Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bukis

Md7a, summer och varningslampor?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har nu en md7a i min segelbåt. Motorn går jättefint. Men när man vrider tändningen i läget alldeles innan start så ljuder summern, samt att varningslampan för olja och laddning lyser. Det är ju korrekt, men ska inte även templampan lysa?

 

När jag startat båten så fortsätter laddlampan lysa, när motorn gått ett tag och jag gasat en del så slocknar lampan efter att först ha blinkat ett tag. Dock så ljuder då även summern. Summern ljuder vid minsta gaspådrag, men det blir mindre (eller det liksom kommer inte hela tiden) när jag gasar lite mer, typ 5-6 knop. Vid tomgångsfart är den helt tyst. Den reagerar direkt med gasens läge och därför tror jag inte att den varnar för hög tempereratur? Den ljuder ju dock inte i början. Men om den är varm borde den ju tjuta ett tag även efter att jag gått ner på tomgångsgas..

 

Jag är dock osäker eftersom templampan aldrig lyser..

 

Hur ska det vara. Vad kan det bero på? jag planerar att byta generatorrem och se vad som händer då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om remmen inte är av så behöver du nog inte byta den. Om den slirar så hör du det. Jag skulle först kolla att kablarna sitter fast på generatorn och som nästa åtgärd ta med den till en bilelektriker och be dom kolla den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker mig att den är sliten men det kanske är inbillning med andra ord.

 

Frågan är varför det piper vid vissa vartal. Är det generatorn eller är det överhettningsvarning? lampan för överhettning tänds inte men det gör den inte vid start heller..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, temp-lampan skall tydligen inte lysa enligt bilden nedan (från sid 5 i pdf-bruksanvisningen).
Temp-sensorn 16 (i uppslagna elschemat HÄR) kan bara jorda lampan när tempen verkligen är för hög så den kan väl bara testas genom att tas ur och värmas i ugn plus mätning. Själva glödlampan däremot kan bara testas genom att jorda lampan med nån extra sladd, för det finns tydligen ingen testknapp ens för lampan?
post-86835-0-29227100-1410948324_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det verkar som så!

 

Nu har dock "AMP-lampan" börjat lysa konstant. Jag har även mätt och den ger ingen laddning alls verkar det som... Samma spänning med motor avstängd så att säga. Jag har även mätt på generatorn, på anslutningar där och det visar endast batterispänningen.. Det verkar alltså finnas kontakt mellan batteri och generator. Frågan är bara varför det inte laddar? Jag tycker mig inte höra något remslir. Men jag är ju inte särskilt kunnig i området, och den snurrar ju åtminstone.

 

Är generatorn slut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, med nya släpkol och gärna lager så blir nog generatorn som ny igen. Hör gärna med en bilelektriker som trewq skrev.

Men det är ofta hyfsat lätt att byta släpkolen (brushes) själv, de sitter i axelns ända - på motsatt sida  remskivan - under nån kåpa.
Kanske kan du googla fram nån instruktion för just ditt fabrikat av växelströmmare (alternator)? Gjorde en bildsökning som ger exempel på släpkol, ordet "automotive" brukar f.ö. vara bra för att slippa stora kraftverksgeneratorer i sökresultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ganska otroligt att kolen på en segelbåtsmaskin skulle vara slut, tror mera på dålig kontakt, kolla alla anslutningar.

 

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

Om jag mäter bak på generatorn, dvs på den anslutning som går mot batteriets pluspol samt mot den anslutning som går mot jord. Om kolen/generatorn är hel, ska jag då inte få fram ett mätvärde som är omkring 14.5 när motorn är igång? Eller är utspänningen där styrd av något relä eller liknande? Det finns ju fler kontakter bak på generatorn (ex laddlampa)..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart sitter laddningsrelät på en sån här? Jag pratade med en elektrisk verkstad som trodde att det var relät. Jag har kollat på elritningen men inte funnit något laddningsrelä i kretsen?

 

De  hade provkört generatorn med en laddningsrelä från bosch. Tyvärr så laddade den ganska dåligt, typ 25 a under belastning. Men tillräckligt för att släcka laddlampor osv.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antagligen är regulatorn påbyggd alternatorn.
Vet ju inte modell men regulatorer till exempelvis Bosch finns många varianter. Kanske kan du lägga upp ett foto, eller bildgoogla fram rätt modell? Ser den ut som på skissen nedan ur MD7:ans bruksanvisning?  
Bara om batteriet är fulladdat orkar spänningen upp till typ 14,3 volt där regulatorn går in och begränsar nivån. Under laddning kan istället 13,5-14 volt vara normalt beroende på strömstyrka.
Originalet till MD7 skulle väl klara 35 A vid maxtestning så den verkar litet trött som sagt. Men det blir sällan så höga strömmar ifall du inte har flera parallella batterier och/eller stora strömslukare.
post-86835-0-55607800-1411480707.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Den ser ut ungefär som den där. Men det känns som jag har fler anslutningar eller vad jag ska säga. Hur som helst så funkar laddningen igen. Jag hittade en sk. "TWC-regulator" (typ 1). Jag drog ur kontakten till den och satte sedan tillbaks den igen, då funkade det. Nu lyser laddlampan vid start men slutar lysa vid lite varv (den blinkar dock ett tag). Dock piper det då lite olika vid olika frekvenser.

 

Just blinkningen styrs tydligen av TWC-regulatorn vad jag kan förstå, tyder på att det inte är så bra laddning som det ska vara, typ.. Frågan är då hur jag får bort pipet.. ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle testat att koppla bort den svarta tåten B´´ mellan laddlampan 2 och larmenheten 7.
Borde stänga av larmet men inte påverka laddlampan.
post-86835-0-99980200-1411554335_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kanske funkar sålänge funktionen av summen fortfarande finns för oljetryck och temperatur. Jag är egentligen inte intresserad av laddsummefunktion, det borde räcka med att lampan t ar hand om det, åtminstone sålänge det beter sig som det nu gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...