Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
motorbatstok

ska jag undvika att köpa en bottenmälad båt?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har hittat en motorbåt (70 hk 30 knop) från 2013 till ett bra pris men båten är bottenmålad, av båthandlare vid leverans,  för västkusten, själv kommer jag endast att traila och dessutom bara köra i sötvatten. Vad jag läser mig till förlorar jag fart pga bottenfärgen men hur mycket? En del säger att man måste måla om varje år så fort man börjat med bottenfärg, men måste jag det om jag inte behöver bottenfärgens effekt?

 

Ska jag undvika att köpa denna båt och leta efter en omålad?

 

Kunskap i ämnet välkomnas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp båten! Du måste inte måla om ifall du inte behöver giftet. Färgen bromsar inte om det är bra färg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att du måste ta bort bottenfärgen om du ska använda båten i sötvatten, men det är inget stort problem. Det är bara jobbigt!

 

Köp båten om du vill ha den.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att du måste ta bort bottenfärgen om du ska använda båten i sötvatten, men det är inget stort problem. Det är bara jobbigt!

 

Köp båten om du vill ha den.

 

Mackey

Varför skulle jag behöva ta bort bottenfärgen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa sötvattensjöar har förbud mot bottenmålning.

Tror dock inte det gäller de större sjöarna.

Min erfarenhet är iofs att bottenfärg tar någon knop i fart men samtidigt tycker jag det är lite för stort fokus på farten. En knop mer eller mindre på en båt som planar ordentligt är ingen stor sak.

En annan sak är om båten inte riktigt planar. Då kan man ta bort färgen om man inte behöver den och hoppas att båten kommer upp i planing. Men då har man ju egentligen fel motor till båten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen är båten målad med hård färg och då bromsar den inte farten, eller med självpolerande färg som du kan tvätta bort med högtryckspruta och en borste.

 

Efter en säsong är det mesta av giftet i bottenfärgen borta (därför måste man måla om varje år).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa sötvattensjöar har förbud mot bottenmålning.

Tror dock inte det gäller de större sjöarna.

 

 

Det är väl inte förbud mot bottenmålning. Det är vilken typ av bottenfärg man använder.

 

På västkusten, och då uttrycks det som "kuststräcka mellan Trelleborg och Norska gränsen" får färgen innehålla en viss mängd gift.

 

För Östersjön och övriga sjöar är färgen ganska giftfri även om man lättat lite på bestämmelserna sen "katastrofåren" när det genom lagstiftning gjorde färgen värdelös - speciellt på västkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har hört om sjöar som förbjuder bottenfärg. Dessa är viktiga som dricksvattenintäkter för boende runt sjön.

TS skriver om en båt som har botten målad med färg avsedd för västkusten. Det är väl den typen av färg vi isf får utgå från i vårt resonemang?

 

Sen håller jag inte riktigt med Jan från Lisö. Har målat med hård bottenfärg (Trilux) som satte ner farten någon knop på min dåvarande båt (32->31 knop).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trailar själv min båt och letade tills jag hittade den båten jag ville ha och ett krav var att den inte skulle vara bottenmålad pga. att det inte finns något behov av det när den står på trailern och det förstör båtens utseende tycker jag..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har hört om sjöar som förbjuder bottenfärg. Dessa är viktiga som dricksvattenintäkter för boende runt sjön.

 

Det är kanske tom "värre" än så.

 

Googlade och fann detta.

 

Förbud mot bottenfärger i insjöar.[/size]

Från och med 2015 kommer förbud mot att använda båtbottenfärger på båtar i insjöar. Undantag är båtar som vistas minst halva sommartiden i Östersjön eller på Västkusten.

http://www3.idrottonline.se/HaboBS-Segling/HBSInformation/Miljo/

Eller är det bara klubben i fråga som ställer dom kraven.!?

Det där att man skall vistas halva sommartiden nånstans är ju ganska luddigt.

 

I vintras hade jag bestämt mig för att segla till Danska Limfjorden under sommaren.

 

Det blev tre veckors segling på ostkusten och två veckor på västkusten i stället. 

 

Sommaren 1999 fick jag bottenmålat båten och sjösatt, men kom bara ut på några småturar pga att ryggen pajade.

 

Tänk om jag haft båten i en insjö och bottenmålat med västkustfärg för att jag planerade att segla på västkusten hela sommaren, och sen blir det inte alls som jag planerat av någon anledning.

 

Eller är alla andra - utom jag - så målinriktade att det alltid blir exakt vad de funderat på ett år/halvår tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allting blir ALLTID EXAKT som jag har planerat :-))

Det är nämligen jag som bestämmer!

 

(Skriver från paddan och har inga smajlisar)

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är betydligt strängare regler på gång!

 

I vår klubb i Stockholm ska alla former av bottenfärg som kan skada miljön vara helt utfasade till 2020 och redan nu är det förbjudet att bottenmåla med antifaulingfärger.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är betydligt strängare regler på gång!

 

I vår klubb i Stockholm ska alla former av bottenfärg som kan skada miljön vara helt utfasade till 2020 och redan nu är det förbjudet att bottenmåla med antifaulingfärger.

 

Mackey

 

Och det skall klubbens "amatörexperter" kunna bedömma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte alls.

Riktlinjerna kommer från HaV och kontrollen gör kommunens miljö och häslsoskuddsförvaltning.

 

Även miljöbalekn är tillämplig.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan det i så fall va din klubb i Stockholm som inför reglerna.

 

De borde i så fall gälla för alla båtar inom ett område.

 

Hur blir det i så fall för tex mig som har båten i mellersta Bohuslän, men gärna seglar lite varstans. Blir man stoppad vid Kungälv och Kullagrunds fyr!? bara för att man har västkustfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klubbn handlar enligt de riktlinjer som HaV står bakom.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det kan alltså bli godtyckliga bestämmelser, olika för två klubbar som ligger intill varandra.

 

Tur att man inte har båt i Stockholmsområdet och tillhör en båtklubb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, precis som idag kommer klubbar (och även marinor) att drivas individuellt och ha regler anpassade efter varje klubbs och marinas förutsättningar.
 
Respektive kommun svarar för övervakningen så då blir det ju lite mera lika (om det nu är viktigt).
I stockholmsområdet samarbetar alla kommuner genom Miljösamverkan Stockholms län.

 

Lagstiftning - och tolkning av denna - ligger till grund för hur tillsynen genomförs.

 

Miljöbalken ställer krav på att verksamhetsutövaren (båtklubben/marinan i det här fallet) tar ansvar för miljön och även tar kostnaderna för ev. saneringar på land och i vattnet. Kan bli dyrt!

 

När det gäller om du Toaen, eller någon annan,  kommer att bli stoppad på länsgränsen så är inte det troligt, men...

Du kanske inte får lägga till i alla gästhamnar i framtiden - eller lyfta upp båten på vilket varv som helst - om du har "fel" bottenfärg. Det bestämmer verksamhetsutövaren.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...