Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Twister550

Marmeladen, vad är rätt?

Rekommendera Poster

Inte marmelad, har sedan många år helt slutat med detta

Varför?

Svar 60% socker är bara för mycket!

 

Återstår fralla ost och bregott (har slutat med lättmargarin)

Varför 100% kemikalier

 

Minskar på bröd

Varför?

bröd är tydligen inte nyttigt

 

Så här kan jag säkert fortsätta tills inget blir kvar

Varför?

Det har jag inget bra svar på!

 

Därför tar jag gärna en

  • Välrostad fralla (onyttig)
  • Äkta smör eller bregott (inte nyttigt det heller men gott)
  • Ost gärna smakrik västerbotten eller tex prästost (knappast nyttigt det heller)

 

Dock inte så många, men få och goda, dock aldrig mera marmelad.

:wub:

 

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behövar man en massa sôggel på brödet har man valt fel bröd. Ett riktigt gott bröd tarvar inget extra. Bregott med havssalt duger länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant!  Det verkar som om vi svenskar ångestfullt söker efter en regel i alla sammanhang. Detta har myndigheterna tagit vara på med alla sina påbud, antingen det gäller toatömmning, bottenfärger eller promillelagar. Ät för f.. marmelad och ost som ni själva vill och sluta fråga efter vad som är rätt vid alla tillfällen. Själv gör jag som jag önskar för tillfället med marmeladen och osten, utan att fråga efter råd. 

Mvh/Sea Maniac, leg anarkist

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om nån av er är riktigt klok, det ända rätta är att bre marmeladen i handen lägga på oskskivan sen bre lite smör på den och så på med bröskivan

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant!  Det verkar som om vi svenskar ångestfullt söker efter en regel i alla sammanhang. Detta har myndigheterna tagit vara på med alla sina påbud, antingen det gäller toatömmning, bottenfärger eller promillelagar. Ät för f.. marmelad och ost som ni själva vill och sluta fråga efter vad som är rätt vid alla tillfällen. Själv gör jag som jag önskar för tillfället med marmeladen och osten, utan att fråga efter råd. 

Mvh/Sea Maniac, leg anarkist

Exakt, finns det inte en regel blir vi Svenskar förvirrade. Man kan ibland tro att vi bara använder huvudet till att ha någonting att fästa öronen på. :)

Själv försöker jag ifrågasätta allt och vill gärna som en rumpnisse i Ronja Rövardotter ha svar på "vaffö dåffö". Inte för att vara motströms, utan för att det skapar kunskap och förståelse

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om nån av er är riktigt klok, det ända rätta är att bre marmeladen i handen lägga på oskskivan sen bre lite smör på den och så på med bröskivan

Nu börjar vi bli konstruktiva. Kanske skulle ta tillbaka det jag tidigare sagt om Svenskarna.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant!  Det verkar som om vi svenskar ångestfullt söker efter en regel i alla sammanhang. Detta har myndigheterna tagit vara på med alla sina påbud, antingen det gäller toatömmning, bottenfärger eller promillelagar. Ät för f.. marmelad och ost som ni själva vill och sluta fråga efter vad som är rätt vid alla tillfällen. Själv gör jag som jag önskar för tillfället med marmeladen och osten, utan att fråga efter råd. 

Mvh/Sea Maniac, leg anarkist

 

 

Den grundläggande regeln för, var väl att inte "tvesovla".

 

Eftersom vi har gott om råd nu för tiden kan vi unna oss att ha både två och tre pålägg på på smörgåsen på en gång, så uppstår sådana här moraliska dilemman. Skall vi ha marmeladen uppe på osten eller tvärt om.

 

Det fanns nån historia från gångna tider om den sura korvbiten som man flyttade undan efterhand som som man åt av enbart brödet. Korvskivan måste räcka till flera smörgåsar - om man nu hade råd att ha smör på det torra brödet.

 

Ett av min morfars älsklingsuttryck var; "Jag äter hellre själv, än jag ser mina barn svälta" 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Intressant!  Det verkar som om vi svenskar ångestfullt söker efter en regel i alla sammanhang. Detta har myndigheterna tagit vara på med alla sina påbud, antingen det gäller toatömmning, bottenfärger eller promillelagar. Ät för f.. marmelad och ost som ni själva vill och sluta fråga efter vad som är rätt vid alla tillfällen. Själv gör jag som jag önskar för tillfället med marmeladen och osten, utan att fråga efter råd. 

Mvh/Sea Maniac, leg anarkist

 

 

Den grundläggande regeln för, var väl att inte "tvesovla".

 

Eftersom vi har gott om råd nu för tiden kan vi unna oss att ha både två och tre pålägg på på smörgåsen på en gång, så uppstår sådana här moraliska dilemman. Skall vi ha marmeladen uppe på osten eller tvärt om.

 

Det fanns nån historia från gångna tider om den sura korvbiten som man flyttade undan efterhand som som man åt av enbart brödet. Korvskivan måste räcka till flera smörgåsar - om man nu hade råd att ha smör på det torra brödet.

 

Ett av min morfars älsklingsuttryck var; "Jag äter hellre själv, än jag ser mina barn svälta" 

 

Även ett av min fars favorituttryck. Har aldrig hört det från annat håll tills nu.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Ett av min morfars älsklingsuttryck var; "Jag äter hellre själv, än jag ser mina barn svälta" 

 

Även ett av min fars favorituttryck. Har aldrig hört det från annat håll tills nu.  :)

 

 

Varifrån var din far?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Ett av min morfars älsklingsuttryck var; "Jag äter hellre själv, än jag ser mina barn svälta" 

 

Även ett av min fars favorituttryck. Har aldrig hört det från annat håll tills nu.  :)

 

 

Varifrån var din far?

 

Från Ammerön utanför Östersund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

Ett av min morfars älsklingsuttryck var; "Jag äter hellre själv, än jag ser mina barn svälta" 

 

Även ett av min fars favorituttryck. Har aldrig hört det från annat håll tills nu.  :)

 

 

Varifrån var din far?

 

Från Ammerön utanför Östersund.

 

 

Min morfar var från Väjern - ett litet samhälle strax norr nuvarande Kungshamn.  Ett vägavstånd på mer än 75 mil till Östersund.

 

Morfar var född 1902 och jag hörde nog uttrycket första gången i mitten på 1950-talet.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

 

Ett av min morfars älsklingsuttryck var; "Jag äter hellre själv, än jag ser mina barn svälta" 

 

Även ett av min fars favorituttryck. Har aldrig hört det från annat håll tills nu.  :)

 

 

Varifrån var din far?

 

Från Ammerön utanför Östersund.

 

 

Min morfar var från Väjern - ett litet samhälle strax norr nuvarande Kungshamn.  Ett vägavstånd på mer än 75 mil till Östersund.

 

Morfar var född 1902 och jag hörde nog uttrycket första gången i mitten på 1950-talet.

 

Ska försöka komma ihåg att fråga min far varifrån det kommer. Vet inte när jag hörde det första gången då jag är "uppväxt" med det.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aldrig hört uttrycket förr men... herrejössesjäwwlaamalia... Underbart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aldrig hört uttrycket förr men... herrejössesjäwwlaamalia... Underbart!

 

"Nej mycket skall man höra innan öronen ramlar av"

 

I går kväll satte frugan fram en burk med ingefärsmarmelad. Den hamnade naturligtvis uppe på osten, trotts att det blåste kulingvindar - ute. :P

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kokt marmelad på björnbär i helgen, Den såg väldig läcker ut med sin mörk lila färg när den smetats ut på en skiva kritvit getost, och smaken var än bättre den var gudomlig

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon klagade på att svenskar inte är kreativa. På min båt lägger man först osten UNDER brödet. Sedan lägger vi marmeladen UNDER osten. Blir mycket bättre smak, men man måste vända mackan upp och ner för att det ska funka.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon klagade på att svenskar inte är kreativa. På min båt lägger man först osten UNDER brödet. Sedan lägger vi marmeladen UNDER osten. Blir mycket bättre smak, men man måste vända mackan upp och ner för att det ska funka.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon klagade på att svenskar inte är kreativa. På min båt lägger man först osten UNDER brödet. Sedan lägger vi marmeladen UNDER osten. Blir mycket bättre smak, men man måste vända mackan upp och ner för att det ska funka.

Fast om du lägger marmeladen först under brödet, och sedan osten så behöver du inte vända mackan upp och ner för att få det att funka. Rätt laminerad funkar mackan på alla håll och i alla väder ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon klagade på att svenskar inte är kreativa. På min båt lägger man först osten UNDER brödet. Sedan lägger vi marmeladen UNDER osten. Blir mycket bättre smak, men man måste vända mackan upp och ner för att det ska funka.

I teorin är det kanske godare och bättre att göra som Amanda31 gör.

 

I praktiken tror jag det är svårt att få osten att fastna under brödet varför det är risk att ost och marmelad lossnar och kladdar ner durken.

Bättre då att först lägga marmeladen under brödet och sedan klistra fast osten mha. marmeladen.

 

Jag tror jag tyckte tvärtom förra året...

...marmeladen längst bort från brödet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklaste sättet att lösa problemet är väl att göra en dubbelmacka med marmelad-ost-marmelad mellan.  B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får du nog mothugg Riro.

 

Vissa vill ju ha marmeladen närmst brödet, så de tycker säkert att ditt förslag är bra.

De som vill ha osten närmast brödet kommer även fortsättningsvis vara missnöjda.

 

Så här tror jag det ska se ut för att alla ska vara lika nöjda eller missnöjda.

 

Bröd

Ost

Marmelad

Ost

Marmelad

Bröd

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Någon klagade på att svenskar inte är kreativa. På min båt lägger man först osten UNDER brödet. Sedan lägger vi marmeladen UNDER osten. Blir mycket bättre smak, men man måste vända mackan upp och ner för att det ska funka.

Fast om du lägger marmeladen först under brödet, och sedan osten så behöver du inte vända mackan upp och ner för att få det att funka. Rätt laminerad funkar mackan på alla håll och i alla väder ;-)

 

Sant. :-)
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Någon klagade på att svenskar inte är kreativa. På min båt lägger man först osten UNDER brödet. Sedan lägger vi marmeladen UNDER osten. Blir mycket bättre smak, men man måste vända mackan upp och ner för att det ska funka.

I teorin är det kanske godare och bättre att göra som Amanda31 gör.

 

I praktiken tror jag det är svårt att få osten att fastna under brödet varför det är risk att ost och marmelad lossnar och kladdar ner durken.

Bättre då att först lägga marmeladen under brödet och sedan klistra fast osten mha. marmeladen.

 

Jag tror jag tyckte tvärtom förra året...

...marmeladen längst bort från brödet.

 

Mackey

 

Det är ju just därför man bör vända mackan upp och ner innan man lägger på osten. Annars skulle ju osten ramla ner på durken innan man hinner få dit marmeladen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Någon klagade på att svenskar inte är kreativa. På min båt lägger man först osten UNDER brödet. Sedan lägger vi marmeladen UNDER osten. Blir mycket bättre smak, men man måste vända mackan upp och ner för att det ska funka.

I teorin är det kanske godare och bättre att göra som Amanda31 gör.

 

I praktiken tror jag det är svårt att få osten att fastna under brödet varför det är risk att ost och marmelad lossnar och kladdar ner durken.

Bättre då att först lägga marmeladen under brödet och sedan klistra fast osten mha. marmeladen.

 

Jag tror jag tyckte tvärtom förra året...

...marmeladen längst bort från brödet.

 

Mackey

 

Det är ju just därför man bör vända mackan upp och ner innan man lägger på osten. Annars skulle ju osten ramla ner på durken innan man hinner få dit marmeladen.

 

 

Ok, för mig var det inte helt tydligt att man allra först skulle vända på brödskivan och sedan lägga pålägget på undersidan som då är uppåt.

 

Det beror säkert på att min erfarenhet av kombon marmelad och ost är klart begränsad eftersom jag köper god marmelad och god ost som inte behöver blandas. Jag vet, jag har fel, men jag tycker faktiskt så.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en annan fundering. Vad är rätt på en skinkmacka, ska osten var över eller under skinkan?  ^_^

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får du nog mothugg Riro.

 

Vissa vill ju ha marmeladen närmst brödet, så de tycker säkert att ditt förslag är bra.

De som vill ha osten närmast brödet kommer även fortsättningsvis vara missnöjda.

 

Så här tror jag det ska se ut för att alla ska vara lika nöjda eller missnöjda.

 

Bröd

Ost

Marmelad

Ost

Marmelad

Bröd

 

Mackey

Nja, frågan var väl om marmeladen skulle vara ovan eller under osten. På mitt sätt så blir det bägge alternativen hur man än vänder mackan.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig marmelad på mackan, däremot ofta rödbetssallad. Denna läggs mellan brödet och osten/skinkan. Om pålägget är leverpastej läggs rödbetssalladen överst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en annan fundering. Vad är rätt på en skinkmacka, ska osten var över eller under skinkan?  ^_^

Det har absolut ingen betydelse, men tomaten ska vara ovanpå skinkan annars sprutar den ut eftersom skinkan är hårdare än tomaten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...