Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
boatboat

Vikt på en utombordsmotor?

Rekommendera Poster

Hej,

Vi har en Mercury 2 taktsmotor från början på 90talet. 80HK, 4 cylindrar.

 

Är det någon som vet vad motorn väger? (Ca)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen har Mercury inte haft en 4 cylindrig 2t 80hk motor sedan 1983. 1984 blev den nedtrimmad till 75hk och fans som sådan till 1988. 1987 kom en 3 cylindrig 80hk. Så antingen är du ute och cyklar med årsmodellen. Eller så har motorn 3 cylindrar. Eller så är det inte en 80hk. En 4 cylindrig mercury 80hk från tidigt 80tal vägde ca 120kg. Skriv gärna motorns serie nr. Så tar det bara 60 sekunder att kolla vilken årsmodell det är.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter -83 så är dom 3 cylindriga, men strunt i det, en sådan motor väger beroende på rigglängd ca 135 kg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för hjälpen

Ok visste inte att de var 3 cylindriga.

Vi ska köpa motorvagn (kärra)

Så de som finns på biltema som är för 100 kg räcker alltså inte då.

 

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur mycket du vill betala men på blocket finns en del till salu, sök på motorbock/ motorvagn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att du har blivit lurad på årsmodellen med 10-15år när du köpte motorn. Mariner/Mercury var ju samma motor i grund och botten. Men till skillnad från Mercury,  så hade Mariner ingen 80hk efter 1983. Dom plockade ut 75hk, även ur den 3 cylindriga när den kom 1987. Så jag tror att du har en 4 cylindrig Mariner 80hk som väger ca 120kg, från sent 70 tal till tidigt 80 tal.

 

Kolla motornr, och jämför här http://motorguiden.marinshopen.se/Modellguide/Fastställ-årsmodell/Mariner/60-275-hp

 

Berätta gärna om jag har fel när du gjort det.

 

Vi har precis haft en stor tråd här om folk som "Skriver fel" i annonser på blocket. Och då nästan alltid till köparens nackdel, när det gäller felaktigt uppgivna årsmodeller.

Sen är det väl alltid bra att veta vad man har för årsmodell, om något går sönder och man behöver köpa reservdelar.

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte läst? Eller ovilja att visa att du köpt en mycket äldre motor än du trodde?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kollade upp. Vår motor är från 1978.

Vi fick två gamla fungerande motorer på köpet. Båda från 1978.

 

Säljaren sa inte att motorn var från 90 talet utan vi trodde det.

I alla fall så gjorde vi ett bra köp då vi inte gav så mycket pengar för båt och två fungerande motorer..

 

Tack så mycket för hjälpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra, då känner du dig inte lurad. Och jag hade inte fel heller (vilket jag var rätt säker på)  :) och du hade ju alla fall rätt i att det är 4 cylindrar :)

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...