Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gedda

Biltemas plastglas

Rekommendera Poster

Jag har satt in två rutor av "plastglas". Lite svårt att borra, såga och fräsa i. Verktygen skär inte så bra och plasten smälter lätt. Men annars verkar det bra, starkt och reptåligt. Klart prisvärt! Min tanke var att snabbt få in rutorna för att sen göra "riktiga" rutor av plexiglas eller polykarbonat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Biltemas plastglas till nya rutor till traktorn.

Som så ofta så kan ingen matcha dom på priset för dessa.

Var väl ca 1/3 av priset som jag fick hos glasmästeriet.

 

Plasten var ganska lätt att bearbeta och inte sprickbenägen. Men visst, det kräver lite vana att jobba med detta material. Bra att ha lite extra för sina projekt.

1200 x 800 mm för drygt 300 kr. Glasmästeriet gick inte under 1000 spänn för en skiva!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satte på insidan av de vanliga rutorna i glas, för isolering. Funkar perfekt.

Men var knepigt att få snygga, ser lite grovt sågade ut. Man kan nog finlira en god stund för att få dem så snygga som man vill?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

låter som att dessa kan passa alldeles utmärkt för detta ändamål :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd bara riktigt vassa verktyg. När man tex sågar med en sticksåg så får man inte tveka eller stanna upp, då smälter plasten. Samma när man borrar, vassa borr och ingen tvekan! En stor skillnad mot plexi är att det är svårt att slipa kanterna snygga. Viktigt att tex skruvhål är rejält tilltagna eftersom glaset rör sig en hel del vid värme. För 6 mm skruvar, borra 8 mm. Plexiglas är enklare att bearbeta, men plastglaset fungerar utmärkt och det är verkligen prisvärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte sätta rutorna med gummilist så hur kanterna ser ut är av mindre vikt :)
 

hur tror du det är att köra dom med en  sänksåg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur repkänsliga är dom? Skulle det fungera även som fönster på en ruff, eller räcker det att komma åt med en fender eller en fot så blir det fula repor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raka snitt kan sågas med en skarp fogsvans. Plattan man sågar måste stöttas på ett bra sätt så det inte spänner för mycket i den.

 

Det är ju ganska repkänsligt i förhållande till en del andra liknande material, men med det priset kan man ju såga ut en ny om några år det det börjar se för illa ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som testat att fräsa ut formen ni vill ha och i sådan fall hur fungerade det?


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här gör jag:

Två mallar med exakt form och borrhål av MDF. 

Plastglaset grovsågas med sticksåg, ca 5-10 mm större än mallen.

Plastglaset monteras mellan mallarna och hålen borras.

Till sist fräser jag till exakt form med en kantfräs. 

Denna metod har jag använt till plexi, polykarbonat, laminat mm. Genom att hålen borras när det fortfarande finns material utanför riskerar man inte att spräcka hålen som man gör i plexi om man borrar nära kanten.

Trots försiktighet blev det en del smältningar men inget som inte gicks att få bort.

Mina kantfräsar är hårdmetall som ju tyvärr inte går att få riktigt skarpa, snabbstål hade nog varit bättre.

Helst ska man kyla med vatten när man bearbetar men det är praktiskt lite svårt, jag använde tryckluft men det är inte lika effektivt.

Reptåligheten upplever jag som mittemellan plexi och polykarbonat.

Tänkte försöka kolla hur det går att polera upp en repad yta. Det går ju utmärkt med plexi även om det är ganska repigt, i västa fall finns ju kloroform ...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett att många fixar till kanterna med en liten gasollåga, om det påverkar sprickbenägenheten vet jag inte och kanske bara fungerar på vissa plaster?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder mig av dessa skivor när jag kompletterar gamla rutor i växthuset. Man kapar dem med vinkelslip och diamantklinga dvs. värmekapning efterjustera kanterna med ett slip papper. Vill man ha blanka kanter gör man som någon nämnde innan, försiktigt med gasollåga ingen öppen låga direkt på plasten. Borrar man ett hål och dra fast en skruv utan gummibricka eller sätter en Blindnit spricker plasten av spänningen. Värm ytan någorlunda mjuk om man nödvändigtvis vill använda sig av Blindnit eller dylikt. Inte det bästa men väl prisvärt. 

PS. I kombination med Bostik simson isr 70-32 kan man få jättebra resultat, jobbar med utveckling hållfasthet så talar bara av erfarenhet. DS

 
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lekt lite med lite spill. Kanterna var svåra med låga, inte som plexi men slipa och polera så blev det snyggt men det tog tid. Repor var ganska enkla att fixa med blöt polerskiva och tandkräm. Värmebocka gick också lätt.

Ska prova kapa med diamantskiva. Kanske vattenkyld kakelsåg?

 

Limmar Simson bra?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker denna gamla tråd.

Är en fintandad Festool sänksåg ett bra eller dåligt alternativ?

Med styrskenan har man ju någorlunda bra möjligheter att hålla ner skivan mot underlaget och såga igenom båda.

 

Tänkte ha en skiva som instrumentpanel. Hur gör man hålen bäst tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ordentligt fintandad borde vara bra i kombo med styrskenan.

Skall du ha transparent instrumentpanel?

Runda hål med hålsågar, andra hål med fintandad sticksåg om det det går att dölja kanterna. Annars såg mindre hål och fräs upp till rätt dimension med överhandsfräs och mall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Kane:

Ordentligt fintandad borde vara bra i kombo med styrskenan.

Skall du ha transparent instrumentpanel?

Runda hål med hålsågar, andra hål med fintandad sticksåg om det det går att dölja kanterna. Annars såg mindre hål och fräs upp till rätt dimension med överhandsfräs och mall.

Tack för snabbt svar.

Har köpt opalvarianten. Dvs lätt mjölkig med 70% transparens. Avser spraymåla dem ljusgrå på baksidan.
Känns som om pelarborr vore bra. Det får nog bli till att fräsa.

Funderar på hur panelen skall fästas. Hade tänkt snygga försänkta maskinskrivne med torx. Förmodar att detta inte är en så bra idé. Förmodar att sprickrisken är överhängande. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det inte funka med försänkta skruv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att man rekommenderas borra 8mm till 6mm skruv, förmodar jag att det är lätt att spänna fast panelen för hårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var rekommenderas det 8 mm till 6 mm skruv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2014-09-15 vid 21:59 skrev bhemac:

För 6 mm skruvar, borra 8 mm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar överdrivet. By the way, skall du fästa panelen med 6 mm skruv? 4 mm räcker.

 

Denna panel gjorde jag i ABS-plast till min förra båt, den sitter med ca 4 mm skruv.

 

 

Husky R7.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...