Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Twister550

Marmeladen, vad är rätt?

Rekommendera Poster

Det har under en längre tid pågått ett smärre inbördeskrig i familjen. Vissa delar hävdar att marmeladen ska på mackan efter smöret, alltså under osten. Andra delar hävdar med bestämdhet att marmeladen skall ligga ovanpå osten.

Det kan säkert finnas fördelar med bägge förfaringssätt, men vad är egentligen rätt? B)

Redigerad av Twister550
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget är rätt!

Om man måste smaksätta osten med marmelad eller vice versa köper man fel produkter.

 

Rent praktiskt är det ju bäst att ha det mjukare pålägget över det hårdare så att det mjukare inte sprutar ut när man biter.

Marmelad ovanpå ost alltså.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget är rätt!

Om man måste smaksätta osten med marmelad eller vice versa köper man fel produkter.

 

Rent praktiskt är det ju bäst att ha det mjukare pålägget över det hårdare så att det mjukare inte sprutar ut när man biter.

Marmelad ovanpå ost alltså.

 

Mackey

 

Bägge kan väl va rätt.

 

Man kan ju få andra samakupplevelser genom olika kombinationer.

 

Själv tar jag alltid marmeladen ovanpå osten. I regel utan "smör". Kompisen gör alltid tvärt om.

 

Har man marmeladen under osten kanske man tar mindre marmelad än vad det kan bli om man gör tvärt om. Marmeladen är väl det onyttigaste i kombinationen.  :(

 

Förr var det ett oskick att "tvesôvla"  :ph34r:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja Mackey, du allvetande. Det är skönt att du hejar på mitt lag när det gäller att ha marmeladen ovanpå osten!

Men du behöver kanske lära dig att matvaror som förvisso är alldeles utmärkta som soloartister oxå kan gifta sig till en fantastisk duo om de bara kombineras rätt.... :P

 

 

Edit: Grattis på födelsedagen förresten..!

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, nog har jag ätit marmelad och ost på samma macka några gång, men väldigt sällan faktiskt.

 

Jag jobbade med en kille som åt stark senap på ostmackan av den enkla anledningen att föräldrarna köpte mild ost till honom när han var liten. Han tyckte helt enkelt att osten var tråkig och behövde piffas upp lite. Missriktad välvilja?

 

Leverpastej, marmelad och saltgurka är gott på rostbröd, inte heller det äter jag ofta.

 

Mackey

 

Tillägg: Tack!

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senap under osten men utan smör vet jag att jag åt någon gång som barn, dock oklart varför?

 

 Idag är jag ingen stor fan av senap över huvud taget. I vissa maträtter sätter det en fin prägel, men som ensamt tillbehör tilltalar det mig inte....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tvesovla är att begå kardinalsynd nr 5.

 

Icke desto mindre kan det var smaskens emellanåt. Det fördes ett liknande resonemang i en kaviartråd tidigare. Min bestämda uppfattning, vid (miss-)bruk i båt då man gärna sitter i sittbrunnen där det kan komma en kastby, är att ta marmeladen under osten för optimal vidhäftning mot brödet. En ostskiva som pga dålig vidhäftning blåser av och lägger sig med marmeladkladd mot en dyna ger helt enkelt en sämre start på dagen.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår ditt upplägg Arne, men med ett lagom kletigt smör och tillräckligt stora mängder marmelad ligger osten säkert på plats även i kuling vindar enligt min erfarenhet. Dynan löper större risk att bli nedsmetad om marmeladen råkar klämmas ut när jag sätter tänderna i osten........så jag förespråkar med envishet att marmeladens givna plats är överst. :D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar vara väldigt sparsam med smör, och även hyfsat sparsam med marmeladen så dessa båda kletiga komponenter behövs under osten för optimal vidhäftning. Då brukar inte heller marmeladen pressas ut vid ett rejält bett.

 

Måhända beror sparsamheten på någon undermedveten skam över den ohyggliga synd som här begås.

 

Ni som verkar mer frigjorda kan jag bara gratulera. Ge er hän ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt ost och rätt marmelad, då behövs varken bröd eller osthyvel.

 

En marmelad på granatäpple och calvados, bredvid en rejäl bit (inte skiva) gorgonzola eller Appenzeller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, vi ger oss hän utan att skämmas, dock får man tänka lite på hur många timmar man orkar lägga på gymmet för att motverka resultatet av de sammanlagda synderna.......

Å andra sidan skäms jag inte heller för att lämna mat på tallriken när jag känner att det är nog..... att jag inte skulle må bra av att äta mer.... också en förfärlig synd i mångas ögon.

 

Född i slutet på -60 talet, så nog minns jag mina mor och far föräldrars förhållande till mat, de hade ju upplevt betydligt sämre tider så inte konstigt alls.

Minns också några tuffa år innan morsan började jobba, då var det mycket äppelmos och andra hammafixade produkter som dög gott på mackan, på cornflaces, eller som huvudrätt med mjölk.

När egna barnen var små i början på -90 talet var det inte heller alltid så fett......

 

Men ibland är det härligt att njuta av livets goda, och det skäms jag inte ett dugg för....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt EU-direktiv 210C34-DF453 så SKALL marmeladen vara ovanpå osten. Annars kan det bli böter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt EU-direktiv 210C34-DF453 så SKALL marmeladen vara ovanpå osten. Annars kan det bli böter!

 

Då skall jag katten i mig börja att ha marmeladen under osten av ren EU-vrånghet.  :P

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senap under osten men utan smör vet jag att jag åt någon gång som barn, dock oklart varför?

 

 Idag är jag ingen stor fan av senap över huvud taget. I vissa maträtter sätter det en fin prägel, men som ensamt tillbehör tilltalar det mig inte....

 

På tal om senap

 

Jag jobbade som "hoppilandkalle" på färjan "Ägir" som gick mellan Gravarne och Smögen, ett par sommrar. (för den mindre historiskt bevandrade är Gravarne i dag en del av Kungshamn) Ägir gick ett stort antal år som Magsinetfärjan från Snusfronten på Smögen och rakt över hamnen till restaurang Magasinet som låg på Kleven.

 

post-53310-0-35079600-1410275558_thumb.jpg

 

En av dagens uppgifter för "hoppilandkallen" var att vid niotiden på kvällen gå till Charlies korvkiosk i Gravarne och köpa korv och mos till besättningen.

 

Till mig själv beställde jag korv och mos och så fick jag lite senap på korven. Om det över huvud taget fanns ketchup vet jag inte. Jag har heller aldrig lärt mig att uppskatta det tillbehöret.

 

Till Skepparen beställde jag korv och mycket senap -  och så lite potatismos.

 

När jag kom tillbaka till båten - det var ca 50 meter - fick jag alltid samma besvikna kommentar från skepparn;"fick du inte mer senap"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ost och marmelad har jag inte ätit sedan jag gjorde en riktig Dagobert-macka i tonåren. Det smakade riktigt illa och sedan dess mår jag nästan illa när jag ser folk äta det.

Synd på både osten och marmeladen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På hotell har dom ofta små marmeladförpackningar, men lite stora för en smmörgås. Då ställs man inför ett svårt val: 1. Lämna halva marmeladen, strider mot min 40-talist moral att alltid äta upp.

2. Lyxigt slösaktigt lägga hela marmeladen på brödet och skämmas.

Jag väljer moraliskt alternativ 2, men täcker med osten.

Hemma lägger jag dock osten underst om inte miljön är blåsig eller skakig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

P.S. Det är inte fel att tresovla heller, lite salami ovanpå osten som ligger över marmeladen ger lite extra smak. Krydda gärna med korianderfrön.

Annars gillar jag t.ex. Appenzeller eller parmesan eller havarti, med fikonmarmelad utan bröd men med en vinflaska.

Nä nu blev jag hungrig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ost och marmelad har jag inte ätit sedan jag gjorde en riktig Dagobert-macka i tonåren. Det smakade riktigt illa och sedan dess mår jag nästan illa när jag ser folk äta det.

Synd på både osten och marmeladen!

 

Fast det kanske gäller att ha "rätt" ost - som passar ihop med den söta marmeladen.

 

Du är väl inte sämre karl än du får prova igen.

 

I lumpen fick vi vid ett tillfälle - en vakthelg - Isterband.

 

Det smakade nåt förfärligt.

 

Gick under ett antal år och ät på resturang Bella Gästis i Hunnebostrand. De hade alltid en kött och en fiskrätt. Vid ett tillfälle hade de Isterband som kötträtt. Jag drog mig till minnes Isterbandet i lumpen och berättade detta för servitrisen. Beställde Isterband. Det smakade nåt förfärligt - precis som i lumpen.

 

När servitrisen kom och dukade av hade jag bara ätit lite av Isterbandet. Hon frågade vad jag tyckte och jag sa som det var. Isterbandet smakade nåt förfärligt äckligt. Hon erbjöd en portion av fiskrätten i stället, men jag hade ju beställt Isterband, så jag tyckte att fick skylla mig själv.

 

Lovade dessutom att prova på Isterband nån mer gång - fast det måste ju dröja mer än 40 år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Bröd, ost o marmelad. Punkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår ditt upplägg Arne, men med ett lagom kletigt smör och tillräckligt stora mängder marmelad ligger osten säkert på plats även i kuling vindar enligt min erfarenhet. Dynan löper större risk att bli nedsmetad om marmeladen råkar klämmas ut när jag sätter tänderna i osten........så jag förespråkar med envishet att marmeladens givna plats är överst. :D

 

Är också inne på linjen marmeladen överst!

Ytterligare ett argument för detta är i mina ögon ostskivors svettning - en äckelparameter att räkna med!?

Tids/kyl-faktorn ifrån det att mackan breds till tiden för förtäring har inte berörts alls ovan, okej att kylskåp kan fördröja utveckling av ostens "äckliga fotsvett" - vars tydliga ytdroppande anblick kan få den stabilaste mage att genast vända sig?

 

Kanske kan en sorts nydanande och heltäckande överlackning bestående av enbart ogenomskinlig marmelad i ett slag bättra detta bedrövliga visuella intryck - månne utstruken heltäckande med pensel eller rent av sprayad över hela jäkla ostskivan? (Om man åtminstone slipper se eländet innan man biter i en sådan medhavd svettig picnick-macka så vore nog mycket vunnet rent aptitmässigt?)

;) 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför krångla till det? En tjock skiva, god ost räcker!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt... Sitter man hemma eller någonstans man kan äta i lugn och ro så har jag marmeladen på osten. Är man någonstans där man inte kan sitta lugnt att äta så är marmeladen under så att osten minskar eventuelt klad när man viftar runt med det goda!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag är uppvuxen i en familj där man hade ost under marmeladen, men som vuxen har jag bytt

och lägger nu marmeladen vanligen ovanpå osten.

Jag kanske kommer att bli arvlös men....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag är uppvuxen i en familj där man hade ost under marmeladen, men som vuxen har jag bytt

och lägger nu marmeladen vanligen ovanpå osten.

Jag kanske kommer att bli arvlös men....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att blanda marmelad och ost på samma macka är rent hedniskt. Naturligtvis brer man sin marmelad på ena mackan, och lägger ost på den andra. Aldrig förenas de två i munnen - endast i magen.
Allt annat är rena perversioner!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marmeladen ska naturligtvis vara på osten. Mer estetiskt tilltalande och betydligt lättare att äta med stil. Dock max 2mg marmelad/cm2.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...