Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Capitan

Träbåt på vintern

Rekommendera Poster

Saknar båtlivet på vinterhalvåret så jag och en kompis var och köpte oss en träbåt för en dryg vecka sen som skall agera vinterbåt. En Orustsnipa med MD2. Den flyter och går och kostade bara några tusen :)

 

Några timmars skrap, slip och lack för att fixa det värsta som var trärent mm samt rep av kapell. Dags att sätta båten i sjön igen senare i veckan eller till helgen.

 

Vår tanke är att ha i den tills det blir is men skulle även kunna tänka oss att ha i den hela vintern. 

 

Går det att ta upp den mitt i vintern när skrovet sugit i sig vatten och ställa båten på land i minusgrader. Träet kommer väl sprängas av fukten? 

Något problem med just träbåt med att ligga i hela vintern?

post-83227-0-78314000-1410806811_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en grann snipa.

 

Bordläggning av furu?

 

Är ingen expert på träbåtar, men rent gissningsvis skulle jag tro att det är bättre all ligga i sjön, än att ta upp när det är frost. Båtar byggda med bordläggning av ek är ju känsligare när det gäller att torka ut.

 

Fast det finns ju vissa risker. tex om isen får tag i drevet i lanningarna.

 

Min plastbåt får gärna frysa fast - det gör inget. Det farligaste är när "isen går". Stora isflak kan komma på drift, så det gäller att inte ligga för öppet.

 

Att en träbåt fryser fast är jag kanske lite mer skeptisk till. Man kan ju hugga runt den eller köra med strömbildare eller snålvarianten dränkbar länspump.

 

Förr låg jullar och snipor i sjön hela året. Här i Kungshamn har vi ju några stora träsnipor som ligger i sjön året runt. Taxibåtarna Zita. http://www.zitabatarna.com/

 

Du skulle ju kunna maila eller ringa till "Karl-Alans Ove" - Ove Karlsson och fråga. Se under kontaktuppgifter. Du får väl hälsa från mig -Tommy på Elverket.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade träbåt i min ungdom, och tog ofta upp sent, så det var definitivt inte torra när frosten slog till.  Vet att jag tog upp en båt byggd i lärk på julaftonsmorgonen ett år, och den tog ingen skada. Snipan i ek behövde vi inte heller fundera så mycket på.

 

Vad jag vet är det båtar i Mahogny som man måste vara särskilt försiktig med, då de inte tål att frysa medan de har fukt i trät.   

Har svårt att tänka mig att ek eller fur tar skada av att frysa i blött skick men vet inte säkert??

 

Träkonstruktioner på land som är dyblöta av regnvatten och sedan fryser förefaller inte ta någon större skada.....

 

Trålarna här nere i syd gick i hårda isförhållanden när jag växte upp, men de hade kopparförhydring för att inte skäras sönder av vassa iskanter.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr låg de flesta båtar kvar i sjön över vintern. Dessutom finns det gott om träkonstruktioner som står i vatten året runt. Jag skulle vara betydligt mer orolig att lagga upp en dåligt torr båt på land.

--

Drevning: Är verkligen en kringbyggd båt drevad? Skutor mm är ju drevade, där var det viktiga att de som gjorde jobbet kunde sina saker och att man hade plåtskoning i vattenlinjen annars kunde drivningen dras ut vid gång i is. Det är så jag kommer ihåg att gubbarna på varvet sa. Det farligaste för drivningen var väl annars en rusande tändkula.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är furu och den är grann ja :)

 

Frysrisken för motorn borde väl inte vara så stor med tanke på temperaturen i kölsvinet. Tyvärr ingen el där båten kommer att ligga när ev is börjar lägga sig

Annars skulle man ju kunna sätta en trevägsventil och köra i miljövänlig glykolblandning när det är som kallast

 

Tack Tommy för tipset ang ringa Ove på Zitabåtarn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr brukade gubbarna ha stick på röret som leder in vattnet i limpan. Den öppnade de, stängde kylvattenintaget och stoppa de därefter motorn. Var det riktigt kallt lossade de slangen på pumpens trycksida så att vattnet rann ut. På så vis klarade sig motorn från att frysa. Påstod de i alla fall.

Jag kör med trevägskik på intaget, ställer om den och drar in glykol via en slang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag har sett fryssäkra kylningslösningar för motorn.

En utombordsvärmeväxlare i form av ett kopparrör som går längs båten på utsidan, i detta cirkuleras motorns slutna glykolvattenblandning.

En ytterligare fördel är att bara en vattenpump behövs. Man slipper impellerpumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett fryssäkra kylningslösningar för motorn.

En utombordsvärmeväxlare i form av ett kopparrör som går längs båten på utsidan, i detta cirkuleras motorns slutna glykolvattenblandning.

En ytterligare fördel är att bara en vattenpump behövs. Man slipper impellerpumpen.

 

Det är ett jättebra system, används tex på livbåtar. Backslaget måste klara av det, många bakslag kräver sjövattenkylning. Men sjövattnet i backslaget kan man blåsa ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ett sådant system hade vart fint. På kompisens jobb har de mindre bogserbåtarna även detta system

Har hört runt lite och vissa säger att det är katastrof att tex ta upp båten i december medans bla en gammal båtbyggare här hemma säger att det inte är någon fara så klokare vet jag inte om jag blir :)

Igår åkte båten i vattnet igen. Läcker som väntat en del men avtog redan efter en timma. Dock är det som det är ovan vattenlinjen då vi inte brydde oss om att täta med "Ettan" så där läcker in en del på ett par ställen när man är tex fyra pers i båten

Idag skall det ut och puttras hela dagen :)

 

post-83227-0-96280100-1411194805_thumb.jpg

post-83227-0-61723700-1411194771_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ett sådant system hade vart fint. På kompisens jobb har de mindre bogserbåtarna även detta system

Har hört runt lite och vissa säger att det är katastrof att tex ta upp båten i december medans bla en gammal båtbyggare här hemma säger att det inte är någon fara så klokare vet jag inte om jag blir :)

Igår åkte båten i vattnet igen. Läcker som väntat en del men avtog redan efter en timma. Dock är det som det är ovan vattenlinjen då vi inte brydde oss om att täta med "Ettan" så där läcker in en del på ett par ställen när man är tex fyra pers i båten

Idag skall det ut och puttras hela dagen :)

 

Du får ta med så många personer du kan ha med och bra med "skaffing", så båten ligger djupt hela dan.  ;)

 

Den första träbåten jag seglade var helt tät när den låg vid bryggan. Så fort vi seglade och den luta det minsta läckte den som ett såll. Ju hårdare kryss desto mer sprutade det in.

 

Kårchefen i vår scoutkår, som ägde båten, brukade säga.;" Det är en båt som kräver tre mans besättning.En som kryssar,en som länsar och en som ropar på hjälp"  :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett fryssäkra kylningslösningar för motorn.

En utombordsvärmeväxlare i form av ett kopparrör som går längs båten på utsidan, i detta cirkuleras motorns slutna glykolvattenblandning.

En ytterligare fördel är att bara en vattenpump behövs. Man slipper impellerpumpen.

Det kallas kölkylning. På min förra snipa planerade jag att ta bort alla bordgenomföringar. Kylningen skulle ske med glykolblandat vatten i ett kopparrör längs sidan av kölen. Kylvattnet till avgasröret skulle tas via ett rör i en böj över akterspegeln, försett med en ventil som tömmer röret när det inte används. Inget som kan frysa alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev en härlig långtur igår. Marstrand, Klädesholmen och Rönnäng

 

6 pers i båten och den tog in en del vatten på sina ställen men inget som inte länspumpen klarade att hålla undan :)

Håller relativt tätt när den ligger tom i hamnen. Båten har bara vart på land ett par veckor 

post-83227-0-84764300-1411321470_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farorna med isspränging etc. finns ock ska tas på allvar tycker jag precis som övriga här. Men det som snabbast kan förstöra en träbåt på vintern är nog skador på däck och ruff. Lacken håller ofta inte för en fuktig höst och snö på däck under vintern. Fukt tränger in och ger röta under. Så en bra presenning är viktig även när den ligger i sjön. Jag är ganska säker på att Sita-båtarna i Kungshamn är täckta med presenning på vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, större risk ovan vattenlinjen än under?

För vatten som fryser expanderar ca 10% och finns då det vattnet i en hålighet eller är instängt så kan man förstöra när vattnet fryser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska säker på att Sita-båtarna i Kungshamn är täckta med presenning på vintern.

 

Zitabåtarna (med Z ) täcks mycket väl vintertid. Har för mig att de har specialsydda kapell.

 

Dessutom hade de tidigare huvudägarna Valter och Karl Allan, daglig tillsyn av båtarna. Är ganska övertygad om att även den nya generationen har mycket stor omsorg om båtarna även vintertid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går i tankarna att köpa en äldre Grand Banks och vissa av dem har träskrov, så försöker väcka liv i denna gamla tråd...

Som jag förstår det så bör alltså vinterförvaring i vattnet inte vara några problem för en träbåt.

Detta förutsätter naturligtvis att båten lyfts upp med jämna mellanrum för att göra underhåll/bottenmålning m.m.

Att man täcker båten med presenning kan jag också förstå men är det viktigt att man håller isen från båten? Dvs så att det inte fryser fast.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska hugga runt båten om det blir is, men inte alldeles intill. Låt istället en iskant på 5-10 cm vara kvar runt båten. Isen ligger still i/vid bordläggningen och gör ingen skada och man kommer från rörelserna i isen utanför.

 

När sedan isen smälter kan det vara  risk för att isen drar ut drevet mellan bordgångarna. Då kan det komma en del läckage som man får åtgärda. Har dock ingen egen erfarenhet av det .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...