Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
garherr

Båten på botten

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag är precis hemkommen från min semester och skulle titta till båten idag för första gången på 3-4 veckor. När jag kommer till hamnen upptäcker jag att den har sjunkit och ligger helt under vatten!

Hur länge den har legat där vet jag inte.

Jag har pratat med mitt försäkringsbolag (IF) och de kan inte hjälpa mig idag, utan jag måste ringa i morgon när rätt personer är på plats. Har även pratat med hamnägaren som inte har utrustning till att ta upp den. 

 

Båten i fråga är en plastbåt från 80-talet, motorn är en 40hk Johnson 2-takt från 96-97. Den ligger i Stegeborg vid Göra Kanals inlopp = bräckt vatten.

 

Vad ska jag göra? Både nu och när jag lyckats få upp den på land.

 

Med vänlig hälsning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag är precis hemkommen från min semester och skulle titta till båten idag för första gången på 3-4 veckor. När jag kommer till hamnen upptäcker jag att den har sjunkit och ligger helt under vatten!

Hur länge den har legat där vet jag inte.

Jag har pratat med mitt försäkringsbolag (IF) och de kan inte hjälpa mig idag, utan jag måste ringa i morgon när rätt personer är på plats. Har även pratat med hamnägaren som inte har utrustning till att ta upp den. 

 

Båten i fråga är en plastbåt från 80-talet, motorn är en 40hk Johnson 2-takt från 96-97. Den ligger i Stegeborg vid Göra Kanals inlopp = bräckt vatten.

 

Vad ska jag göra? Både nu och när jag lyckats få upp den på land.

 

Med vänlig hälsning

hjälpte min brorson för en del årsedan,hans båt med utombordare hade sjunkt,gäller att få ut allt vatten i hela motorn och spola det invändigt med sötvatten,även av med svänghjulet och spola hela tändsystemet,sen blåsa den torr med tryckluft,spraya med wd40 och sen blåsa den torr och få igång den så snabbt som möjligt,han hade en tohatsu motor,efter vi gjort detta så gick motorn fint i många år,kan du inte göra detta själv så in med motorn snabbt som satan till en verkstad,den får inte börja rosta då är den körd.tänk på att när du fått upp motorn så måste den tas omhand direkt,luften gör att den börjar rosta invädigt direkt,din motor är ju nyare än den gamla tohatsun med brytare som vi fick fixad,din har ju cd tändning och troligen elstart,kan bli dyrt att fixa,men försäkringen hjälper väl till,jobbigt men lycka till. Redigerad av karluno

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

Jag är precis hemkommen från min semester och skulle titta till båten idag för första gången på 3-4 veckor. När jag kommer till hamnen upptäcker jag att den har sjunkit och ligger helt under vatten!

Hur länge den har legat där vet jag inte.

Jag har pratat med mitt försäkringsbolag (IF) och de kan inte hjälpa mig idag, utan jag måste ringa i morgon när rätt personer är på plats. Har även pratat med hamnägaren som inte har utrustning till att ta upp den. 

 

Båten i fråga är en plastbåt från 80-talet, motorn är en 40hk Johnson 2-takt från 96-97. Den ligger i Stegeborg vid Göra Kanals inlopp = bräckt vatten.

 

Vad ska jag göra? Både nu och när jag lyckats få upp den på land.

 

Med vänlig hälsning

hjälpte min brorson för en del årsedan,hans båt med utombordare hade sjunkt,gäller att få ut allt vatten i hela motorn och spola det invändigt med sötvatten,även av med svänghjulet och spola hela tändsystemet,sen blåsa den torr med tryckluft,spraya med wd40 och sen blåsa den torr och få igång den så snabbt som möjligt,han hade en tohatsu motor,efter vi gjort detta så gick motorn fint i många år,kan du inte göra detta själv så in med motorn snabbt som satan till en verkstad,den får inte börja rosta då är den körd.tänk på att när du fått upp motorn så måste den tas omhand direkt,luften gör att den börjar rosta invädigt direkt,din motor är ju nyare än den gamla tohatsun med brytare som vi fick fixad,din har ju cd tändning och troligen elstart,kan bli dyrt att fixa,men försäkringen hjälper väl till,jobbigt men lycka till.

 

Tack för snabbt svar!

Då jag varken har tid, plats eller kunskap att ta hand om motorn själv så blir det att försöka få tag på en verkstad. Det finns en här i närheten, hoppas att de kan hjälpa mig.

Läste även igenom försäkringsvilkoren och tydligen täcker den bara maskinskada på motorer upp till 12 år som har skett inifrån. Får se vad de säger imorgon på IF.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med karluno men för att vara ännu tydligare.

 

Låt motorn ligga dränkt tills du har kommit överens med motorverkstad om att de kan ta emot och skruva isär omedelbart när du kommer dit med motorn.

Lyft upp motorn, skruva loss och sedan iltransport till verkstan. Då kan det finnas en chans att motorn kan fixas.

 

Elektroniken är troligen körd redan så det förvärras inte av att motorn ligger kvar i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej,

 

Jag är precis hemkommen från min semester och skulle titta till båten idag för första gången på 3-4 veckor. När jag kommer till hamnen upptäcker jag att den har sjunkit och ligger helt under vatten!

Hur länge den har legat där vet jag inte.

Jag har pratat med mitt försäkringsbolag (IF) och de kan inte hjälpa mig idag, utan jag måste ringa i morgon när rätt personer är på plats. Har även pratat med hamnägaren som inte har utrustning till att ta upp den. 

 

Båten i fråga är en plastbåt från 80-talet, motorn är en 40hk Johnson 2-takt från 96-97. Den ligger i Stegeborg vid Göra Kanals inlopp = bräckt vatten.

 

Vad ska jag göra? Både nu och när jag lyckats få upp den på land.

 

Med vänlig hälsning

hjälpte min brorson för en del årsedan,hans båt med utombordare hade sjunkt,gäller att få ut allt vatten i hela motorn och spola det invändigt med sötvatten,även av med svänghjulet och spola hela tändsystemet,sen blåsa den torr med tryckluft,spraya med wd40 och sen blåsa den torr och få igång den så snabbt som möjligt,han hade en tohatsu motor,efter vi gjort detta så gick motorn fint i många år,kan du inte göra detta själv så in med motorn snabbt som satan till en verkstad,den får inte börja rosta då är den körd.tänk på att när du fått upp motorn så måste den tas omhand direkt,luften gör att den börjar rosta invädigt direkt,din motor är ju nyare än den gamla tohatsun med brytare som vi fick fixad,din har ju cd tändning och troligen elstart,kan bli dyrt att fixa,men försäkringen hjälper väl till,jobbigt men lycka till.

 

Tack för snabbt svar!

Då jag varken har tid, plats eller kunskap att ta hand om motorn själv så blir det att försöka få tag på en verkstad. Det finns en här i närheten, hoppas att de kan hjälpa mig.

Läste även igenom försäkringsvilkoren och tydligen täcker den bara maskinskada på motorer upp till 12 år som har skett inifrån. Får se vad de säger imorgon på IF.

 

Men detta kan väl inte räknas som skada på motorn inifrån? Det de menar är väl motorfel som uppstår utan yttre påverkan, som t ex att motorn skär eller att en vevstake spricker?

Här är det ju en indirekt skada på motorn som en konsekvens av att båten sjunkit.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

3-4 veckor utan tillsyn... I rest my case!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3-4 veckor utan tillsyn... I rest my case!

 

Vad tyckte du att detta inlägg tillförde för att hjälpa mig?

Den kanske sjönk igår?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är uppseendeväckande att "hamnen" (marina?båtklubb?) inte omedelbart kontaktar ägaren om båten sjunkit. Helst innan om den ligger onormalt djupt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

 

3-4 veckor utan tillsyn... I rest my case!

Vad tyckte du att detta inlägg tillförde för att hjälpa mig?

Den kanske sjönk igår?

Jag skrev inget om att den sjönk eller när den gjorde det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Jag tycker det är uppseendeväckande att "hamnen" (marina?båtklubb?) inte omedelbart kontaktar ägaren om båten sjunkit. Helst innan om den ligger onormalt djupt.

Om man som båtägare lämnar båten utan uppsikt i 3-4 veckor så kanske man inte heller kan förvänta sig något bättre av marinan, eller ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3-4 veckor utan tillsyn... I rest my case!

Sett lite för mycket amerikanska advokatserier på TV?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Barnsligt och besserwissermässigt inlägg för det är väl inget konstigt att man ibland måste lämna båten utan tillsyn under några veckor. Alla är inte lika båttokiga och elitistisk som en här verkar vara. 

 

Alla här har väl inte en gammal Storebrobåt som din, som det verkar måste kollas varje dag så den inte sjunker.

Redigerad av robert99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ibland blir man trött på idiotiska inlägg och ibland kanske man själv skriver något dumt.

Om alla försöker vara lite insiktsfulla så kanske vi kan slippa tramset.

 

Motorn ska som sagt inte tas upp ur vattnet. Det är tom. så att de som tar hand om dränkta motorer ibland transporterar dem i en vattentank till verkstaden.

 

Nu vet vi ju inte vad som gjort att båten sjönk, men märkligt är det att ingen gjort något. Man kan ju alltid ösa eller pumpa ur vattnet om man ser en båt som ligger lågt i vattnet. Eller är alla för upptagna av sig och sitt för att hjälpa en båtgranne/medmänniska. Det är skamm på torra land om uttrycket tillåts.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Barnsligt och besserwissermässigt inlägg för det är väl inget konstigt att man ibland måste lämna båten utan tillsyn under några veckor. Alla är inte lika båttokiga och elitistisk som en här verkar vara. 

 

Alla här har väl inte en gammal Storebrobåt som din, som det verkar måste kollas varje dag så den inte sjunker.

 

Ja du Robert99; ska vi snacka barnsligt så tog du täten...

 

I min värld lämnar man inte sin båt i 3-4 veckor utan någon som helst tillsyn och din kommentar i slutet var rätt kul. Vi lämnar visst vår båt och vi tittar till den ofta, inte av rädsla för att den skall sjunka (oavsett ålder :) ) utan för att vi är måna om den och vi visar samtidigt att vi är ansvarsfulla båtägare som bryr oss om egen båt men också andras. Tja vem vet; kanske är det ett typiskt drag hos ägare till Storebrobåtar (hepp)

 

P.s. Kolla, hon flyter visst fortfarande...

 

 

post-102122-0-61271000-1410132290_thumb.jpg

Redigerad av MaxSchmeling
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ja ibland blir man trött på idiotiska inlägg och ibland kanske man själv skriver något dumt.

Om alla försöker vara lite insiktsfulla så kanske vi kan slippa tramset.

 

Motorn ska som sagt inte tas upp ur vattnet. Det är tom. så att de som tar hand om dränkta motorer ibland transporterar dem i en vattentank till verkstaden.

 

Nu vet vi ju inte vad som gjort att båten sjönk, men märkligt är det att ingen gjort något. Man kan ju alltid ösa eller pumpa ur vattnet om man ser en båt som ligger lågt i vattnet. Eller är alla för upptagna av sig och sitt för att hjälpa en båtgranne/medmänniska. Det är skamm på torra land om uttrycket tillåts.

 

Mackey

 

Ja du, Mackey, prata om insiktsfullhet...

 

Båtägaren lämnar sin båt i 3-4 veckor utan någon som helst tillsyn och när han kommer tillbaka har den sjunkit. Då gråter han ut här och vill ha hjälp av andra lika insiktsfulla, eller hur tänkte du?

 

Kanske skulle han visat aaaaningen mer intresse för sin båt, innan den sjönk ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ibland blir man trött på idiotiska inlägg och ibland kanske man själv skriver något dumt.

Om alla försöker vara lite insiktsfulla så kanske vi kan slippa tramset.

 

Motorn ska som sagt inte tas upp ur vattnet. Det är tom. så att de som tar hand om dränkta motorer ibland transporterar dem i en vattentank till verkstaden.

 

Nu vet vi ju inte vad som gjort att båten sjönk, men märkligt är det att ingen gjort något. Man kan ju alltid ösa eller pumpa ur vattnet om man ser en båt som ligger lågt i vattnet. Eller är alla för upptagna av sig och sitt för att hjälpa en båtgranne/medmänniska. Det är skamm på torra land om uttrycket tillåts.

 

Mackey

 

En intressant tanke.. men om båtägaren skiter fullständigt i sin båt, varför ska jag då lägga min tid för att sköta om den? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrade varför en båtgranne inte varit vid sin båt på hela sommaren, han använde den flitigt i somras. Svaret blev att han fick cancer under sommaren och båten blev liggandes. Vi har väl inte att göra med varför man inte ser till båten under en period? Vi kan väl hjälpa varandra i stället när problemet uppstår?

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

...

Nu vet vi ju inte vad som gjort att båten sjönk, men märkligt är det att ingen gjort något. Man kan ju alltid ösa eller pumpa ur vattnet om man ser en båt som ligger lågt i vattnet. Eller är alla för upptagna av sig och sitt för att hjälpa en båtgranne/medmänniska. Det är skamm på torra land om uttrycket tillåts.

 

Mackey

 

En intressant tanke.. men om båtägaren skiter fullständigt i sin båt, varför ska jag då lägga min tid för att sköta om den?

 

Om du känner till att båtägaren missköter sin båt och du upprepade gånger ser den mer eller mindre vattenfylld så förstår jag din inställning, men...

 

...om du för första gången ser båten vattenfylld så går det troligen fortare för dig att ösa båten än att ta reda på om ägaren missköter sin båt eller om det är sjukdom eller olycksfall som är orsaken att ingen ser efter båten. Har man inte tid att göra något själv så kan man ju alltid ringa hamnkaptenen eller brandkåren (om det är en större båt som är på väg att sjunka).

Det kan ju också vara så att båten tagit in vatten hastigt genom att ex.vis en ovanligt stora vågor sköljt in över akterspegeln. När vatten kommit in i båten så att den ligger lägre börjar normalstora vågor skölja in och båten sjunker rätt snabbt.

 

En skrämmande tanke...

Är det många som har samma inställning till att hjälpa andra som MaxSchmeling och galetgambler verkar ha?

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att utgå ifrån att det är en notorisk slarver som skiter i sin båt när man ser att den är på väg nedåt verkar ju inte speciellt hyggligt. Det kan ju visserligen vara så men också vara ett fem minuter gammalt slangbrott eller liknande.

 

Jag är ingen slarver som struntar i min båt. Men den är 42 år gammal och därmed kan mer eller mindre vad som helst hända. Och den dagen något jävelskap inträffar kommer jag att vara extremt glad och tacksam om jag har den enorma turen att någon uppmärksammade det och dessutom agerade.

 

Man kan ju tillåta sig att fundera på hur våra försäkringspremier skulle se ut om "hjälpa till"-kulturen var ännu mer utbredd (tror iofs att de flesta rent generellt är hjälpsamma och måna om varandra). Och när man ändå är inne på det spåret tror jag att attityden bland slarvpellarna skulle ändra sig till det bättre om alla tydligt markerade att de brydde sig (på ett positivt sätt).

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där jag har båten kontaktar man ägaren om man ser ett allvarligt problem. Det finns kontaktuppgifter till alla båtar både sommar och vinter.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja ibland blir man trött på idiotiska inlägg och ibland kanske man själv skriver något dumt.

Om alla försöker vara lite insiktsfulla så kanske vi kan slippa tramset.

 

Motorn ska som sagt inte tas upp ur vattnet. Det är tom. så att de som tar hand om dränkta motorer ibland transporterar dem i en vattentank till verkstaden.

 

Nu vet vi ju inte vad som gjort att båten sjönk, men märkligt är det att ingen gjort något. Man kan ju alltid ösa eller pumpa ur vattnet om man ser en båt som ligger lågt i vattnet. Eller är alla för upptagna av sig och sitt för att hjälpa en båtgranne/medmänniska. Det är skamm på torra land om uttrycket tillåts.

 

Mackey

 

Ja du, Mackey, prata om insiktsfullhet...

 

Båtägaren lämnar sin båt i 3-4 veckor utan någon som helst tillsyn och när han kommer tillbaka har den sjunkit. Då gråter han ut här och vill ha hjälp av andra lika insiktsfulla, eller hur tänkte du?

 

Kanske skulle han visat aaaaningen mer intresse för sin båt, innan den sjönk ;)

 

Tycker inte alls att TS gråter utan gör snarare en saklig framställning av läget, och söker information för att lösa situationen till det bästa.  

Alla lever inte för sina båtar på samma sätt som många av oss här. Jag har 7 minuter till bryggan och trivs vid havet, så är ofta där utan att ha något annat ärende än att rasta hunden eller kolla läget.

Alla har inte så nära eller enkel tillgång till sina båtplatser, eller sådant intresse, en båt för hundratusentals kronor som är en stor del av livet får ju givetvis mer tillsyn än en relativt "billig" snurrebåt som används några gånger varje säsong för sol och bad.

Tycker inte man ska vara så snabb att döma andra, olyckor händer oavsett tillsyn eller inte. Båtar ligger ofta månader i sträck utan tillsyn och inget händer, men även de båtar som får mest uppmärksamhet råkar ibland ut för en oförutsedda händelser.........

 

Klart vi ska hjälpas åt.......tömmer gärna grannarnas båtar, det går ju som sagt inte att veta av vilken anledning de inte haft möjlighet att se till sina båtar.....

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, man kan ju inte torrsätta båten bara för att man ska på semester eller hamnar på sjukhus eller nått. Klart man hjälper till om man ser att det behövs.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker mycket om min båt men efter flitigt användande under sommaren var jag nere och kollade till den igår och det var 4 veckor jag senast såg den, visst var jag nervös att något skulle hänt men ibland har man annat som stjäl all tid så kan mycket väl förstå TS

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett anledning så är ju detta en båtägares mardröm.

Det är verkligen bedrövligt och uselt att folk här på forumet inte kan visa medkänsla utan istället njuter av att skjuta giftpilar och pekpinnar.

Usch vilka små människor det finns!

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS:

Du kan glädja dig med att det inte på något sätt behöver vara kört för att motorn legat under vatten. Det viktigaste är som tidigare skrivits att den tas om hand direkt och kommer igång så att den blir varm och torkar ur samt smörjs upp. 

Jag har personligen räddat 3 motorer som går som klockor fortfarande. Eftersom du inte tänker göra det själv i vilket fall hoppar jag över tipsen. 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett anledning så är ju detta en båtägares mardröm.

Det är verkligen bedrövligt och uselt att folk här på forumet inte kan visa medkänsla utan istället njuter av att skjuta giftpilar och pekpinnar.

Usch vilka små människor det finns!

Håller med, att orera om något man inte har en aning om visar inte på någon högre IQ.

En båt kan sjunka på ett par timmar om t.ex. en genomföring ger upp. Då hjälper det inte ens om man kollar båten varje dag.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket märkligt betéende att raljera med pekpinnar när någon råkat ut för olykshändelse. Oavsett anledning till händelsen.

 

Antingen hjälper man genom att ge tips i tråden eller så skiter man i att skriva i tråden om man inte anser att människan förtjänar hjälp. Varför dryga sig? Känner man sig som en bättre människa då? Väx upp!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

...

Nu vet vi ju inte vad som gjort att båten sjönk, men märkligt är det att ingen gjort något. Man kan ju alltid ösa eller pumpa ur vattnet om man ser en båt som ligger lågt i vattnet. Eller är alla för upptagna av sig och sitt för att hjälpa en båtgranne/medmänniska. Det är skamm på torra land om uttrycket tillåts.

 

Mackey

 

En intressant tanke.. men om båtägaren skiter fullständigt i sin båt, varför ska jag då lägga min tid för att sköta om den?

 

Om du känner till att båtägaren missköter sin båt och du upprepade gånger ser den mer eller mindre vattenfylld så förstår jag din inställning, men...

 

...om du för första gången ser båten vattenfylld så går det troligen fortare för dig att ösa båten än att ta reda på om ägaren missköter sin båt eller om det är sjukdom eller olycksfall som är orsaken att ingen ser efter båten. Har man inte tid att göra något själv så kan man ju alltid ringa hamnkaptenen eller brandkåren (om det är en större båt som är på väg att sjunka).

Det kan ju också vara så att båten tagit in vatten hastigt genom att ex.vis en ovanligt stora vågor sköljt in över akterspegeln. När vatten kommit in i båten så att den ligger lägre börjar normalstora vågor skölja in och båten sjunker rätt snabbt.

 

En skrämmande tanke...

Är det många som har samma inställning till att hjälpa andra som MaxSchmeling och galetgambler verkar ha?

 

Mackey

 

Personligen hjälper jag till betydligt mer än snittet men det var ju inte riktigt min fråga. Vi kan ju ta ett exempel, om jag inte sköter om mitt hus,  är det då upp till grannarna att att göra det så det inte förfaller? Jag anser att man själv måste ta yttersta ansvar för sina saker, inte ge yttersta ansvar till alla andra..  

 

I verkligheten är det sällsynt att någon hjälper till och när jag har sett någon i behov av hjälp, boxering m.m har otroligt många passerat dem innan jag kommit fram och hjälp till. Av erfarenhet är folk inte speciellt benägna att hjälpa till.. Så antingen är det lätt att säga i ett forum att det är klart man hjälper till, eller så har de få personer som hjälper till samlats på ett ställe i detta forum..

 

Kan ju finnas ett behov att ha en hamnvakt som går igenom hamnen och kontrollerar att båtarna flyter vilket blir tydligt i detta exempel. Tyvärr skulle väl det kosta pengar och ingen är väl beredd att betala för det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry för att ytterligare bli OT men under ett antal år i början på seklet hade min fru och jag som vana att ta en tur med styrisen på kvällen dagen före midsommarafton. Under minst tre år i rad och minst 5 år totalt såg vi någon stackare som låg och hade motorstopp och som vi sedan bogserade in till hamn.

En gång var det en nästan ny mindre, övernattningsbar, motorbåt med utombordare som låg och guppade och drev mot några klippor en bit bort.

Vi bogserade båten med de två vuxna ombord i ca 1,5 timme in till hamn. När vi släppte av dem vinkade mannen till sig mig och sa att jag måste få betalt. Sen halade han fram en hundring (eller om det var en femtilapp) och ville ge mig. Jag svarade tack, nej. Hjälp någon annan som tack istället. (Inspirerad av filmen Pay it forward.)

Bara soppan som gått åt kostade säkert mer än den slant han ville ge mig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...