Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
mtrqa

Köpa första stora båt

Rekommendera Poster

Hej!

Jag letar båt och börjar bli villrådig av alla båtmodellen. Tidigare har jag haft en karlskronaviggen, och är nu på jakt efter nyare och kanske något större båt. Valet står mellan TES678bt eller en något större båt (som i många fall också blir billigare i inköp). Vilken av de lite större båtarna är bra "nästan-nybörjare-båt"? Jag har folk omkring mig som kan hjälpa igång mig, men jag vill också kunna segla själv. Facil, Ballad, Accent, Scami, Compis... Jag har kollat på så många båtar nu att jag börjar bli vilsen i tankegången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gumma har en Facil 26 som hon ensamseglar mycket. Hennes är helt fantastisk att segla, lite ombyggd så den har självslående fock och en renoverad motor som man kan lita på. Det ska vara enkelt att segla tycker jag, och om det blir för hårt eller problem ska motorn alltid fungera. Det är iaf en väldigt trevlig och trygg båt. Om du tänkte på Facil 30 så är min erfarenhet tyvärr helt obefintlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för budget vi pratar om här? Vilka egenskaper är det du efterfrågar (förutom större än Viggen och lättseglad)? Hur skall båten användas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Max 200.000, men det gör inget om den är billigare. Jag tänker att jag mest kommer segla runt på hemmaplan (Höga Kusten), segla på semestern, campa i den på nätterna. Inte kappsegling, men känns det bra kanske Ulvöregattan för att träffa folk, inte för att vinna. Just nu funderar jag mest på Facil 26 eller Ballad. Det finns också en TES678bt på blocket, men mina seglarvänner här är skeptiska mot fällköl och utombordare. Men samtidigt tror jag TES-en skulle vara den enklaste att segla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Max 200.000, men det gör inget om den är billigare. Jag tänker att jag mest kommer segla runt på hemmaplan (Höga Kusten), segla på semestern, campa i den på nätterna. Inte kappsegling, men känns det bra kanske Ulvöregattan för att träffa folk, inte för att vinna. Just nu funderar jag mest på Facil 26 eller Ballad. Det finns också en TES678bt på blocket, men mina seglarvänner här är skeptiska mot fällköl och utombordare. Men samtidigt tror jag TES-en skulle vara den enklaste att segla.

 

Jag köpte en compis 28 förra hösten och har seglat ensam nästen hela tiden. Dom få gånger jag har haft folk med så har dom varit mer gröna än jag. (Första båten för mig).

 

Compisen har varit lätt att lära sig segla med och vi har sovit 2 vuxna och ett barn + hund i båten utan större problem.

 

Jag har inga problem med att segla båten själv men "nyare" båtar jag har varit gast på under året har varit lättare att arbeta på men jag tror att det till stor del beror på att dom varit längre och bredare och därigenom har bättre ytor att arbeta på.

 

Stora genuan blir tung och jobbig i vind närmare 10 m/s. upp till det så är den inga problem.

 

Jag tycker det är trångt runt motorn om man behöver göra något mer än byta olja eller spänna / byta remmar. (Yanmar YSE8)

 

Det jag kan tipsa om i övrigt är att för mig så är autopiloten ett måste för den gör att jag kan segla själv. Har fungerat upp till lite över 10m/s därefter så orkar inte den hålla kursen i byig vind/vågor.

 

Bra fungerande värmare har varit nödvändig i början av året då det var minusgrader när jag sjösatte båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAg var helt nybörjare, om inte ett par dagar på vindsufringbräda på 80-talet räknas, fö 4 år sedan.

Köp den båt du faller för. DEt blir inte svårare på något sätt, i allafall upp till 42 fot som jag har nu, om båten blir större.

Först hade jag en Vega, sedan en Scampi   och nu en 42 fots Bavaria Caribic.

Större båt kräver något mer plats om du kryssar. annars e allt lugnare på något vis på en större båt.

Alla tre av mina båtar har/ har haft, Masthead.

Så försök kom underfunn med hur, till vad, och hur mycket du kommer att använda den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...