Gå till innehåll
söndag 20 juli 2025
Gäst Leif Jacobsson

Inget oljetryck efter oljebyte, VP MD3B

Rekommendera Poster

Gäst Leif Jacobsson

Vad är det för fel ? Efter att bytt olja och oljefilter, larmar motorn på lågt oljetryck, direkt vid första start. Har bytt oljetrycksvakt, oljefilter igen, nya o-ringar på oljesticka. Har någon ett tips på vad vi kan kontrollera, har någon varit ute för något liknande ? Oerhört tacksam för tips Leif J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lars S.

Jag uppfattar dig som att oljetryckslarmet ljuder några sekunder sedan motorn startat, varefter larmet upphör. Det är i så fall helt i sin ordning, oljetrycket måste ju arbetas upp. (Stäm gärna av med någon VP-motorverkstad.) När man efter en lagom stund (åtm. om man vill vara snäll mot en dieselmotor) börjar köra, går samtidigt oljetrycksmätarens visare (troligen) i botten. (Men man ska däremot INTE stå länge för att försöka varmköra en dieselmotor på tomgång!) Under tiden som man nu kör på visst begränsat varvtal tills motortemperaturen nått 60 - 70 grader, varefter man kan öka till marschfart, börjar oljetrycksmätaren efter en stund darra lätt efter några minuter för att snart (förhoppningsvis) sjunka till det rekommenderade värdet. Visaren kan se´n helt normalt visa lite lägre värde vid fartminskningar resp. återgå till normalvärdet vid fartökning (något som man f.ö. också kan lägga märke till på temperaturmätaren.) Lars S.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hej! Placeringen/orienteringen av spinn-on smörjfiltret skiljer sig på olika motorer. Gemensamt är dock att de fungerar som sk fullflödesfilter, all olja måste förbi filtret innan den når smörjstället. Det innebär att om du bytt filter är det tomt när du startar första gången, men så fort det fyllts går oljan vidare. På äldre motorer hade man ibland problemet vid varje start. Sen kom man på att placera filtret med in/utlopp uppåt, eller med ett membran som hindrade att oljan rann ur då motorn stannade. Mvh Anders Sjögren, Bromma

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lars S

Jag kanske missförstod den ursprungliga frågan. Skulle den bara ha gällt, att larmet ljudit efter första starten efter oljebytet? (Men hade månde inte en ev. fråga, just därför, redan ha fått sitt svar i och med nästa start?) På min 31-motor ljuder oljetryckslarmet alltid, må vara mer eller mindre och vid senare start samma dag bara som ett kort pip, men vid varje start. Av motorpersonal på Sjöfartsverket och såväl av dem, i sin tur, som av mig själv anlitade VP-motoragenturer har jag fått veta, att det är normalt: vid alla starter av alla motorer, nyare som äldre, ljuder alltid och normalt, men mer eller mindre, oljetryckslarmet någon eller annan sekund vid varje start. (Men statistiska undantag brukar ju finnas, varför inte här också?!) Men det tar alltid någon eller annan sekund för motorn, att arbeta upp oljetrycket, varvid larmet ljuder, ibland som sagt bara som ett kort pip, tills trycket når kontakten och den kan jordas och larmet upphör. Att larmet ljuder ett ögonblick är alltså inte i och för sig något oroande. Jag glömde, att tipsa om, att man vid oljebytet gärna kan fylla även det nya oljefiltret, innan det skruvas på. Men man får passa sig för oljesöl! Hälsar en i den här larmfrågan som väl framgått fullt lugnad Lars S.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fred

Oljepumpen kan ha blivit sliten med åren och har bestämt sig för att lägga av. Investera i en ny eller begagnad pump. MVH Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Henry Ceder

Har upplevt exakt samma!!!!(på en MD7A) Orsak: du virvlar upp en massa skit med pumpen vid oljebyte som täpper till smörjningen. Åtgärd: ta bort oljefiltret och blås via en slang i den gängade delen där filtret satt. Kör sen runt motorn UTAN oljefiltet. Har du tur så kommer en svart oljig klump utfarandes. vips, sen funkar den!!! Henry 070-7566822

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...