Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
iceman356

Quick Balder ankarspel

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har planer på att montera ett ankarspel på min Formula 34 i vinter och har kollat lite på Quick Balder !

Någon som har någon erfarenhet av dessa ankarspel ? 

Bra eller dåliga ?

 

Tacksam för svar.

 

Mvh

Tomas

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visserligen jävig i frågan med har själv ett Balder 900 på min båt som jag är nöjd med. Kompisen likaså

Sålt en hel del av dom också. Första året för min del men inga kunder som hört av sig ang några problem.

Har även frågat lite folk i hamnarna i sommar med balderspel som haft de mer än en säsong och ingen av de nämnde något om strul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått?
Jag funderar på Balder quick i min Bayliner 2855 pga platsbristen.

 

Har sett exempel på ett Anchorlift i en mindre båt av samma typ på http://www.anchorlift.com/images/support/stern_installation_guides/Bayliner_2355.html

men det går ju inte se hur det ser ut på insidan. 

I motorrummet är det ju fullspäckat med servopumpar och batterier, så jag vet inte vilken lösning som är smidigast.

 

Balder kanske man kan få in i utrymmet vid aktra soffan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med anchorliftspelet på 2355.an är att den typen inte har frifall. Fungerar mycket dåligt som ankarspel i aktern där frifall är ett måste mer eller mindre

 

Antar att du har singelmaskin i din båt och då borde det väl vara ganska gott om plats? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju det som är nackdelen med det spelet. Dock verkar det smidigt och stabilt att sätta det så som det sitter.

 

Utrymme är ju en tolkningsfråga.. Sitter en 7.4 MPI där nere, servopump till drevet, servopump till trimplan, varmvattenberedare och 4 batterier. Allt är väl möjligt, men spontant känns det ganska snålt med plats för främst linan / kedjan.

 

Balder måste jag ju få in bakom den utfällbara soffan, alternativt uppe i yttersta hörnet som man bara kommer åt nedifrån, men rejäla förstärkningar som resultat för att klara kraften. 

Balder har jag väl haft som plan från början tills jag såg Anchorliften, men det lutar nog åt Balder ändå än så länge.

 

Behövs verkligen frifall? Jag förstår att det är otroligt smidigt, men folk har ju klarat sig utan det innan. Är det verkligen så avgörande enligt er mening? 38m/min är inte otroligt långsamt men kanske tillräckligt för att skapa problem?

 

Jag såg på Engbos hemsida ett MIDI 201 monterat i en 2855, men det spelet känns spontant alldeles för klent. 200 kg arbetslast, 600W, och enl. hemsidan är det konstruerat för en båt på max 7.5 meter. 

 

Hur mycket kraft behöver man?

Det quick jag har ögonen för är 900-versionen i så fall vilket känns lagom rejält dimensionerat.

 

Sedan kommer nästa aspekt - linan.

Fungerar blyad lina bland våra vassa Bohusländska stenar? Sitter ankaret även utan kättingände?

Skall man ha helt blyad lina, eller räcker det med en med de sista 10 metrarna? Att spara vikt bak i häcken vore ju trevligt då båten redan ligger skevt, men goda ankringsegenskaper är ju viktigast...

 

Tanken är att jag skall byta ut mitt ful-bruce på 10 kilo följde med båten men inte imponerat mot ett Delta som jag hört väldigt gott om, så ja; vilken kombination hade ni rekommenderat? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skaffa inget annat än ett spel med fritt fall.

Man vill inte under några omständigheter anpassa hastigheten till utmatningen.

 

Satte dit ett Lewmar Profish 1000 i min båt, har också singel 7,4 motor.

Man får mäta ut tänkbar plats. Kan man inte få ner linan rakt ner i uppsamlaren så kan man monter ett, t ex 75mm modell avloppsrör för ledning av linan en bit i sidled.

 

Ibland måste man flytta på lite grejer för att få till en såpass "stor" yta som linan/kedjan tar i sin behållare.

 

Du har ingen bild på ditt motorrum?

 

Mvh Micke

 

Redigerad av Micke9000
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller med Micke 9000, man har sett alltför många gånger att båtägare har problem med att spelen matar ut för sakta och det som ofta händer då är att båten vrider sig vid tilläggning.

Redigerad av Janne1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Profish är väl anpassat för montage uppe på fördäck?
Det är väl iofs Anchorlift Stingray också, men lite mindre.

Tror inte Profish fungerar i en Bayliner eftersom det inte finns någon bra horisontell yta att sätta den stora.

 

Har tyvärr ingen bra bild på motorrummet men här har du en bild på en likadan båt med den mindre 5.7-liters motorn

 

http://www.thehulltruth.com/attachments/boats-sale-wanted/321977d1366386222-96-bayliner-ciera-2855-st-cruiser-24-900-bayiner-2855-engine-room.jpg

 

Platsen man kan sätta ankarspel är i det övre högra hörnet på bild och där är det som du ser inte mycket plats över.

 

Har du kätting till ditt profish, eller lina? 

 

Bilder på installationen? 

 

Jag får helt enkelt satsa på ett med frifall då. Balder eller vad det nu må vara, så är det nog som ni säger att man inte vill ha den begränsningen vid ankring. Det är ju en annan sak när man ligger på svaj...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med ont om plats skall du nog vara tyst om innan du blir lynchad av dubblamotorerfolket ;)

 

De saker som ev sitter i vägen vid sidan av motorn kanske måste flyttas som redan nämnts

Det gäller att tänka utanför ankarboxen. Sorry var tvungen

 

Kolla in nedan tråd. Första tanken där var troligen att här går ju omöjligt att montera ett ankarspel men sen blev det en riktigt smart och snygg lösning

http://www.maringuiden.se/forum/topic/75376-råd-och-hjälp-stöd-inför-montering-av-ankarspel/?hl=elan#entry536443

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Haha ja man kanske skall tänka sig för! Å andra sidan slipper dom lägga dyra pengar på en bogpropeller så dom kan gott ha lite extra problem i aktern istället ;)

 

Jag kikade lite i 350mag's sjöbod och han har gjort en bra installation, som tyvärr är lite enklare att genomföra i 285 än i 2855 då min saknar luckan i aktern plus att min soffa tar upp plats i sargen till skillnad från de nya. Jag har funderat på om man kan modifiera soffan, eller eventuellt byta den mot en från nyare modeller för att skapa mer utrymme.

 

Det lutar åt något sådan installation i alla fall, på ungefär samma plats, om man inte kan få in en på annat sätt.

Hur mycket fallhöjd behöver man för linan om man vill slippa trassel vid frifall?

 

Skall jag vara ärlig så har jag inte undersökt det med utrymme så väldigt noga mer än konstaterat att Balder quick nog går att få in uppe i sargen, då vårens projekt är en bogpropeller och byte av styrtapp, utan jag är mest ute efter tips och inspiration inför höstens projekt. Får ta fram tumstocken och gå lös helt enkelt.

 

Har letat igenom hela internet efter tips och trix, men tyvärr är ju inte ankarspel i aktern så vanligt utanför Sverige. 

 

Är otroligt tacksam för era tips och känner ni till någon som sitter på bra bilder på en liknande båt så tar jag gärna emot dom också =)

Redigerad av Sjoingenjoren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Quick ankarspel monterat i fören, vet ej vad modellen heter tyvärr. Det enda jag kan bidra med är att spelet fungerar perfekt efter tre säsonger och ganska flitig användning. Har köpt till quicks fjärr och den funkar bra med. Mitt spel är kätting och inte fri fall. I fören tycker jag det är helt ok att inte ha fri fall eftersom vi ligger på svaj mest med ankaret i fören. I aktern har vi fri fall och där är ert klart en fördel när man går in till bryggor och klippor. Spelet bak är Ankarlift och det har strulat en del och jag skulle nog inte sätt ett sådant igen faktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag satte in ett spel (ett power IL) så köpte jag in en installatör för att få tillgång till hans fackkunskap. Tur var det förresten för han avrådde från den plats jag tänkt, dvs helt dold bakom ett skott... För han sa att förr eller senare får man beknip och behöver dra/ fixa linan.

Orolig frågade jag hur ofta? En gång på hundra kanske.... Okej, har nog ankrat 200 ggr nu...

 

I alla fall. Så här sa han...

- Du behöver 50 cm fall för de sista 10 m lina som ska in. Då ligger redan 50 m där i säcken.

- det behövs ca 10 liter utrymme per 10 meter lina

- säck? Han rekommenderade en stor säck så inte linan letade sig någonstans obra!

 

Jag köpte säcken av honom privat... Men nu har leverantören säkert tagit fram en säck?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.

Tror det blir svårt att få till det fallet om jag inte sågar hål i botten av båten, men det är jag nog inte ensam om..

 

Får försöka få till så stort fall som möjligt, men det du säger om att ha åtkomst till spelet är ju självklart viktigt att tänka på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.

Tror det blir svårt att få till det fallet om jag inte sågar hål i botten av båten, men det är jag nog inte ensam om..

 

Får försöka få till så stort fall som möjligt, men det du säger om att ha åtkomst till spelet är ju självklart viktigt att tänka på.

Akta dig för att gå under mini måttet på fallhöjden som leverantören anger.

Lovar att det blir problem annars. Gjorde själv det misstaget för några år sedan på en Aquador

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trångt? Vet hut! Det är ju oceaner av utrymme! ;)

 

Jag har under vintern monterat ett Balder 900 i en 29-fotare med dubbla V6'or. Man får inte låsa sig i hur det ser ut utan får räkna med att arrangera om en del. Har torrkört spelet en del och det verkar fungera utmärkt men båten ligger på land än så länge. Utmärkt fungerade även affären med Capitan / boatstuff.se. Jag monterade spelet ovan motorrummet och ledde tampen ner och lite föröver med ett 40mm avloppsrör. Har ca. 80 cm fallhöjd från spel till botten på kärlet och kanske 30cm när all tamp är hemma. Fick leta ett tag för att hitta ett kärl som fick plats mellan skrovsida och motorn. Återstår att se hur det funkar i praktiken.

 

Och för akterankring håller jag med om att det bara är fritt fall som gäller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då går jag på min originalplan och satsar på ett Balder med frifall!

 

600-modellen ser ut att vara liten och smidig, men lite i klenaste laget. Står 6-9 meter på den och 900 8-12. Min båt är 8,5 så är ju precis i gränslandet. 

 

340kg låter dock som ett utmärkt sätta att knäcka akterspegeln, eller vad skall man med alla kilo till? Det är väl aldrig bra att spela in ankaret dragandes på båten? En liten knuff med motorn så behöver ju bara slacket tas hem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mitt Profish kör jag 10m 8mm kedja till följd av 40m 14mm treslagen lina.

 

Linan löper in fint genom ett 75mm avloppsrör med en aning vinkel ner en modell av tvättkorg som jag har, sedan när kedjan kommer så trycker den ner linan en del i korgen.

 

Har fungerat problemfritt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då går jag på min originalplan och satsar på ett Balder med frifall!

 

600-modellen ser ut att vara liten och smidig, men lite i klenaste laget. Står 6-9 meter på den och 900 8-12. Min båt är 8,5 så är ju precis i gränslandet. 

 

340kg låter dock som ett utmärkt sätta att knäcka akterspegeln, eller vad skall man med alla kilo till? Det är väl aldrig bra att spela in ankaret dragandes på båten? En liten knuff med motorn så behöver ju bara slacket tas hem...

Nu har ju jag aldrig använt ankarspel i praktiken ännu men en kvalificerad gissning är att lininmatningen nog vill ha lite motstånd / sträck på linan för att minimera risken att få "trassel". Att backa ut och ta hem slackad lina tror inte jag på.

Jag kan inte tänka mig att det finns någon chans öht att knäcka akterspegeln genom att dra ut båten med spelet. Ankaret kommer släppa långt innan och dessutom följer ju båten med och linan fjädrar lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter vettigt det där med sträck på linan, men hur skall man tänka på när det kommer till arbetslasten?

Det enda jag lyckats läsa mig till är att arbetslasten skall vara 3 ggr vikten på ankargodset och med 50 m blyad lina plus 10 kg ankare blir det max 100 kg arbetslast.

Den minsta modellen av alla tillverkare brukar ju ligga på åtminstone 200 kg, så vad skall man då med en större till? Finns ju sällan fritidsbåtar med ankare+lina som väger 3-400 kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Backa ut och ta hem linan "slack" fungerar alldeles utmärkt. Linans vikt räcker gott och väl.

Onödigt att påfresta spel mm i onödan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Backa ut och ta hem linan "slack" fungerar alldeles utmärkt. Linans vikt räcker gott och väl.

Onödigt att påfresta spel mm i onödan

 

Där ser man. På min båt skulle det inte fungera oavsett för då skulle styrbords drev ganska omgående ta över arbetsuppgiften som ankarspel och det skulle garanterat bli trassel  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått testa mitt Quick Balder 900W spel live en del och måste säga att jag är jättenöjd! Fungerar klockrent med fri-fall, upptagning, autostop etc. och för en som aldrig haft ankarspel tidigare är det en fantastisk lyx att kunna hjälpas åt med losskastning i fören och bara trycka på fjärren för att börja utdragning av båten!

 

Det enda jag saknar är att kunna justera ut linan utan att släppa frifall vilket inte går om man inte på själva spelet ändra läget permanent från frifall till utmatning vilket inte alltid är så praktiskt beroende på hur spelet sitter monterat. Tror dock att funktionen är liknande på andra spel?

 

Kan både rekommendera spelet i fråga och att handla det från Boatstuff. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan 

 

Vilken storlek på Balder skulle ni rekommendera för en segelbåt på 4,3 ton?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår motorbåt är 29 fot/5 ton och jag har inte känt att 900w har vart för lite så det bör räcka för dig också tänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett 500 w kätting spel från Lofrans på min förra båt, 29 fot och ca 4,5 ton. Det var aldrig några problem med orken då det inte går åt så mycket kraft att dra båten, det som spelet fick jobba med var när ankaret satt i lerbotten men det var aldrig några problem fast ibland gick det tungt....

Jag bytte till ett spel med blyad lina för att få frifallsfunktionen och fjärrkontroll. När jag ankrade och hade medvind så matade inte spelet ut kättingen tillräckligt fort och båten började gå på sniskan in mot land, inte alltid så roligt om det är trångt ...

Jag satte ditt ett Power il inside 1000 w och det fungerade bra. Det som är viktigt med blyad lina är precis det som några har skrivit, fallhöjden får inte bli för låg. Något som jag reagerade på när jag tittade på olika spel var storleken på elmotorn, tyngd och storlek skiljer ganska mycket trotts att angiven effekt är den samma. Kan väl säja att även priset på spelet följde med vikten på motorn - man får vad man betalar för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon av er som har haft problem med att inte linan löper ut när man släpper ?

Jag har fått det problemet under förra sommaren och nu måste jag dra ut linan några gånger upp och ner för att det ska falla fritt. 

Första gången men drar ut det så går det väldigt trögt. Sen blir det lättare och lättare när linan blir lite blöt. 
Linan är inte sliten !

 

Tips vad felet kan vara ? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev iceman356:

Är det någon av er som har haft problem med att inte linan löper ut när man släpper ?

Jag har fått det problemet under förra sommaren och nu måste jag dra ut linan några gånger upp och ner för att det ska falla fritt. 

Första gången men drar ut det så går det väldigt trögt. Sen blir det lättare och lättare när linan blir lite blöt. 
Linan är inte sliten !

 

Tips vad felet kan vara ? 

 

Njae... däremot att torr lina inte beter sig likadant som blöt lina, löpte ut jättebra vid rest då båten stod på land, trasslade och strulade då den blöta linan skulle vinschas upp i en knivig situation. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev iceman356:

Är det någon av er som har haft problem med att inte linan löper ut när man släpper ?

Jag har fått det problemet under förra sommaren och nu måste jag dra ut linan några gånger upp och ner för att det ska falla fritt. 

Första gången men drar ut det så går det väldigt trögt. Sen blir det lättare och lättare när linan blir lite blöt. 
Linan är inte sliten !

 

Tips vad felet kan vara ? 

 

Vilket spel har du och typ av lina/dimension?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...