Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
saltpeter

En skruv är lös (på rymmen)

Rekommendera Poster

 Hej !

 

När jag skulle till att byta bränsleslang på min Yanmar YSM 12 g så "lyckades" jag slarva bort en specialskruv. 

 

Det är skruven som drar fast bränsleslangen mot matarpumpen, en ihålig historia, så att bränslet kan rinna igenom den. 

 

Lägger med bilder som visar var den sitter och bränsleslangens anslutning. 

 

Nu undrar jag om Ni har något tips på var man kan få tag på en reservskruv Jag vet inte hur lång den skall vara men själva hålet som den skall gå igenom är drygt 8 mm. (öglan på bilden) 

 

Tacksam för tips om bra affärer, båtskrotar, eller om någon har en reservdelsmotor som jag kan få köpa delar från ...

 

post-93135-0-04328100-1410012449_thumb.jpg

post-93135-0-47527300-1410012478_thumb.jpgpost-93135-0-21725200-1410012464_thumb.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanlig banjokoppling bara åka till närmsta hydraulslangstillverkare så kan dom säkert hjälpa dig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

glöm inte att be om tätningarna en på varje sida om banjon.

 

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt !

 

Tusen tack, det blir till att skruva loss matarpumpen och åka på shoppingrunda. 

 

Skall inte glömma brickorna. 

 

MVH Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det verkar dock inte vara helt vanligt med m8 i firmornas sortiment ...

Redigerad av saltpeter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips, börjar med Sjöbergs Marin, då kanske jag slipper att ta loss delar utan kan få rätt skruv (och brickor) med till båten. Annars verkar hydrualfirmorna intressanta, men som sagt mycket verkar ligga på M10 och uppåt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorcyklar har liknande sådana slanganslutningar till sina bromsslangar, om du inte hittar hos hydraulfirmorna så kolla med någon mc firma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydroscand har säkert.

Fixade en väldigt udda anslutning till min autopilot Simrad RPU80. Fick pressa ny slang och det hela men dom fixade det.

Den auktoriserade serviceverkstaden till Simrad sa att det inte gick att köpa lösa anslutningar utan dom hade en ny pump som jag kunde få för kanonpriset 4.000:-(!).

Betalade 90:- för anslutning och slang på Hydroscand och pumpen har fungerat klanderfritt.

//T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ! Sjöbergs Marin har dessa skruvar på lager. problemet bör vara löst ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...