Gå till innehåll
lördag 19 juli 2025
kid1974

Vet någon något om denna båt

Rekommendera Poster

Hej

Står i kast med att köpa en Windy 23 fc men undrar lite om båtens historik. Kanske någon initierad forumräv vet något som kan vara bra att veta inför ett eventuellt köp. Hur/om den varit servad, vem som ägt den problem eller liknande.

Båten i fråga:http://www.blocket.se/stockholm/Windy_23_FC_med_Volvo_penta_5_7_GXI_DP_55112248.htm?sa=1

Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att fråga om någon vet något om en random båt är som att spela på Lotto...

Men eftersom det är en firma som säljer kan du väl fråga dem? De vet ju vem som ägt den tidigare. Är det en förmedlingsbåt så gör du ev affären med ägaren direkt ju!

Annars kan man väl gissa att ägaren inte vill ha jobbet med att sälja båten själv men lite frågor måste man ju kunna svara på, tex hur den är servad.

Och är den servad av firma så ringer du firman - osv osv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kid

Såg din fråga samt ditt PM till mig angående dessa båtar. Kommer försöka svara så gott jag kan här i forumet.

Just den båten som du har länkat till tror jag att du kan hitta en del info om på Windyklubbens hemsida (windyklubben.com). Vill minnas att det var en alias vid namn Kohlström som hade denna båten och det finns lite filmer på YouTube när han kör i 40+ knop över nån fjärd i sthlms skärgård. Båten verkar gå bra enligt mitt tycke. Vill minnas att jag såg denna Windy 23a ute till salu av just denna privatperson i början av sommaren och att säljaren ville byta upp sig till ca 28-29 fot typ nimbus 28 DC. Gissar att han kanske hittade en sådan hos en marina och lämnade in denna som inbyte. Då låg båten ute för 212000. 

Om man betänker att motorn är så fräsch och ny och att det ändå verkar gå att få nånstans runt 100-150 tusen för dessa båtar med orginalmotorer i så tycker jag att det känns som ett kap att bara ge 175 för denna båt. Kanske går att pruta ner något tom. Om skrovet är fint och du har pengarna så säger jag köp, köp köp. Det enda jag kan klanka på är bottenfärgen som jag tycker är en ful färg men det är ju en mindre detalj i sammanhanget.

Överlag kan jag väl säga att jag fått mycket beröm för sjöegenskaperna hos vår båt och att många tycker att den är anmärkningsvärt fräsch trots att den är snart 30 år. Ganska många luttrade sjöbjörnar som berömmer båten i olika hamnar. Just sjöegenskaperna är väl något av Windys adelsmärke. Windy 23 an baserar ju sig på 22 ans skrov som man förlängt något. Senare kom 23an att modifieras något och döptes då om till till 7800. Ett tips är att kolla även 7800 med andra ord. Oavsett så anses dessa båtar vara byggda av yppersta kvalité. Skrovet har om jag minns rätt 24 graders vinkel vilket gör att man måste ha en v8 för att få fart på båten. Själv har jag den lilla 5 liters V8 an och då går båten bra men den går nog allra bäst med en 5,7a då man får lite mer toppfart och knuff med denna motor. Jag toppar väl runt 30-32 knop med nuvarande propeller. Skulle kanske kunna få ut 33-35 med en annan propp på bekostnad av acceleration. Jag kör för det mesta i ca 22-24 knop.

Du skrev till mig att du upptäckt någonform av spricka framför aktersoffan. Menar du i skrovet då eller i något skott? Är inte säker på att jag vet exakt var du menar men gissar att det är i stuvutrymmet som ligger direkt framför soffan. Kan inte påminna mig att jag har några sprickor nånstans i mitt skrov eller skott som är av karaktären att jag ligger sömnlös över dem. Det som finns på min båt är att det finns lite sprickor typ 3-5 cm i gelcoat runt vissa fästen för pulpit. 

Men, jag skulle akta mig för att köpa en båt som har obehagliga sprickor. Du får gärna skicka en bild på denna spricka så ska jag fota samma område på min båt och skicka över till dig.

Vi har som sagt just en windy 23 och jag tycker att man får fantastiskt bra båt för pengarna och då jämför jag med andra 22-23 fotare. Inte många båtar i denna prisklass med bra kvalité som man kan får tag på för dessa pengar. Sen är det klart att alla båtar är en fråga om kompromiss mellan inköpspris, kostnad att äga och köra samt storlek på båt. Jag kan inte hitta någon kvalitetsbåt som är billigare att äga och köra för samma pengar där man samtidigt får toalett, pentry och sovplats för 4 (2 under kapell) samtidigt kostar som sagt inte båten fläsk att äga. 

Vi har semestrat en vecka i båten med en familj på 2+2. Blir väl lite trångt och 2-3 dagar är nog optimalt.

Ska man hitta några nackdelar med båten så är det väl att man önskar ibland lite större båt så man får full ståhöjd under kapellet och en stickkoj men då är man genast uppe på åtminstone 28 fot kanske tom 30-32 fot och det är helt andra pengar.

Sen är det klart att hade jag haft råd hade jag gärna haft en 32 fotare men det kostar så mkt att ha sådan båt så det är i mitt fall inte att tänka på. Jag sköter det mesta på min båt själv. Det finns ju gott om plats i motorrummet och det mesta övrigt sitter lättåtkomligt.

Om du vill läsa mer så har jag en blogg som heter windy23fcbloggen.blogspot.com där du kan få mer info om vad jag har gjort med min båt.

Fler frågar? fråga på bara jag tycker det är roligt att dela med mig av mina erfarenheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...