade samman bilarna. Den andre bilägaren såg väldigt tveksam ut när jag skulle bärga honom med det papperssnöret men han kom upp ur diket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dimensioneringen skiljer nog en del efter storlek på båt också, tamparna ska ju vara hanterbara. Jag räknar med att vår båt väger ca 900 kg när den ligger förtöjd i hemmahamn.  Det är inget svårt att hitta tampar med brottgränser på runt 1000 kg som är 8-10 mm och därmed ganska smidiga och sköna att hantera, finns starka tåtar som är betydligt tunnare än så, men tycker de blir kinkiga att arbeta med.

 

När båten går upp i storlek blir det väl snarare tvärtom, att man vill ha en hanterlig grovlek och då hamnar på en brottgräns som är betydligt under båtens totalvikt.

 

Oavsett vilket är det ju som bhemac skriver, hellre fler tampar än att lite till enbart en....

Fler tampar innebär ju också att det är lättare att justera så att båten ligger bra i olika vindförhållanden.

I övrigt håller jag med om att man ofta ser båtar som är slarvigt förtöjda med undermåligt material och som dessutom inte har någon direkt tillsyn....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag hade en bojsten som riskerar att flytta sig om vinden ligger på så skulle jag byta bojsten.....

 

 

Det skulle jag också men det är kommunens sten så jag jobbar på att de ska flytta ut den. Men det är ingen ko på isen, det ska till ganska extremt väder för att den ska flytta sig. Grannens kätting brast för några år sedan i en storm men det blev inga skador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev ju en hel del visdomsord på den här tråden. Trevligt och uppbyggligt!

 

Jag tror inte det är fråga om Dyneema-linor i det här fallet. Båtens övriga utrustningsnivå och skick antyder ett fokus på kostnadseffektiva lösningar. Som tur är ligger vi i en väl skyddad vik. Det är egentligen bara riktigt hårda vindar från nordost som kan ställa till det, lyckligvis en rätt ovanlig vindriktning i de här trakterna.

 

Twister550 har en bra poäng i att tamparna skall vara hanterbara och passa i båtens knapar och klys. På våran Glastron från 1971 är allt sådant klenare dimensionerat än vad som är vanligt på båtar från våra trakter. På den har jag gått ner en del i dimension på förtöjningsvirket för då kan man använda knaparna som de är avsedda och den båten väger knappt 500 kg. Den båten är dessutom förtöjd i en bassäng stor som en halv fotbollsplan så jag är inte särskillt oroig för den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...