Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mashavet

ny båtägare snart! behöver lite expert hjälp.

Rekommendera Poster

köper mig snart vår första båt en Sea Ray Sundancer 260 -86

 

Vi har funderingar på att kläm om sittbrunnen, någon ni kan tipsa om runt dalarna eller närliggande som gör detta?

 

känns bara surt att köpa båt nu och ställa undan den direkt :( får hoppas vintern går sjukt fort. 

 

När jag ändå har er på tråden kanske ni kan tips om rengöring till våren, vilka medel gäller? funkar polermaskin från biltema?

 

har som sagt aldrig ägt båt innan så allt är nytt.

 

har som tur fått tak över huvudet på båten över vintern i ett gammalt sågverk (lada) 

 

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla i veteranbilsvärlden. Det finns många veteranbilar i Dalarna, oftast amerikanare, som har ny och fin inredning. Bara en ett uppslag och lycka till med båtköpet,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man ny inom båtvärlden så är konservering av motor och vvs system i båten A och O.

Har motorn färskvattenkylning så är det lite enklare, om inte så vill det till att det görs på rätt sätt.

 

Inget kul att stå med sönderfrusen motor i vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kan du läsa vad som bör göras på höst och vår.

 

http://www.sxk.se/system/files/private/check_host.doc

http://www.sxk.se/system/files/private/check_var.doc

 

Jag tycker du ska göra så mycket som möjligt - så snart som möjligt - även av vårlistan eftersom båten är ny för dig. Då får du koll på läget och hinner fixa det "värsta" under vintern.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!!

Den är kyld via sjövattnet. räcker det med att tömma systemet på vatten och fylla upp med 50/50 glykol för vintern??

ska man byta olja o filter nu? eller till våren?

det är en mercruiser 5,7L 

 

har inhandlat Hempel gelcoat cleaning spray till upptagningen och Hempel Schampoo.

ska den även waxas efter rengöringen?

funkar biltemas polermaskiner??

 

tack för er hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina sjövattenkylda motorer brukade jag varmköra i sjön.

 

Byta olja och filter. 

 

Stänga bottenkranen.

 

Koppla en slang på vattenpumpen eller som på några av båtarna på ledningen som gick dit. Stoppa slangen i en dunk med 25 liter färskvatten, Köra motorn tills vattnet var slut.

 

Flytta slangen till en dunk med 50/50 glykolblandning.

 

Brukade koppla en slang på nippeln som kommer ut från motorn (och går in i limpan) och släppa ner andra änden i dunken med glykolblandning.kör motorn så att glykolblandningen cirkulerar i den varma motorn.

 

Har man avgasröret så att man kan hänga en spann under avgasröret på utsidan av båten och samla upp glykolblandningen där, så är detta inte fel. Då blir det glykolvatten i avgasledningens djupare delar också,  Brukar återanvända glykolblandningen ett par år. I det här läget ligger du vid upptaget.

 

GLÖM INTE ATT SÄTTA TILLBAKA SLANGEN TILL KYLVATTENINTAGET EFTER AVSLUTAT ARBETE. :huh:

 

Inte fel att vaxa efter rengöringen. Då skyddar du rengöringen bättre. En lättare avspolning och polering på våren.

 

Går bara maskinen att köra ganska långsamt så duger den nog.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...